vloerverwarming in PH of niet

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Is het een enorme meerwaarde (qua comfort)om in een passiefhuis vloerverwarming te steken?

2 opties:

Rika Revo pelletkachel centraal in woning (gedeeltelijke convectie en straling)

Vloerverwarming aangesloten op zonneboiler van 500L (elektrisch bijverwarmd)

Traditioneel is vloerverwarming zeker aan te raden maar in een passiefwoning hebben de oppervlakken rondom u ook een temperatuur van 18-19°C. Wanden stralen zeker geen koude uit.

Dus ik vraag mij af of het verschil in stralingswarmte (comfortgevoel) tussen een pelletkachel en vloerverwarming in een passiefwoning ook de moeite is. (woning is HSB)

Graag jullie mening.

Reacties

Ik zou hier eerder kijken naar het kostenplaatje, dan naar het minieme comfort-verschil (als dat er al is in een PH).

En zeker als je elektrisch bijverwarmd en met een boiler van slechts 500L.

Beste Robin,

Ik ben benieuwd naar je onderbouwing waarom er een miniem comfortverschil is tussen een PH met of zonder vloerverwarming. 

Ik wil je de volgende stelling voorleggen:

Het kan zijn dat een ruimte wel op temperatuur is, maar niet comfortabel aanvoelt. De vloertemperatuur is daarbij een belangrijk gegeven. Het criterium is o.a. of 'de kou er af is'. De kou is er af als de vloer een gelijke of hogere temperatuur heeft dan de oppervlaktetemperatuur van je lichaam.  De oppervlaktetemperatuur is een paar graden hoger dan de genoemde 18/19 graden. De stelling is daarom: Een vloertemperatuur van 18/19 graden in een PH kan discomfort opleveren. Vloerverwarming kan dit opheffen.  

Ik ben ook benieuwd wat gebruikers van een PH met vloerverwarming hiervan vinden. 

 

 

 Koude gevoel vanaf een vloer...In ons geval komt er 22cm isolatie onder de vloer, 'k weet niet in hoeverre dat die vloer koud gaat aanvoelen zonder VV.

Er lijkt me eerder een verschil te zitten in het gebruik.

Een kachel kan veel sneller reageren op een warmtevraag.

Maw is er voortdurend iemand in huis ?

De zon schijnt maar zelden op de tijdstippen dat er een warmtevraag is in een PH ;-). Dit gaat dus over elektrische vloerverwarming.

 

G

Als jou stelling klopt, dan zou de vloerverwarming minstens 33° moeten hebben, wat veel te warm is. Een goede vloerverwarming heeft max. 27°C. Liever nog minder dus.

Als je verwarmingsondersteuning wil doen met zonne-energie is het belagrijk dat je voldoende buffert en je CPC kollektoren installeert omdat die een hoger rendement geven in het voor en najaar en de winter. Electrisch bij verwarmen is één van de duurste energiebronnen om bij teverwarmen, hier zijn andere oplossingen voor.

 

 

Ik woon nu net geen jaar in mijn passiefwoning. Ik heb geen vloerverwarming en heb hier spijt van. Als er iets is wat ik zou willen veranderen moest ik kunnen, dan zou ik wel vloerverwarming plaatsen. 

Ik weet wel niet of ik het aan een zonneboiler zou koppelen. Ik denk dat ik eerder voor een lucht/water warmtepomp zou gaan. De COP is op erg koude dagen inderdaad niet super, maar als het een passiefhuis betreft heb je toch zo'n lage warmtevraag dat het jaarbasis niet zo'n gigantisch verschil zal uitmaken. 

Andere optie: elektrische vloerverwarming plaatsen en enkel gebruiken wanneer je thuis bent en enkel in de ruimtes waar je je op dat moment bevindt. Dit is niet voldoende om de woning mee te verwarmen (dus dan misschien toch een pelletkachel plaatsen), maar zorgt wel voor veel comfort en is niet duur. 

 @baai:

 

Welk verwarmingssysteem heb je nu?

zou ik ook wel eens willen weten en ook het verbruik ervan

 

bij ons is chappe nog niet geplaatst dus ... ik kan het roer nog omgooien

 

 

 

 

Nu is het volledig elektrisch. Ik heb domotica waardoor ik het wel zeer goed kan sturen en ik enkel verwarm waar en wanneer het nodig is. Warm water produceer ik met een lucht/water warmtepompboiler. 

Qua verbruik zit ik in de zomermaanden aan 6kWh per dag (totaalverbruik). In de laatste maand lag het verbruik op 19kWh per dag. Ik had geschat jaarlijks zo'n 4500 kWh te verbruiken en tot nu toe lijkt dat te kloppen. De PV cellen zullen dit jaar 2500 kWh produceren, blijft dus nog 2000 kWh over. 

De meerkost van een hele dure verwarmingsinstallatie zou ik dus niet terugverdienen. Maar toch, mocht ik opnieuw kunnen beginnen, ik plaatste toch een kachel en/of warmtepompsysteem met vloerverwarming, puur voor het comfort. 

Op het moment dat je de verwarming het meest nodig hebt is er het minste zon. Daarom zou ik geen zonnepanelen nemen, wel een boiler maar deze niet electrisch verwarmen.

Ik ga ook voor passief en ga hoogstwaarschijnlijk een boiler verwarmen met een gashaard (we willen niet met hout/pellets sleuren).

Zo kan ik de vloer op lage temp. verwarmen en als ik thuis kom gaat de gashaard aan en is de ruimte in mum van tijd warm.

Zo heb ik:

én het komfort van vloerverwarming

én energiezuinige verwarming zonder stilstandverlies (boiler)

én puntverwarming + vlammetje in de living

én evt. nog de mogelijkheid om (serieus ondergedimensioneerde) zonnepanelen te koppelen aan de boiler = max rendement/prijs

én evt. later nog de mogelijkheid een andere warmtebron aan te installeren.

Wij gingen ook eerst vloerverwarming leggen, maar de kostprijs daarvan is niet van de poes. Nu zijn we terug ferm aan het overwegen om een compactaggegraat (bv. Genvex) te nemen, en elektrische bijverwarming.

Verwarming en PH, 't blijft toch een moeilijke denkoefening...

We hebben wel nog ook een BWW (met glycol). Het verschil met of zonder weet ik nu wel niet direct. Iemand die dat wel weet?

robin

daar maak je een foute redenering, onze oppervlakte lichaamstemperatuur ligt eerder bij de 27°C!

maia

een passiefhuis reageert heel traag, dus is een traag systeem in een PH is absoluut geen probleem.

hans d

william

waarom geen pelletsketeltje in de woonruimte? deze koppel je aan de zonneboiler, en zo maak je je warm water in de winter en heb je ook warmte om andere ruimtes te verwarmen.  overigens zou ik ook in de ruimte waar de ketel staat ook vloerverwarming plaatsen, je kan dan ook metv verwarmingsondersteuning werken als er zonnewarmte beschikbaar is.

ik ga in elk geval ook voor vloerverwarming, toch op het gelijkvloers en in de badkamer.

hans d

Frank,

 

goede ingesteldheid, maar ...

- merk en type gashaard graag (dit moet dus een PH-type zijn, laag vermogen, 100% luchdicht en ook nog aan te sluiten aan extern WTW) lijkt mij niet evident, ik ken er geen (maar ook geen behoefte bij ons aan vlammen ;-) )

- budget (haard, boiler, zonnepanelen EN regeling) : zal heel hoog zijn volgens mij in vergelijking met gaswandketel of zelf elektrisch

- geen PV : zonde van de centen die je laat liggen (tenzij je nog moet starten met je project) nul-energie-woning kost (nog altijd !) op 10 jaar tijd minder dan zelfde woning in PH uitvoering (zonder PV)

 

succes met je werken

 

 

Baai,

 

4500 kWh, daar zou ik ook direct voor tekenen

en zelfs iets meer, 2000 kWh bij Ecopower is nog altijd betaalbaar

 

maar als ik mij goed herinner (ander topic, heb jij toch een probleem met je PV, te weinig opbrengst ?)

 

MVG

Stefan

 

baai

mijn zoon heeft een zonneboiler waarop de vloerverwarming gekoppeld is.  deze wordt indien nodig (winter dus) elektrisch naverwarmd, niet mijn keuze, maar een puur financiële keuze.  en hij zit met een totaal jaarverbruik van een 3000 kWh.  ter vervollediging, 4 persoenen, twee kleine kinderen, dus elke dag een wasmachine, elektrisch koken, etc, geen andere energiebronnen.

hans d

@ Stefan: Ik heb op volgende post het opzet volledig uitgeschreven: http://www.ecobouwers.be/forum/post/verwarmingsww-lew

Het is dus de Dru Agua met afgifte van 3,5kW in stookruimte en 6kW naar boiler. Gesloten systeem en niet passief-luchtdicht.

Is dus een zeer basic systeem, op/af sturing met max. komfort en volgens mij een min. investering en onderhoudskost (als je niet vergelijkt met elektrisch natuurlijk).

Bovendien is gashaard een komfort keuze. Ik wil persoonlijk geen pelletkachel...

 

 

Slechts 3000 kWh? Amai, dat is echt wel heel erg knap. Dat betekent dat hij slechts een 1000kWh per jaar verbruikt voor verwarming en warm water. 

klopt,  maar de verwarmingsondersteuning wordt dan ook optimaal gebruikt.  want anders zou het niet lukken.  als je de zonneboiler uitsluitend gebruikt voor warm water, is hij moeilijk rendabel te maken bij laag warm water verbruik, toch met de huidige energieprijzen.  maar de verwarmingsondersteuning zorgt voor een echte meerwaarde, zeker met vloerverwarming.  de vorige dagen haden we temperaturen van 35° van de zon, ruim voldoende om de vloer mee te verwarmen.

er is geen meting van de afzonderlijke energiestromen, we weten dus niet hoe de verdeling ligt.  misschien gaan we toch nog eens een teller op de elektrische weerstand plaatsen, meten is weten :-)

hans d

 Ik heb me nog maar pas op het forum geregistreerd, dus ik vermoed dat je me verwart met iemand anders. Ik heb geen problemen met mijn PV installatie.

Oorspronkelijk dacht ik gewoon een traditionele gasketel te plaatsen in combinatie met een zonneboiler. Maar ik verbruik te weinig warm water om een zonneboiler interessant te maken. Ik heb pas op 't allerlaatste beslist toch PV cellen te plaatsen. Puur ideologisch gaat mijn voorkeur uit naar een zonneboiler. Maar mijn verbruik voor mijn warm water nu ligt op zo'n 4 à 500 kWh per jaar. Een installatie van 7000 euro plaatsen om jaarlijks 250 kWh ofte 55 euro te sparen, dat is gewoon zinloos. 

Met een gasketel zat ik dan wat verveeld dat zo'n ding eenmaal wordt ingesteld, dat werkt, maar je er eigenlijk geen controle over hebt. Uw verwarming staat dan ook aan op dagen dat je niet thuis bent. Nu werkt mijn verwarming echt wel enkel wanneer nodig. En ik merk ook wel, doordat het elektrisch is, dat ik er extra zuinig mee omspring. 's Morgens zal ik bv, vaak uit laten omdat het mij zinloos lijkt te verwarmen voor dat kwartiertje dat ik in de keuken ben. Met een gezin ligt dit wel anders natuurlijk. In de slaapkamers hangen ook radiatoren, maar die hebben nog nooit aangestaan. 

De conclusie die ik trek na een jaar is: leefruimtes verwarm je best met een pelletkachel of een systeem met vloerverwarming (ketel of warmtepomp), slaapkamers kan je zuiver elektrisch doen voor die paar uurtjes op een jaar dat het misschien nodig is. Zonneboiler hangt af van hoeveel uw verbruik is. Een gezin van 4 of 5 verbruikt al een pak meer warm water dus hier is een zonneboiler dan wel zinvol. En dan zou ik voor een systeem met een buffervat gaan, type Rotex boiler. Je stopt er warmte in van zonnepanelen, kachel/ketel, en gebruikt de warmte voor warm water en vloerverwarming. 

frank

als het echt PH is zou je met enkel wat vloerverwarming altijd een aangename temperatuur moeten hebben, en heb je volgens mij die extra verwarmingscapaciteit als je thuis komt niet nodig.  als je natuurlijk een vlammetje wil hebben in de woonruimte is dat wat anders, maar dan zal die 3.5 kW veel te veel zijn, tenzij deze kan moduleren, heb de gegevens van de kachel niet opgezocht.

maar wat ik niet begrijp is : "én energiezuinige verwarming zonder stilstandverlies"  welke boiler ga jij dan nemen dat deze geen stilstandsverliezen heeft?  dat moet dan echt al een superboiler zijn.

hans d

Beste Hans

als je 35 ° kan krijgen in de thermische zonnepaneel opslagtank , is er dan nog verwarming nodig? Of is het huis niet optoimaal georienteerd?

Hoe groot is de opslag tank eigenlijk?

eddy

het huis in kwestie staat O-W, aangezien de straat N-Z loopt.  helaas houdt urbanisatie met zulke dingen nog steeds geen rekening.  anderzijds heb je niet veel nodig om 35° te halen, overgens, in een PH kom je met 28° ook al een eind.

voorlopig staat er 500 lt opslag maar dat wordt nog uitgebreid naar 1000 lt. 

hans d

Ik koppel het SWW los van verwarmingssysteem wat het systeem veel envoudiger/goedkoper/energiezuiniger maakt. Wel een doorstroom spiraal door de boiler waar het SWW zonder kleppen e.d.. Het SWW wordt dmv geiser verwarmd.

De boiler wordt dus enkel verwarmd tijdens het stookseizoen. Het zogenaamde stilstandverlies wordt dus grotendeels verwarmingsvermogen.

Helemaal geen superboiler. Een degelijke goedkope boiler volstaat. Wel met inox doorstroomspiraal voor SWW.

In de zomer staat de boiler gewoon koud dus, de doorstroom blijft maar dit is zeker geen nadeel.

Gashaard geeft 3,5kW max vermogen en wordt thermostatisch geregeld in de ruimte.

Ik dacht te werken met  de (basis) vloerverwarming op zeer lage basistemp. Laat ons zeggen 18°C (later in de praktijk nog bij te stellen).

Zodoende kan ik ook optimaal de zonnewinsten overdag benutten en als er geen zon is kan ik op zeer korte tijd de gewenste ruimtes op temp. brengen.

Beste

zou u dit (thermische zonnepaneel boiler aan verwarmingscircuit koppelen) ook aanraden indien het ph pal zuid gericht was (= bij ons het geval) en massief passief was (= grotere thermische traagheid?)?

eddy

 

frank

eenvoudiger en goedkoper?  tenzij ik je verkeerd verstaan heb verwarm je dus in de winter de boiler met je kachel en in de zomer met een gasgeiser?  ik weet natuurlijk niet wat jij eenvoudig noemt, maar mij lijkt dat net hopeloos ingewikkeld. twee verwarmingstoestellen waar het met eentje kan, twee schowuen i.p.v. 1, een aantal kranen zodat je in de zomer kan omschakelen tussen geiser en boiler, en wat in het tussenseizoen?

verwarmen met 18° ?  wij noemen dat koeling :-)  in een PH zal je vloer in principe nooit onder de 17 a 18° gaan, dus zijn de kosten voor het hele systeem weggegooid geld.  daarbij staat je boiler allicht toch op minstens 50°C, je kan dus net zo goed water van 26 of 28° in je systeem steken, dan kan je je huis volledig verwarmen met de vloer., veel eenvoudiger. en neem daarbij ineens een goed geïsoleerd buffervat met doorstroom WW en gebruik deze het hele jaar.  energiekost wordt daardoor niet groter, installatiekost lager en met meer comfort, en veel eenvoudiger.  en of een goed geïsoleerd buffervat voor meer verlies zorgt als een doorstromer, dat durf ik te betwijfelen.

ik denk dat je nog eens goed moet nadenken over je systeem, want dit rammelt nu langs alle kanten en je maakt het m.i. net nodeloos ingewikkeld en duur op die manier.

daarbij maak je nog een denkfoutje wat PH betreft, zo'n huis koelt niet op een paar uur af, indien wel zit je ergens met een groot probleem, dat snel opwarmen is dus onbestaand.

hans d

 

 

 

 

Het is idd een andere denkwijze dan de gangbare combitoestellen die gekoppeld worden aan een boiler om het vermogen kwijt te kunnen. Het is veel eenvoudiger dan je denkt.

De geiser (met doorstroomdebiet van 24L) zorgt gans het jaar voor SWW waarbij het aanvoer SWW steeds door de boiler loopt of de boiler nu warm staat of niet. Het gaat dus niet om een combinatieketel (SWW en verwarming).

De boiler zit rechtstreeks op het vloerverwarmingsnet en wordt dus enkel gebruikt als er behoefte voor vloerverwarming is.

De gashaard gaat gewoon aan/af in functie van verwarmings -of komfort behoefte. Het teveel aan vermogen wordt naar de boiler gestuurd voor later gebruik indien nodig.

Mij vrees is als ik de basistemp van de woning te hoog breng dat het in de living (bij de haard) al snel te warm wordt.

Dit zal ik idd in de praktijk moeten ondervinden. Misschien enkel op het koudste moment de  vloerverwarming inschakelen... De praktijk zal het uitwijzen.

Omdat de vloerverwarmingsbuizen er liggen moet ik ze nog niet gebruiken maar ze geven me wel de vrijheid om later op een ander systeem over te schakelen.

Omdat het SWW en het verwarmingsgedeelte los gekoppeld zijn wordt het volgens mij heel wat eenvoudiger.

Het "goedkope" moet je wel zien in functie van de toekomstmogelijkheden, die vloerverwarming kan bieden, die open blijven.

 

frank

ik heb ook helemaal niet van een combitoestel gesproken, ik heb de opzet wel begrepen. je gaat dus in de winter een boiler opwarmen en een gasgeiser gebruiken voor warm water, met een veel slechter rendement dan je kachel?  dat is inderdaad een andere denkwijze, maar een die ik nooit zou aanbevelen. welke geiser zou je dan nemen? want als je een klassieke geiser voedt met warm water krijg je problemen, die dingen moduleren op debiet, niet op temperatuur.  als je er dus 40° insteekt, komt er 70 of 80° uit!  en welke geiser zou je nemen? want met 24 lt/min, dan zit je al ergens bij een geiser van 40 a 50 kW ?  of het vermogen voor 15 a 20 passiefhuizen, is dat niet wat overkill? 

vloerverwarming werkt heel traag, dus ook niet zo geschikt om aan en uit te zetten, je laat die normaliter continu aanstaan zolang er een behoefte aan warmte is. 

twee schoorstenen en twee fossiele warmtebronnen kan ik met de beste wil van de wereld niet eenvoudig vinden.  want dat is weer een extra doorboring van de geïsoleerde schil, twee keer schouwverliezen en stilstandsverliezen, zeker bij de geiser.

hans d

Bijvoorbeeld : Junkers NTD 27 AME CelsiusPur – 27 l/min – aardgas

"= Geiser met: innovatieve, intelligente elektronica, die automatisch constateert of de temperatuur van het door het zonnesysteem opgewarmde water hoog genoeg is om het gewenste comfort te bereiken. En of de badgeiser al dan niet moet worden ingeschakeld."  

Verder heeft het vermogen van de geiser toch niets te maken met het feit dat het een passief huis is of niet? Dit toestel dient toch alleen voor de SWW bereiding?

Wat betreft de schouwverliezen heb je gelijk.

Boiler wordt niet parsé op +50C gehouden. De gashaard zal automatisch opslaan als de boiler onder de 25°C (=temp. vloerverwarming + 5°C) zakt. Verder wordt de gashaard aangestoken voor de sfeer en dus ook de boiler opgewarmd tot max. +- 90°C waarbij de gashaard automatisch uitschakeld.

Stilstandverliezen bij een geiser versta ik niet. Je verbruikt toch alleen maar als je SWW afneemt?

frank

dus zoals ik al dacht, een geiser van 47 kw, goed voor 20 passiefhuizen te verwarmen.  het dient inderdaad alleen om SWW te maken, maar voor mij klopt er iets niet als je zo'n vermogen gebruikt.   het is ook een zogenaamde condenserende geiser, maar bij vollast bedraagt de temperatuur van de rookgassen 60°, en dus condenseert ie niet. 

dit is de hele waanzin van onze manier van leven, we bouwen PH, maar gebruiken desalniettemin evenveel of meer energie dan een "gewone'" woning.   de econoom wiliam stanley jevons beschreef dat reeds in 1865 als de paradox van de bezuiniging. "

In economics, the Jevons paradox (sometimes Jevons effect) is the proposition that technological progress that increases the efficiency with which a resource is used, tends to increase (rather than decrease) the rate of consumption of that resource. "

stilstandverliezen bij gasgeisers,  heb ik in de jaren al meermaals moeten uitleggen, en niemand staat daar bij stil.  je moet maar eens kijken wat een geiser doet.  wat gebeurt er als je de kraan dichtdraait?  de vlam brandt nog een paar seconden na en warmt de waterinhoud van de WW (0.5 lt of zo) op.  aangezien deze niet geïsoleerd is, verliest die op een paar minuten z'n warmte, en dat elke keer, ook als je maar een glas warm water neemt.  in dat geval ga je 0.7lt water opwarmen om 0.2 lt water te gebruiken.  en je gaat al snel 30 keer per dag of meer de geiser aansteken.  daarnaast heb je het effect van de onvolledige verbranding, als je 30 keer warm water neemt, gaat de ketel ook 30 keer starten.  de vlam heeft al snel een paar minuten nodig om een optimale temperatuur en verbranding te krijgen, maar daartegen heb je de kraan al weer dichtgedraaid, enkel als je een bad vult of een douche neemt krijg de ketel de tijd om een zuivere vlam te maken. 

als je absoluut aan die vlam houdt, wat ik kan begrijpen, is er dan zo niks dat veel minder warmte in de ruimte geeft en meer in de boiler?  misschien kan je, als je het inbouwmodel van dru neemt deze nog wat extra isoleren en zo de warmteafgifte in de ruimte verminderen?  en dus meer warmte naar de boiler, en comfortabeler met de vloerverwarming kunnen werken.

hans d

bedankt voor info.

"een zeer basic systeem" zoals je schrijft, klopt, maar jij gaat het aansluiten aan ... en ... en daardoor een technisch ingewikkeld geheel maken, dat zeker ook niet goedkoop zal zijn.

dus ik volg de (meeste) argumenten van Hans.

volgens mij moet je in PH niet enkel kijken naar een syteem dat weinig verbruikt maar ook dat weinig investering kost (minder dan in "gewoon" huis) omdat anders de investering (voor doorsnee burger) te hoog oploopt en niet meer "verantwoord" is.

 

 

 

 

Bedankt voor de info Hans!

Ik heb idd het verbruik van een geiser onderschat.

Mijn 2e optie was eigenlijk de Dru Agua en zonnepanelen gekoppeld aan een zonneboiler, maar wou dit niet doen omdat de installatie dan toch een paar pompen, kleppen en meer ingewikkelde sturing nodig heeft.

Kortom: als ik het goed begrijp neem ik beter een volwaardige zonneboiler met zonnepanelen voor SWW waaraan ik de Dru Agua koppel voor de verwarming. Ik neem een boiler die voorzien is van een elektrische weerstand  om te voorzien in SWW als ik de gashaard niet nodig heb.

Is dit zo ongeveer de richting die u zou gaan?

 

 

Ivm de afkoeling neem ik aan.

Maar de vraag is hier toch welk verwarmingssysteem? Dan is er toch ergens warmte tekort ?

Een pelletkachel levert die extra paar graden toch aanzienlijk sneller dan een vloerverwarming, ook in een PH ? Of mis ik nu iets ?

Veel mensen hebben een PH, maar verblijven er op de weekdagen nu eenmaal maar enkel 's morgens en 's avonds een korte tijd in. En willen het blijkbaar vooral in de avonduren enkele graden warmer.

 

G

 @hans

een pellet cv kachel zou voor mij het van het zijn maar is qua investeringkost momenteel niet aan de orde. Ik heb voor mezelf een economisch en ecologisch evenwicht gevonden bij een pelletkachel in de woonkamer (plaatselijk verwarmen heeft ook voordelen tov een CV). Ik heb enkel nog bedenkingen voor het tussenseizoen. De pelletkachel die ik in gedachten heb kan minimaal 2.4kW afgeven. Ik zou er graag een kamerthermostaat aanhangen. Aangezien ik een HSB heb zal de woning sneller opwarmen dan bij massiefbouw. Dus ik stel mij nu de vraag of die pelletkachel niet meerdere keren per avond gaat op en afspringen aangezien 2.4kW te veel gaat zijn om de woning op temperatuur te houden (in het tussenseizoen bij een warmteverlies van 1kW bijvoorbeeld).

Zijn er bewoners met de combinatie PH, HSB en pelletkachel (als lokale verwarming) die hun ervaringen kunnen delen?

Met vloerverwarming is het makkelijker om continu 1kW warmte af te geven.

Accumulatiekachel is ook een oplossing maar investeringskost is momenteel ook te groot.

Wij zijn ook overtuigd van vloerverwarming alleen niet van de opbouw.

Onze situatie is zo dat onze woning zich over 4 verdiepingen verspreid.

Kelder/gelijk/1ste/zolder. Allen binnen het beschermd volume.

Isolatie 25cm bevind zich in de keldervloer.

Nu zou ik graag op al de verdiepingen vloerverwarming voorzien maar stel mij de volgende vragen

- Wat is het nut van isolatie telkens onder vloerverwarming?

- Wat met de tussenafstand 10 a 20 cm die ze in een traditionele woning voorschrijven  

- kan ik overwegen om enkel in de kelder en gelijkvloers vloerverw te nemen en reken op het effect dat warme lucht stijgt.

Wij wensen dit systeem natuurlijk te ondersteunen met een zonneboiler kan je dan best gaan voor een zo groot mogelijk opslagvat (1000l?)

 Chris

- isolatie leggen  is niet noodzakelijk maar gemakkkelijker voor het leggen van vloerverwarming met tackers. Wel moet de buitste schil heel goed geisoleerd zijn. Ook zal isolatie zorgen dat je bepaalde ruimtes op de juiste temperaturen kan houden. vb je wil in de slaapkamers niet te warm hebben als er geen isolatie is  zal de warmte langs de vloer binnen komen.

- Hoe dichter de verleggingsafstand  hoe lager de temperatuur dat je in je vloer kan steken. Dus beter rendement van je verwarmingssysteem.  

- Door een ventilatie sytem zal de temperatuur wel stijgen in de kamers maar de vraag is worden de kamers verwarmd? Of zullen ze ooit verwarmd worden?In een slaapkamer hoeft het geen 20°C te zijn de eeste mensen vinden 14 tot 16°C voldoende.

-het beste is kiezen voor  een gelaagde  betaalbare boiler 1000L is heel goed.

 

 

Een slaapkamer van 14-16°C voldoende? Ik vind 20°C wel voldoende en mijn vrouw heeft liever 22-23°C. Verder zou ik niet weten hoe ik het beneden op 20-21°C kan houden en dan op de verdieping 14-16 te krijgen, er zou een airco nodig zijn om zo laag te komen.

 

Hele lage slaapkamertemperaturen zijn niet comfortabel, het is wel zo dat veel mensen gewend zijn aan zo weinig comfort omdat hun huis slecht geïsoleerd is en geen geld voor (over) hebben om het hele huis op temperatuur te houden. Eenmaal een goed geïsoleerd huis zal de temperatuur in het hele huis vrij constant en hoog zijn, en men zal ook snel wennen aan het verbeterde comfort.

22-23° is toch wel heel warm hé.

Zelfs in een matig tot slecht geïsoleerd huis vindt ik woonkamertemperaturen van boven de 21°C onaangenaam warm. Ik kan me voorstellen dat in een PH een temperatuur van 18-20° meer dan warm genoeg is (want warme muren).

Robin,

die muren worden niet vanzelf warm hé. Die worden aan de oppervlakte warm en blijven (dankzij de goede isolatie) warm omdat je van binnenuit verwarmt.

Als je op 18°C verwarmt zal de oppervlakte temperatuur van je muren ergens tussen de 17 en 18°C zitten. 

Er bestaan modellen om het aantal ontevreden te berekenen in lokalen. Bij lichte activiteit is in die situaties voor meer dan 20% van de gebruikers de kamer te fris, bij nog minder activiteit (stilzitten in de woonkamer bv) meer dan 50%. Niet echt wat als duurzaam bouwen moet verkocht worden he.

Vergeet ook niet dat er hier nog geen rekening gehouden is met lokaal discomfort vanwege de ramen.

Bij 20° luchttemperatuur zullen je wanden opwarmen richting 19.5 à 19.7 °C en is het comfort perfect bij lichte activiteit maar nog steeds niet als je volledig stilzit. Daarvoor moet je richting 21.5 à 22°C. Of je kruipt onder een TV dekentje.

De slaapkamer is een ander verhaal. Daar hangt het sterk af van wat je verwacht als functie van die slaapkamer. Een lagere temperatuur is in principe geen probleem, want je ligt toch onder de flanel met een dikke pyama.

Andere mensen willen echter nog eerst rustig een boekje lezen of nog andere zaken doen... dan zijn er hogere temperaturen nodig.

Natuurlijk, dit is de algemene theorie, in een kleine populatie (jij en je vrouw) durft dat wel eens te verschillen.

Vergeet ook niet dat de temperatuurweergave van een niet gecalibreerde kamerthermostaat soms een foutenmarge van 0.5 à 1.5°C kan hebben. Je moet dus oppassen om een persoonlijk geconstateerde situatie te verkondigen als algemene regel.

 

Geert

Bedankt voor de uitleg. Ik heb inderdaad snel te warm ;-). Doe mij maar 20° dan :-).

Wat ik hier tussen de lijnen door lees bevestigd wat ik voorheen geschreven heb, nl. Je bekomt het meeste komfort door bijvoorbeeld met vloerverwarming op lage temperatuur te stoken, zeg maar een basistemperatuur.

Als we uitgaan van een living met open keuken dus een basistemperatuur om aktief bezig te zijn is dan goed. Deze basistemperatuur is persoonlijk en zal in de praktijk door de gebruiker ingesteld worden.

Als je dan stil wil gaan zitten is het wel zeer interessant als je op korte termijn een temperatuurverhoging van enkele graden kan realiseren door bijvoorbeeld een puntwarmtebron (haard, kachel, ...)

Is zeker niet de goedkoopste oplossing maar wel de meest komfortabele denk ik.

 

Ik vraag me af hoeveel vermogen (bijvoorbeeld Watt/m3) er nodig is om op bijvoorbeeld 1u een temperatuurverhoging van 5° te realiseren? Iemand een idee?

Als het om een PH gaat heb je met een pelletkacheltje zeker voldoende. Een 2-5 kW zal denk ik wel volstaan.

 met pelletkachel in PH zal het zeker voldoende zijn maar gaat die niet frequent aan/uit gaan bij een warmteverlies van 1kW bijvoorbeeld als je een ruimtethermostaat gebruikt? Zeker in een HSB!

Iemand ervaring mee?

 

De temperatuur in een PH schommelt niet zo snel hoor. Je kan de kachel bv. laten afslaan bij een temperatuur van 23° en aanslaan bij 21°. Eer de ruimte 2° afgekoeld is zal er al wat tijd over gaan. Je verwarmt in dit geval hoofdzakelijk die ene ruimte, waardoor uw warmteverlies bijlange niet 1 kw zal zijn.

 dan ga je er wel vanuit dat je zelf de hysteresis kan bepalen van de thermostaat.

:-) aanvoertemp. vloerverwarming 18 °C ? .... thuis staat de vlvw (nog) niet aan nu omdat we met kachel verwarmen beneden en de vloer is nu 20 °C .... . Wij hebben niet eens passief gebouwd, dus .... . Als je passief bouwt zie ik het eerder als OF .. OF ipv EN .. EN ;-) 

Hans

Worden pelletketels niet in een technische ruimte geplaatst? Is het eventueel niet interessanter om je pelletketel buiten het beschermd volume te plaatsen (bv garage of berging)? Op die manier heb je geen moeilijkheden met de schouw (luchtdichtheid en koudebrug)?

Luis