isolatie - luchtdichtheid - balansventilatie

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Ik heb al erg veel geleerd op dit forum.
Overisoleren kan absoluut niet.
Ventileren moet niet owv de isolatie, maar owv de luchtdichtheid van een woning.
Nu is mijn vraag: Dat luchtdicht werken, hoe doe je dat precies? En heeft het dan toch ook niet een beetje met isolatie te maken? Bij ons is de isolatie iets dunner net aan de ramen, vandaar mijn vraag (zie detailtekening).

Heeft iemand ervaring met Brink of met Drexel&Weiss?
Volgens mij is Brink een redelijk merk. 't Is Nederlands, dus prijsvoordelig :-)
Drexel&Weiss: Een Duits merk, kwalitatief goed, maar da betaal je ook (net als Duitse wagens).
Iemand ervaring met Scandinavische, Oostenrijkse of Zwitserse merken?

Het prijsverschil met roosters in de ramen en of muur (passieve isolatie) is wel van die aard dat ik dan ook een degelijk systeem wil installeren.

Marijn

Reacties

Ik wil toch nog even een vraag stellen over isolatie.
Onze bouwaanvraag is goedgekeurd, dus de mogelijkheden om nog iets aan de isolatie te doen is wel beperkt.
We hebben nu 10 cm rotwol en 2cm luchtspouw in de muur.
16 cm in het dak (ook rotswol)
6 cm in de vloer (geëxtrueerde polystyreen)

Kunnen we nog het een en ander veranderen.
We hadden zelf gedacht aan misschien EUROWOl te nemen ipv rotswol vooor in de muren.

We hebben beneden vloerverwarming.
Is die 6 cm dan ook niet een beetje weinig?

Zijn er ideeën?
Ik ben wel niet zo voor gespoten PUR. De architect ook niet trouwens. Hij zegt dat hij er niet van op aan kan dat dat niet begint te verzakken binnen dit en 10 jaar.
Dat lijkt mij ook niet onwaarschijnlijk. Als je zo'n "wolkje" hardgeworden PUR eens bekijkt, kan ik me daar wel iets bij voorstellen.

Graag jullie advies.

Dank u

Ik antwoord constant op mezelf.
Beginnende schizofrenie?

Nee serieus,
Ik zie dat vele van jullie ook zo'n aard-warmte-wisselaar installeren.
IS dat nu echt van toepassing in ons Belgen landje?
Het vriest hier doorgaans geen 20°c onder nul.
Of zouden jullie dat wel sowieso doen als je een balansventilatie installeert?

Ik hoop echt een paar goede antwoorden te krijgen.
Ik heb namelijk meer vertrouwen in jullie objectieve meningen dan in de commerciële praatjes van verkopers.

Alvast bedankt,
Marijn

marijn, zeer veel vragen...
om te beginnen jammer dat je architect hier blijkbaar niet in slaagt om voldoende antwoorden te vinden. Hij zou het moeten zijn die die vragen hier stelt, of bv het WTCB aan het werk stelt om antwoorden te vinden...

- ivm luchtdichtheid: kijk eens op www.sbr.nl: heel wat documentatie ivm luchtdichtheid. Echter vooral toepasbaar op de Nederlandse manier van bouwen. Kan je architect niet terecht bij het WTCB? Iemand die enig idee heeft of het WTCB hier enige documentatie over heeft? Ik kan je ook aanraden een luchtdichtingstest mee op te nemen in de oplevering van je bouw.
- die isolatie: naast andere isolatie, kan je ook spouwloos werken. Dat is minstens 20% gewonnen. En kijk ook eens in andere vraagstaarten, daar staan reeds heel wat suggesties om nog extra te isoleren. Maar naast 'betere' isolatie te nemen, zullen alle sugesties veel werk vragen van je architect om het te corrigeren.
- ivm die slag aan je raam. Technisch weet ik niet of die nodig is. Het is handiger voor je plakker, maar ik geloof dat je zonder die slag kan werken. Dus gewoon isolatie laten doorlopen tot tegen je raam. De slag moet de plakker dan nadien afwerken.
- balansventilatie: kijk eens in andere vraagstaarten en sluit er aan.
- die 6cm vloerisolatie is idd 'weinig'. Maar ik zie het probleem niet daar je nog niet bent beginnen bouwen. De architect moet toch nog iets kunnen vinden om tot 10cm te komen? De verdiepen iets lager maken, de vloerplaat 4cm lager,wijziging van je bouwvergunning,...
PUR gespoten kan misschien een 'negatieve' indruk geven, maar ook EPS geeft mij een ook 'zwakke' indruk. Maar dat zijn maar indrukken. Ik zou het zwakke punt eerder plaatsen dat er minder controle op het produkt is ivgl met in fabriek aangemaakte platen. Als de spuiter een slechte dag heeft en de componenten slecht mengt...

Dus probeer tot 12cm in de spouw te komen, toch die 10cm in de vloer te halen en doe ook iets aan je dak en dan zal je een degelijke LEW hebben. En laat die slag aan de ramen achterwegen echt niet nodig. Het ontgaat me totaal waarom zomaar ineens de isolatie tot een derde wordt herleid.

Walter

ik wil vooral de vloerisolatie dikker.
De architect vreest voor scheuren en verzakkingen van de isolatie. Nu sprak hij over FLoormate. Dat zijn ook geëtrudeerde polystyreenplaten (die blauwe platen) maar dan voor de industrie (parkeergarages enzoverder).

Is dat een goede oplossing om dan toch dikker te gaan?