ketel start niet
Hallo,
Misschien dat iemand mij kan helpen..
Ik ben zonder mazout gevallen en krijg nu de mazoutketel niet meer aan de praat. Is het schadelijk voor een mazoutketel dat je zonder mazout valt? Ik herinner mij dat het nogal gebeurd is en dat de reparateur een ring heeft moeten vervangen toen. Nochtans beweren sommige mensen die ik hierover aanspreek dat zij hier geen problemen mee hebben. Je zou de ketel gewoon een aantal keren moeten starten zodat de mazout terug tot bij de ketel geraakt. Ik heb de ketel echter al meer dan 10 keer proberen te starten. Elke keer begint hij te draaien en na 15 seconden, springt hij terug af. Is er iets dat moet gebeuren wanneer je zonder mazout valt (bv.ontluchting)?
Graag advies,
Kristof
Reacties
Zo ver ik weet moet je altijd je mazout een beetje laten "zinken" zodat alle vuile deeltjes niet meer "rondzweven" in de tank. Het kan zijn dat het anders verstopt geraakt.
Is het normaal dat de ketel na 10 keer proberen niet opstart? Ik veronderstel dat de mazout van de tank naar de ketel moet komen, gebeurt dit door de ketel een paar keer na mekaar op te starten of moet je dit op een andere manier doen? Met andere woorden, wat moet ik juist doen? Ik zou willen weten of er iets kapot is of ik iets verkeerd doe.
Bedankt
Vorig jaar ongeveer hetzelfde voorgehad. Het eigenlijke probleem bestond eruit dat de pomp lucht aanzoog, doordat een koppeling was stukgegaan.
bij oudere ketels moet men gewoon de ketel starten ,men trekt dan de fotocel eruit en richt er het licht van een pillamp of ander licht op dan blijft de moter draaien zolang u het licht er op houd
u wacht dan een tijd tot er mazout in uw filter komt ,als die dan vol is stilleggen fotocel terug er in en opstarten
maar, dikwijls als men zijn ketel leeggetrokken heeft is er vuil meegekomen en moet men zen filter en pomp kuisen
en steekt men een nieuwe sproeier
Normaal krijg je deze mazoutbrander gestart na verschillende malen te herstarten.
Echter door het leegzuigen van de mazouttank kan het zijn dat de filters verstopt geraken of dat de sproeier defect geraakt waarbij deze moeten nagekeken worden.
Als na een keer of 10 de mazout er nog niet is, kan het ok taan liggen dat de oude mazoutpomp te droog is vanbinnen en hierdoor geen aanzuigkracht meer kan uitvoeren. Om dit opte lossen kan je de mazoutslangen van de leidingen los maken en deze in een vat met mazout steken die je langs de brander zet. Brander herstarten. Als de brander dan niet start na bv 2 a 3x herstarten zijn de filter mazoutpomp of de sproeier defect. Echter herstart hij wel, de brannder terug uitzetten en opnieuw aansluiten aan de leidingen en op nieuw mazout van de tank aanzuigen. Als de leiding zeer lang is kan het zijn dat je dit meerdere malen moet toepassen.
OPM als je een mazoutfilter met een terugloop van de brander naar deze filter hebt ( dus niet naar de tank )moet je de ontluchtingsopening van deze filter open zetten om de lucht te laten ontsnappen.
"OPM als je een mazoutfilter met een terugloop van de brander naar deze filter hebt ( dus niet naar de tank )moet je de ontluchtingsopening van deze filter open zetten om de lucht te laten ontsnappen"
dit ontluchten geldt eveneens indien de brander voorzien is van een pomp met ontluchtingsventiel, dan nmag je deze nog 100 maal opstarten zolang je die pomp niet zelf ontlucht zal zij geen mazout aanzuigen.
lucien
bel eens een installateur , ipv zelf te prutsen
Mijn CV heeft net een onderhoudsbeurt gehad. Tussen de mazouttank en de brander zit er een filter die het vuil van de mazouttank naar de brander tegen houd.
Vroeger stond die steeds vol met mazout, maar nu na het onderhoud staat er maar 1 à 2 cm meer in die filter.
Is dit normaal of niet?
Als de brander aanslaat, dan zie ik in het bovenste gedeelte van de filter eerst een witte vloeistof passeren en daarna mazout.
dat wit is juist het papje van het onderste uit uw mazoutketel
probeer eerst constant mazout in de filter te krijgen,want branden gaat hij zeker niet
zoals men hier al gezegd heeft,is dat gelukt dan
filter er af pomp uit elkaar en kuisen steek een nieuwe sproeier die zal ook vuil zijn die kost geen geld
deze drie dingen moeten zeker gebeuren
laat u toch een technieker komen moet er echt niets anders gebeuren,goed zien dat hij alle drie die dingen uitvoerd
want ik heb al meegemaakt waar hij de pomp gewoon niet had gekuist,bij een mevrouwtje
ik was er bij toen hij sanderedaags terug kwam,hij kon mij wel doodschieten toen ik hem daar attent opmaakte ook vroeg ik hem waarom hij geen maatregelen had genomen zodat het niet meer kon gebeuren
moest de leveransier van de mazout doen zegde hij,daaraan ziet gemaar welke mannen er rond lopen he,moet men hun vergunning afpakken
trek uw aanvoer wat hoger,en laat die witte pap uit uw tank trekken,kan u trouwen makkelijk zelf
met zo een pompje voor op een boormaschiene,geen goedkoop kopen iets duurder moet gemakkelijk de afstand overbruggen
zonder die sproeier gaat het zeker niet lukken hoor die zit verstropt
en bent u wat handig gaat dat allemaal van zelfs kijk goed hoe de ontstekings pinnen staan, neem er desnoods een foto van
voor de rest nergens aan komen