Vraag omtrent verwarming

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Mijn ketel moet vervangen worden. Op dit moment heb ik twee circuits (2 zoneventielen aangestuurd door 2 kamerthermostaten). Er zijn nu twee installateurs komen kijken.

1) De eerste wil de circuits wel verder gebruiken en de kondensatieketel in aan/uit gebruiken. Hij wil echter een buitenvoeler plaatsen. Het zou een buderus 172 met ingebouwd boiler (50 liter) zijn en een centrale unit buderus 300. Ik snap niet wat de meerwaarde zou zijn van deze buitenvoeler en unit. Het is toch aan/uit, dan kan er toch niets geregeld worden. Dan stel je toch beter/goedkoper de keteltemperatuur manueel zelf in ?

2)De tweede stelde dat je met 2 circuits best een evenwichtsfles plaatst en elk circuit van een pomp voorziet. Dan kan je modulerend werken. Maar dat kost een 1.500 euro extra en dat vond hij persoonlijk wat overdreven. Hij stelde voor om 1 circuit te gebruiken (buderus 162 met 10 liter intern warm water) met regeling op basis van de buitentemperatuur. Nu stel ik mij enkele vragen :
a) Moeten er dan in de living ook geen radiatorthermostaten staan i.p.v. een kamerthermostaat ? Anders warmt de living toch verder op als er ergens anders warmtevraag is ? Hoe weet het systeem dat er warmtevraag is (is het misschien dat de pomp continu draait en voelt wanneer er meer debiet komt als je een kraan opendraait ?)?
b) Zijn die radiatorthermostaten niet onnauwkeurig. Bij opwarming gaan die toch eerst steeds boven hun setpunt om daarna uit te vlakken? Mijn huidige kamerthermostaat stopt al vroeger met warmtevraag om geen fluctuaties te hebben.
c) Als er in de living geen radiatorthermostaten moeten zijn, hoe kan ik dan in bv. badkamer snel warmte krijgen ? Moet ik wachten tot de living warmte nodig heeft (via kamerthermostaat) en dan warmt mijn badkamer een beetje mee op (nooit genoeg).
d) Als er in de living radiatorthermostaten moeten zijn (geen kamerthermostaat), hoe wordt dan de nachtregeling geregeld ? De radiatorthermostaten staan te hoog ingesteld ? Wordt er dan water met lagere temperatuur rondgepompt ? Maar hoe wordt dan bepaald of de temperatuur OK is ?

Is er een goed ziel die mij terug een goede nachtrust kan bezorgen en hierop kan antwoorden a.u.b. ? :-) Vooral de vragen bij punt 2 zou ik willen weten aangezien we vroeger juist voor 2 circuits hadden gekozen omdat ik anders niet snel warmte kreeg in de badkamer.

groetjes,
jack

Reacties

 

 

Als ge nu twee circuits hebt om de badkamer afzopnderlijk te kunnen verwarmen zou ik niet de stap terug zetten naar één circuit. Ik heb echter een vraag omtrent de huidige installatie: Ik veronderstel dat ge nu slechts één pomp hebt. Draait deze continu, of worden de ketel en de pomp telkens uitgeschakeld als er geen van beide kamerthermostaten warmte vraagt?

 

Wij hebben nu een huis met twee appartementen en slechts één condensatieketel met drie circuits, een voor elk appartement en een voor de badkamer boven. Er is een buitenvoeler, maar elk circuit kan afzonderlijk ingesteld worden wat de tijden en temperaturen betreft. Ik denk dat de stooklijn aangepast wordt aan de buitentemperatuur en aan het verschil tussen werkelijke en gevraagde binnentemperatuur. Nu weet ik niet of de drie afzonderlijke circulatiepompen hiervoor noodzakelijk zijn, en of dit zou werken met enkel zoneventielen.

 

Ik denk niet dat radiatorthermostaten hier een meerwaarde brengen, want deze vereisen dat de circulatiepomp draait, en waarschijnlijk ook dat de ketel niet afschakelt. En gelijk ge zegt kan men zonder kamerthermostaat geen nachttemperatuur instellen.

 

Nu weet ik wel dat er een huidige tendens bestaat om met een minimaal temperatuurverschil en lange looptijden te werken. De specialisten zullen hierover meer uitleg kunnen geven. Maar lost dit systeem het probleem van het tweede circuit op? Ik weet het niet. Deze oplossing vereist ook een goed geïsoleerd huis.

We hadden hier hetzelfde probleem, nieuwe ketel nodig en de wens op te splitsen in meerdere zones. Meerdere zones waren nodig door de aanwezigheid van een praktijkruimte, twee badkamers, kachel,... Dan maar besloten om het ineens grondig aan te pakken en een zone te creeeren per kamer. Iedere kamer heeft heeft z'n thermostaat en een gestuurd ventiel op de radiator.  

In eerste instantie is de nieuwe ketel geplaatst zonder aanpassingen, pas meer dan een jaar nadien heb ik uiteindelijk zelf een systeem ontworpen waarmee de 10 zones gestuurd worden. Hierdoor heb ik nu ook een vergelijk met de situatie ervoor. De ketel en circulatiepomp (slechts 1 pomp !  nodig)  slaan pas aan als minstens één zone warmte vraagt. De ketel heb ik ingesteld op zo goed als z'n minimaal vermogen van 9kW. Dit betekent natuurlijk wel dat in het slechtste geval dat vermogen naar 1 radiator gaat  en de ideale condensatietemperatuur soms overschreden wordt. Maar het voordeel is dan wel dat kamers die niet verwarmt moeten worden gewoon op hun nachttemperatuur blijvebn staan. Voorheen was er maar één thermostaat in de living, maar die stond continu hoog (met de radiotor kranen toe) om dat de praktijkruimte warmer diende te zijn. Ging de thermostatischekraan in de praktijkruimte ook dicht dan stond de ketel tegen z'n max temperatuur aan nutteloos warm water rond te pompen. Dat was alles behalve efficient.

De besparing die ik verkreeg door enkel kamers op te warmen die erom vroegen was tot mijn eigen verbazing 57% minder verbruik! Ondanks het feit dat de ketel niet altijd in z'n ideale gebied werkt is dat toch een zeer goed ingreep bebleken. Er zijn enkel wat ventielen geplaatst en wat electronica om de boel te sturen. Er is geen leiding- of breekwerk nodig geweest. Enkel wat bekabelingswerken.

De ketel bepaalt wel z'n ideale werking door de temperatuur van het retour-water, er is geen buitenvoeler. Ik moest de ketel met aan-uit kunnen sturen, en dat bleek niet te kunnen werken met een aangesloten buitenvoeler. Een aangesloten buitenvoeler impliceerde maximaal één thermostaat met bus-systeem. Nu zijn er dus 10 thermostaten met aan-uit.

 

Welke sturingen heb je dan per radiator ? Welke regeling ?

Ivm buitenvoeler: ik ben altijd voorstander. Dat zorgt dat je watertemperatuur altijd zo laag mogelijk is. En lage watertemperatuur is een hoger rendement -hoe lager je temperatuur hoe hoger rendement. Het heeft als voordeel dat je ketel ook beter continu kan draaien aan een lager vermogen. En ook daar hoe lager het vermogen hoe hoger het rendement. Als het goed is zeker 5 tot 10% rendements winst op jaarbasis. Als het een verschil kan maken tussen condenseren of niet condenseren, 20% hoger rendement.

Ivm circuits: als het goed is, wordt de installatie waterzijdig ingeregeld. Je krijgt dan een verdeling van het vermogen volgens het warmteverlies per ruimte. Op zich heb je dan niet meerdere kringen nodig maar is alles met thermostatische kranen te regelen -in geval grote interne warmtewinsten. Of zelfs enkel met debietkrane. Meestal zijn meerdere kringen enkel nodig als er slecht ingeregeld wordt. Of als je huis grote warmteverlies kent en je aparte nachtverlaging wil gebruiken.

Waleen

Minimaal vermogen van 9kw is wel heel veel.

Zelf vind ik alles op een aparte krinog een dure oplossing zonder veel meerwaarde. Voor mij een optie wanneer de installateur zijn vak niet goed kent. Anders zijn het alleen maar dure toeters en bellen.
Walter

Een groot verschil is of je dit doet in een goed geisoleerd gebouw of een slecht geisoleerd gebouw,

als je 1 lokaal gaat verwarmen gaan naast gelegen lokalen toch ook warm worden, via deuren en/of ventilatie

 

Misschien niet helemaal duidelijk inderdaad. Binnen die 9kW moduleert de ketel nog. Dat is dus het minimale maximum wat ik kan instellen (hoop dat duidelijker is). Verder is de woning uit begin jaren 70 met 360m2 niet van de kleinste. Daardoor zijn de isolatie waarden ook niet van deze tijd. 

Ik heb dag temperatuur van 20 en nacht van 18 voor benedenverdieping, en 16 dag en 14 nacht voor boven verdiep, met uitzondering van praktijkruimte die dag op 22 staat, en 1 badkamer die dag op 21 staat. De temperatuursverschillen tussen kamers zijn dus niet van die aard dat er gigantische energie verliezen zijn. Ik blijf toch met 57% lager verbruik zitten tov de situatie voordien.

 

 

"Iedere kamer heeft zijn thermostaat en een gestuurd ventiel op de radiator". Kunt ge daar meer uitleg over geven? Is de kamerthermostaat geïntegreerd in het gestuurd ventiel op de radiator? Of is het gestuurd ventiel gelijktijdig de kamerthermostaat? Wat wil zeggen "gestuurd"? Dat ge draadloos de temperatuur kunt instellen? Is er een dag- en nachttemperatiuur instelbaar of gebeurt dit door een centrale (draadloze)  sturing? Wordt de ketel automatisch op afstand stilgelegd als er geen warmtevraag is, of gebeurt dit via de waterkring. Valt de circulatiepomp ook stil als de ketel uitvalt? waarschijnlijk wel.  Er zijn dus nog vele vragen voor een praktische uitwerking van uw oplossing. Deze schone oplossing ziet er simpel uit, maar ik twijfel eraan of ze in werkelijkheid ook zo eenvoudig is.

Ieder kamer of zone heeft een thermostaat.  Niet geintegreerd in de thermostatische kraan, maar dus een echte kamerthermostaat met eigen dag- en nachttemperatuur instelling en eigen weekprogramma. Dit kan je enkel via aan-uit thermostaten verwezenlijken.

Van zodra er ergens in huis 1 van de 10 thermostaten warmte vraagt, gaat het ventiel of  ventielen (in het geval van meerdere radiatoren in de ruimte)  in die ruimte open en start de ketel en de pomp op. Zijn er meerdere ruimtes die warmte vragen dan blijft de ketel en de pomp draaien. De ketel en pomp vallen stil van zodra er nergens nog warmte gevraagd wordt. 

De sturing gebeurt hier met bekabeling. Ik kon overal vrij makkelijk bij via de kruipkelder, en voor de boven verdieping staan de ventielen allemaal samen op de collector.

Voor iedere radiotor heb k de thermostatisch kop moeten vervangen door een electrisch gestuurd ventiel (24V) en met behulp van wat relais is het in essentie alle thermostaten samen hangen aan de ketel en verbinden met het juiste ventiel,...

Het duurste waren de 10 thermostaten,...

Ik heb dergelijk systeem niet gevonden in de handel, en heb het dus volledig zelf bedacht en uitgevoerd.

Google "Honeywell evohome"

en plaats er zeker een buitenvoeler bij.

 

Heb een voorganger van dit systeem geprobeerd, maar dit was eenrichtingscommunicatie.Van de intelligente thermostatische kranen in de bijruimtes werd geen signaal gestuurd dat ef een warmte vraag was in een bepaalde kamer. De kranen draaiden open, dat wel. Maar voor activatie van de brander moest men wachten op warmtevraag in de hoofdruimte. 

Het is me volledig onduidelijk of het vernieuwde systeem dit oplost. 

Verder was de communicatie over lange afstand niet steeds betrouwbaar. En met meerder intelligente kranen in 1 zone ging de eene soms open en de andere toe,... Eerlijk gezegd was dat dus geen oplossing. En die kranen maakten gebruik van ern motortje wat je duidelijk hoorde draaien, en in de slaapkamers was dat ronduit storend.

Het is belangerijk dat indien er een opsplitsing komt b.v. voor een badkamer het geheel hydraulisch in evenwicht blijft (evenwicht fles). Zo niet is het mogelijk dat er inpl.v bezuiniging een meer verbruik komt niet enkel van de brandstof maar ook van elektriciteit ik deel ook de mening van de buiten voeler met een binnenvoeler in comb. met th kranen. De buiten voeler met binnen voeler gaan in funktie van de buiten tem. en de gevraagde en heersende binnen tem. de ketel temp instellen bv. 40 c en zo het huis op tem. houden, als de radiator dan ook berekend is op deze lage tem. zal er in deze ruimte de gewenste tem. zijn. De th voelers gaan individueel zone per zone open en toe gaan bv. living rad 1 zone met veel zon deze rad. gaat sneller sluiten dan rad. 2 waar geen zon schijnt en dit gebeurt ook met de kamers. Hierdoor zal de nieuwe generatie pompen hun energie verbruik aanpassen.

Wat de zoneventielen betreft zorg steeds dat deze zo kort mogelijk tegen de te regelen zone worden in geplaatst. Soms kom ik op situaties waar de opsplitsing pal onder de ketel is geplaatst en dan naar een colector 10 meter verder, met gevolg dat het zone ventiel een te grote weerstand geeft en het debiet zodanig afremt dat er onvoldoende water door de verwarmings elementen stroomt. 

Ik kies voor een eenvoudige installatie (hydraulisch) en een goede isolatie en ventilatie van de woning, goed berekende laagthemp. verwarmingslichamen. En moest dit niet werken kijk dan eerst of er geen fouten zijn in de isolatie of ventilatie. meestal in de praktijk geeft het geen proleem.

Simpel is goedkoop en betrouwbaar