Gebruik van gekapte bomen
Ik ben bezig met de bomen op mijn bouwgrond te kappen om plaats te maken voor het toekomstige huis. Het gaat om 5 dennen met diameters tussen ongeveer 25 en 50 cm. Ik weet nog niet wat ik er mee ga doen. De meeste mensen die ik erover gesproken heb suggereren om het in de kachel te steken. Ik heb nog geen idee welke verwarming ik in mijn huis zal hebben. Dat zou een pelletketel kunnen zijn en dan ben ik met houtblokken niet zo veel.
Ik vroeg me af of zo'n stammen niet beter "hoogwaardig" gebruikt kunnen worden, bv. voor meubels of iets dergelijks. Ik hoorde een tijdje geleden in het nieuws dat de houtbewerkers ontevreden waren omdat er tegenwoordig ook "goed" hout wordt gebruikt als biobrandstof i.p.v. slechts afvalhout. Op zich lijkt het me ook logisch dat hout eerst voor constructie of zoiets wordt gebruikt en pas daarna een tweede nut krijgt als biobrandstof. Nu schijnt dennenhout niet meteen het beste hout te zijn om mee te werken en mijn bomen zijn ook niet bijzonder recht of mooi, dus misschien is het niet zo nuttig om er iets mee te maken. Ik zou er trouwens niet zelf mee beginnen knutselen, maar dan verkopen aan een houtverwerkend bedrijf ofzo.
Wat denken jullie dat ik er het beste mee kan doen?
Reacties
Samgee,
Ge moet u niet teveel illusies maken over de waarde van 5 tamelijk dunne dennen. Ik ben zeker dat ge nog zult moeten bijbetalen om ze te laten weghalen. En om ze zelf op te branden stelt het niet veel voor. Dan kunt ge nog beter weggeven aan iemand die een haard of houtkachel heeft.
weet niet of je daar ambitie voor hebt, maar toch: heb laatst iets leuk gezien in een of ander tuintijdschrift; daar was met stukken stammetjes van verschillende hoogte een cirkelvormige structuur gemaakt (gewoon in de grond geklopt/ingegraven) rond een vuurplaats, zodat je een 'natuurlijke' ruggesteun hebt wanneer je rond een kampvuurtje zit...
...of verpats ze aan iemand anders die er zoiets wil mee doen...
Je kan ze natuurlijk in planken zagen om er een tuinhuis van te maken :)
Merci voor de suggesties. We hebben er nog wat over nagedacht en gediscussieerd tijdens het uitgraven ervan en uiteindelijk besloten om de dennen tot brandhout te klieven.
Er stond ook nog een Amerikaanse eik bij. Daarvan ligt er nu een stam van ongeveer 2 meter omtrek en 3,5 meter lang. Die zouden we toch zelf nuttig moeten kunnen verwerken, lijkt me. De opties die we tot nu toe bedacht hebben zijn: trap en vloer. Ik geloof dat traptreden wat dikker zijn dan vloerplanken, dus we zullen moeten beslissen voor het gezaagd wordt.
Tweede probleem daarbij is dat hout als ik me niet vergis minstens 2 jaar moet drogen. Als ons houtskelet komende zomer wordt gezet, dan zouden we voor vloer of trap nog een hele tijd met onze vingers moeten zitten draaien eer we daarmee kunnen beginnen.
Daarom zie ik graag jullie ideeën en bedenkingen hierover tegemoet.
Voor meubel of binnenschrijnwerk zal 2 jaar drogen niet genoeg zijn, zeker bij dikker hout zoals voor je trap.
En voor vloerplanken gaan ze echt goed droog moeten zijn, dus zal je ze een lange tijd binnen moeten leggen, zodat ze aangepast zijn aan de RV van het huis.
Let wel op dat je geen eiken stapellatten gebruikt bij eik, anders krijg je vlekken op die plaatsen.
Dus met andere woorden: ik kan er beter over een paar jaar een boekenkast mee maken.
Wat veroorzaakt die vlekken? Is dat alleen met eiken latten?
Omdat het nat hout is gaat het looizuur reageren met de eiken stapellatten.
Meestal gebruikt men stapellatten uit den of populier.
Klopt wat Walter Vaes zegt. Drooglatten zijn best van een neutrale houtsoort, en reeds droog. Epicea of Populier zijn de meest voor de hand liggende. Maar verkleuring zal hoe dan ook plaatsvinden op de plaats waar de latjes gelegen hebben omdat op die plaats minder natuurlijke vergrijzing zal ontstaan. Maar dat verdwijnt meestal wel bij het schaven. Minstens even belangrijk zijn de omstandigheden waarin hout te drogen wordt gelegd. Ondersteuning en stabiliteit van de stapel(s), lekvrij dak maar wel vrij spel voor de wind. Ook belangrijk is dat de drooglatten allemaal op dezelfde plaats gelegd worden, en dat er ook gebruikt worden aan de 2 uiteinden van de "bol" (of bool of baal, al naargelang de streektaal). De bool verpakken met een omsnoerapparaat is ook een goede gewoonte. Gebruik echter wel geen staalband. Controleer ook nu en dan op de aanwezigheid van boktorren en andere boorders. (Kippen kunnen hier best dienstig zijn)!
Regel is dat men meer drooglatten moet gebruiken als men dunne planken gezaagd heeft. Als men dikke en dunne planken in één bool heeft, moet de afstand afgestemd worden op de dunste sneden. Als het hout opgelat wordt, is het ook belangrijk om restanten van zaagsel eerst weg te borstelen of te blazen. Vochtig zaagsel is immers de ideale voedingsbodem voor schimmels. Geef ze geen kans.
Uw hout zal ongeveer 2cm per jaar drogen, een plank van 2,5cm dik zal er dus anderhalf jaar over doen. Planken van 5cm dik langer dan 3 jaar, want hoe dikker hoe trager. Let wel: winddroog is niet gebruiksklaar. Winddroog hout heeft nog een RV van 11 à 14%, wat nog veel te veel is. Om in huis te gebruiken voor bvb. trappen of meubelen moet het hout verder drogen om tot de RV te komen die overeenstemt met de woning waar het hout zal gebruikt worden. Voor binnenhuisgebruik moet men tot een RV komen van 6 à 8%. Dit kan door het hout nog een jaartje binnen te leggen. Vroeger gebeurde dat in het verwarmd werkhuis van de timmerman, waar steevast een paar m3 hout voorradig was, genoeg om een jaartje voort te kunnnen. Naarmate de voorraad slonk, werd winddroog hout binnen gelegd. De slinkende voorraad wnddroog hout werd dan weer aangevuld met vers gezaagde bomen.
Omdat alles nu veel grootschaliger gebeurt wordt thans meestal bekantrecht, ovengedroogd hout ingekocht. Dan hoeft de vakman zich niet meer te bekommeren over de voorraad, of over het opvolgen van het droogproces. Daar is niks mis mee, maar daardoor riskeert wel de kennis over de ambachtelijke manier van werken verloren te gaan. Op de download pagina van mijn website kunt u een pdf-document vinden waarin het stapel- en droogproces gedetailleerd uitgelegd wordt. Het is wel in het Engels. http://www.log-ic.be/nl/referenties.html Good luck!
Zeer interessant. In principe heb ik ook liever natuurlijk gedroogd hout dan ovengedroogd. Als ik voor vloer ga, zie ik deze 2 opties waartussen ik moet afwegen.
Ik moet aan mijn vorig droogverhaal iets belangrijks toevoegen! Er wordt vaak gevraagd hoe het zit met hout dat voor buitenconstructies moet dienen.
Wel, hier is het heel eenvoudig. Hier kan men in principe gerust vers gezaagd hout gebruiken.. Trouwens, dikke balken "constructie" van bvb. 15x15 of 20x20 cm die men gebruikt voor carports en andere bijgebouwen doen er jaren over om te drogen, en dan zullen ze nog een vrij hoge vochtigheidsgraad hebbben. En zeer ongelijkmatig verdeeld. Dat is trouwens ook de reden waarom zulke dikke balken vaak wat gaan torsen en barsten. De logica is dat men het hout moet laten drogen tot op de RV van de omgeving van het werkstuk. Vermits tuinhuizen en carports buiten staan, zullen ze vanzelf drogen tot de RV van de omringene buitenlucht. Het hout zal dus winddrogen op de constructie zelf. Het zal echter ook permanent blijven "leven", ttz meegaan met de seizoensgebonden variaties in RV van die omgevingslucht.
Voor planken geldt ongeveer dezelfde logica. Zij zullen drogen en "werken" op de constructie zelf. Hier zal lmen zelfs vaststellen dat nat verwerken beter gaat dan droog. In natte planken kan je gemakkelijk spijkers slaan, droge planken moet je voorboren. Zelfs als ze "maar" winddroog zijn.
Houten terassen of sidings op gevels moeten echter in alle omstandigheden "strak" blijven. Hier is kunstmatig gedroogd hout dan geen slecht idee, want die fameuze seizoensgebonden vochtigheidsvariaties zullen zich anders vertalen in ongewenste variaties in de maatvoering van de planken. Met barstende of schotelende planken tot gevolg. Men kan natuurlijk ook spleetjes tussen de planken laten, zodat het hout vrij spel heeft om in maatvoering te variëren. Dan kunnen ze ook winddoog toegepast worden.
Dat zijn nu eenmaal de consequenties om met natuurlijke materialen te werken. Dit geldt voor alle houtsoorten, sommige in mindere, andere in meerdere mate. Zelfs als men slechts één enkele houtsoort gebruikt zullen de verschillen per balk groot blijven. Zelfs in één boom kan men grote verschillen hebben.
Tenslotte nog dit. De logische volgorde van bewerkingen is:
1/ De boom in planken zagen (eerse transformatie)
2/ winddrogen
3/ kunstmatig drogen (facultatief)
4/ alle verdere bewerkingen zoals herzagen en schaven. Het schaven dient enerzijds om het hout mooi glad te maken, maar vooral om afwijkingen die ontstaan zijn tijdens het drogen, zoals trekken of schotelen alsnog te corrigeren. Daarom moet het schaven allerlaatst gebeuren.