isolatie of thermoblokken

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hallo forummers,

Wij wilden altijd al energievriendelijk bouwen, en hadden daarom al gekozen voor volgende opbouw voor de muurisolatie:
- gevelsteen 9 cm
- lege spouw 3 cm
- isolatie rotswol 2 x 7,5 cm
- thermoblok 14 cm

Onze architect meent echter dat het beter is om in de laatste 2 schillen voor hetvolgende te opteren:
- isolatie rotswol 2 x 5 cm
- thermoblok 19 cm

... met toch behoud van totale dikte van de schil. Wat is energetisch het beste?

Reacties

Wat denk je zelf?

Stenen zijn om te metselen en isolatie om te isoleren!!

Hi Jorre, bekijk eens deze thread http://bondbeterleefmilieu.be/agora/view.php?bn=bbl_lag&key=1102880131&replies=12

Daar staat al zo een discussie.

Samengevat:
Lambda waarde Glaswol: 0,040
Lambda waarde Thermoblokken: 0,256

Dus gelijk zal het nooit zijn. Glaswol isoleert 5 keer beter!

Gtx, Pierre

Jorre,

een raad. Als jullie altijd al energievriendelijk wilden bouwen neem dan een architect die er mee bezig is. Een architect die u probeert te overtuigen minder isolatie te steken is er, volgens mij, niet mee bezig.

Is uw archtitect op de hoogte van koudebruggen? Erkent hij het belang ervan om koudebruggen te vermijden? Weet hij hoe ze weggewerkt moeten worden?

Peter

IDIOOT!

(tegen uw architect)

Volle spouwvulling en 18cm rotswol!

Ik heb ook thermoblokken en dat isoleert geen kl**ten.

Met volle spouwvulling blaast er minder wind door de isolatie waardoor deze veel beter isoleert bij winderig weer.(met luchtspouw blaast de warmte uit de isolatie, denk maar aan... met wolle trui op de fiets in de winter...)

Heb trouwens onlangs gehoord dat men bij het WTCB er nu over eens is dat volle spouwvulling het beste is...

Dus gaan met die banaan!!!

En hier nog veel lezen!

Veel succes!

JB

ow, wow.
Een vol geisoleerde spouw is natuurlijk super, ik kan me al zo moeilijk vinden in de spouwmuur als isolerende muur...

Maar toch schijnt een buitenmuur niet echt regenen winddicht gebouwd te worden, dus krijg je dat wind/regen toch in de muur kunnen komen.
Als iemand me kan overtuigen graag! dan bouw ik zonder die 3 cm lucht in de muur.

ow, wow.
Een vol geisoleerde spouw is natuurlijk super, ik kan me al zo moeilijk vinden in de spouwmuur als isolerende muur...

Maar toch schijnt een buitenmuur niet echt regenen winddicht gebouwd te worden, dus krijg je dat wind/regen toch in de muur kunnen komen.
Als iemand me kan overtuigen graag! dan bouw ik zonder die 3 cm lucht in de muur.

Dag energievriendelijke bouwers,

Er is maar 1 oplossing:

- gevelsteen 9 cm
- lege spouw 3 cm
- isolatie POLYURETHAAN (PUR) 15 CM
- snelbouwsteen of betonblok 14 cm

Omdat stenen lucht- en vochtdoorlatend zijn,

omdat de spouw moet kunnen oprogen door luchtventilatie,
denk maar aan... met NATTE wolle trui op de fiets in de winter...
(als je snel fiets droogt je trui snel; maar isoleren doet ze niet als ze nat is)

omdat vocht een warmte- of koudegeleider is.
Testje: leg een stukje rotswol + een stukje PURisolatie enkele dagen in een emmer water met daar bovenop een kleine thermoblok.
Wetende: waar water in zit is solatiewaarde 0.

omdat de isolatiewaarde van stenen "thermoblok " laag is in verhouding met de extra prijs,

Resultaat: waar water in zit is solatiewaarde 0.

omdat je nooit teveel kan isoleren
(let op: hoe beter je isoleerd, hoe kleiner het energieverbruik in de toekomst. De toekomst waar de energieprijzen toch bijna dagelijks stijgen)
(let op 2: je kan nooit teveel isoleren, MAAR je kan wel teveel betalen voor je isolatie)

omdat 15cm POLYURETHAAN evenveel isolatiewaarde heeft als 1,75 meter Thermoblokken (... met toch behoud van totale dikte van de schil ???????)

Lambda waarde POLYURETHAAN : 0,022 (15cm=
Lambda waarde Glaswol: 0,040 27cm=
Lambda waarde Thermoblokken: 0,256 175cm)

isolatiekoning,
je keuze voor pur is geheel duidelijk, ook ik had in eerste aanleg gekozen voor pur, het heeft de beste isolatiewaarde he.
Maar er zijn nogal wat nadelen, het is en milieuonvriendelijk produkt, de verwerking ervan gebeurt niet altijd,( bija nooit ) volgens de regels, en er blijft kans dat t niet goed aansluit tegen de binnenmuur.

Sinds een tijdje stop ik hier en daar als ik een werf zie, en mn haren gaan recht overeind staan wat je allemaal kan aanschouwen. dubbele spouwhaken in de binnenmuur, een als echte spouwhaak, de andere wordt gewoon omgebogen als bevestiging voor de purplaten. purlaten die bol staan, kieren tussen de purplaten van centimeters. OK, bij een goede en nette verwerking moet t een goed materiaal zijn, blijft nog de aansluiting tegen de binnenmuur.

Paul

Volle spouwvulling is super, rekening houdend met een paar maren:
- voor je parament moet je een baksteen nemen die zeer goed vorsdtbestendig is, want hoe dikker de isolatie, hoe kouder het parament wordt.
- er zouden ook problemen kunnen ontstaan met licht gekleurde bakstenen, nl. uitbloeingen.

Bij twijfel kan je altijd een kleine spouw houden, al is dat in veel gevallen verkwisting van ruimte (alhoewel, 3 cm...)

En natuurlijk wordt je steen nat als het regent, dat is niet te vermijden. Maar minerale wol neemt eigenlijk geen water op, dwars op de richting van de vezels.

Hans

Paul,

Onze LEW is van bouwjaar 1984.
Wij kozen toen al voor volledige spouwmuurvulling met glaswol platen.
De isolatiematerialen van toen, waren minder goed als die van nu, maar opnamen van vocht toe.
Tot nu hebben we geen enkel probleem gehad.

Om veilig te spelen raden veel architecten een luchtspouw aan.
En daarbovenop willen veel aannemers niet metselen zonder spouw, want dat is weer net iets moeilijker werken.
En de meeste onder hen, hebben nog steeds de stap naar isolatie in de muur niet verwerkt.

Groeten,

Lucien

Interesante gegevens over voor- en nadelen van volle en gedeeltelijke spouwvulling vond ik in:

http://www.ibp.fraunhofer.de/HT/pub/fachpub_d/zweisch-mauerwerk.pdf

Ik waag mij er niet aan om de conlusies te interpreteren voor de Belgische situatie, maar persoonlijk kies ik toch voor volle spouwvulling.

Belangrijk voor mij zijn hierbij:
* zoals boven reeds aangehaald de meest "zeer vorstbestande" baksteen (ik dacht gebruiksklasse B4 volgens Nederlandse norm ; B3 is ook "zeer vorstbestand", maar minder dan B4)
* een zeer verzorgde plaatsing van de isolatie
* isolatie aanbrengen in minstens twee geschrankte lagen om vochtdoorslag door capilaire vochtaanzuiging in de naden tussen twee platen te beperken

Bruno

hallo iedereen,

ik begin binnekort met de bouw van onze woning, ik had in gedachte een muur opbouw van gevelsteen, 2cm spouw,2x6cm rotswol maar dan is de vraag wat zijn de voordelen om een thermoblok van 14cm tenemen tov van een gewone snelbouw of heeft deze meer voordelen of moet ik absoluut opteren voor de lbl 14 van silicaat omdat deze toch een meerkost is en omdat ik zelf bouw moet investeren in duurdere gereedschappen mss niet zo interessant alvast bedankt,

groetjes john

De enige diskutie die ik aangaande dit onderwerp had met zowel de metser als de architect dat ik wettelijk een 140mm dikke steunmuur nodig had als draagmuur voor de betonplaat die er op moest steunen (ik had een dunnere muur voorzien en meer isolatie). Beiden beweerden dat met minder dan 140mm ik geen bouwvergunning zou krijgen bij de provincie (Gent).
Bij mij is het dus 140mm klassieke snelbouw geworden (voor de sterkte van de draagmuur lambda 0.29) en 150mm resol (lambda 0.023) geworden.

Isolatiekoning: Dat onderdompelen van isolatie op de manier die jij uitlegt vind ik ook niet juist. Zo kan je alles kapot krijgen of in een slecht daglicht stellen. Wat we ook gebruiken als muuropbouw, het is wel altijd de bedoeling om 'onze' isolatie en 'onze' muren droog te houden onze contructies hé.

Groeten,
Rudy

De dikte van de steunmuur wordt bepaald door de architect(in casu studiebureau)Stad Gent heeft daar niks mee te maken!
Wat betreft de spouw:
De traditionele bouw in Vlaanderen heeft een opbouw van een steunmuur (meestal 15 cm snelbouw of andere)een spouw en een parementsteen.
Waarom de spouw? Voor die tijd waren alle muren monoliet . ttz de muren werden gemetst zonder spouw .
De spouw is precies ontstaan om de doorslag van de parementsteen op te vangen en droge binnenmuren en dus een hoger leefcomfort te ontwikkelen.
Bij wind en regen gaat het water door de parementsteen heen en loopt naar beneden langs de binnenkant van het parement.Daarom ook zijn de spouwhaken zo ontworpen dat ze een dru(i)pneus hebben om het transport van water tussen beide muren te verhinderen.
Daarnaast is de tweede functie van de spouw ervoor te zorgen dat na natte periodes de parementsteen zo vlug mogelijk kan opdrogen vooral om ervoor te zorgen dat bij vorst de buitenkant van de steen niet kapotvriest en anderzijds om mosvorming en andere calamiteiten te voorkomen.
Wanneer je nu dergelijke muur gaat isoleren respecteer je toch de opbouw ervan! maw een spouw is om bovenstaande redenen nog altijd noodzakelijk. Ook bij een waterdichte isolatie(zoals polyurethaan is de spouw noodzakelijk, zelfs meer dan vroeger omdat de parementsteen lagere temperaturen te verwerken heeft.

etienne

"Daarnaast is de tweede functie van de spouw ervoor te zorgen dat na natte periodes de parementsteen zo vlug mogelijk kan opdrogen vooral om ervoor te zorgen dat bij vorst de buitenkant van de steen niet kapotvriest en anderzijds om mosvorming en andere calamiteiten te voorkomen."

Dus als ik jou redenering volg dan moet ik hopen dat het na een regenachtige periode niet direkt begint te vriezen want dan vriest je steen onmiddellijk stuk.
Denk toch dat je stelling niet waterdicht is

Mvg

Benny

hallo iedereen,

ik begin binnekort met de bouw van onze woning, ik had in gedachte een muur opbouw van gevelsteen, 2cm spouw,2x6cm rotswol maar dan is de vraag wat zijn de voordelen om een thermoblok van 14cm tenemen tov van een gewone snelbouw of heeft deze meer voordelen of moet ik absoluut opteren voor de lbl 14 van silicaat omdat deze toch een meerkost is en omdat ik zelf bouw moet investeren in duurdere gereedschappen mss niet zo interessant alvast bedankt,

groetjes john

Etienne,
ik bedoelde niet Stad Gent maar de zogenaamde proviciale afdeling van de zogenaamde 'Stedenbouw'. Ik wou eerst met +-90 mm dik bouwen (en dikkere isolatie) maar ik moest voor een draagmuur waar een betonnen dakplaat op rust minimum 140mm dik nemen, anders geen bouwvergunning!
Groeten,
Rudy

Rudi,

ook al zei de ingenieur dat 9cm voldoende was??

Walter

Etienne,

over die spouw - zonder dat het daarom een welles nietes spelletje wordt-, waarom zegt het WTCB dan dat wat jij beschrijft nooit zal gebeuren (mits in achtname van een paar voorzorgen)? En waarom is dat probleem dat jij beschrijft nog nooit vastgesteld in de 20 jaar dat die opbouw bij mijn weten al minstens is gebruikt? Omdat je redenering niet juist is, of omdat ze overal puur geluk hebben? De stelling van het WTCB is dat de muur voldoende uit zichzelf droogt zonder dat jouw aangehaald probleem zich voordoet.
(waarbij ik het niet wil zeggen dat ze zich bij het wtcb zich nooit kunnen vergissen). In ieder geval lijkt de praktijk jou toch ongelijk te geven.
Trouwens ook bij een volle spouwmuur zal je nooit 'natte' isolatie krijgen. Er zijn geen spouwisolatie producten die water opnemen.

Walter

Walter,
inderdaad, want die 9cm was juist voldoende. Omgekeerd heb ik er nu wel extra warmtebuffer bij.
De muuropbouw is ook zodanig dat ik later langs de buitenzijde nog kan uitbreiden met extra isolatie (als ik nog eens goed bij kas zit).
Groeten,
Rudy

Over de spouwmuur kun je natuurlijk blijven doorbomen. Ik heb alleen de theorie die gedurende 10-tallen jaren gebruikt is naar voor gebracht.
*Wanneer je de spouw volledig opvult is er uiteraard geen spouwmuur meer.
*De laatste jaren zijn er geen echt strenge winters meer geweest dus in de praktijk moet alles nog bewezen worden. *Ik heb wel een aantal gevels gezien in mijn toch reeds uitgebreide ervaring in die materie waar de bakstenen na een vorstperiode een paar cm dunner waren geworden. Een slechte steen ? Mogelijk! Een opgevulde spouw? absoluut! Een hoge vochtigheidsgraag in de baksteen ,absoluut! Een natte isolatie? Verschillende cm's diep.
* Er is nog altijd een groot verschil tussen theorie en praktijk.
Het zal wel dat de hedendaagse isolaties beter waterafstotend zijn. Ik heb in ieder geval in verschillende gevallen bij bouwsels uit de jaren 60 en 70 reeds anders gezien.
De kenmerken die gegeven worden door de fabrikanten in de publiciteitsfolders zijn altijd veelbelovend.

VOOR IEDER DIE ERVAN OVERTUIGD IS DAT HEDENDAAGSE
ISOLATIE GEEN VOCHT OPNEEMT:
ik heb nog +/- 1200 palletten glaswol-rollen
van 6 tot 20 cm dikte (of van 250 tot 100
vierkantemeter per pallet;
deze hebben 3a4 weken (goed ingepakt) buiten gestaan;
ze staan nu al meer dan 7 maanden binnen;
(zo een pallet glaswol-rollen kost normaal meer dan
500 euro)
Wie wil een pallet wol voor een zeeeer laag prijsje?
Een hondertje of zo...

Walter, heb je nog isolatie nodig?

Warme groetjes,

Sorry, nog vergeten, je krijgt voor de aankoop
van dakisolatie en muurisolatie in een bestaande
woning 2 euro/m² premie van GEDIS (gewoon op je spaarrekening: http://www.retie.be/UserFiles/File/diensten/
Grondgebiedzaken/documenten/Gedis.pdf)

DUS JE KOOPT EEN (vochtige) PALLET WOL EN JE KRIJGT DE
DUBBELLE WAARDE TERUG op je spaarrekening !!!

Je hebt gelijk Walter; isolatie neemt geen vocht op,
je voelt enkel nattigheid!

Slechte verkopers zijn toch kinderachtige mannekes

isolatiekoning,

geen isolatie meer nodig. Ik heb hier nog een 5-tal rollen glaswol liggen (6 en 12 cm dik) en nog een pak of 2 vlas isolatie (9 en 10cm dik).
Moest je interesse hebben, je mag ze komen halen.

Walter

Ik vind dat Etienne gelijk heeft. Ofwel bouw je met spouwmuur ofwel zonder.
Het is even gek als naar een restaurant gaan en daar een 'Oeuf a la Russe' vragen zonder ei of een 'Spagetti Bolognaise' zonder tomaat.
En zo kunnen we nog uuuuuuren doorgaan.
Groeten aan allen,
Rudy

Etienne heeft zeker gelijk. Kijk naar een oude woning, waar vind je daar de "rotte" bakstenen ? Juist boven het maaiveld waar de stenen moeilijk opdrogen en waar ze aan vorst blootgesteld zijn. Daarom zie je bij oudere woningen ook vaak een gecementeerde rand boven het maaiveld. Die werd er dan opgezet nadat het kwaad geschied was.

vr gr

Pluto

In verband met de discussie over een luchtlaag van enkel cm naast de isolatie tov buitenmuur:

aan ons terras kregen wij enkele jaren geleden last van uitvallende voegen bij de onderste stenenrijen. Op dat
moment stond het huis ongeveer 20jaar. Het was ons daarvoor
wel al opgevallen de onderste stenen trager droogden na lange regenperiodes.

Ik heb op aanraden van een kennis toen de onderste voegrijen
uitgekapt, opnieuw ingevoegd EN enkele kopvoegen opengeboord
enkele voegrijen boven de terrasvloer.
Rondom het huis was dit overal al het geval, behalve aan het
terras.
Redenering is dat door de open kopvoegen de muur sneller
droogt door circulerende lucht.

Misschien zal er nu wel iemand komen beweren dat deze
ingreep dom, verkeerd of overbodig was, maar het heeft mijn
vochtprobleem wel opgelost.
Onderste steenrijen sneller droog, geen uitvallende voegen
meer. En volgens mij is dat op lange termijn zeker een goede
zaak. Daarnaast denk ik dat natte muren zeker slechter
isoleren dan een klein beetje circulerende lucht in de spouw
van een droge muur.

In verband met de discussie over een luchtlaag van enkel cm naast de isolatie tov buitenmuur:

aan ons terras kregen wij enkele jaren geleden last van uitvallende voegen bij de onderste stenenrijen. Op dat
moment stond het huis ongeveer 20jaar. Het was ons daarvoor
wel al opgevallen de onderste stenen trager droogden na lange regenperiodes.

Ik heb op aanraden van een kennis toen de onderste voegrijen
uitgekapt, opnieuw ingevoegd EN enkele kopvoegen opengeboord
enkele voegrijen boven de terrasvloer.
Rondom het huis was dit overal al het geval, behalve aan het
terras.
Redenering is dat door de open kopvoegen de muur sneller
droogt door circulerende lucht.

Misschien zal er nu wel iemand komen beweren dat deze
ingreep dom, verkeerd of overbodig was, maar het heeft mijn
vochtprobleem wel opgelost.
Onderste steenrijen sneller droog, geen uitvallende voegen
meer. En volgens mij is dat op lange termijn zeker een goede
zaak. Daarnaast denk ik dat natte muren zeker slechter
isoleren dan een klein beetje circulerende lucht in de spouw
van een droge muur.

Ivm PUR-platen en hun aansluiting aan de binnenmuur.
Tegenwoordig maken ze isolatieplaten met 2cm minerale wol en een aantal cm PUR-platen. Zo sluit de isolatieplaat perfect aan tegen de binnenmuur.
Voor meer info surf naar www.ecotherm.nl

Kris

Isolatiekoning maakt reklame om eventueel zijn "glaswolrollen" in de spouw te steken.
Spouwmuurisolatie zijn halfvaste of vaste platen en geen rollen! Je moet (kwalitatieve) materialen gebruiken waarvoor ze bestemd zijn. Ik heb ook al isolatierommel in de spouw zien steken.

Ik ben van plan om vloerverwarming te nemen (zelf te plaatsen).
Het probleem dat ik heb: Welke stenen neem ik voor de binnenmuur van de spouw?

Enerzijds zijn er thermoblokken van P*********t, die beter isoleren dan silicaatstenen.
Anderzijds zijn er de silicaatstenen (volgens de aannemer de beste keuze) omdat die zeer goed warmte-accummulerend zijn, wat bij vloerverwarming zeer interessant is.

Ik maak me een beetje zorgen om de isolatiewaarde als ik silicaatstenen in de spouwmuur plaats.
Terecht of niet?

Alvast bedankt
Zjef

Beste Zjef,

ik hoop dat de stenen muur niet Uw enigste isolatie is. Voor de buitenmuur zal ik altijd de steen nemen, die de beste isolatiewaarde heeft.

Fabrikanten pronken geweldig, als het om goede lambda waarden gaat, maar als zij slecht zijn, dan moet men ze zoeken. Xella is overduidelijk met hun Lambda voor de ytong, maar voor de silka steen moet men de waarden toch zoeken, ze zijn nog niet echt duidelik. Zij geven een Lambda van 0,50 aan en schrijven daarbij "voor gelijmde uitvoering". Dus de gemetselte muur heeft een nog slechtere Lambda. Andere bronnen spreken van 0,56 tot 0,79.

Rekenen wij de silicaatsteen met de laagste dichte en een Lambda van 0,59,
dan heeft een gemetselte muur uit silicaatsteen van 14 cm dikte een U- waarde van 4.
De Thermoblok van p*******t met een Lambda van 0,28 heeft een U van 2.

m.a.w. bovengenoemde muur met Thermoblok en 80 mm minerale wol heeft een U waarde van 0,4.

Om dezelfde U-waarde te bekomen met de silicaatsteen heeft U 90 mm minerale wol nodig. Dus het maakt niet veel bij deze dunne muur. Bij muren van 20 cm is de rekening toch iets anders.

Ik denk, dat de thermische eigenschappen om warmte op te slaan bij de nieuwe soort woningen met balansventilatie eerder een nadeel als een voordeel is. In volle zomerzon, als de zon op de muren schijnt, warmen deze zich op en moeten ´s nachts weer afgekoeld worden. Bij verwarmen met kachels of radiatoren en geen mechanische verluchting, was het gewenst dat de muren sich opwarmen en de warmte ´s nachts weer afgeven.
Door de balansventilatie zal er geen warmte in de muren opgeslagen worden, evenmin is er een vochtregeling van de muren.
Als U warmte wil opslaan via Uw vloerverwarming in enkele kamers kan dat alleen gebeuren via Uw vloer. Dus maak de chape iets dikker.

Ik zou graag iets meer weten over Uw vloerverwarming. Welke temperatuur heeft Uw wateraanvoer, werkt U op gas, etc.?

Winfred

wij hebben een oude boerderij verbouwd. om practische redenen hebben we er een losse doos ingebouwd met ytong blokken van 20cm. de huidige opbouw is nu, steensebuitenmuur van 20cm spauw van 10cm en een binnen muur van ytong 20cm. Ik overweeg om mijn spauw te laten opvullen met PU maar aarzel nog wat omdat ik dan mij spauw verlies en niet weet wat dat gaat geven naar vocht toe

Ron

Met zulk een brede spouw kan je eventueel termoparels overwegen indien je bang bent voor vochtproblemen. Die veranderen omzeggens niets aan het vochttransport in uw spouw...