warmwater in LEW
Beste,
ik ben momenteel in onderhandeling met installateurs verwarming/sanitair voor onze LEW.
Mijn idee was om een 'kleine' cond.gaswandketel(12 kw, warmteverlies huis om en bij de 6KW) te plaatsen met vloerverwarming en een zonneboiler met zonnecollectoren voor het warm water(200 à 300 liter).
Nu de opmerking van de installateur was dat in de winter(weinig zonlicht) ik onvoldoende warm water (4 a 5 personen) heb in de boiler en mijn ketel (MAAR 12 Kw) niet voldoende vermogen heeft om het(op een korte tijd) water in de boiler bij te verwarmen.
Ook zou de ketel enkel de bovenste laag van de boiler opwarmen (indien geen zonlicht)
en men dus te weinig warm water heeft voor 4 à 5 personen .
Wat is jullie idee/ervaring of in welke tread is over deze problematiek gesproken?
Frank
Reacties
Frank,
Ik doe hetzelfde met 6KW en 500l boiler.
In jou geval zeker geen probleem.
als je twijfelt, effe karakteristieken opvragen van boiler. eventueel model nemen met warmtewisselaar dieper in de boiler voor oplading.
Op het forum staan ergens berekeningen hoeveel water je opwarmt per uur, voor een bepaald vermogen.
Jeroen
Wie nog/beter/vollediger?
Wel wij hebben hier een warmtepompboiler die een 2Kw produceert in een boiler van 300l. En die warmt ook alleen echt het bovenste deel van de boiler. (onderaan zit ook een warmtewisselaar voor extra zonnepanelen).
En dat is dus maar 2Kw, en we hebben toch nog nooit koud water gehand (met 5 personenen).
Walter
Christophe, Jeroen, Walter, Arnold,
Kunnen jullie mij zeggen hoeveel kwh. je nodig hebt om je warm water op peil te houden op 50 a 55°? De installatie bestaat uit:
-13.5M2 CPC-vlakke collectoren
-Normatherm(volgend jaar) gekoppeld aan combizonneboiler/doorstroom 1OOOliter met electrische noodverwarming(weerstand)
-3liter woning met 6m2 wandverwarming en warmwaterbatterij op de ventilatie, open plan.Deze verwarmingsystemen zijn volledig afzonderlijk en manueel in bedrijf te stellen.
-3bewoners
-laag verbruik warm water
Ik veronderstel dat je bij een aantal zonloze dagen na mekaar en het overdag afwezig zijn(haard niet in werking)je niet over voldoende w.water kan beschikken.Is het avondgebruik van de haard toch voldoende mits aanpassen van het bewonersgedag( douchen, vaatwas, wasmachine,ventilatieverwarming, wandverwarming)? Het is steeds de bedoeling zo weinig mogelijk electriciteit te gebruiken.
Mon
Hallo
Om bvb 100 liter water met 30° van temp.te verhogen heb je 3.49 KW nodig 200 liter is het dubbele 15 ° is de helft hiermee kan je wat rekenen.
Om natuurlijk een hoeveelheid water op temp te houden dat hangt af van het isolatieniveau van je boiler
MVG Eric
Frank,
de configuratie die jij beschrijft is bijna exact wat wij hebben hangen (alleen zijn de zonnepanelen nog niet geplaatst). Boiler van 320 liter, enkel bovenste helft warmt op. Ketel is een Viessmann Vitodens 300, laagste vermogen (4,2-13 kW). De ketel heeft een boosterfunctie voor sanitair warm water tot 16 kW.
Warm water staat nu op 50 °C ingesteld, nog geen druppel koud water gehad.
Wout
Eric,
Zeer interessante redenering, maar in hoeveel tijd ?
Wat is de exacte formule om een bepaalde hoeveelheid water,
op een bepaalde verhoging van temp. te brengen in een bepaalde tijd
(ik vermoed dat er nog mensen dit een interessante formule vinden) ?
Frank
P * dt = 4.18 * m * dT
P = vermogen in kW
m = massa water in kg (ong zelfde als in liters)
dT = temperatuursverschil
dt = tijdsverschil in seconden
Allen, ik heb zelf een berekening gemaakt ivm. met mijn vraagstelling hierboven:
-verwarmde opp. woning 133m2
-3l woning
-3 bewoners
Ik voorzie in het slechtste geval een verbruik van 35kwh/m2 voor verwarming en warm water.
-VERWARMING 4000KWH/JAAR
-WARM WATER 900KWH/JAAR
-STAND-BY VERLIEZEN ZONNEBOILER en BUIZENSTELSEL 11OOKWH/JAAR (boiler staat in de verwarmde schil)
TOTAAL: 6OOOKWH/JAAR
Daarvan gedekt door:
-ZONNEINSTALLATIE 1345/JAAR
-HOUTKACHEL 4655KWH/JAAR
Als mijn berekening klopt kan ik verwarming en warm water volledig dekken met mijn installatie en nieuw aan te kopen kachel.
Graag opmerkingen aub. Zijn mijn cijfers correct? Te optimistisch?
Mon
Mon
Je redenatie moet kloppen
Wij hebben bij lange na geen LEW woning en minder zonnepanelen (10 m2); tot op heden vanaf begin april de houtkachel of pelletkachel nog niet aan gehad, net even gekeken, boiler is 850 liter, onderin 40 graden, bovenin 54, zat dus voor 2 a 3 dagen douchen en ww.
Wel zou ik iets anders doen als ik jou was: ipv een electrische weerstand een electrische doorstroomverwarmer.
Als je die op bijv. 38 of 40 graden instelt zal je nooit je boiler bij hoeven bijverwarmen in de tussenseizoenen (tot in november??) en heb je altijd onbeperkt warm water. Je verwarmt alleen de laatste paar graden bij in doorstroom.
Hiermee verhoog je het rendement van je zonnepanelen. Anders ga je straks in april of october nog maar eens een avondje hout stoken omdat je warm water op is, en de volgende dag schijnt de zon en is je boiler 20 graden warmer....
De kunst is je boiler zo koud mogelijk te houden, daarmee beperk je je warmteverliezen en verhoogt het rendement van je panelen en houtkachel.
Om die reden zou ik ook van die warmtewisselaar op je balansventilatie afzien, die levert veel te weinig vermogen bij een veel te hoge temperatuur, je boiler moet dan idd. 55 graden zijn.
En wil je ermee verwarmen (waarschijnlijk is dat voor slaapkamers gedacht?) dan moet je je belansvetnilatie op hoogste stand zetten waardoor je warmteverliezen en jes troomverbruik vergroten.
Liever maar m2 meer wandverwarming, die kan met 30 ipv 55 graden af.
Succes met je project, klinkt goed!
Mvg Arnold
Geen reactie? Mag ik dan stellen dat ik met 2,5 a 3 stères brandhout de verwarming en sanitair water kan realiseren?
Mon
Arnold, over telepathie gesproken. Dankjewel voor je antwoord. Toch wil ik nog wat meer verduidelijken:
Normaal voorzie ik een warmteafgifte van 6KW van de kachel aan de boiler. Daar wij alléén s'avonds stoken, ben ik van oordeel dat een boiler van 1000 liter absoluut noodzakelijk is. Naargelang de buitentemperatuur moet de haard een paar uur branden om een voorraad warm water aan te maken en de woning rechtstreeks(alléén stralingswarmte van de haard) te verwarmen. De verdeling gebeurt door de balansventilatie.Het open plan bestaat uit: slaapkamers, badkamer, keuken, living op het gelijkvloers en een kleine mezanine in de living doorlopend in de slaapkamers. Normaal volstaat dit voor de volgende dag. Ik hoop op een opbrengst van 40kwh voor het warm water en dit door 5 uur stoken. Dit zou hopelijk volstaan om 1 of meerdere dagen te dekken. Bij zonloze dageN zal ik langer moeten stoken. S'avonds reken ik op 50°a 60° in de boiler. Dit zou moeten voldoen om s'morgens de verwarming en het sanitair water te spijzen tot we s'avonds terugkeren met een verlies van 1°a 2° in de woning. De warmwaterbatterij is eigenlijk een noodverwarming bij afkoeling van de woning tijdens een langere afwezigheid. Dus hoop ik op geen electriciteitsverbruik. Gelieve mij te corrigeren bij foute redenering aub. Mon
Arnold , bij ons ook aléén gebruik van passieve zonneenergie en warm water van de zon.
-woning:22,2°
-boiler: 34° en 53°
Mon
Arnold,
Op dit uur is de boilertemperatuur:
39,5° en 52°
Mon
als ik deze temperaturen voor sanitair WW lees hebben julie blijkbaar geen angst voor salmonella besmetting
Francois
Het water in deze boilers (toch bij deze mensen)is geen drinkwater het is verwarmingswater en dient ook als opslagmedium,het sanitair Warm Water wordt ofwel in doorstroom(warmtewisselaar in de boiler)of extern met een friswaterstation gemaakt.
Natuurlijk ook met het boilerwater.
Er is dus geen enkel gevaar voor besmetting
MVG Eric
tothiertoe enkel met pasieve zonneenergie
binnentemp. 22.3
boiler 2000 liter
boiler onder 58°
boiler boven 65°
Mon
Op zich is het een goede keuze wat je voorstelt
Realiseer je alleen dat door s avonds je hele boiler op te warmen naar 70 graden (want om 40 kWh in een 1000 liter boiler te stoppen moet je ca 35 graden verhogen!) zul je het rendement van je zonnepanelen minimaliseren, in de ochtend is je boiler nl. nog steeds 50-60 graden onderin en pas s middags kunnen je panelen mee gaan helpen?
Tenzij je voor vacuumcollectoren kiest, die presteren met name beter bij hoge temperatuursverschillen tussen de collector en buitenlucht. Iets om te overwegen dus.
Dat van dat warmwaterregister is dus een noodverwarming, ok, dan is het een ander verhaal.
Mvg Arnold
Mon
Op dit moment is haardhout in nederland ca € 40,-- a € 50,-- per kuub. Een kuub is gemiddels 500 kg (optimistisch) dus is de prijs ca € 100,-- per 1000 kg
Een goede houtkachel haalt een rendement van 70%, de verbeandingswaarde van hout ca 4,5 kWh/kg dus kost ca 3.2 cent per kWh x 4500 = ca € 150,--
Een pelletkachel heeft een rendement van zeg 85% en pellets een verbr. waarde van 4.8kWh/kg; bij een pelletprijs van € 190/ton ben je op jaarbasis dan 50 euro meer kwijt (ruim € 200,-- per jaar)
Zou je toch niet overwegen een pelletkachel te kopen (kost momenteel ca € 4500,-- incl. btw incl. wateraansluiting), naar de toekomst toe en gemak/comfort?
Mvg Arnold
Heren,
Ik stel dat vast dat in mijn Latento boiler de "gelaagdheid" niet fameus is. Bij oplading door de zon krijg ik max. 7 graden verschil onder en boven.
Na de oplading, egaliseert de warmte én is het boven en onder even warm...
Slechte keus boiler?
JB
Arnold,
Dit is voor mij een groot dilemma. Ik wil je eerst toch nog zeggen dat brandhout, 3 jaar gedroogd,slechts 45Okg weegt. Ikzelf hebeen stère gewogen en daarbij alle gespecialiseerde fora in de houtsector( Duitsland, Oostenrijk,Zwitserland,wetenschappelijke instellingen en firma's onder de loop genomen die in praktijk slechts 4kwh per kg aanduiden en per stère een verbrandingswaarde aangeven van 4KWH/KG= 18OOKWH, dus dit pleit nog meer voor pellets.
Maar, als ex-houthandelaar geraak ik aan relatief goedkoop brandhout. Dat komt natuurlijk in het voordeel. Er is ook nog het gevoelsmatige. Een blok hout vastnemen, het prachtige vlammenspel, de sfeer rond het haardvuur zijn mij zeer dierbaar en hebben voor mij een voordeel op pellets. Ook de techniek staat niet stil. Er zijn reeds inbouwkachels te koop met verbranding van pellets met automatische aanvoer en brandhout in het zelfde toestel. Volledig nieuw, waarschijnlijk nog met kinderziektes, weinig eigenaars met ervaring, de kostprijs etc... . Eigenlijk is dit mijn keuze,maar een prijs van ongeveer 9000Euro is niet mals. Kortom, ik ben er nog niet uit.
Mon
Arnold, als ik je goed begrijp, ga je er vanuit dat je frequent de zon ter beschikking hebt om je boiler tijdens de winter in de nammidag op te warmen. Dat is natuurlijk niet zo. Ik geloof dat het bijstoken van de boiler hoofdzakelijk zal gebeuren met de haard. Als de zon paraat is hoef ik ook niet te verwarmen. De zon verwarmt de serre en de woning en de boiler, drie vliegen in 1 klap. Er is een by-pas voorzien via de serre en de balansventilatie, zo recupereer ik ook toch nog wat de warmte van de serre bij afwezigheid. Zijn we thuis, dan komt de warmte binnen via de schuifdeur tussen woning en serre. De laatste dagen was er tijdens de ochtend een binnentemperatuur 21,5° en in de °namiddag 23,5, de boiler 53°. °Er is alléén passief verwarmd. Geen haard en zonneboiler voor de woningverwarming.
Mon
Arnold,
Vandaag boilertemp:
40° en 60°
Mon
Arnold, Christophe en alle zonnefanaten,
Het san.warm water in de combiboiler/doorstroom(1OOOL) wordt nu verwarmd met de zon(12 m2 panelen)en de naverwarming door een electrische weerstand. In de toekomst zal de naverwarming gebeuren met een inbouwhaard stukhout of pellets of duo.
Het gemiddeld verbruik van warm water =8OOkwh/jaar per persoon. Voor 3 personen is dat dus +/- 25OOkwh per jaar. De zonneboiler neemt daarvan 6O% voor zijn rekening dwz. 15OOkwh. Er rest nog een naverwarming van 15OOkwh te realiseren.
1.Zijn deze cijfers correct?
2.Kan een haard met stukhout de volledige naverwarming verzorgen en alsdudanig het electrisch verbruik van 15OOkwh. volledig voor zich nemen?
3.Kan het opwarmen van het water gerealiseerd worden door alléén s'avonds te stoken met stukhout?
4.Ben ik misschien toch genoodzaakt een pellethaard of een duo(pellets en stukhout in hetzelfde toestel) aan te kopen?
Mon
Mon
Ik ga uit van 100ltr per persoon per dag van 10 naar 40 graden = 1280 kWh per persoon per jaar, maar ik geef toe is vrij ruim, veel badwater etc.
Door je zonnepanelen relatief steil te zetten (eerder 70 graden dan 40 graden!) zul je s zomers nog steeds zat hebben maar s winters relatief hoger rendement. Ik denk at je ''maar'' 1000 kWh nodig hebt als naverwarming. In doorstroom electisch is nog niet eens zo gek, omdat de boiler toch altijd al water van minimaal 20 a 25 graden zal leveren hoef je maar 10 a 15 graden bij te verwarmen ergo maar ca 500 kWh; En vaal zal e boiler toch al boven de 40 zijn door je houthaard.
Verder:
2.Kan een haard met stukhout de volledige naverwarming verzorgen en alsdudanig het electrisch verbruik van 15OOkwh. volledig voor zich nemen? --> Uiteraard, maar dan moet je s winters wel regelmatig vuurtje stoken.
3.Kan het opwarmen van het water gerealiseerd worden door alléén s'avonds te stoken met stukhout? -> Ja zeker. Voorbeeld: wij hebben net de pelletketel weer aangezet par dagen terug. Onze boiler is nu bovenin 60 graden, in midden 35 en onderin 27 (retour vloerverwarming is ook ca 27). Al zou de kachel nu dus 2 dagen uit blijven dan nog altijd heb ik voldoende warm water. De pelletketel brand bij ons nu 1c per dag ca 2 1/2 uur (op 8 kW)
4.Ben ik misschien toch genoodzaakt een pellethaard of een duo(pellets en stukhout in hetzelfde toestel) aan te kopen?
Als je voor comfort gaat wel. Als je ruimte hebt kun je ook overwegen een ''eenvoudige'' pellethaard te kopen en die aansluiten op je cv/ww (ca € 5000,--) en een houthaard stand alone voor bijverwarming (ca €1000) of ook 1 op je cv (ca € 2000). Per saldo ben je dan altijd nog goedkoper uit en geen kinderziektes.
Je zou ook een houtvergasser kunnen kopen voor in de garage (ca 2000 euro) op de cv. Die vul je en is dan verder autonoom (tot 100 kg!)
Mvg Arnold
Hallo
Hoe zit het bij jullie met de boilertemp.
Ik heb hier volledige boiler 2000 liter aan 50° en heb nog niet naverwarmd.
Kamertemperatuur nog steeds tussen de 22° en 23°
Zonder verwarming dus ook nog niet op zon verwarmd.
Het geeft voldoening te zien dat de isolatie zijn vruchten afwerpt
Maar ik vrees dat het nu ni lang meer zo goed gaat gaan.
MVG Eric
Eric, dit moment:
-boiler 1000liter 33°- 51°
-kamertemp 21,8°
-serre 16,8°
Alléén verwarmen v/h san. water met zon en woning passief met de zon.
Mon
Hallo
Om juist te zijn nu 22.9° maar ben de laatste maanden nog niet onder de 22° geweest
Mon heb je al aktief de woning verwarmd of je sanitair moeten bijverwarmen ?
MVg Eric
Neen Eric.
Mon
Eric, deze namiddag was de temp. 23,5°C. Het aanzienlijk veschil is er gekomen omdat ik door het bijisoleren van de woning veelvuldig de deur(noordzijde) heb geopend om buiten isolatieplaten te zagen.
Mon
Sorry dat ik mij moei in de discussie. Dat zijn heel mooie resultaten, ikzelf ben gisteren beginnen bijverwarmen omdat de temperatuur in huis onder de 60° zakt.
De hellingshoek : dat lijkt inderdaad te kloppen, in de zomer werk je sowieso autonoom met zonnecollectoren, dus het verschil in rendement moet je zoeken in de winter en de tussenseizoenen.
Toch een opmerking over die extreem lage boilertemperatuur : de riskeert wel degelijk legionellabesmetting als het water nergens in de boiler boven de 50° verwarmd wordt. Met kinderen, ouderen of zieken zou ik het zeker niet riskeren. Een doorstromer gaat hier niks aan veranderen, een plotse korte opwarming krijgt de bacterien niet klein
.. en dat moest natuurlijk zijn : kamertemperatuur 19°
boilertemperatuur 45°
de boiler wordt sinds enkele dagen naverwarmd door de gasketel.
Nog iets : uit eigen ervaring zou ik zeggen dat je ongeveer 8 stere hout zal verbruiken op een winter. In mijn geval is dat 12 stere + nog 800 m3 gas.
Jeroen,
Het probleem van uw buffervat is dat die eigenlijk een slechte verhouding heeft. de buffers van wagner hebben dit probleem niet en hebben een perfecte gelaagdheid. Boven 58 en onder 20. gans de dag als de zon niets geeft zoals vandaag.
En zoals eric een HEEEEEEL grote buffer das nog altijd het beste. maar ja dat heb ik hier ook al 100 keer gezegd.
Uw buffer kan niet groot genoeg zijn.
Tim,
We gaan ervan uit dat het warmwater in doorstroom wordt verwarmd (een spiraal door je boiler), de boiler bevat enkel ''dood'' water en het sanitair water wordt tijdens het tappen pas opgewarmd.
dus geen kans op legionella
mvg arnold