Opbouw plat dak, advies/mening gevraagd
Beste Ecobouwers,
Graag wil ik advies/meningen over het volgende, de opbouw van het dak van mijn aanbouw is als volgt:
Dakbedekking (butimen of epdm)
10 cm pir
dakbeschot (multiplex platen 18mm)
Dakbalken (vuren balken 16 cm hoog)
vuren regels
Gipsplaat afwerking
De aanbouw staat gericht op het zuid-oosten, van sochtends tot savonds 7 uur staat de zon op het dak van de aanbouw. Het dak is nu in aanbouw, de balken en het dakbeschot zijn inmiddels aangebracht.
Wat kan ik nu nog doen om de warmtedoorslag te verminderen? Is deze dakopbouw voldoende om in de zomer de dag goed door te komen of dient het aangepast te worden?
Bij voorbaat heel veel dank.
Reacties
Hitteschilt werking met zon als warmtebron.
probeer dit eens tijdelijk uit
Leg op een plat roofing dak betonblokken en daarop zinken golfplaten (een Thermisch geleidbaar bovendak)
Tussen roofing en golfplaten ontstaat convectie en plat dak eronder zal koel blijven
Net zoals bij ramen een doek langs buiten op 10 cm van raam doet meer wonderen dan al de rest aan glas.
Chris
je bent een dampscherm vergeten.
en leg maar gerust 20cm PIR, dan ben je geisoleerd voor de rest van uw leven
Hallo Martin,
Je dampscherm zeker niet vergeten. Dit komt onder de PIR.
Voor warmteinslag kan je best een groendak leggen. Ik ben er zelf ook me bezig op dit moment.
Een voorbeeld van opbouw:
- substraat (2-3 cm)
- VOCHTHOUDENDE MINERAAL MATTEN
- scheidingslaag
- drainage noppen met beschermingslaag
- EPDM (enkel op de randen met een kimfixatie bevestigd)
- PIR
- dampscherm
- dakbeschot
- balken
- regels
- gipsafwrerking
Het voordeel van een groendak:
- warmtedoorslag
- EPDM zal langer mee gaan (geen UV, en hitte op de EPDM)
- watercaptatie die maken dat de rioleringen niet verstopt geraken
- zuivering van de lucht
- mooi zicht
Het nadeel van groendak;
- De draagconstructie moet zwaar genoeg zijn. Ik het gelamineerde balken liggen van 200mm x 60mm hoh 40 cm en deze zijn mear net voldoende volgend de stabiliteits engineur. Dit voor een overspanning van 4meter.
- 2 maal per jaar moet je je dak op om ongewenste planten groei ui tte trekken (bv eikenboompjes)
Wat kostprijs betreft kan je normaal gezien 31 Euro per vierkante meter subsidie krijgen. Hiermee kan je indien je een beetje zoekt naar de juiste leveranciers je groen dak zelf leggen. (mij lukt het alleszinds. Let wel op voor de subsidie in aanmerking te kunnen komen moet het dak 50liter water per m2 kunnen capteren.
Mocht je een groendak plaatsen kan ik je wel informeren over goedkope leveranciers. Stuur me dan maar een bericht.
Bij infrax wisten ze me vorige week trouwens te melden dat de subsidie vanaf volgend jaar gaat verdwijnen. Iedereen die een groen dak wil leggen nu doen zou ik zeggen.
Als je nog vragen hebt laat het me rerust weten.
Ik zou ook opletten met Carisfire zijn sugesties, hij/zij heeft veel ideeen maar zijn meestal geen practisch leven beschoren.
mvg Roeland
Beste Roeland en Paul, dank jullie wel. Ik denk dat ik dan voor de optie van Paul ga. Ik ben woonachtig in Nederland, daar wordt voor zover ik weet geen/weinig subsidie verstrekt op isolatiematerialen en ook geen subsidie op groene daken.
Ik zal even met de metselaar overleggen of ik de pir nog kan verhogen (ivm opstaande rand en lood van bovenverdieping).
Iniedergeval bedankt!
Paul ,
Mijn dochter heeft dit liggen wat u hier post .
Slaapkamers zijn nu 33C°
moeten ze zeker doen!!!
Chris
Zet alvast maar een ijskastje naast uw bed .
Zonder circuleerdend lucht word het daartussen foor heet, kan isolatie niet tegen houden.
Groen dak heeft ook werking als hitteschild door watmteopneming en afgifte.
groeten
Chris
ik heb dat ook liggen, en mijn slaapkamers zijn fris als ik de gordijnen en ramen dichthou
je kunt toch niet willen dat de slaapkamers afkoelen naar 20° als het buiten 35° is ,
nu die EPDM bij mij is WIT dus reflecteert de zon
en je kunt daar een laagje keien op leggen, dat reflecteert ook nog eens verder het zonlicht
Martin,
10cm PIR zou ik niet goed geisolleerd noemen. En dan vooral naar de winter toe.
Ook voor de zomer zou ik bijna verdubbelen.
Als je duits ok is, kan je op http://www.u-wert.net/ een simulatie maken en een idee krijgen van de faseverschuiving (een maat voor je warmtedoorslag).
Alternatieven zijn bv gaan werken met cellulose materialen tussen de balken. Maar dan moet je zeker zijn een perfect dampscherm aan te brengen onder de de isolatie.
Walter
Ik pas deze opbouw nog wel een toe bij bestaande bouw:
Linkje naar U-wertrechner
Belangrijkste voordeel is de ongewijzigde opbouwdikte en de goede weerstand tegen zomerwarmte.
Is het dan een idee om onder het dakbeschot nog wat PIR te plaatsen?
http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner/index.php?&d0=0.95&mid0=64&d1=0.95&mid1=64&d2=12&mid2=86&d3=4&mid3=17&d4=1.8&mid4=71&d5=10&mid5=17&d6=0.5&mid6=3&bt=3&T_i=20&RH_i=50&T_e=-10&RH_e=80&outside=0
Excuus, is wellicht geen goed plan ivm vochtproblemen.
Paul,
Jouw idee is helemaal niet slecht. Dus wel met dampscherm en 20 cm isolatie zoals je al zei.
Een witte of wit geschilderde dakbedekking helpt ook een heel stuk.
Als je dan nog oververhitting in de onderliggende ruimtes hebt zal het vooral aan de ramen liggen dit in combinatie met onvoldoende zonnewering.
Charel
Ik denk dat ik dan voor deze opbouw ga. Bedankt allemaal. Zijn er nog opmerkingen over deze opbouw?
ttp://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner/index.php?&d0=0.95&mid0=64&d1=…
Pe-folie moet natuurlijk boven tussen de OSB en Isolatie.
http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner/index.php?&d0=0.95&mid0=64&d1=0.95&mid1=64&d2=3&mid2=86&x2=61&lid2=763328204&d3=3&mid3=36&x3=5.8&lid3=763328204&d4=1.8&mid4=71&d5=1.8&mid5=71&d6=0.02&mid6=7&d7=14&mid7=17&d8=0.5&mid8=3&bt=3&T_i=20&RH_i=50&T_e=-10&RH_e=80&outside=0&name=plat%20dak
Waarom plaats je ook geen isolatie tussen de houten draagstructuur ? Je krijgt dan wel een half warme ipv een warme opbouw.
Ik weet dat IKO een systeem heeft voor plat dak met combinatie van PIR isolatie en IR-weerkaatsende (ong 77%) EPDM, hier zijn wrs ook nog andere fabrikanten van.
Wij plaatsten op ons plat dak 6cm PUR met roofing erop en eronder, hieronder de houten draagbalken opgevuld met 16 cm glaswol en afgewerkt met gyproc. Als ik nu mag kiezen zou ik cellulose nemen ipv glaswol en de roofing vervangen door weerkaatsende EPDM, ik zou van de 6cm PUR mss ook ietsje meer resol maken maar dan was er nog weinig evenwicht met de muurisolatie ;)
Deze kouddakconstructie heb ik ook wel eens toegepast in een aanbouw met grote overspanning d.m.v. gelamineerde balken. Let op de dunne isolatieplaat onder de EPDM waarmee condens tegen de onderzijde van de OSB wordt voorkomen (nachtelijke uitstraling).
http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner/index.php?&d0=1.25&mid0…
Bijna goed, de draagstructuur ontbreekt. Nadelen zijn de dikte van de opbouw en het gebruik van PUR/PIR (slecht voor milieu en portemonnee).
http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner/index.php?&d0=0.95&mid0…
Hallo,
Ook ik heb een vraagje ivm dakopbouw. Het betreft een verbouwing en omwille van een beperking in kroonlijsthoogte (dakrand) zit ik beperkt qua centimeters plat dak opbouw die rechtstreeks van de binnenruimte afgaan. Er is nu al maar 240cm meer en ik wil niks extra afstaan.
- EPDM
- PUR 12cm
- dampscherm
- OSB 18mm
-hellingslatten
- houten balken 17cm
- gyproc
De vraag is nu of 17 cm rotswol opbullen tussen de houten balken en eventueel een nieuw dampscherm tussen de balken en de gyproc mag. Is er een soort regel ivm condensatie dat je max x % van de isolatie onder het buitenste dampscherm mag hebben ?
Of kan ik maar beter op safe spelen en het houden bij bovenstaande opbouw?
Ik vind 12cm PUR een beetje te weinig maar wil ook niet nog lager gaan qua plafond binnen... Graag advies.
66,
Op http://www.u-wert.net kan je inderdaad zien dat je bij uw voorgestelde configuratie vochtproblemen gaat hebben. Die los je op door de PUR en de rotswol van plaats te wisselen, en het dampscherm hoort aan de binnenkant, niet ergens in 't midden...
dus eerder, van binnen naar buiten:
- afwerking
- dampscherm
- pur
- roostering met wol
- osb
- epdm
Alleen zal je,nogal lange schroeven nodig hebben voor de gyproc, eventueel terug roosteren.
Een betere oplossing is volgens mij een dubbele roostering maken van 35 cm, langs onder gyproc en intello dampscherm, langs boven osb; volblazen met isofloc of dergelijke, en dan uw epdm erop.
Veel succes
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb die berekening op U-wert gedaan. Ik weet niet goed hoe het resultaat van die berekening dan te interpreteren, is er een maximale temperatuurschommeling die je moet bekijken?
http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner/index.php?&d0=0.95&mid0…
Als ik PUR en wol zou omdraaien, dan krijg ik toch een koud dak ?!
Ik dacht dat vermits rotswol of glaswol minder isoleert dan PUR, het een half-warm dak wordt en je dan best de balken zo warm mogelijk houdt dus de PUR aan de buitenkant. Of klopt die redenering niet.
je moet vooral het vochtverloop in 't oog houden 'Tauwasser', je wil geen condens in je dak.
De temperatuur van de balken in je dak zijn niet zo belangrijk, met de isolatiewaardes die je voor ogen hebt zit je binnen meer dan goed :-)
Als je een beetje speelt met die U-rechner, dan merk je dat je safe zit (op het randje) als je de vochtigheidsgraad binnen een beetje laat zakken. In de meeste geïsoleerde woningen is de vochtigheidsgraad in de winter inderdaad lager dan de 50% die URechner standaard aanneemt.
Velen gaan er dan van uit dat met een 'intelligent' dampscherm en een isolatiemiddel dat een beetje vocht buffert (cellulose) alles wel ok is, en ik denk dat dat inderdaad zo is...
die PUR leg je volgens mij gewoon op de balken, en je verhoogt uw dak zoveel als je goesting hebt. Het enige probleem is de afvoer van regen en een gootje die je nodig hebt want op den duur is uw PUR dikker dan uw dakrand. Maar isoleren zal het wel doen.
Dan het dampscherm moet zo goed mogelijk de condens tegenhouden, want anders wordt en uw isolatie nat, en uw douwtemperatuur mag inderdaad niet in de isolatie zitten, maakt uw isolatie kapot. Natte isolatie isoleert ook niet. Dus een dampscherm van binnen zo optimaal mogelijk, en condens op de balken bvb kan alleen maar houtrot in de hand werken, dus zoveel mogelijk die condens en vochtdicht werken. Nu is uw gyproclaag op zichzelf ook een dampscherm.
uw PUR als je die onder uw balken kunt stoppen is ook goed, PUR werkt ook als een dampscherm, dus het omgekeerd, maar terug zorgen dat alles dampdicht is.
Patrick, ik moet je tegenspreken, ik houdt geen rekening mee dat de EPDM altijd het BESTE dampscherm is in heel deze opbouw !!! dit blijft altijd aan de buitenzijde zitten !
wat jij schrijft klopt in theorie, WTCB wou er ook niet vanaf stappen, tot iets meer dan een jaar geleden, als je een aantal regels respecteerd (zoals bij ons ook uitgevoerd) zodat je geen vochtproblemen krijgt :
- isolatie boven de OSB mag niet meer dan 50% van de totale isolatie waarde zijn, bij ons 10 cm PIR
- opbouw moet gebeuren in PERFECT droge omstandigheden
- damprem aan binnenzijde moet van het inteligent type zijn, dus afhankelijk van de tempverschil onder en boven dak en vochtigheid in lokaal
- om die tempverschil te bereiken : altijd een ZWART dak, en geen beschaduwing
- de afwerking aan de binnenzijde mag NIET dampdicht zijn, dus geen gipskartonplaat die volledig dicht is !
- ... ik denk niet dat ik er ene vergeet
bij ons dus tussen balken en hellingslatten (30 + 2 tot 14 cm) opgevuld met glaswol 0,032 W/m²K en daaronder een intello
redenering achter het geheel : in de winter zal er een kleine hoeveelheid vocht opstappelen in het volledige pakket, maar niet genoeg om schade te krijgen, en in de zomer droogt het dak uit ... NAAR ONDER toe !!! door het inteligente dampscherm (rem)
het WTCB heef dit lang in twijfel getrokken, maar wetenschappelijke studies + praktijk ervaringen, in D en andere landen bewijzen al lang het tegendeel
het WTCB steunt architecten en aannemers niet langer die GEEN PUR plaatsen tussen EPDM en OSB !!! omdat dit voor hen een koud dak is en technisch HEEL moeilijk correct uit te voeren
Stefan, ok, dan mag er van mij best een pur tussen osb en epdm,
maar is gipskarton dampdicht ?
gipskarton met geplamuurde voegen en geschilderd is dampdicht! zeker weten
een massief huis krijgt zijn dampdichting grotendeels uit 10 mm pleister op muren (en plafonds) + verfwerk !
Stefan,
Bedoel je niet dat gipskarton luchtdicht is in plaats van dampdicht?
Charel
goe materiaal gebruiken hé charel
http://www.gyproc.nl/producten/plaatmaterialen/gyproc-aluplaat
Ja, inderdaad het bestaat dus, ik kende het niet. Men spreekt zelfs met die aluminiumlaag toch nog van damprem en geen dampscherm.
Ik vermoed echter dat Stefan de gebruikelijjke kartongipsplaat bedoelde.
Het feit dat men deze blijkbaar ook met aluminium bekleding maakt voor dampremmende uitvoeringen versterkt mijn vermoeden dat Stefan eigenlijk luchtdicht bedoelde (voor de gewone plaat) en dat is iets heel anders dan dampdicht of dampremmend.
Charel
neen toch niet, maar dampdichtheid mag je niet zomaar een cijfer bekijken, je moet vergelijken met andere "lagen" in je opbouw
dus in de zomer is de gyproc, gevoegd dampdichter dan de intello ! en dan krijg je dus problemen
lees hier eens de opmerkingen van Tom : http://www.ecobouwers.be/forum/post/luchtdichtedampdichte-beplating-aan…
Stefan, sorry maar een aantal van uw beweringen kloppen absoluut niet:
- gipskarton op zich is helemaal niet dampdicht, uw constructie kan dampremmend of zelfs redelijk dampdicht worden als je een extra folie toevoegt, maar dat is dan gipskarton+folie, waar BPaul het ook over heeft, en daar ging het hier niet over
- klassieke bepleistering is evenmin dampdicht
- in de zomer zijn er geen vochtproblemen in een dak
charel
een witte dakbedekking is inderdaad een voordeel naar warmtedoorslag, maar een groot nadeel als het op uitdrogen van de dakconstructie aankomt.
charel
een witte dakbedekking is inderdaad een voordeel naar warmtedoorslag, maar een groot nadeel als het op uitdrogen van de dakconstructie aankomt.
martin
een eenvoudige oplossing, hou je constructie zoals je ze nu voorzien hebt, en laat cellulosevlokken inblazen in de ruimte tussen de balken, met daaronder een degelijk dampscherm. met 16 cm cellulosevlokken en 10 cm pir krijg je een degelijk isolatieniveau en een goed warmtebuffering. en je hebt geen extra kosten aan je constructie.
verder zou ik voor epdm gaan, omdat deze nog wat dampdoorlatend is, in tegenstelling tot bitumen.
hans d
Hans,
Hoe zei Cruyf het ook al weer?
Elk nadeel heb zijn voordeel
Maar ik begrijp wat je bedoelt, zo ook is beschaduwing in dat verband een nadeel. Hier had ik begrepen dat de zon vrijwel heel de tijd (als ze schijnt) op het dak was gericht.
Charel
Hier interesse voor die leveranciers van groendaken. Eventueel via mailtje.
Spijtig dat de premie zou verdwijnen. Wij willen graag onze garage van een groendak voorzien omdat er 2 ramen op uit kijken.
paul
ook die plaat is niet luchtdicht, je hebt de naden, en dan nog de kwestie, hoe makkelijk wordt de folie beschadigd? want met zo'n platen wordt geschoven en gedaan.
en dan stel ik me ook nog de vraag, wil je echt in een aluminiumdoos wonen?