verluchting badkamer

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Mensen,

>Dit leek me de meest aangewezen plaats om deze vraag te stellen.
Hoe kan ik het beste een badkamer verluchten,
zal even de situatie schetsen,

Volsteensemuur (20cm)
spouw (7cm)
facade steen (9cm)
basis huis dateert van 1941.

wij zijn namelijk met een grote familie (8 totaal), als wij smorgen allemaal gebruik maken van de douche, is er een enorme vochtproductie in de badkamer, en er ontstaat namelijk overal condens, er is reeds een ventilatierooster voorzien in het raam +/-60*10 cm het raam staat dan ook continue op draaikip + er is een extra ventilator door de wand heen voorzien (diam 125mm) die wij manueel kunnen bedienen.

gem temp bij start 19° gebruik badkamer
hoe kunnen wij vermijden dat er zoveel vocht op de wanden slaat ?? (een pak minder zou in ieder geval aangenaam zijn)

hopelijk komt er reactie op mijn vraag

thanx in ieder geval

Stan

Reacties

Stan,

Is het niet mogelijk om een warmtepompboiler te plaatsen van bijvoorbeeld stiebel eltron die kunnen badkamers heel goed vochtvrij maken en het grote voordeel is dat je er 300 liter warm water voor terug krijgt en dat kun je wel gebruiken elkedag voor 8 personen.

rooster onder in deur, hielp bij ons geweldig,afzuiging boven den douch plaatsen als het kan natuurlijk
mischien een zwaarder type, en die boven de douch dan moet het toch onder controle zijn
en nog drastiser tegels er af speciale isoleerplaten voor badkamers tegen de muren die men kan betegelen
water wat kouder,en minderlang douche, spaarkop scheelt ook

staat de venster open en tegelijk de afzuiging aan,staan die twee dicht bij elkaar want dan zuigt de ventilatie buitelucht aan,en voert die terug af

Graag had ik op deze vraag ingepikt. Wij hebben een mechanische verluchting, echter enkel toevoeging van verse lucht, geen afvoer en zonder warmtrecuperatie (zouden vandaag uiteraard deze keuze niet meer maken ).
De badkamer is onder een plat dak, maar dit is reeds geïsoleerd, dampscherm geplaatst en bezet, dus daar zou ik liever niet meer doorgaan.
Kan ik ook via de muur weg met de lucht en moet dit ook mechanisch of kan dit via natuurlijke afvoer (door de lichte overdruk).

Bedankt, Gert

Ik ben met een nieuwbouw bezig en zou ook graag een verluchting plaatsen in mijn badkamer, wc en wasruimte.
Nu kan ik natuurlijk een gat maken in mijn muur en zo naar buiten gaan.
Maar is er misschien een andere manier om dit beter op te lossen.
De ruimtes liggen naast elkaar.
De droogkast moet er ook komen hangen.
Een hele balansventilatiesysteem voor enkel 3 kleine ruimtes lijkt me wat overdreven, daarom dat ik eens wil weten of er iets is waarmee het wel zou kunnen.

Heren,

Vocht is een raar beestje. Kleine kanttekening bij vocht:
Bij het nemen van een douche komt er ongeveer 10 tot 15 l waterdamp in de lucht. Indien deze niet onmiddellijk bij de bron wordt afgevoerd, duurt het minimum 24 uur om het vochtgehalte terug te laten keren naar het startpeil.

Neem nooit het risico om natuurlijke afvoer je vochthuishouding te laten bepalen. Doe dit steeds zo dicht mogelijk bij de bron, en zover mogelijk van de toevoer. Laat je mechanische afvoer toch de hele dag draaien.

Voor de mensen met een serieus vochtprobleem: zorg dat er zo weinig mogelijk vocht in je muren kan. Breng dus vochtwerende verf aan ( speciale verf voor badkamers en keukens). Dit zorgt ervoor dat er minder water in de muren kruipt. Zorg erwel eerst voor dat je vochtgehalte in de muren laag is.
Toevoer van de lucht, gebruik lucht uit de andere ruimtes van je huis. Door toevoer onder of door de deur.
Voer de lucht zo dicht mogelijk bij de bron af, en zet je ventilator op hoogstand voor er activiteit begint. (Reduceert het vocht in de lucht van 15 l naar 5 l)
Laat je ventilator in je badkamer altijd draaien. Vocht neemt tijdens de dag nog steeds af.

Nick,
Als je ruimtes dicht bij elkaar liggen, overweeg eens om 1 centrale afvoerbox te nemen. Met in elke plaats een afvoerpunt. Dit zal niet zo’n grote investering zijn. ( tussen de 500 en 1000 € alles incluis)

Fred,

de bedoeling tot nu toe is om 1 pvcbuis van 110cm door de 3 ruimtes te trekken en hierin een buisventilator. In elke ruimte is er dan een opening. De buis gaat dan door een gat in de muur naar buiten.
Maar het gat is dan een koudebrug eh.

Onze situatie voor verbouwing:
Afvoerbuis door het dak aanwezig in badkamer (van vroegere doorstroomboiler).
Geen verluchting op WC aanwezig.

Wij kozen voor 2 apparte buisventilatoren, 1 op de badkamer en 1 op het toilet. (Combinatie was voor ons niet mogelijk). Beide zijn manueel te bedienen, ze schakelen dus niet automatisch aan bij het aandoen van het licht.
Omdat wij met een systeem zonder warmterecuperatie zitten heeft dit als voordeel dat je alleen daar waar het nodig is de ventilator aanzet. Zo voorkom je dat je onnodig warme lucht naar buiten blaast.

Nick,

Een buis van 110 dat is ongeveer 75 l/s maximum.
Je moet rekenen max snelheid in een kanaal: 2 m/s
Zorg wel dat je openingen in de ruimtes geregeld kunnen worden.
Het gat is inderdaad een "koude" brug. Maar hou er rekening mee dat in je buis constant warme lucht stroomt. Dit is dus zeker geen klassieke koude brug.

1O à 15 liter waterdamp tijdens een douche? Waar haal je dat vandaan Fred? Of bedoel je een volume van 10 à 15l lucht verzadigd met waterdamp? Dat lijkt me dan wel heel weinig.
Maar als je 10 à 15l water bedoelt zou ik wel eens willen weten waar dat getal vandaan komt. Dat zou 1/3 à 1/2 de van de totale hoeveelheid water zijn die je gebruikt.

@ marcel :

geen afvoer recht boven douche, zorgt meestal voor tochtgevoel in douche tijdens gebruik ervan.

wel in de buurt van douche

Stefan

Hans,

Little mistake: 9-14 l water per dag door menselijke activiteit. Douchen zorgt voor 1 l water in de lucht bij een goede afvoer. Bij een slechte afvoer draait dit ronde de 3 l / per douche beurt van 5 minuten.

Helemaal vermijden van vocht op je muren is ondoenlijk, je moet dan zo sterk ventileren dat je uit je verschoning waait.

Zaken die helpen is de temperatuur van de badkamer verhogen zodat de wanden minder snel condenseren en de lucht meer vocht kan vasthouden.
Veelal wordt er tegenwoordig tot aan het plafond getegeld.
Dit belemmerd de tijdelijke opname van vocht in je wanden die na 8 douchebeurten de tijd krijgt om weer te verdampen.
Voorwaarde is wel dat de gehele dag een goede verluchting is. Zo`n muur adsorbeert al het ware het vocht uit de ruimte waarna het in de loop van de dag weer afstaat aan de ruimte als de lucht minder vochtig is.
Zorg in iedergeval dat de badkamer op temperatuur blijft (liefst 22 a 24 graden. dit is niet uit koukleumerij maar uit praktisch belang van een droge badkamer) en niet dat je de badkamer de rest van de dag laat afkoelen, samen met ventileren natuurlijk of mechanisch zal het een verbetering moeten geven.

Ps. Neem goed de tegels af na het douchen en zorg er voor dat je de natte doeken niet in de badkamer houdt (indien mogelijk) dit scheelt heel wat water wat niet verdampt hoeft te worden.

Chathanky,

Hoe hoger je temperatuur hoe hoger je capillair vocht transisitie. Dus hoe dieper en sneller vocht in je muur zal gaan. Je zal het niet zien, dat is juist. Maar je probleem is weldegelijk groter geworden.

Als ik dit lees gaan koudebruggen een hele andere rol spelen.

Bij een ruimtetemperatuur die hoger is worden wanden ook warmer. ze zullen minder snel condenseren aan de binnenkant. De warmere lucht neemt meer vocht op dan koude lucht. Ventilatie is dan veel effectiever dan met koude lucht.
De muur zal sneller zijn vocht weer afstaan aan de lucht en draagt sneller dan een koude muur.
Dit zie je al als het geregen heeft buiten. Of het asfalt warm is of koud. ik zie dat op warme dagen het asfalt sneller droog is dan op koude dagen.
De was drogen op een dag net boven nul duurt ook langer dan op een warme dag, met dezelfde windcondities.
wat maakt het dan uit wat de vocht transitie is?

Of is het beter om een badkamer op een graadje of tien te houden.

Chathanky,

Wat is het probleem met vocht echt? Dat het condenseert? Neen. Dat het in je muren gaat zitten en dat je schimmelvorming krijgt.

Vocht heeft de eigenschap om relatief snel opgenomen te worden in muren ( en ook relatief diep). Maar het duurt enorm lang om die er terug uit te krijgen.

Hoe hoger je temperatuur bij hoge vochtigheid, hoe sneller het vocht in je muur zal zitten en ook hoe dieper.
Je stelling over het verwijderen is wel correct. Als je je temperatuur hoog houdt en je vochtigheid laag, zal het vocht in de muren sneller afnemen.

Is capillair vocht transisitie van belang? Zeer zeker, het bepaald hoe lang het duurt er je muren "effectief" weer een normale vochtigheid hebben. (zelfde probleem als bouwvocht, duurt 3 tot 6 jaar om op normaal niveau te komen).