Isolatie gevel

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hallo,

Onze HSB is besteld in 18cm uitvoering, binnenzijde OSB, buitenzijde Pavatherm.

Na deze pavatherm hebben we (door het veranderen van gevelsteen naar houten bekleding) een 10cm extra mogelijkheid tot isoleren.

Welk materiaal raden jullie aan rekening houdende dat het aan de buitenzijde zit van het skelet? Na deze isolatie komt er nog PRO CLIMA SOLITEX FRONTA QUATTRO overheen ter bescherming.

Wijzelf dachten aan steico flex houtwol maar zijn niet zeker of zit ook aan de buitenzijde mag gebruikt worden.

NB. De pavatherm is nog niet geplaatst, een haaks geraamte met andere isolatie is dus nog mogelijk. Het skelet zelf wordt opgeblazen met papier celluloose.

Dank voor jullie feedback.

Reacties

je Solitex functioneert zoals een onderdakscherm: volledig dampopen, maar luchtdicht.
In principe kan er dan ook nooit vocht bij welke isolatie dat je daaronder plaatst. In principe moet bij gebruik van 2 verschillende isolatiematerialen  het materiaal aan de buitenkant dampopener zijn. veel lopen die niet uit elkaar qua mu-waarde (coëfficiënt van dampdiffusieweerstand) die cellulosevlokken en die houtwolplaten, voor die steico-flex vind ik mu=0,5 en voor cellulosevlokken mu tussen 1 en 2, dus dat zit goed. 
.
en met die 10cm extra in je wand kom je ongeveer op passiefhuiswaarden uit voor dit bouwonderdeel. Misschien nog eens checken of je andere bouwdelen (vloer, dak, vensters) ook een hoge isolatiewaarde bereieken.... In dat geval kan je fors besparen op je verwarminsinstallatie

Het product SparrenExpander is oorspronkelijk ontwikkeld om de kepers van dak te verlengen om zo meer ruimte te creëren om cellulosevlokken in te blazen.

Inmiddels is er ook een variant Universalexpander UE (http://www.daemmraum.de/produkte.html) die vertikaal kan gebruikt worden om een houtskeletstructuur te verbreden. In dat geval moet je enkel maar met cellulosevlokken werken. Dat zal ook sneller gaan en je moet je geen zorgen maken over eventuele dampdiffusiegetallen, zoals Carol al voorgerekend heeft.  

10 cm lijkt me veel. Je gevelsteen is normaalgezien 9-10 cm en een houten bekleding ook al snel 2 cm. Dus maximaal 8 cm winst lijkt me, maar dat terzijde.

Ik zou ook gewoon het skelet uitdikken en volblazen. Is minste werk en goedkoopste oplossing.

Die "expanders" kun je makkelijk zelf maken: multiplexstroken zagen en daaraan een panlat, of in dit geval iets steviger lat vijzen (+lijmen). Zal merkelijk goedkoper zijn dan zo'n fabrieksding.

Ik denk dat we het voorbeeld van het uitdikken skelet gaan volgen.

Brengt dit echter geen probleem naar stabiliteit met zich mee?

Robin, momenteel hebben we na de pavatherm 20cm "open" ruimte, dus 10cm is zeker haalbaar. als we voor volledig hout aan buitenzijde gaan is 15cm zelf mogelijk (2cm plank + 3cm luchtspouw)

Als we kijken kost onze isofloc "amper" 65€m³ als we zelf hebben, daarvoor hebben we inderdaad geen houtwol, maar waren de koudebruggen thv de stijlen wel weggewerkt.

 

Alvast dank voor jullie meningen!

Ik denk dat we het voorbeeld van het uitdikken skelet gaan volgen.

Brengt dit echter geen probleem naar stabiliteit met zich mee?

Robin, momenteel hebben we na de pavatherm 20cm "open" ruimte, dus 10cm is zeker haalbaar. als we voor volledig hout aan buitenzijde gaan is 15cm zelf mogelijk (2cm plank + 3cm luchtspouw)

Als we kijken kost onze isofloc "amper" 65€m³ als we zelf hebben, daarvoor hebben we inderdaad geen houtwol, maar waren de koudebruggen thv de stijlen wel weggewerkt.

 

Alvast dank voor jullie meningen!

Problemen met stabiliteit zal je niet hebben, gezien je skelet alles draagt hé. Een triplexplaat met een lat van 35x35 of dergelijke ertegen is ook oersterk.

Op die manier heb je ook geen "koudebruggen" meer van de stijlen (op die 5mm triplex na).

Als je je skelet nog moet plaatsen, overweeg dan eventueel om meteen over te stappen op TJI of FJI profielen. Daarmee kun je direct zo dik gaan, zonder koudebruggen. Die profielen zijn ook veel lichter.