Dakisolatie mogelijkheden

Hallo,
Voor onze woning (bj 1985) zijn we op zoek naar een goede oplossing om ons dak te vernieuwen.
Huidige situatie: rockwool op de zoldervloer + in schuine deel van de slaapkamers.
Het voorstel van de meeste dakwerkers is om de bestaande rockwool gewoon te behouden en daarenboven langs de buitenkant extra 12cm PIR isolatie toe te voegen. (zie schets in bijlage)
Nu zijn er kennelijk ook nadelen aan PIR isolatie, meer bepaald dat het best warmtedoorlatend is, waardoor onze zolder nog steeds hard zou opwarmen in de zomer, wat dan zou doorstralen naar de slaapkamers (dun houten plafondje tussen slaapkamers en zolder)

Nu hebben we het advies gekregen dat we dit kunnen oplossen door meer ecologische isolatie te gebruiken.
Welke optie zou dan het beste zijn? Houtvezelplaten? Of deels ook isoleren in de zolder langs de binnenkant?
De zolder is momenteel een houten onderdak waarop de leien liggen (zie bijlage)

Bijkomend gegeven is dat we graag extra akoestische isolatie zouden willen tussen de verschillende slaapkamers. Kunnen we dan best de rockwool op de zoldervloer vervangen door een ander type isolatie? Zo ja dewelke?

Bijkomend zijn er nu Velux dakramen voorgesteld. We hebben nu het advies gekregen dat Roto ramen een aantal betere eigenschappen hebben. Ik kan hier niet zoveel objectieve info over terugvinden. Wat zijn hier ervaringen / advies?

Alvast hartelijk dank voor de tips/info/hulp!
 

Reacties

Zie ik het goed dat er momenteel een houten onderdak is? Dat wordt hier best weinig geplaatst (zie ik wel veel in Duitsland, Oostenrijk).

Wat we hier gedaan hebben met het oude leien dak: leien weg, 20-25cm hoge planken tegen de bestaande kepers en daarop het nieuwe dak met een houtvezel onderdak.
Zo kunnen we de zolder dik isoleren. En eventueel tot een 40cm isolatie gaan als we de draagbalk nog mee inpakken om een zolder op passief huis niveau te krijgen.
De zolder vloer is ook met 20cm rotswil geisoleerd. Het dak is momenteel nog niet geïsoleerd. Misschien dat we dat toch nooit gaan doen.

Zelf vind ik 12cm PUR te weinig; ik zou zelf naar een 18-20cm gaan. Bij die diktes moet je niet meer bang zijn voor warmtedoorslag in de zomer. Massa is het gene dat opwarmen vertraagd (de reden dat cellulose isolatie trager opwarmen voor zelfde isolatiewaarde). Maar als er genoeg isolatie is, zal er zo weinig energie binnenkomen in de zomer dat de opwarming ook traag zal zijn, ook met weinig massa.

Een probleem met de dakwerkers is dat ze je voorstellen wat ze gewoon zijn te plaatsen. De meeste kunnen wel PUR platen plaatsen en daarop de leien/pannen, maar doen niet de andere soorten isolatie. Je zou daarom best ook eens gaan praten met een firma gespecialiseerd in bv plaatsen cellulose isolatie. Of een dakwerker die ook adverteert met andere isolatie te werken.

Belangrijk zijn nog de zoldermuren; hoe kunnen die geïsoleerd worden?

Geluidsisolatie tussen kamers: vooral het toevoegen van.massa is belangrijk.

dag Walter,
Hartelijk dank voor je reactie. Het is inderdaad een houten onderdak.

Ok, dan lijkt het me wel zinvol om het gesprek met de dakwerker aan te gaan en toch te gaan voor 18-20cm PIR. Op zich vind ik de andere optie van isolatie ook zeker ok, maar is dat waarschijnlijk niet de expertise van deze dakwerker.

Wat me nog wel onduidelijk is in beide gevallen: Je zit dan met een grotere opkant (of hoe je dat ook noemt) dat je dak wat meer gaat uitsteken. Ik hoor de term dat je huis eigenlijk 'een hoedje' krijgt. Voor onze dakwerker was de argumentatie dat zo'n hoedje esthetisch niet zo mooi is. Hoe kan je zoiets het best mooi afwerken? Ik veronderstel met een houten afwerking (of ander materiaal). Ik slaag er niet in om foto's te vinden op internet hoe dat er dan uitziet? Niet met de 18 à 20 cm PIR en ook niet met de G-tec panelen die nog hoger komen. Heb jij toevallig links of foto's hoe dit er dan uitziet? En hoe je dat netjes kan afwerken?

Gaat je vraag over de afwerking aan dakgoot zijde?

Bij ons zat er 'bakdakgoot' in de oude opbouw. Die is weggelaten; de nieuwe dakkepers lopen een 20cm over de buitenmuur waar nu een gewone dakgoot aan hangt. Dit met als doel het isoleren van de buitenmuur mogelijk te maken.
Ook links en rechts steekt de nieuwe opbouw een 20cm over om buitenisolatie mogelijk te maken.

Voor foto's moet ik passen. Ik zou wel verwachten dat er oplossingen moeten zijn om de nieuwe dakgoot aan te bevestigen.

Walter

ja het gaat over de afwerking aan dakgoot zijde. Ik was nieuwsgierig hoe dit er zou uitzien, maar het komt er eigenlijk op neer dat het dak over de muren uitsteekt. Dat is iets minder 'strak' maar bon, isolatie vind ik toch belangrijk genoeg om dat erbij te nemen. Voordeel is inderdaad dat isolatie van de buitenmuur hierdoor ook mogelijk wordt. We weten nog niet of we dit ook effectief zullen laten doen, maar het is dan toch al zeker mogelijk.

merci voor de reactie!
Koen