Te warm met een DDG kachel

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

hallo
Wij hebben een DDG kachel met hout die onze radiatoren en het gehele huis kan verwarmen.
Het probleem zit hem daar, als we vol vermogen vragen van de kachel om de radiatoren van de bovenverdieping op te warmen, is het in de benedenverdieping veel te warm door de straling van de kachel zelf. 30 graden is geen uitzondering.
Ik had gedacht om een 2de mantel rond de kachel te maken en met een ventilatiekanaal de opgewarmde lucht naar de bovenverdieping te blazen. Zo zou ik minder warmte hebben beneden en boven wordt het warmer, dus meer evenwicht. Of niet..?
Zijn er mensen met een zelfde probleem en met ervaring over deze oplossing, laat het gerust weten.

patje

Reacties

pat

dat heeft in de eerste plaats te maken met - naar mijn bescheiden mening - het foute concept van deze kachel, tenminste  als je die als ketel wil gebruiken, want dan mag deze niet zoveel warmte afgeven.

en daar is dus eigenlijk niks aan te doen buiten deze te vervangen door iets geschikter, of een andere bijverwarming zoeken.

een normale ketel (en er bestaan er meerdere met glazen deuren) heeft net als een cv-ketel een watermantel rondom, waardoor de grootste hitte van de vuurhaard wordt overgedragen aan het water dat op zijn beurt naar een buffervat gaat van waaruit de rest van de verwarming gevoed wordt. en dan heb je een uitstraling van 10 a 25%, en is het perfect bruikbaar vpoor het doel waar jij het voor voorzien hebt.

eigenlijk heb je dus een verkeerde keuze gemaakt, en technisch is daar niks aan te verhelpen vrees ik.

tenzij de door jou vooropgestelde oplossing. maar dan ben je vervuilde warme lucht aan het rondblazen, en dat is nu ook niet direct de ideale oplossing. beter zou zijn - maar ik zie niet direct hoe - dat je de warmte aan de buitenkant kon overdagen op het cv-water.

 

hans d

 

Voor de anekdote :  enkele jaren geleden op batibouw toen ik die ddg kachel zag dacht ik :  "dat is het,  hoe is het mogelijk dat anderen nog niet op dit briljante idee zijn gekomen"

 

Door hier op dit forum en op het nederlandse ecologieforum veel gelezen te hebben,   weet ik nu wel meer...   dit concept is gewoon totaal fout.   Heb op batibouw nog met de eigenaar zitten praten,   die loopt over van zijn groot gelijk,  dat hij twintig jaar voorloopt op de anderen.   Tja...

 

Lees de diverse topics over finovens, bergkachel,  kutzenov, hyytiainen  (zoekfunctie :- ) er op na,  dan ga je snel weten hoe een degelijke kachel moet zijn,   geen doodgewone gietijzenen kachel,  met daarin in de brandhaard een spiraal die alleen maar de temperatiuur doet dalen en dus de verbranding naar de knoppen helpt.    Vanaf vierduizend euro hoorde ik op batibouw...   Nog in geen vierduizend jaar zeg ik nu,  nu dat ik een klein beetje meer weet. 

 

Ik denk  :  vervangen,  om eerlijk te zijn,   een fout concept kun je nooit meer echt goed maken door kleine ingrepen.

 

 

peter

er zijn ketels in die prijsklasse die wel hun werk goed doen, al kan je ze natuurlijk niet vergelijken met een goede finoven. maar die zijn dan ook weer een pak duurder.

hans d

hallo hans

Dat het concept van deze kachel niet ideaal is, wist ik ook al, maar vervangen gaan we zeker nog niet doen. De kachel is maar een paar jaar oud en heeft toch een 4000 euro gekost.

Wat bedoel je met vervuilde lucht. Stof en zo?

Ik heb hier nog een ideetje, moesten we nu de kachel "isoleren" met speksteen, dan zou deze toch ook warmer worden vanbinnen en zouden we na het doven van de kachel de resterende stralingswarmte hebben?

alvast bedankt voor uw reactie.

Pat

 

het probleem met de lucht is dat zodra de temperatur van de kachel boven de 50° uitstijgt de in de lucht aanwezige stofdeeltjes gaan verbranden, en dze deeltjes zijn cancerogeen.

nu is dat vrij beperkt, maar als je er een mantel gaat rondbouwen en er lucht doorvoeren worden dat luchtdebieten die 10 of meer keer groter zijn, en het effect dus ook.

als je de kachel isoleert gaat ze warmer worden, en gaat dus ook de schoorsteentemperatuur stijgen, en dat brengt je dus niks op. want zeker zo lang ze brandt kan je de schoorsteen niet afsluiten.

als je ze zou inbouwen zou je kunnen proberen koperen leidingen op de kachel aan te brengen en er dan isolatie rond doen zodat je de buitebnkabnt van de kachel afkoelt. maar ik zie eerlijk gezegd niet hoe daar aan te beginnen.

 

hans d

Ik denk dat het isoleren van de buitenkant van de kachel in dit geval niet z'n goed idee is. Volgens mij gaat de kachel dan nog minder efficiënt werken. Ik vermoed dat de warmtewisselaar in de kachel een groter aanbod aan warmte niet zal kunnen absorberen. Waardoor uiteindelijk meer energie door de schoorsteen zal verdwijnen.  Dat  zou natuurlijk gemeten kunnen worden of dat zo is.

Volgens mij is het aanbrengen van een geventileerde ruimte rondom de kachel een betere oplossing. Omdat de buitenwand dan nog steeds als warmtewisselaar gebruikt wordt. Natuurlijk zit je dan met een typische hete lucht verwarming.

Een andere mogelijkheid: tussen de verschillende kamers zelf verbindingen aanbrengen waardoor tussen de kamers luchtcirculatie en dus ook warmteuitwisseling mogelijk wordt. Als dat in thermosifon kan gebeuren is er geen ventilator nodig, met alle voordelen die daarbij kunnen horen.

Dirk Bauwens

 

Beste onbekende,

Probleem: DDG CV-haard.  Teveel warmte in de living, te koud op de verdieping.

Je moet de zaak waterzijdig oplossen, niet met ventilatie.

Als je thermostatische kranen plaatst op de radiatoren van het gelijkvloers, of je sluit gewoon die radiatorkranen, dan

doe je het warme water de weg kiezen naar de verdieping. Dan kan je de kachel rustig lager laten branden en wordt het op de verdieping toch warmer.

Je hebt onderscheiden strangen voor het gelijkvloers en voor de verdieping. Als je  een regelbare afsluitkraan in elke strang plaatst, dan kan je bovendien je installatie waterzijdig uitbalanceren of handmatig bijsturen. Naargelang de buitentemperatuur zal je af en toe moeten bijregelen. Met gewone bolkranen in de strangen, die je minder of meer sluit

kom je al een heel eind ver, en dat kost niet zo veel als regelkranen.

Je mag wel niet alle strangen volledig afsluiten want dan gaat de veiligheidsgroep water spuien en de CV installatie mogelijk droogkoken.

Stook gewoon wat minder als het weer zacht is.

ing. Boris Kozareff

Therminstal bv.

Hey,

Ik ben hier volledig nieuw en was eens aan het kijken over wat over de DDG kachel werd vermeld. Wij gingen ook zo een kachel plaatsen maar blijkbaar is dit toch niet geheel aangewezen.

Wel had ik gehoord dat er nog andere merken bestaan maar deze zijn bij mij onbekent. Kan er mij iemand hierover wat meer info bezorgen. Wij gaan in onze woning een warmtepomp plaatsen met bijhorende boiler(470L) waarop de kachel zou geplaatst worden. Een vermogen van 10 tot 15KW zou voldoende moeten zijn.

Groeten Christophe

 

 

 

 

 

 

Goededag

Ikzelf verwarm mijn huis al 20 jaar met een DDG kachel met futurex brandstof.

Mijn radiators gebruik maar zelden, in de plaats waar mijn kachel staat praktisch nooi.

Mijn kachel staat wel in de  leefruimte met een doorgang naar mijn keuken (grootste ruimte)

Je kan de temperatuur van je kachel lager zetten aan de aquastaat ?

Je kachel circuleert over jouw warm water boiler ?

Je hebt toch thermostatische kranen op je radiotoren ?

Nog vragen, stuur maar

 

Groeten Jozef

christophe

je zal dan nog een tweede boiler moeten bijplaatsen, voor een 15 kw cv-haard zou je toch minstens 750 lt buffervat moeten hebben, met 10 kw zou je er met 500 lt komen, al is dat het absolute minimum.

er zijn meerdere merken, die me zo direct te binnen schieten zijn o.a. normatherm, rika, gerco, walltherm, enz die wel voorzien zijn van de nodige veiligheidsmaatregelen, in tegenstelling tot de eerder genoemde haard.

hans d

 

Hallo,

Kan iemand mij vertellen welk merk dan wél een goede cv-haard maakt?  Het is nu ondertussen al wel duidelijk dat DDG te mijden is!

Groeten,

Gert Beckers

beste allemaal

 

we hebben ook een ddg-haard en zijn er dik tevreden over, hoewel een andere installateur ons dat volledig had afgeraden. De kunst is om niet te hard te stoken, maar constant te stoken met het juiste hout om geleidelijk de temperaturen omhoog te krijgen. Meestal gaat het heel snel heel hard, maar enkel in het begin is dit oké. We hebben wel aparte circuits naar elke radiator getrokken. Zo kunnen we optimaal boven verwarmen. Als het dan toch te warm zou worden in de living, stoken we minder hard en laten we de warmte de keuken binnen.

Mvg

Sylvie

sulvie

geleidelijk en langzaam stoken maakt dat het merendeel van je energie door de schouw gaat en je een onvolledige verbranding hebt. en dus vervuil je extra, wat wij op dit forum niet zullen toejuichen.

om een volledige verbranding te krijgen moet de gloedtemperatuur de 800° overstijgen, wat bij een ddg niet kan, aangezien je op de warmtewisselaar stookt en je gloedbed continu afgekoeld wordt.

op de manier dat jij stookt zal je wel de temperatuur in de kamer min of meer onder controle kunnen houden.

maar zoals ik vroeger al schreef, de meeste belgen zijn tevreden over hun verwarmingssysteem, terwijl de helft niet fatsoenlijk werkt, overgedimensioneerd is, overdreven veel vervuild, etc. maar zolang het maar warm wordt, reclameert bijna niemand.

hans d

 Ik volg hans hier volledig in.

 

Er zit een warmtewisselaar onderaan de vuurhaard. Hiermee koel je de kachel veel te veel af waardoor je nooit een hoge verbrandingstemperatuur kunt halen. Hierdoor zit je met slecht verbrande rookgassen met roet en teer tot gevolg. Deze zetten zich dan ook op de plaats af waar ze afkoelen = op de spiralen en hoogst waarschijnlijk ook wel in uw rookkanaal...

 

Een goed systeem zorgt voor een hoge temperatuur in de verbrandingskamer zodat een goede verbranding ontstaat en neemt pas warmte weg in de rookgassen en niet in de vuurhaard zelf. Ik kan dus het DDG concept totaal niet volgen.

 Je zal hier niet veel oplossingen voor vinden denk ik als het de kachel zelf is die slecht ontworpen is.

 

Je kan al beginnen om een retourwatertemperatuursverhoging te plaatsen zoals Hans al aangegeven had maar vrees dat je niet zoveel verbetering zal zien.

zoals ik al schreef, zorgen voor een voldoende hoge retourtemperatuur.  ik gebruik daarvoor een thermovar, dat is een thermostatisch gestuurde 3-wegklep die het water intern laat circuleren tot het warm genoeg is, en dan telkesn bijmengt, zodat de retour altijd 60° is.

ik heb het nog nooit geprobeer, maar heel misschien krijg je ook een verbetering als je een stalen plaat boven op de warmtewisselaar legt en de warmtewisselaar zelf in een bed van droog zand legt.  vraag is hoe snel de plaat kromtrekt en geen contact meer geeft, het zou dus al minstens een gietijzeren plaat moeten zijn volgens mij.  maar dat is geexperimenteer, terwijl een houtketel behoorlijk zou moeten  werken zonder al die poespas.

hans d

Als er op DDG moet gekapt worden dan staat Hans zoals steeds op de eerste rij. :-) Hans, dat jij hier nu weer zonder meer meegaat in dit verhaal, is weer zo typisch. Vermits ze zichzelf niet kunnen/mogen verdedigen zal ik het maar weer eens doen.

Jouw grote theorieën ten spijt is mijn praktijkervaring met mijn DDG helemaal anders.

Als ondertussen EIGENAAR van een DDG kan ik je zeggen dat er op mijn warmtewisselaar geen half drupje teer hangt.  De ruit van mijn kachel geen twee keer moeten kuisen op een volledig stookseizoen! Enkel om de paar weken een witte afzetting die je met je vinger kan afwrijven. Als je naar de schouw uitlaat kijkt (zelfs bij opstart!) moet je  al goed kijken om te zien of ze brandt of niet (dus geen zwarte rook of wat dan ook). Een gemeten rendement door een bevriend installateur die daar de apparatuur voor heeft: 85%! 

Zijn dit allemaal zaken die wijzen op een slechte verbranding/recuperatie? Niet dus.

De zogenaamde negatieve effecten van de waterkoeling onderaan lijkt mij ook iets relatief. Op het geheel van het brandende vuur is dit contactoppervlakte zodanig klein dat dit volgens mij te verwaarlozen is. Zeker als er wat as in de kachel blijft liggen. De echte verbranding gebeurt volgens mij een stuk hoger. Als er koeling gebeurt zal het eerder met lucht zijn en daarin verschilt de kachel niet van andere kachels. De gekoelde rooster laat net toe om goed door te stoken zonder dat je je kachel kapotstookt. 

Coupeke laat jou of je ouders niets wijsmaken. Als je DDG deftig afgesteld is en je stookt op een goede manier is het prachtig toestel. Natuurlijk is het niet normaal dat het toestel op zo'n korte tijd vol teer hangt. Laat hem goed afstellen en leer er mee stoken.

Enkel tips:

* stook enkel met deftig droog hout (geen behandelde of natte rommel).

* rem niet af op de verbranding door de luchtinlaat volledig dicht te zetten.

* zorg dat je een intens vuur hebt voor je er dikke blokken hout opgooit.

*durf doorstoken

Misschien nog een tip:

Mijn persoonlijke ervaringen met DDG als bedrijf zijn zeer positief. Ook na de betaling van de facturen trouwens. :-). Zoek samen met hen constructief naar een oplossing en dan komt het wel goed. Ik geloof zelf niet in forse aangetekende schrijven met veel dreiging. Ik heb een hekel aan een maatschappij waar elke communicatie via aangetekende brieven moet verlopen. En vermijd zeker een juridische procedure. Een volledige kachel annuleren voor wat teerafzetting... Geloven jullie nu echt dat iemand in dat verhaal mee gaat gaan?  Dat wil ik wel eens voor een rechtbank zien komen. 

En misschien nog een allerbeste tip: laat jullie niet te veel opjutten door de pseudo-specialisten zoals op dit forum. Er wordt al genoeg azijn gepist in de wereld en op dit forum om een of andere reden nog meer dan elders.

En wees gerust: als je hem goed gebruikt werkt de DDG wel degelijk super.

Succes ermee!

 

 

 

lucas

er zijn wetmatigheden in de verbrandingstechnologie en daar kom je niet omheen.  ik heb dit al meermaals gezegd, en - op DDG na - zegt elke ketelfabrikant hetzelfde, rücklaufanhebung (hoe zeg je dat in het vlaams) is een must, minstens 60°, sommigen verkiezen zelfs 70°, hangt een beetje van de ketel af.

mogelijk krijg jij een mooie verbranding, maar ik ben al een paar keer op beurzen gaan zien, o.a. op batibouw, en heb de DDG langs binnen eens bekeken, dat ziet er allesbehalve mooi uit.

ik heb wel wat ervaring met DDG haarden en met houtverbranding, ik ga niet zomaar over 1 nacht ijs.  ik heb mijn kennis gehaald in oostenrijk en zwitserland, houtstooklanden bij uitstek.  maar misschien zitten zij fout en hebben ze mij een hoop onzin veteld, wie weet?  in elk geval, ik ben hier duidelijk niet de enige azijnpisser, er zijn er blijkbaar nog wel wat als het over DDG gaat.

het effect van de onderste warmtewisselaar is volgens mij ook helemaal niet zo klein, je zit, als de kachel goed brandt, met een delta T van 700 en meer graden, dat is niet zo'n heel klein beetje. 

verder zou ik je ten zeerste aanbevelen op een deugdelijke manier te stoken en niet op de wijze die jij beschtrijft, die deugd niet.  ik heb de link al meermaals op het forum gezet, maar heb hem niet direct bij de hand, zoek maar eens op " richtig anfeuern", dat werkt echt.   en natuurlijk, zoals je zelf al aangeeft fatsoenlijk brandhout.

hans d, azijnpisser eerste klas.

 Ik kan niet anders dan Hans voor 100% gelijk geven. Ik kan er enkel nog aan toe voegen dat een cv-kachel in principe geen optimaal systeem is om hout te verbranden. (ookal ben ik zelf importeur van het merk C-FLAME) Een finoven of een houtvergasser werken beide met een ander principe dat veel beter is dan dat van een cv-kachel. Toch kan een cv-kachel redelijk goed werken als de basis verbrandings principes worden gerespecteerd. De verbrandingstemperatuur moet zo hoog mogelijk zijn, dus koelen van het gloedbed is uit den boze, dit staat gelijk aan blussen. Het onttrekken van warmte aan de wanden van de verbrandingsruimte is mogelijk mits in beperkte mate en het onttrekken van warmte aan de rookgassen is ook mogelijk in beperkte mate. Vooral bij de hoogrendement cv-kachels is een zeer goede schoorsteen vereist omdat de rookgastemperatuur hier slechts 190-220°C bedraagt. De schoorsteen moet zeker dubbelwandig zijn en voldoende lengte en diameter hebben. De vorm van de verbrandingsruimte is ook belangrijk, een brede kachel heeft altijd een lager rendement dan een kachel met een compacte verbrandingsruimte, vierkant en vertikaal zijn ideaal. In de hoeken van een brede kachel zal de verbrandingstemperatuur altijd lager liggen waardoor het hout daar niet goed brandt. Om te voorkomen dat de verbrandingstemperatuur te laag wordt is altijd een retourtemperatuur begrenzer nodig. Omdat een cv-kachel vaak niet op een buffervat wordt aangesloten is een Laddomat hiervoor niet optimaal geschikt. Een Laddomat is namelijk een drieweg menger met o.a. de bedoeling de thermische gelaagdheid van het buffervat niet te verstoren door het debiet te beperken zo lang de temperatuur van de buffer beneden 72 graden is. Overigens is een Laddomat niet voorzien van A-label circulatiepompen dus verkies ik liever een LK810ECO laadunit met Grundfos Alpha2 pomp. Voor rechtstreekse aansluiting op radiatoren is een drieweg menger niet bedoeld omdat de circulatie over de radiatoren regelmatig stil valt. Hiervoor moet een vierweg menger gebruikt worden, maar deze zijn niet themostatisch regelbaar dus moet hier een servomotor met elektronische regeling op worden gemonteerd. De vierwegmenger zorgt dat er altijd circulatie over de radiatoren en de kachel plaats vindt zonder dat de retourtemperatuur van de kachel beneden de ingestelde waarde komt. Doordat de radiatoren blijven circuleren is de temperatuur over de radiatoren beter verdeelt en werkt dit systeem beter dan met een driewegmengventiel. De retourtemperatuur mag zeker niet beneden 60°C komen, maar zou liefst hoger liggen. Echter als er een mengventiel met een retourtemperatuur van 70°C wordt genomen moet de kachel meestal op vol vermogen gestookt worden omdat de openingstemperatuur anders niet bereikt wordt. Ook zouden de radiatoren dan zeer heet worden wanneer er geen buffervat wordt gebruikt. Het voordeel van een elektronisch meng ventiel is dat je hier aan kunt bijregelen en de instelling kan optimaliseren afhankelijk van de configuratie kachel/schoorsteentrek/warmteafgifte systeem. 

Nu het antwoord op de vraag van Patje.

Je kachel heeft waarschijnlijk te veel vermogen voor je woning. Als je deze cv kachel als hoofdverwarming wilt inzetten zul je een redelijk grote woonkamer moeten hebben want anders moet je na enkele uren stoken al stoppen omdat het te warm wordt in de woonkamer. Het stralingsvermogen van de meeste cv-kachels is namelijk meer dan 4kW. Je kunt hier wel iets aan doen door er een voorzet ruit voor te plaatsen. Het stralings vermogen wordt dan gehalveerd en ook het verbrandingsgevaar voor kinderen wordt hiermee verminderd. Het isoleren van de mantel van de kachel zal niet veel uithalen wat betreft het oververhittings probleem. Toch moet je een inbouw cv-kachel met watermantel altijd isoleren omdat het water zo min mogelijk mag afkoelen anders zal je de volgende keer wanneer de kachel wordt aangestoken condens problemen kunnen krijgen en het zal ook langer duren voordat het vuur mooi brandt. Maar ik vermoed dat jou kachel geen watermantel heeft waardoor ook de overdracht naar het cv circuit te laag is. Je zou ook kunnen proberen een lagere retourtemperatuur te kiezen zodat de warmte sneller wordt afgevoerd naar de radiatoren maar dan ga je de verbrandings temperatuur verlagen met alle mogelijke gevolgen van dien (roet,condens,creosoot,corrosie,rook,laag rendement). Ook het debiet van de circulatiepomp verhogen zou een oplossing kunnen bieden.

Het idee van de ventilatiemant is ook een mogelijkheid, maar is erg omslachtig. Als de kachel geen watermantel heeft is de temperatuur van de wand zowizo veel te hoog om lucht langs te laten stromen omdat er stofschroei ontstaat waarbij ureumdamp vrij komt.

Je kachel heeft dus waarschijnlijk een te groot vermogen en de verhouding tussen cv-zijdig vermogen en stralingsvermogen is ook niet goed gekozen. Het probleem zal dus altijd blijven, maar met enige aanpassingen zul je het kunnen verminderen.

Hallo Allen,

Met veel belangstelling volg ik al enkele jaren alle commentaren omtrent het "optimaliseren van een DDG kachel" . Wij hadden een 5 tal jaren geleden eerst een basisinstallatie gedaan rechtstreeks op de radiatoren, met problemen als oververhitting, overdrukbeveiliging die opging, zeer veel roet, smoorregeling van ddg, etc.. tot gevolg. Daarom heeft de kachel 3 jaar niet gebruikt geweest en  hebben wij begin dit jaar de ketel niet meer rechtstreeks gekoppeld gehad aan de radiatoren, maar een complex systeem uitgewerkt waarbij de warmte naar een 2000 liter grote buffercapaciteit wordt gestuurd en van daaruit verdeeld.  We hebben hier ook de nodige 3 en 4 wegkleppen bij voorzien en sturing van de radiatoren in de ruimtes met electrische kranen. 

Deze grote extra investering heeft ervoor gezorgd dat de verbranding een groot stuk is verbeterd (merken we aan de ruimte en de warmtewisselaar), maar er blijft toch veel meer roetvorming optreden dan bij een gewone kachel.  Wij laten het water circuleren niet onder der de 60 graden in de ketel, en het is dan  hierdoor een hele zoektocht en instellingkunst geweest om de regeling zo juist te krijgen dat de warmte uit de kachel op tijd weggeraakt bij fluctuaties in het doorbranden.    De DDG veiligheid gaat namelijk al open op 92 graden, wat een nauw temperatuurframe is bij mengkranen en schommelingen in de vuurhaard (trekkracht buiten, aantal blokken erin).

We dachten, nu zijn we eindelijk gesteld en zijn de grote problemen met de DDG verbranding van de baan.  Maar,gezien wij in een rij van aangesloten bebouwingen zitten hebben we echter toch nog steeds een te groot probleem met deze roetvorming, zelfs als we onze kachel 2 wekelijks uitkuisen (een klus van > 1 uur).  Onze buren krijgen roetblokjes en vlokken af en toe op hun terras en auto, met alle problemen vandien.  Wij stoken ook regelmatig met Dennenhout, gezien dit nu eenmaal de houtsoort is die we vlot kunnen aankopen.

Wij zitten daarom nu voor de tweesprong, ofwel stoppen met houtverbranding en gewoon de DDG kachel verkopen aan iemand die iets minder burenproblemen kan krijgen met de roetuitstoot (want het werkt wel om de woning en sanitair ww te verwarrmen), ofwel op zoek gaan naar een kachel die gelijkaardig als DDG werkt qua opwarming van warm water, maar dan op een milieuvriendelijkere, propere, onderhoudsarrmere en even rendabele manier. We momenteel een Prisma 30 KW toestel wat ok is blijkt in onze toepassing en te verwarmen ruimtes.

Ik heb al over heel veel merken gehoord, kan er mij iemand adviseren bij wie ik moet gaan aankloppen om dit probleem van de baan te krijgen? 

Jide - Belgisch

Brünner

Normatherm

Rika

Gerco

Walltherm

C-FLAME

Lechma(lechma.be)

Edel Kamin

Nordic Fire

Piedro e Calore

Flamco

Eta

La Nordica

Sommerhüber

 

Andere??

 

 

Graag had ik een kachel die qua vorm wegheeft van zo’n DDG basismodel inbouwcassette, kwestie van niet het hele huis terug te moeten verbouwen, maar die niet het uitzicht heeft van zo’n mazoutketel van vroeger (het oog wil ook wat).  Pelletkachel is voor mij ook geen optie, het moet een stukhoutkachel zijn.

Zijn er bedrijven waar je zulke kachel een periode kan testen of huren, want gezien de grote investering die we nu reeds achter de rug hebben, wil ik niet nog eens een donkere straat zonder einde instappen.  Er zijn ondertussen zoveel modellen op de markt, maar welke zijn goed en gaan dit probleem van roetvorming en slechte verbranding voor eens en altijd van de baan kunnen helpen zonder overdadige extra investering.  Alles om water aan en af te voeren, bij te regelen, etc… is toch allemaal toch reeds voorzien nu.

Houtverwarming vraagt zowieso veel meer werk dan electrisch, gas of mazout, maar uit financieel en  ecologische uitstoot oogpunt wou ik me daar wel extra voor inspannen zoals meer stof opkuisen, regelmatig blokjes opgooien, grote basisinvestering in verwarmingssysteem, houtvervoer, laten drogen, wegstapelen, ….   

Maar het sop moet de kolen waard blijven, nu begin ik daar steeds minder van overtuigd te zijn.  Misschien had ik toen beter een warmtepomp met pv panelen alleen geplaast, had me eventueel gekost en veel minder miserie erbij…

Alvast bedankt voor uw advies!

Groeten,

Jeroen - Bornem