Speksteenkachel optie verwarmen sanitair water & CV
Goedenavond.
Wij hebben plannen om onze Tulikivi TU1000 te vervangen door een zwaarder type (aangezien we een stuk hebben aangebouwd aan onze woning).
Tulikivi of Nunnauni!
We hadden met onze kachel dan ineens ons sanitair water willen laten verwarmen, alsook het water van onze CV installatie.
Heeft er iemand ervaring hoe dit te werk gaat?
Koperen leidingen in een speksteen mee in verwerkt?
Welke materialen komen er bij te pas?
Is dit voordelig? Of eerder nadelig?
Heeft er iemand dit geïnstalleerd?
Ik heb radiatoren als vloerverwarming!
Graag jullie mening, advies.
Alvast dank
Mvg
Reacties
Mark, je kunt een warmtewisselaar steken in de TU, waarmee je een boiler kunt mee-opverwarmen. Ik ben ook over een soortgelijke constructie aan het nadenken. Heb me laten vertellen dat zo'n warmtewisselaar tussen 1600 en 2000 kost. Daarnaast heb je nog een andere bron nodig om de boiler te verwarmen (zon/pellets/electrische weerstand ;-( ), anders heb je waarschijnlijk niet genoeg warm water.
Ulrik (forum Tulikivi...Nunnaunni) heeft zelf zo'n constructie gemaakt. Ik weet dat Mon Jansegers ook een soortgelijke constructie heeft bij zijn Tigchelkachel. (hij doet ook mee met de open deuren dag).
Corine
Beste,
wij hebben in onze TU beide warmtewisselaars bij plaatsing van de speksteenkachel laten installeren. Heb deze dan zelf aangesloten op de warmwater boiler, op de midden spiraal, waar zonnecollectoren de onderste spiraal verwarmen. Op die manier wordt er 300 liter water warm wanneer de zon schijnt, zo'n 150 liter water wanneer de zon niet schijnt en de kachel wel operationeel is (of de bovenste 150 liter tot een hogere temperatuur in het tussenseizoen). Heb het systeem zo gebouwd dat de warmte uit die beide warmtewisselaars IN de WW boiler gaat tot deze een vooraf ingestelde temperatuur bereikt. Daarna gaat alle warmte uit de beide warmtewisselaars in onze vloerverwarming.
Heb wel de bovenste warmtewisselaar na ongeveer 1 jaar vervangen door een veel efficiënter zelf ontworpen exemplaar met veel meer oppervlak.
Sindsdien werkt het nog wat beter. Het haalt intermitterend toch een groot deel warmte uit de speksteen naar zowel sanitair water als vloerverwarming.
Zou er wel nog graag 2 caloriemeters inzetten om de energiestromen naar beide te kunnen registreren. (maar heb niet zoveel zin om dit zelf te financieren om er dan reclame voor anderen mee te maken :) ...)
Werkt allemaal prima en zijn zeer tevreden.
Je moet dan uiteraard wel wat meer stoken dan 2 of 3 uur hoor. Vermits mijn vrouw veel thuis is en de gezellige vlammetjes in de kachel apprecieert zijn dat bij ons wel 5 tot 6 uur per dag.
Patrick
Hallo,
ik heb het op dezelfde manier als Patrick zitten, en in een Silo c, alleen heb ik zelf de wisselaar gebouwd en die aangesloten op een laddomat met een thermostaat van 78 graden, omdat het systeem pas water gaat afgeven boven de 78 graden, heb ik een watermeter in die leiding geplaatst, zo kan ik het aantal afgegeven liters opnemen tijdens het stoken, dit alles funktioneerd al 2 jaar probleemloos, de kachel maakt in anderhalf uur de boiler op een temp van 80 graden en de uitloop van de boilerwisselaar heb ik aangesloten op de cv (vloerverwarming 45 m2), als het boilerwater niet is gebruikt voor douchen, dan gebruik ik dat de volgende morgen voor de vloerverwarming, dan is in ongeveer een uur de boilertemp gezakt tot 30 graden, als dan het zonnetje erbij komt, nemen de 72 heatpipes het over en houden de vloer verder warm, gemiddelde temp in onze woning zit tussen de 20.5 en 22,5 graden met ongeveer 15 kilo eikenhout per dag
MarkDS
mijn overbuur heeft vorige winter een TTU 2700 laten plaatsen met 3 in serie geschakelde interne warmtewisselaars
met onderstaande link kan je een paar foto's die ik ter plaatse nam bekijken
de speksteenkachel werd voorzien van een extra laag speksteen waardoor deze de 3 ton overschrijdt
er is ook nog een warmtebank aangebouwd
de warmte wordt opgeslagen in een 600 l boiler die ook de centrale verwarmingscircuits voorziet van warmte
dit is uitstekend te combineren met vloerverwarming omdat je dan met water kan werken van max 45°C ( in bypass )
waar je wel rekening moet mee houden is : de warmte die je gaat onttrekken aan de kachel voor warm water verlies je aan straling
wil je werken met " gewone " radiatoren dan heb je een hogere temperatuur nodig en onttrek je nog meer energie aan de kachel
je kan dat natuurlijk altijd compenseren door meer hout te gaan stoken in verhouding van de warmteafname
ikzelf heb een externe warmtewisselaar achteraan tegen de kachel geplaatst
deze geeft zijn warmte af aan een zonneboiler van 200 l
aan deze zonneboiler zijn twee collectoren geplaatst met 10 heatpipes en aangesloten aan de bovenste wisselaar in de boiler terwijl de onderste wisselaar aan de speksteenkachel is aangesloten
al ik wat kan doorstoken met nachttemperaturen rond het vriespunt dan stook ik de volledige boiler moeiteloos tot op 80 °C
als warmtewisselaar gebruikte ik een doodeenvoudige zijdelings en bovenaan goed geisoleerde radiator met een enkele plaat van 50 x 60 cm uit den brico van 45 €
deze heb ik van dezelfde sturing - pomp en expansievat voorzien als deze van de zonneboiler
biede warmtewisselaars zijn dus aangesloten op dezelfde boiler en werken volledig onafhankelijk met de nodige temperatuurvoelers
deze boiler staat in serie met een ( pas vernieuwde ) elektrische boiler van 150 l die indien nodig zorgt voor de nodige naverwarming
natuurlijk kan je direct kiezen voor een zonneboiler met elektrische naverwarming
omdat ik ( zoals steeds ) metingen heb gedaan voor tijdens en na de plaatsing van de warmtewisselaar weet ik dat de warmtewisselaar op de kachel veel meer opbrengt dan de collectoren van de zon
ik heb nu nog een jaarverbruik van 1000 KW aan stroom voor twee personen waarbij ik wel moet opmerken dat mijn vrouw en ik elk zeker 2 x per week een bad nemen en de rest van de week een douche ( die veel minder warm water gebruikt ) je kan dat ongeveer met een huisouden van 4 vergelijken waarbij men alleen een douche gebruikt
het energiegebruik van een vol bad van 100 l vraagt gemeten in de winter 4 KW energie en in de zomer 3,6 KW dat is dus één kg hout extra
Mvg
Ulrik