elektrische snorfiets

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

ben de aankoop van een elektrische snorfiets aan het overwegen. Ben vooral geïnteresseerd in het model van solex (je weet wel, die lichte motorfietsjes van vroeger met een motortje op het voorwiel), de E-solex. iemand al met deze ervaring mee , of andere elec-motorfietsjes. Kent iemand een verkooppunt in het gentse ? bedankt voor jullie visie.

Reacties

 

Een heel degelijke en praktische scooter is ook de helio.

http://www.ecomobielshop.be/produkten/lichte-escooters/helio/index.html

 

Als ik me niet vergis is deze tegenwoordig ook te krijgen met lithium batterijen.

Welliswaar tegen meerprijs, maar dan heb je meteen een veel groter bereik, en langere batterijlevensduur.

 

Dirk

 

u bent da aankoop van een elektrische snorfiets aan het overwegen,maar u praat over een solex van vroeger

dit is wel geen electrisefiets natuurlijk,is gewoon een moterfiets

maar bent u daarin geintreseerd kijkt u ,op /marktplaats nl/ staan er genoeg op

was natuurlijk ook nederland die solex

de e-solex is de opvolger van de vroegere solex en deze is wel elektrisch.

D'ieteren voert deze e-solexen in dus misschien eens op hun website kijken voor een dealer in jouw buurt.

Een e-Solex is eigenlijk een fiets met trapondersteuning. Dan kan je in princiepe toch kiezen voor elke fiets met trapondersteuning?

Of iets dapperder: een velomobiel, zonder trapondersteuning: een aerodynamische  3 wieler waarmee gemakkelijk een cruisesnelheid van 35km/h gehaald kan worden, zonder trapondersteuning. Sommige modellen zijn ook wendbaar genoeg voor stadsgebruik.

't Is maar een idee.

Mvg, Marc

De e-solex is een bromfiets en vereist dus een verzekering en helm.

Solex heeft ook nog twee pedelecs, fietsen met hulpmotor.

Bij de pedelecs gaat ge niet niet vooruit zonder trappen (bij sommige tot stapvoets wel).

Een bromfiets rijdt ook zonder traphulp.

 

Velomobiel, duur (stadswagenprijzen), soms te breed voor een fietspad of om tussen de auto's door te kunnen, fietst niet goed bergop, trekt volk, ook als ge hem ergens geparkeerd hebt...

Velomobiel met trapondersteuning voor bergop en acceleratie...
Het enige wat me tegenhoud om zoiets aan te schaffen is de veiligheid. Een ligfiets is al tricky, maar velomobiel tussen ander verkeer lijkt me zelfmoord.
Ik word nu al bijna dagelijks van de baan gereden, en dat is met een gewone stadsfiets.
Elektrische bromfietsen/scooters zullen in elk geval een pak efficiënter zijn voor individueel transport dan een auto.
Maar, "snorfiets", dat gaat maar 25km/h, zou je dan geen elektrische fiets nemen? Dan heb je nog wat beweging. Het vermogen wordt nu ook opgetrokken heb ik gehoord.
Ik rij met mijn gewone fiets al vlotjes 25 á 30 km/h... en die verbruikt alleen voedsel.

 Velomobiel in 't stad lijkt me zoals je zegt geen goed idee. Gewone fietsers worden al laat opgemekt door de autobestuurders...Een velomobiel die onder de spiegels van de wagen rijdt is het laatste dat een chauffeur verwacht als hij afslaat.

Velomobiel met trapondersteuning voor bergop en acceleratie...

Nog duurder en ten zuiden van Brussel een aanzienlijk beperkte autonomie door de heuvels. Niet vergeten de prijs voor de vervanging van de batterijen mee te rekenen. Hopelijk ooit aan betaalbare prijzen.

Het enige wat me tegenhoud om zoiets aan te schaffen is de veiligheid.


Volgens een velomobielforum vallen ze op door hun carrosserie, die komt beter overeen met waarnaar automobilisten uitkijken als ze rijden, andere wagens. Ik zie soms een WAW in Brussel en die valt van ver op. Ze zijn inderdaad erg laag. De Leitra is hoger en valt misschien beter op maar is breder. Moest ik in een vlakke omgeving wonen, mijn favoriet.
Ik weet niet of ik dit jaar kan maar 28 en 29 april is het Spezi in Duitsland;
http://www.spezialradmesse.de/
De moeite waard.

Het vermogen wordt nu ook opgetrokken heb ik gehoord.

Pedelec gaat tot 25 km/h met trapverplichting, zonder verzekering of helmplicht. Mag en kan sneller rijden maar boven de 25 km/h mag er geen ondersteuning meer zijn van de hulpmotor.
Snelle Pedelec, S Pedelec, high speed Pedelec,… tot 45 km/h, met trapverplichting, maar in België nog niet uitgewerkt dacht ik. Valt hier voorlopig onder de regels van een bromfiets dacht ik. Opletten met de gelijkvormigheid dus.
Fiets die autonoom sneller als stapvoets gaat wordt een snor, brom of motorfiets, naargelang de maximum snelheid en het gelijkvormigheidsattest.

 Het vermogen zal idd opgetrokken worden. Nu is de limiet 250W en dat zal naar 500W gaan.

 

Aan de snelheidslimiet zal er niet veranderen, dat blijft 25km/h, ga je hoger kom je in andere reglementering terecht. Op 25km/h moet de motor stoppen van bijsteken. Het hogere vermogen zal enkel zorgen dat de fiets sneller zal kunnen optrekken en meer power kan geven bij stevige bergop of windtegen. Meer vermogen zal ook interessant zijn voor bakfietsen, zwaar beladen kan 250W soms wat weinig zijn.

Een velomobiel in tstad is wel een goed idee. Want als velomobiel rijdt je in de verkeersstroom van de wagens. Niet naast de wagens zoals met een fiets.

Enige grote nadeel is dat je dan ook in de files staat in tstad.

Buiten de stad kun je meestal wel op het fietspad terecht. Daarnaast rij je met een velomobiel ook meestal veel sneller. Op lange rechte stukken is continue 35-40 km/u voor een geoefende fietster niet zo'n groot probleem.