Ideale muur
Geachte mensen,
na lekker veel lezen op deze site heb ik een vraag die misschien veel kan samenvatten voor vele lezers.
wat is voor juliie de ideale muur ?
snelbouw, ytong, houtskelet, massiefbouw,......
het is niet de bedoeling hier een discussie te maken gewoon een resume.
kunt u ook vermelden wat de totale doorgangscoef is van de muur diktes mogelijke voordelen en nadelen (als die er dan al zijn hé) zodat we misschien voor de nieuwkomers (en mezelf) eens alles op een rijtje zetten.
thanx
Reacties
Mijn ideale muur is zonder twijfel :
Een houtskelet met daartussen papiervlokkenisolatie.
En aan de binnenkant daar tegenaan metselwerk in massieve leemsteen.
Afmetingen ... 35cm isolatie .. 12 cm steen
Maar je vroeg dan ook naar de IDEALE muur...
Voor LEW zou ik zeggen ...
20cm isolatie en 5 cm massa
dirk
is het niet beter om ipv 12cm steen nog 12 cm isolatie bij te steken:
*veel beterkoop
*betere isolatiewaarde
*minder omslachtig naar uitvoering
(hier moet je ook allemaal rekenig mee houden)
je hebt dan 47cm isolatie en dus geen massa meer nodig om warmte vast te houden,...
Tom,
De steen vervangen door isolatie is zeker niet beter.
Als je reeds 35cm isolatie hebt maakt die 12 cm extra isolatie maar een beperkt verschil.
De 47ste cm isolatie zorgt immers voor veel minder energiebesparing dan de eerste cm!
Massa daarentegen zorgt ervoor dat je gebruik kan maken van zonnewinsten (passieve zonneënergie)
Dit is essentieel voor een Passiefhuis !!
Massa kan je tijdens zomernachten ook koelen dmv sterke ventilatie, waardoor de woning de volgende dag heerlijk koel aanvoelt. (en lange tijd blijft aanvoelen)
Massa zorgt er ook voor dat je een periode van slecht weer vlot kan overbruggen, en dat je bij bvb stroompanne veel minder vlug in de kou zit (we spreken over goed geïsoleerde woningen)
Door voldoende massa zullen er nauwelijks temperatuurschommelingen zijn in de woning.
Mijn mening is dat extra massa niet duurder is dan extra isolatie (maar ik ben wel een zelfbouwer)
Omslachtig hoeft het ook niet te zijn.
Recuperatiestenen in de leidingspouw stapelen (dus niet metselen !) is goedkoop, en kan vrijwel iedereen zelf.
Idem met leem storten tussen roosteringbalken (zorgt bovendien voor extra acoustische isolatie)
Ik probeer dus met alles rekening te houden
Ik weet dat stan gevraagd heeft om niet in discussie te gaan, maar ik vind bovenstaande toch wel belangrijk
dirk
Maar dirk,..als je 50cm isolatie hebt, dan heb je toch geen massa meer nodig,...
nuance: je maakt geen gebruik van passieve zonnewinsten door massa aan te brengen. Je maakt gebruik van passieve zonnewinsten door glas aan te brengen. Massa zorgt enkel voor (het in de praktijk onmogelijk te voorspellen) thermische traagheid.
ook het koelen door sterke ventilatie vind ik wat over de kop gerokken: doe 's nachts gewoon de rolluiken neer (geïsoleerde systemen als je echt wil) en het is koel in de woning als je opstaat. Daar hoef je echt niet voor te ventileren.
Tom,
Ik woon nu reeds enkele jaren in een Passiefhuis.
De eerste jaren waren de leemstenen nog niet aangebracht, en nu dus voor een groot deel wel.
Ik heb dus praktijkervaring.
Ik kan je alvast vertellen dat je een kemel van formaat schiet hierboven !
Jij zorgt dus voor passieve zonnewinsten door glas aan te brengen ... dat is waar ... maar op het moment dat de zon schijnt komt er door dat glas makelijk 10 keer meer energie binnen dan dat de woning verliest ... en er is geen medium (massa) om die warmte tijdelijk in op te slaan ... op dat moment heb je de keuze tussen 1) warmte wegventileren (bye bye zonnewinsten) of 2) de temperatuur pijlsnel laten oplopen !
Ben je een saunaliefhebber misschien ?
Koelen (zomersituatie) doe jij door snachts de rolluiken te sluiten !!????
Ik neem aan dat ze dan overdag open zijn ?? (verbeter mij als ik dat onjuist interpreteer)
En als je opstaat is het dan lekker koel zonder nachtelijke spoeling ???????
Als je LEW en PH kent uit de boekjes, dan moet je toch de (betere) boekjes nog eens herlezen hoor.
dirk
1. houtskelet : omdat je veel slanker kan bouwen en toch veel meer isoleren dan bij snelbouw, ...
2. ...
10. ytong
Stefan
Ik hoor hier niemand spreken over massief houten muren "logs". Het systeem dat ze in Lapland gebruiken.
Zeer isolerend en daarbovenop ook zeer goed ademend om de RV ten goede te komen.
Massa heb je ook nodig voor akoestische isolatie.
dirk
De ideale muur?
Voor mij alvast binnenmuren in silikaatsteen!
Dirk Andelhofs slaat spijkers met koppen hierboven, massa is echt nodig voor een goed warmteconfort.
Vrienden van mij hebben jaren geleden zo een soort blokhut van De Backer laten zetten, volledig hout. Vorig jaar hebben ze weer verkocht omdat ze het beu waren. Snel opgewarmt en best energievriendelijk, maar ook direct te warm, zelfs bij zon in het tussenseizoen, en een uur na zonsondergang verwarming op. Tenzij je niet verlucht.
In zo'n woning is balansventilatie met wtw een absolute must, daar klasiek ventileren zeer snel je inrerieur afkoeld.
Ideale muur neemt ook niet teveel ruimte in dus niet te dik
Mijn ideale muur is een vacuumpaneel van 30mm dikte in een passiefhuis raamwerk, op het zuiden gevuld met 3 voudige beglazing onder een bouwkundig overstek
Mvg Arnold
Dirk K.,
Hout isoleert 5 keer minder dan isolatie.
Zoals reeds aangehaald, geeft het ontbreken van massa te grote Tp schommelingen.
mvg
Jeroen
Markie,
je zit er volledig naast, de mensen met de blokhut hadden geen gebrek aan massa maar gebrek aan ISOLATIE
Stefan
Stefan,
10cm XPS in de wanden, 24cm minerale wol in dak, 12cm onder houten vloeren. Door eigenaar zelf zeer zorgvuldig aangebracht, uit overtuiging dat dit nodig was wegens elektrisch verwarmd. 3-voudig glas in houten kaders.
Niet zo slecht, dacht ik.
Ze wonen nu in een bell-etage van 1999, en vielen achterover van hun eerste gasrekening, 2x de prijs van hun vroegere elirekening.
Zoals reeds aangehaald, geeft het ontbreken van massa te grote Tp schommelingen
Hoe kom je daar toch bij? Waar zou de warmte naar toe moeten als je 50cm isolatie in je wanden hebt steken?
Ik heb hier vroeger al eens aangehaald, veel massa heeft behoorlijk wat nadelen. Ik heb ik 1996 een huis gebouwd met silikaatsteen en betonnen vloeren, dus massa genoeg. En 9 jaar ervaring! Maar in tegenstelling tot wat Dirk beweert kan je zo'n gebouw 's nachts niet afkoelen. Dat wil zeggen, je koelt de lucht in het gebouw 's nachts af via ventileren, maar de massa blijft warm. En zodra de buitenlucht watmer wordt en je de lucht niet meer vlot kan evacueren stijgt de t°. Een paar jaar geleden in die warme zomer bleef de t° hier dag en nacht tussen de 25 en 26.5. Dus wel leefbaar, maar voor mij toch nog veel te warm. Maar toen die hitteperiode achter de rug was, heb ik hier nog een maand 26° gehad. Met de raam open was het hier draaglijk, maar zodra ik een venster durfde te sluiten steeg de t° binnen de kortste tijd terug naar 26°. Want zodra de kamert° zakt, beginnen de wanden hun warmte terug af te geven. In mijn nieuwe passiefghuis (dat maar niet afraakt) heb ik voor een middenweg gekozen, vloeren in hout, wanden poroton met leem. De dagt° zullen hier allicht iets sneller stijgen, maar daar de beperktere massa zal de nachtkoeling meer effect hebben, hoop ik.
Maar 't is vermoedelijk zoals met alles, trop is teveel.
Hans
Sja hans,
Afgelopen zomer (toch niet van de minste) hebben we het hierbinnen perfect koel kunnen houden.
Er zijn natuurlijk enkele voorwaarden aan verbonden.
Je moet beginnen met koelen voor het te laat is ... dat wil zeggen.. als je ermee wacht tot je het binnen drukkend warm voelt worden is het ruim te laat.
Met een paar honderd m³ per uur kan je idd niks beginnen.
Alleen voldoende grote openingen onder en boven in je huis kunnen voldoende afkoeling veroorzaken.
Misschien heeft onze kempische zandgrond er ook wel iets mee te maken.
We hebben hier de warmste dagtemperaturen van het land, maar ook de koudste nachttemperaturen...
dirk
"Hoe kom je daar toch bij? Waar zou de warmte naar toe moeten als je 50cm isolatie in je wanden hebt steken?"
Als je geen massa hebt heb je enkel maar warme lucht.
Dus even ventileren en... weg warme lucht.
In een woning zonder massa zal je minstens je ventilatielucht moeten voorverwarmen als je enig warmteconfort wil, maar natuurlijk hebben we allen BV met WTW. In dat geval, geen probleem dus.
Tenminste wat de koude betreft. De minste zon die binnenkomt zal al na een kwartiertje voor teveel opwarming zorgen, met ook in de winter zonnewering tot gevolg. Zelf ervaren.
Volgens mij is het onmogelijk passief te gaan zonder massa.
Wie het tegendeel beweert zal dat moeten bewijzen...
Tenzij dat je werkt met een buffer van 100 ton water in de kelder.
vr gr
Pluto
waardoor er weer massa is!
Hans,
jij hebt dus geen faseverschuiving van uren meer, maar van dagen, misschien zelfs van weken! Misschien moeten we dat verder doordrijven tot 1 jaar! Niet erg realistisch meer natuurlijk.
Maar wat denk je van volgende denkoefening, breng bij zo een massa overal vloer en muurverwarming aan.
Stuur via een pomp het water door een soort vrachtwagenradiator met bijhorende ventilator.
Zo moet je 's nachts toch een behoorlijke afkoeling van die massa kunnen bekomen, met een redelijk lage energieinput.
Markie
Passief zonder massa hoef ik niet te bewijzen hoor, want bouwen zonder massa kan je gewoon niet. Maar er bestaan wel heel wat HSB passiefhuizen, weinig massa, en aangenaam om in te wonen.
" breng bij zo een massa overal vloer en muurverwarming aan.
Stuur via een pomp het water door een soort vrachtwagenradiator met bijhorende ventilator. Zo moet je 's nachts toch een behoorlijke afkoeling van die massa kunnen bekomen, met een redelijk lage energieinput. "
Maar wel een behoorlijke meerkost aan installatie, en toch ook een extra kost aan energie. Nee, net zoals Dirk zegt, gewoon wegventileren 's nachts. En overdag zorgen dat je de zon wat buitenhoudt. En met weinig massa lukt dat makkelijker dan met veel massa.
Hans
Hans
er staan in duitsland PH genoeg uit enkel hout of staalskelet en zonder massa,...