soloblok vloerverwarming

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Beste forumleden,

ik ben informatie aan het vergaren over wat de meest aangewezen oplossing zou zijn om vloerverwarming op het gelijkvloers (in de leefruimte en de keuken), te combineren met bestaande radiatoren op het gelijkvloers en de verdieping bij een renovatieproject. Het systeem dient uiteraard zo zuinig mogelijk te zijn, maar even belangrijk zijn het gebruiksgemak en het het prijskaartje.

De meest aangewezen (maar ook de duurste en niet echt energiezuinige) oplossing lijkt mij gebruik maken van twee pompen en twee aparte circuits, waarbij het water voor de vloerverwarming op een lagere temperatuur gebracht wordt dmv een driewegklep.

Een tweede optie leek mij om een radiator in serie te schakelen met de vloerverwarming en het retourwater van de radiator te gebruiken als aanvoerwater voor de vloerverwarming. Maar dit lijkt mij uit praktisch oogpunt/gebruiksgemak niet zo een goede oplossing.

op http://www.bicon-benelux.nl/vloerverwarming.htm blijkt dat er een systeem bestaat (solosysteem) waarbij vloerverwarmong en radiatoren in eenzelfde circuit zitten met dezelfde aanvoertemperatuur, maar waar de watertoevoer voor de vloerverwarming geregeld wordt door een zogenaamde "soloblok". Heeft iemand hier ervaring mee, en wat zijn hiervan de voor-nadelen?

Alvast bedabkt voor enige feed back,

Roel

Reacties

http://www.wth.nl/documentatie/pdf/toepassingen/verdelers.pdf

Wij hebben een combinatie van een bestaande CV installatie welke is aangevuld met nieuwe vloerverwarming(2002 geplaatst)
de vloerverwarming wordt gevoed door een WTH regelunit.
deze gedraagt zich zoals een radiator in het hoofdcircuit.
Hierdoor heb je idd twee pompen nodig, parallel geschakeld.
Het ganse circuit wordt geregeld door een dag/nacht regime.
De vloerwatertemperatuur wordt met onze unit manueel ingesteld en dat is ook een nadeel.
De radiatoren werken op 60/70 graden met thermostatische kranen. Bij het opstarten geven de radiatoren veel warmte, na ongeveer een uur neemt de vloer de warmtebehoefte over en koelen de radiatoren af. Het zou dus logisch zijn dat dan één van de pompen worden uitgeschakeld.

Persoonlijk denk ik dat een systeem met een drieweg-mengklep economisch zou zijn; het ketelwater laten sturen door een weersafhankelijke regeling en een manuele te regelen driewegventiel voor de vloerverwarming.
De radiatoren met thermostatische kranen en de vloerverwarming met een aparte kamerthermostaat
succes
JB

Wat is eigenlijk de minimum temperatuur van het radiatorwater waarbij een radiator nog redelijk werkt.

Ik denk niet dat een radiator veel vermogen kan afgeven bij een watertemp. die lager ligt dan 50 graden Celsius.
Dus wat baat zo'n soloblok eigenlijk.

Men kan beter uw ketel op een watertemp van 60 graden laten werken en een thermostatische mengkraan voorzien op de ingaande slang van uw vloerverwarming ( op de mengkraan wordt dan het ketelwater van 60 graden gemengd met kouder retourwater tot ongeveer 40 a 50 graden).

Bedankt voor de reacties,
dat een driewegkraan ketelwater met retourwater mengde is nieuw voor mij. Ik dacht dat het ketelwater met (koud) leidingwater gemengd werd om de geschikte temperatuur voor vloerverwarming te bekomen, vandaar dat ik er van uit ging dat dit een zeer on-economisch systeem was.
Vandaag trouwens een nieuw probleem tegengekomen ; aangezien ik met een beperkte opbouwhoogte zit (+-11cm all in) en liefst met parket zou werken had ik gedacht aan een zogenaamd "droog" vloerverwarmingssysteem, op een uitvullaag van 4a5 cm gespoten PUR. Echter bij Briotherm wist men mij te zeggen dat 4cm PUR boven de leidingen nooit voldoende uitgevlakt kan worden om het droog systeem stabiel op te plaatsen. Een chape als uitvullaag is geen optie omdat de isolatie boven de betonvloer dan echt wel ondermaats zou worden.....heeft iemand hier een oplossing voor?

Roel

een radiator of andere warmtewisselaar werkt bij elke temperatuur, je kan deze ook gebruiken als zgn. stralingswand
In een vorig leven deed ik industriele koeling en klimaatbeheersing.
Ik heb op een bepaalde plaats de installatie gedaan van 50 kweekcellen van 12.6 x4.2 x3 m.(totaal +/- 2500 m2)te regelen op 24°C +/- 0.1°C.De ruimtes werden opgebouwd met PUR(80 mm) prefafpanelen,alle cellen komen uit op een gemeenschappelijk voorverwarmt sas. Deze cellen worden simpel geregeld door de aanvoertemp. van het water op exact 24°C te regelen dmv. 3-wegventiel Honeywell ML7420A en R7420D regelaar ea. sensors.
Elke cel werd voorzien van enkelplaats radiatoren aan de 2 zijden van elke cel 6 elementen van 3 m. tot. 24 l/m x 0.90 m hoogte.
De temperatuur v.d.ruimtes werd enkel geregeld door de juiste aanvoertemp.in te stellen
Enkel door grote overdimentionering van verwarmings of koelingselementen is het vrij simpel temperatuur zeer juist te regelen.

Roel,
je kan de uitvulchape nemen van gemalen kurk, samenstelling 80% kurkkorrels+ 20% binding zand/schelpkalk

Een bedenking die ik mij maak bij het gebruik van het retourwater van de radiatoren als warmteregelaar voor het aanvoerwater voor de vloerverwarming :

De radiatoren op het gelijkvloers zouden enkel dienen om de ruimte "snel" warm te krijgen, waarna de verdere verwarming door de vloerverwarming overgenomen wordt. De radiatoren op de verdieping zullen meestal uit staan.

DUS : indien de radiatoren afstaan is er geen retourwater van de radiatoren en kan het ketelwater bijgevolg niet afgekoeld worden voor de vloerverwarming?
Of bestaan er misschien regelunits die afhankelijk van het al dan niet werken van de radiatoren de temperatuur van het ketelwater aanpassen?

Die kurk kan wel een interassant alternatief zijn, op dit forum lees ik wel dat kurk vrij prijzig is. Is er misschien een website waar ik wat meer info kan vergaren hierover?

Groeten, Roel

Roel,

U mist ergens iets, want zowel goedkoop als economisch gaat niet samen. U zal eerst moeten investeren om uiteindelijk economisch te kunnen leven. Nu moet je voor jezelf even uitmaken wat het belangrijkste is. Ofwel geef je nu enkele duizend euro's meer uit aan de installatie en ga je voor de ret van je leven in deze woning comfortabel warm zitten op economische wijze, ofwel bespaar je op de installatie en ga je een hoge energierekening krijgen.

Met parket zou ik zowiezo niet kiezen voor vloerverwarming maar voor muurverwarming.

Heb zojuist meer info gecheckt over droogbouwsysteem van vloerverwarming (van Briotherm zoals je reeds vermeld).

Dit heeft een veel snellere opwarmtijd dan het natbouwsysteem. Dus weegt het voordeel van extra radiatoren bovenop een droogbouwsysteem niet zo op.
Natuurlijk heeft een droogbouwsysteem het nadeel duurder te zijn dan natbouwsystemen.

Misschien zijn die radiatoren niet nodig en dus ook geen extra kosten en miserie!
Ge kunt misschien die uitgespaarde kosten beter besteden aan isolatie.

Betreffende de parket bovenop vloerverwarming moet men met ongeveer 10% rendementsverlies rekening houden tov een natuursteenvloer aangezien parket ook thermisch isoleert.
Ik zou zeggen dat als ge uw huis 3/4 in natuursteen en 1/4 in parket legt dat dit geen al te groot probleem is.

Frank.