Leempleister in de praktijk

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

We zijn momenteel in onze HSB gipsvezelplaten tegen de muren aan het zetten om er later een leempleister op aan te brengen. Ik zit nog met een aantal praktische vragen hierover.

1) Hoe dik? Ik heb mij laten vertellen dat de vochtregulerende werking pas optreedt vanaf 1,5 cm dik, maar dikker is beter. Wat is het optimale compromis tussen werking, kostprijs en werk (als we het zelf doen)?

2) Hoeveel lagen? Sommigen doen het in 1 laag, anderen in 2. Wat is het verschil?

3) Welke wapening? Ik heb al gehoord van glasvezel, rieten matjes en jute. Wat zijn de (ecologische) voor- en nadelen?

4) Hoe wapening aanbrengen? 't Schijnt dat het op gipsvezelplaten aangewezen is om rieten matjes rechtstreeks op de platen te nieten omdat de leem anders niet pakt. Klopt dat? Zo ja, moet er dan ook nog wapening in de leem zelf (bv. tussen 1e en 2e laag)?

5) Moeten er additieven (bv. stro) bij gemengd worden? In welke verhouding?

6) Kleur: in de massa of achteraf verven? Of beter puur laten? Van leem wordt dikwijls gezegd dat het ecologisch is omdat je gewoon weer van de muur kunt krabben en buiten gooien. Klopt dat nog als de leem een kleurtje heeft gekregen?

7) Om wandcontactdozen gelijk met de leem te laten uitkomen moeten ze nu een beetje uit de gipsvezelplaat springen. Hoe doe je dat best? We hebben hier nog restjes PP-buis van 75 mm waar een enkel potje goed in past. Van de ene kant wordt dan dat afval nog nuttig gebruikt. Van de andere kant zijn we dan weeral plastiekvijlsel aan het genereren, wat naar mijn ervaring nogal moeilijk te beheersen is (zeker als de "helpers" geen oog hebben voor zo'n details en de buis nog liever buiten zagen om het binnen niet vuil te maken). En er zit dan weer een extra stuk plastiek in de muur. Maar ik heb nog geen ander idee gehad dat zo goed uitkomt. Hoe hebben jullie dit gedaan?

Ik ben nog wat vergeten, denk ik, maar ik zal het voorlopig hierbij laten. :)

Reacties

waarom gipsvezelplaten? die moet je dan weer eerst behandelen om je leem er op te zetten. je kan beter leemplaten (18€/m²) gebruiken, rietmatten (3.10€/m²) of houtwolcemenplaten (heraklith, 10 €/m²), tusen haakje staan een paar richtprijzen.

vochtregeulerende werking heb je zelfs met 1mm, maar 10mm heeft 10 keer meer effect. maar daar zou ik me zeker niet op blindstaren.

aantal lagen, 2 dunne lagen geeft altijd betere hechting dan 1 dikke laag.

wapening, hangt van de leem en de ondergrond af. op een stenige ondergrond is geen wapening nodig, tenzij je muurverwarming plaatst, dan is deze altijd noodzakelijk. op gipsplaten is het ook niet nodig, maar er wordt aangeraden altijd de voegen te wapenen met een geschikte wapeningsband.  en bij gipsplaten is een gro,ndering noodzakeliojk, of je kan natuurliojk ook werken met rietmatten

wapening: riet en jute zijn ecologischer dan glasvezel, maar vooral jute verwerkt niet zo makkelijk.

stro is zeker niet nodig, geeft gewoon een ander uitzicht.

additieven: nee

kleur, enkel als laatste laag, kleurleem is een stuk duurder.  en niet alle leem is bruin, daar bestaat net zo goed wit, groen rood in, 100% pure leem, zonder kleurstoffen.

je bouwt je doos zo in dat ze gelijk komt met de voorkant van de leem (net zoals bij gipsbezetting), waarom zou je ze er een stuk laten uiitsteken?  is niet mooi af te werken.

Twee maanden geleden heb ik houtvezelplaten (1.200x600x15) tweedehands gekocht voor € 1,75 per plaat via Marktplaats. Deze platen zijn door de open structuur zeer geschikt als ondergrond voor leemstuc (goede mechanische hechting). Nieuwe platen zijn niet nodig want de platen verdwijnen toch onder de leemstuc. Tweedehandsplaten met kleine schades zijn dan ook geen probleem en de lage kosten zijn mooi meegenomen.

 

Wij hebben de leemstuc in basisleem met stro uitgevoerd met wandverwarmingsbuizen, uitgevoerd in 2 lagen: eerste laag om de verwarmingsbuizen in de leem te leggen, daarna wapeningsgaas erover en tenslotte nog ca. 15mm basisleem als laatste stuclaag. Met een lange reilat heb ik de oppervlakte redelijk vlak afgewerkt en daarna enkele dagen laten drogen. Vervolgens de oppervlakte verder glad gestreken met een schuurbord met rubberlaag (oppervlakte eerst licht bevochtigen met plantenspuit). Daarna alles weer een week lang goed laten drogen (veel ventileren) en tenslotte afgewerkt met 2 lagen leemverf.

 

Het werken met leem is ons zeer goed bevallen, iedereen kan meehelpen met het stucen, zelfs de kinderen vinden het leuk werk.

De gipsvezelplaten zijn ons aangeraden door de bouwmaterialenzaak hier in de buurt, enerzijds omdat het handiger zou zijn om op te lemen dan de OSB van het houtskelet, anderzijds om gelijk wat meer massa te hebben.

Van leemplaten had ik nog niet gehoord. Duurder, maar als je dan niet nog een keer hoeft te lemen, dan scheelt het wel een hoop werk. Rietmatten lijken me op het eerste zicht niet echt handig. Mijn buikgevoel zegt dat houtwolcementplaten minder milieuvriendelijk zijn dan gipsvezelplaten.

In ieder geval, de gipsvezelplaten hebben we al en de helft is al tegen muur en plafond geschroefd, dus daar zullen we het mee moeten doen.

Met het uitsteken van de contactdozen bedoel ik dat als de leem 2 cm dik wordt gezet, dat de doos dan 2 cm uit de gipsvezelplaat moet steken om gelijk te komen met de leem. Vandaar dat we dus iets moeten voorzien om die afstand te houden en toch het doosje vast te schroeven. Ik heb van de week gemerkt dat sommige gaten nogal ruim geboord zijn en dat het stukje buis dat we wilden gebruiken te dun is om op de plaat te klemmen. We zullen dus iets anders moeten verzinnen.

met leemplaten heb je meer massa, en 't is gemakkelijker om daar terug op te lemen.

rietmatten niet je tegen de OSB en dient als hechtlaag, doe je dat niet en gebruik je een gipsvezelplaat, dan moet je een grondering gebruiken, liefst zo ruw mogelijk.

als de osb als damprem dient kan je nog altijd gaten boren in de OSB en luchtdichte doosjes gebruiken.  je kan ze dan helemaal inbouwen, en dat zal er een stuk beter uitzien.

 

Dag Ingir,

Blij te lezen dat jij muurverwarming hebt. Daar is niet zoveel over te vinden.

Graag wil ik meer weten over het zelf installeren van dit systeem.

Kun je mij helpen?

ecowim

da's eigenlijk krek hetzelfde als vloerverwarming, maar dan tegen de muur.

ee,voudigste is klemprofielen op de muur bevestigen, daarin klik je de buis.  en van daar naar de collector.  bezetten liefst met leem, eerste laag ruw tussen de buizen, dan een tweede laag met wapening en een derde laag waarmee je alles mooi recht maakt.  als afwerking kan je dat zo laten, of een leemfinish of een leemverf aanbrengen.

Onze gevels bestaan uit spouwmuren met 5cm glaswolisolatie, om dat te verbeteren hebben we 20mm XPS op de binnenmuur gezet en daarover een met EPS geïsoleerde houtwolcementplaat (d=35+15=50mm). Die platen heb ik voor een zeer laag bedrag kunnen kopen via Marktplaats. De PE-RT wandverwarmingsbuis 18x2 heb ik met spijkerclips vastgezet op de houtwolcementplaat omdat die klemprofielen heel duur zijn en niet geschikt voor 18mm buis. Die spijkersclips werken overigens ook niet lekker (je slaat de HWC aan gort), dus ik heb de spijkers vervangen door een slanke schoef 3x40 en dat werkte wel goed.

 

Na het aansluiten en vullen van de wvw-buis heb ik de eerste laag basisleem (18mm) aangebracht tussen de leidingen en daarover een wapeningsgaas aangebracht. Na vier dagen drogen is de tweede/laatste laag aangebracht van 12mm basisleem die weer minstens een week moest drogen, ondertussen andere klussen uitgevoerd zoals elektra, plafond aanbrengen en timmerwerk dressing. Twee weken na de laatste stuclaag was het leem helemaal opgedroogd en kon de leemverf in 2 lagen aangebracht worden.

ingir

da's eigenlijk een linke opbouw, je hebt - als ik het goed begrijp - meer isolatie aan de binnenkant (55mm) dan de buitenkant (50mm).   de basisregel is dat je maximaal 1/3 van de isolatiedikte langs de binnenkant zet, anders zou je de wand met Therm of gelijkaardig moeten doorrekenen om zeker te zijn dat er geen risico is op condensatie.

Ik heb het inderdaad doorgerekend met U-wertrechner, bij hoge RV (80%) en lage buitentemperatuur zou er condensatie kunnen optreden tegen de oude muur maar in onze woning is de RV nooit zo hoog, door de mechanische ventilatie eerder te laag (30-40% in de winter). Hooguit in de badkamer kan de RV hoger oplopen, daar ga ik dan ook een andere opbouw kiezen (geen leem maar foamglas).

U-wert rechner is nu niet bepaald een heel geschikt middel om zoiets te berekenen, maar het geeft je een eerste zicht.  en met een lage RV verminderd het risico en als de buitenkant dan ook nog voldoende dampopen is, verkleint het risico natuurlijk nog eens.  dus best geen verf of dergelijke op je buitenwand, tenzij deze goed dampopen is.

Geen probleem, we hebben een prachtige handvormbaksteen (uit BE) die nog niet verpest is met verf-of stuclagen en de spouw is goed geventileerd. Als er al condensatie optreedt dan is het tegen de bestaande stuclaag op de binnenmuur en kan daar geen schade aanrichten. In de zomer zal het vocht net zo gemakkelijk weer terug diffunderen richting kamer. Verder heb ik wandverwarming in de leemstuc zodat de oude stuclaag ondanks 55mm isolatie toch redelijk op temperatuur zal blijven en de kans op condensatie beperkt is. Het dauwpunt wordt eenvoudig verder naar buiten geduwd.

Ecowim

 

Wij hebben onze muurverwarming ook zelf geplaatst.

Kijk eens op onze fotowebsite voor wat voorbeelden:

https://picasaweb.google.com/Walter.Veerle/OpDeMuggenberg#5280068557646903746