het plat dak / warmtedoorslag / vocht-condensatie-schimmel
Ik ben bezig met mijn verbouwing, die bestaat uit een aanbouw en een opbouw op een bestaande woning. Beide delen hebben een plat dak.
Een aantal aannemers hebben prijs en voorstellen gemaakt. Interessant om lezen, zeker de verschillen.
In de opbouw van het vrij grote platte dak zitten nogal wat technische verschillen. Ik ben vrij gerust in de isolatiewaarde (uwertrechner levert me een U-waarde tussen 0.10 en 0.15 W/m²K wat dus zelfs een passiefhuisnorm is).
Ik ben evenwel minder gerust in de warmtedoorslag en vochtopbouw in het platte dak, dat steeds een dampdichte (door de EPDM-folie) constructie is.
Aannemer A kent volgende plat dak-opbouw (van binnen naar buiten)
- plafondafwerking (gyproc-platen)
- lattenwerk 22mm x 25mm geschaafd
- dampscherm intello proclima
- I-liggers Steico Joist 400 x 45 x 90mm (omwille van een overspanning van 7m)
- tussen de I-liggers 35 cm cellulosevlokken
- luchtlaag 5 à 10 cm
- spiehout dakhelling gemiddelde dikte 4,5 cm
- gedrenkte planken tand en groef 135 mm x 22 mm
- EPDM dakbedekking
U-waarde plat dak = 0.11 W/m²K
Temperatuuramplitudedemping : 29.5 (uwertrechner)
Fasenverschuiving : ongeveer 13 uur
Aannemer B kent volgende plat dak-opbouw (van binnen naar buiten)
- plafondafwerking (gyproc-platen)
- Spano Durélisplaat
- massief grenen draagconstructie, geen FJI-liggers
- tussen de draagconstructie Knauf Naturoll 035 19,5 cm (minerale wol)
- luchtlaag (door de hoogte draagconstructie)
- Spano Durélis Floor platen 18mm
- damprem
- PUR-isolatie 81mm
- afschot isolatieplaten minimaal 30mm
- EPDM folie 1,2mm verlijmd op de afschotisolatie
U-waarde plat dak = 0.10 W/m²K
Temperatuuramplitudedemping : maar liefst 79.4 (uwertrechner)
Fasenverschuiving : ongeveer 12 uur
Ik ben nogal gerust in de isolatie, maar minder in de warmtedoorslag in de zomer. De zon zal immers van 8 uur 's morgens tot 20u 's avonds op het plat dak schijnen (juni/juli). Dat kan al eens wat verhitting geven ... . En je wilt geen verbouwing om nadien te moeten vaststellen dat je er niet kan in verblijven omwille van de hitte opgebouwd overdag ... .
Evenwel, als ik naar de temperatuuramplitudedemping kijk (29.5 en maar liefst 79.4 bij aannemer B), moet ik me blijkbaar niet al te ongerust maken, zeker in geval van aannemer B, die nochtans met PUR-platen werkt. Normaal ben ik niet zo "PUR-minded", zoals de meesten hier, maar vermits het door de EPDM toch sowieso een dampdichte constructie is, en vermits het verlijmen van EPDM op houtvezelplaat niet gaat, maak ik me er niet al te veel zorgen in. De wanden van de constructie zijn wel dampopen (pavatex, celit3D, ...).
Enige bedenkingen, suggesties, verbeteringen, ... n.a.v. de 2 opbouwen inzake platte daken ? Of n.a.v. mijn redeneringen ?
Feedback erg geapprecieerd.
Groeten,
Kris
Reacties
Zeker Intello+ nemen.
Geen luchtlaag boven de isolatie aub. Dat is om problemen vragen. En hoe zal hij die 35 cm vlokken bekomen met die luchtlaag? Gewoon van bovene erin kappen?
Neem een witte EPDM of een groendak als je nog zekerder wil zijn. Temperaturen lopen dan sowieso minder op en temperatuurdoorslag is zo goed als onbestaande dan. Maar met 29.5u moet je je daar sowieso geen zorgen in maken. Alles boven de 12-14u is ideaal.
Wil je zeker zijn qua vocht: pur of (ecologischer) xps-plaat van 5-6 cm op je plat dak.
Thx, Robin, voor de snelle feedback.
Volgende zaken :
Bedankt voor de tips inzake EPDM, groendak.
Feedback welkom.
K.
Kris,
Geen enkele van de voorstellen is in orde!
Opbouw 1: Nooit een luchtlaag laten bij een compact plat dak !! (zoals ook Robin reeds aanhaalde)
Opbouw 2: Ook hier een luchtlaag boven 19,5 cm minerale wol ??
DampREM in combinatie met PUR ?
Damprem (scherm?) te ver naar buiten (19,5cm MW/8,1cm Pur)
@Robin : Groendak in combinatie met compact plat dak is eigenlijk niet aan te raden (behalve bij zeer kleine substraatdikte)
XPS mag niet gebruikt worden voor plat dak, omdat de platen bij hoge temperaturen (zwarte folie) vervormen.
(ik neem aan dat je geen omkeerdak bedoelde, want daar kan het wel, maar een omkeerdak is eigenlijk ook alleen
maar af te raden)
Dirk
Heren,
Jullie jagen mij op kosten ;-) Maar beter nu extra investeren, dan later een rot dak.
Dus :
Feedback welkom.
K.
Kris,
40 cm cellulose isolatie valt kwa prijs best wel mee.
Ik heb 14 jaar geleden 45cm cellulose in mijn dak gestopt, en ik heb daar nog geen seconde spijt van gehad.
Intello van Proclima is perfect geschikt voor de toepassing compact plat dak.
Als het isolatiemateriaal tussen de balken geplaatst wordt met volledige vulling, dan spreken we van een compact dak (ipv koud dak)
Tijdens de winter gaan vooral de massieve planken onder de epdm het vocht bufferen.
Een aantal aandachtspunten voor een compakt plat dak :
-Vochtgestuurde damprem (vb intello)
-folie perfect luchtdicht plaatsen (testen!)
-volledige vulling met isolatie (vb cellulose)
-massieve planken onder de dakbedekking (kan ook onbehandeld ... vb lariks of douglas)
-om vocht tijdens de zomer weer te laten uitdampen naar binnen toe is er warmte nodig aan de buitenkant ... dus liefst donkere dakbedekking (geen witte) ... dus liefst geen groendak, geen beschaduwing, enz ... (met 40 cm cellulose ga je echt wel de warmte buiten kunnen houden! het is vooral opletten met zonnewinsten of interne warmtebronnen als je koel wil slapen onder je dak)
- ...
Dirk
Bedankt Dirk, voor de extra aandachtspunten.
Ik denk dat aannemer A de bedoeling heeft een COMPAKT plat dak te maken. En aannemer B heeft wellicht de bedoeling een WARM DAK te maken.
Als ik je uitleg en die van Robin goed begrijp en interpreteer mogen beide soorten platte daken technisch zeker niet "gemengd" worden.
Een COMPAKT dak :
Een WARM dak :
Er wordt vermeld dat de massieve planken het vocht dan gaan bufferen. Worden die op termijn (jaren) dan niet rot ?
Feedback welkom.
Kris
Dampscherm raad ik eigenlijk altijd af bij dampdichte constructies. Een dampscherm kan je volgens mij enkel verantwoorden bij zeer dampopen constructies, zoals hellende daken met houtwol onderdak en damopen isolatiemateriaal.
Bij een warm dak kun je bv. wel een groendak/witte folie overwegen.
Onze opbouw van 4 jaar geleden was dit (van binnen naar buiten)
intello+ cellulose vlokken 20 cm multiplex18 mm 4 cm pur plaat epdm
een compact plat dak mag vooral GEEN luchtlaag bevatten, volledige vulling is nodig.
dat zal dus méér dan 40 cm zijn , aangezien je ook je afschot nog moet in rekening brengen.
bij zo'n isolatiediktes speelt de kleur van de dakbedekking geen rol meer voor zomercomfort, maar des te meer voor het uitdampingsproces : zo donker mogelijk (zwart) is de boodschap !
een vochtvariabele damprem is nodig, en die moet PERFECT luchtdicht aangebracht worden (aftesten met luchtdichtheidstest). Mag nadien ook niet doorboord worden door gyprocschroeven en zo !
cruciaal voor een compact plat dak is bezonning : bij beschaduwing/zonnepanelen/groendak/ballast/dakterras/twijfel etc...dien je ofwel een WARM dak te plaatsen, ofwel een HYBRIDE vorm : combinatie compact plat dak met een te berekenen verhouding van bovenliggende isolatie.
in de opbouw van warm dak die je aangeeft vergeet je het dampscherm (roofing, EPDM) of damprem (bij isolerende houtvezelplaten) op je dakbeschot te vermelden, nochtans essentieel !
vriendelijke groeten,
Bart Humbeeck
dank Bart, Walter, Robin,
Aangezien er later mogelijk zonnepanelen opkomen, en een deel van het dak door schaduw geen bezonning ontvangt, lijkt het me best te zijn te kiezen voor een WARM DAK.
Het lijkt me dan een volgende opbouw te worden, van binnen naar buiten :
Water vapour permeability Spano Durélis
µ
± 40
De vragen die me nog resten zijn :
Groeten,
Kris
bij een WARM DAK mag je post 2 schrappen, en post 3 bevat geen isolatie, er is immers uitsluitend isolatie bovenop je dakbeschot.
bij een HYBRIDE compact dak is post 2 een vochtgestuurde damprem, en is de isolatie in post 3 best inblaasisolatie vanwege de onregelmatige vorm van de compartimenten.
de verhouding bovenliggende en tussenliggende isolatiewaarde laat je dan best berekenen.
beide types kunnen in aanmerking komen bij beschaduwing/beperkte bezonning.
vriendelijke groeten,
Bart Humbeeck
toch nog een opmerking die hier niet gemaakt is:
dakopbouw 2 is volgens mij volkomen fout. Daar gaat condensatie in je minierale wol isolatie ontstaan. Normaal zit je dauwpunt daar ergens in die isolatie.
Veelal zit dauwpunt tss 1/3 en 2/3 van de isolatie dikte. Daarom dat je voor het dampscherm maar max 1/3 van de isolatiewaarde mag hebben. In voorstel is dat veel meer. Die uitvoering dus zeker niet kiezen.
Ik ben wel verbaasd dat je geen 'normale' opbouw hebt met alle isolatie boven op de draagbalken.
Walter
Dag Dirk,
Waarom is een compact plat dak met cellulose en een groen dak niet aan te raden? Ik ben aan het overwegen dit te doen...
MVg
Hannes
best een warm dak natuurlijk ... bi mij is de opbouw ongeveer als volgt, van boven te beginnen ... epdm / pu platen8,1cm(kon niet dikker wegens beperkte opstand )/ dampscherm / osb / balken ... tussen de balken mag je ook nog isoleren op voorwaarde dat de isolatiewaarde van deze kleiner is dan de bovenopliggende isolatie ,dit om vochtproblemen te voorkomen ... bvb Rwaarde pu = 3 ... neem dan minerale wol of anders tussen liggers/balken met een Rwaarde van 2
ik heb gewoon 18cm PUR gelegd, en het dak geeft geen krimp. Ik zou mij zo geen zorgen maken over die faze en amplitude, ik zou mij vooral concentreren in Uwert rechner op condensatie en kijken waar de condensatie komt en of je die wegkrijgt. Je zult vooral problemen hebben in badkamers en vooral letten op koude bruggen. Kijk ook dat uw muren voldoende geisoleerd zijn.
Kan dit dan zo'n erge gevolgen hebben ?
Bij ons heeft de aannemer volgende opbouw toegepast voor platdak (beneden naar boven):
gyproc op metalstud - damprem - 16 cm knauf ecose tussen houten balken (R= 4,55) - houten platen - oude roofing (dampdicht) - 6 cm PUR (R= 2,15) - nieuwe roofing
De isolatiewaarde tussen de balken is dus dubbel zo groot als die erboven...
We merken nu nog geen vochtproblemen maar kunnen we deze verwachten ?? of kunnen we dit voorkomen zonder veel breekwerk ?
Uw groendak zorgt ervoor dat uw dak niet meer voldoende kan opwarmen en bijgevolg de uitdroging van uw isolatie via uw damprem niet voldoende gegarandeerd is.