Pendelen, wat is pendelen van je verwarming eigenlijk? Wat kun je eraan doen?
Het pendelen van je CV ketel is een typisch Belgisch fenomeen, al kom je het elders ook soms wel eens tegen. De oorzaak is niet ver te zoeken, gewoon een overberekend verwarmingstoestel dat dus telkens kort aan en uit gaat. Als je een oude ketel op mazout hebt en je bent wat handig, kun je vaak met wat eenvoudige onderdelen het pendelen van de CV ketel en dus het verbruik verminderen. Let wel, dit is op eigen verantwoordelijkheid.
Zelf heb ik het gisteren bij de oude Cérac ketel die de vorige eigenaar geïnstalleerd had gedaan op de volgende manier:
- Er waren twee thermostaatknoppen met wisselcontacten, waarvan één diende om de cv pomp te laten uitvallen als de temperatuur te laag werd en één om de brander aan te laten gaan tot de ingestelde temperatuur werd bereikt.
- Het bereik van elke knop is ongeveer 1°, wat betekent dat mijn brander telkens tussen de ingestelde temperatuur en 1° lager aanging en weer uitging, om de 2 minuten even aangaan voor 30 seconden en dan weer uitvallen.
- Ik bedacht dat als ik beide knoppen zou kunnen gebruiken om met de ene de minimumtemperatuur in te stellen en met de andere de maximumtemperatuur, de ketel niet meer zoveel zou pendelen, alleen hoe doe je dat dan? Er ontbrak een onderdeel, iets om ervoor te zorgen dat de ketel zou aangaan als de temperatuur onder de minimumtemperatuur kwam en zou blijven branden tot de maximum temperatuur bereikt werd om dan uit te blijven tot hij weer onder de minimumtemperatuur kwam, namelijk een relais op 230 volt in dubbelpolige uitvoering om een schakeling met overneemcontact te kunnen maken.
- Dan was het nog maar kwestie van de juiste verbindingen te solderen en te testen, want het was niet mijn bedoeling dat door mijn gebricoleer de boel in de fik zou vliegen of het cv water zou gaan koken.
- Na een eerste test door aan de knoppen te draaien volgens de voorziene logica, die trouwens geslaagd was ben ik in mijn kelder blijven zitten om de cyclus een paar keer feilloos te zien verlopen.
Het resultaat is nu dat de ketel op ongeveer 75°C uitvalt en pas op ongeveer 60°C weer aangaat, de circulatiepomp is gewoon permanent aan. Het is meteen veel frisser in mijn kelder ;-) Met een buitentemperatuur van -9°C en een binnentemperatuur van +21°C gaat hij om de 10 minuten 2 minuten aan in de plaats van om de 2 minuten voor 30 seconden.
Hoeveel verschil in verbruik zou het geven? 20% zoals het tijdsverschil? Ik ben eens benieuwd!
Reacties
wendelin
u spreekt van het is nu frisser in mijn kelder
maar wat zie ik ongeisoleerde buizen isoleren
uwe ketel doe daar een pak isolatie rond en ook nog rond uwe boiler ,dan gaat het pas een pak frisser worden
maar uw idee van het instellen voor uwe ketel is wel iets voormij,ik heb het al eens ergens aangehaald
en ik speeld ook met de gedachte om zo een verbinding te maken als u heeft gedaan
probleem bij mijn ketel is het verschil in op en aan springen is veeeel te groot,heb al twee andere aquastaten geplaats,maar is nog niet goed
staat het water op laagste punt om de brander ingang te steken,dan heb ik op dat moment geen heet water genoeg in de keuken
ik ga uw schets eens overleggen met iemand die meer daar van afweet,want ik kan daar niet aan uit
maar kan ik dat ook niet oplossen met gewoon een voorrangs schakelaar
ik ken echt niet veel er van ,maar ben wel ondernemend genoeg
beste,
uw gedachtengoed is zeker van goede wil maar controleer toch ook eens of uw aquastaat/thermostaat nog de beveiligingsfunctie heeft . Mocht uw systeem ,waarvan ik de werking zeker niet betwist, toch falen kan u terugvallen op de fabrieksingestelde beveiligingsaquastaat van 95graden. Bij veel merken zit deze omvat in dezelfde behuizing als de klassieke regelthermostaat.
zou eens een verwarmings-audit overwegen ( trouwens verplicht bij installaties ouder dan 15 jaar ! ) ...
Hoe oud is die ketel eigenlijk? En wat verbruik je nu?