Wel of geen balansventilatie (ZUCHT!)
Het zoeken naar ervaringen en weetjes over balansventilatie op dit forum heeft me van een bijna overtuigde bouwheer een sterk twijfelende bouwheer gemaakt.
Het is een lang verhaal, ik weet het, maar zit dan ook nog met (te) veel vragen
Vragen
1)Luchtdichtheid: Ik dacht dat een nieuwbouw na plakken luchtdicht genoeg zou zijn voor balansventilatie. Normaal zou er toch geen onderdruk mogen zijn (vandaar balans) en zou de luchtstroom grotendeels die van de kleinste weerstand kiezen. De vraag is natuurlijk, wat is de luchtweerstand van de wand van een nieuwbouw??? Ramen inplakken of in een houten raamwerk? Ik heb me laten vertellen dat in een houten raamwerk meer spleten te verwachten zijn.
2) Geluidshinder: ventilator (wellicht WHR JE Storkair) staat op zolder boven de badkamer. Buizen woonvertrekken 160 mm spiralit en voor de slaapkamers akoestische flexibels van 160 mm (minstens 10 m en enkele bochten voor uitmonden in slaapkamer. Ik wil zeker geen geruis van de lucht in de buizen en houd die voor de slaapkamers dan ook onder 1m/s. Volgens de fabrikant is het geluidsvermogen LW van de ventilator in laagste stand 55 dB(A) maar dat zegt me weinig. Zou dit een aanvaardbaar geluidsniveau geven?
3) Totale opwarming van het huis. Ik wil de bovenverdieping en gelijkvloers apart kunnen ventileren. Overdag alleen beneden ventileren (en de warmte beneden houden), s’avonds de warmte van beneden naar boven ventileren en ’s nachts alleen boven ventileren. Dit zou met elektrische kleppen moeten kunnen geregeld worden. Of zijn er bezwaren tegen dat systeem? (kostprijs is ook niet min voor de kleppen)
4) Aansluiting op de dampkap: Er wordt beweerd dat de zuigkracht niet sterk genoeg zou zijn. Drukval van buizen tot keuken is 20-30 Pa en kan dan nog 250-300 m³/h halen indien de andere opening door de kleppen dicht gehouden worden. Is dat genoeg en wat is de drukval van een dampkap met vetfilter?
Voordelen zijn dan weer:
1) Altijd aangename en goede luchtkwaliteit
2) Controle (ik ben een beetje van een controlefreak)
3) Steentje bijdragen aan het milieu (als dat tenminste waar is voor mijn type woning
Mijn situatie is dat de ruwbouw (+ dak) er al staat. Wel niet bebouw volgens de normen die hier soms gehanteerd worden.
Muur : 14 cm snelbouw, 5 cm isolatie harde platen, spouw, gevelsteen. De harde platen zijn wel met zeer veel zorg geplaatst (zelf gedaan) en kieren zoveel mogelijk vermeden.
Ramen : Aluminium met k 1,1 glas (ingeplakt of cassement)
Dakisolatie : Wellicht 12cm rotwol
Compact gebouwd met weinig hoeken of kantjes.
Dank bij voorbaat
Jeroen
Reacties
Hoi,
Ik ben al een tijdje overtuigd van balansventilatie maar met de aanloop naar de bouwaanvraag heb ik wat problemen ontdenkt.
Na heel wat gelezen te hebben op dit forum gaan we een woning bouwen volledige isolatie aan de buitenkant van het gebouw. 10 cm onder de vloer en buitenkant van kelder. 15 cm gevelisolatie en 20 cm in de daken. Daarmee hopen we een de koudebruggen te beperken. Maar het nadeel is dat kelder en zolder wel in onze luchtdichte schil zitten en dat we dan een totale gebouw volume (met muren en vloeren) krijgen van 1000m3.
Als ik de juiste luchtvolume berekend zal het wel minder zijn maar toch ook nog veel voor één balansventilatieunit, niet? Maar investeren in verschillende units zie ik niet direkt zitten, zeker als je weet dat we daar max met 4 personen in wonen.
Voor dat ik beschuldigd wordt van grootheidswaanzin, ik werk thuis en dus heb wel nood aan die oppervlakte. 105m2 leefruimte, 70 m2 slaapruimte, 70 m2 werkruimte (dak), 70m2 kelder (stockage)
De vraag dus: moeten de units gedimensioneerd worden op de personen (1 unit voor 4 personen) of op volume gebouw? Indien per gebouw, een grotere unit of meerdere?
Tnx, Pierre
Pierre
1. het is niet omdat je 1000m³ ruimte hebt, dat je ook datzelfde debiet moet ventileren.
2. Het is niet omdat kelder en zolder in de luchtdichte schil zitten, dat je die ook mee moet ventileren.
3. Er zijn ook ventilatieunits van 100.000m³ en meer.
4. Voor woningen gaat men in Duitsland uit van het aantal bewoners, het WTCB van de oppervlakte.
5. De werkruimte moet apart bekeken worden, dat hangt af van de aktiviteit.
Hans
Hi Hans,
Het zijn toch bijna altijd dezelfde die antwoorden hé
>2. Het is niet omdat kelder en zolder in de luchtdichte
> schil zitten, dat je die ook mee moet ventileren.
ruimtes niet ventileren? Dat zie ik toch niet zitten hoor!
>3. Er zijn ook ventilatieunits van 100.000m³ en meer.
Dat vermoede ik wel maar diegene die ik op het internet voor woningbouw vind zijn op max vermogen 300m3/h
>4. Voor woningen gaat men in Duitsland uit van het
>aantal bewoners, het WTCB van de oppervlakte.
Dat zou mij goed uitkomen maar ik denk dat je toch ergens tussen de twee moet zoeken, de ventilatie wordt toch verdeeld over al de ruimtes met daarmee kleine debieten en dus met negatieve gevolgen voor in de keuken en badkamer
>5. De werkruimte moet apart bekeken worden,
>dat hangt af van de aktiviteit.
Als informaticus is dat niet veeleisend
Tnx, Pierre
Pierre
" Het zijn toch bijna altijd dezelfde die antwoorden hé "
Tja, het zou wel raar zijn als de antwoorden telkens verschillend waren.
Waarom zie je dat niet zitten, kelder en zolder niet (of nauwelijks) ventileren?
Voor woningbouw vind je makkelijk vermogens van 400m3/h (Orcon, Stork, Brink,...).
60m³ voor de keuken, 50 m³ voor de badkamer, 20 a 30 m³ voor het toilet en wasplaats kan probleemloos met elk toestel, ik zie niet in waar die negatieve gevolgen zitten, kan jij even verduidelijken wat je bedoeld?
" Als informaticus is dat niet veeleisend." PC, scherm, printer, 1 persoon? Hier zou je kunnen overwegen om zowel af te zuigen (nabij printer, server,...) als in te blazen.
Hans
Hi Hans
>" Het zijn toch bijna altijd dezelfde die
> antwoorden hé "
> Tja, het zou wel raar zijn als de
> antwoorden telkens verschillend waren."
Ik bedoelde dezelfde personen en niet dezelfde antwoorden
> Waarom zie je dat niet zitten, kelder en zolder
> niet (of nauwelijks) ventileren?"
Omdat ik dacht dat ik alles moest verluchten! Kelder en zolder worden later ook "beperkte" leefruimtes
> Voor woningbouw vind je makkelijk vermogens van
> 400m3/h (Orcon, Stork, Brink,...).
> 60m³ voor de keuken, 50 m³ voor de badkamer,
> 20 a 30 m³ voor het toilet en wasplaats kan
> probleemloos met elk toestel, ik zie niet in waar
> die negatieve gevolgen zitten, kan jij even > verduidelijken wat je bedoeld?"
Ok ik zie hoe je rekent, als je 50m3 (out) telt voor de badkamer dan zullen de 3 slaapkamers 50m³/3 = 14m³/h krijgen. Is dat dan genoeg voor 4 mensen die daar slapen?
Ik ga woensdag naar een verdeler, hopelijk ben ik dan wat wijzer.
Tnx, Pierre
Pierre
Kelder en zolder worden later ook "beperkte" leefruimtes, dan moet je die ook maar beperkt verluchten.
" Ik ik zie hoe je rekent, als je 50m3 (out) telt voor de badkamer dan zullen de 3 slaapkamers 50m³/3 = 14m³/h krijgen. "
Nee, zo rekenen we niet! Voor een badkamer reken je 50 m³/h, voor de slaapkamers 25 a 30 m³/h.persoon. Maar 14 m³/h is al meer dan de meesten in hun slaapkamer krijgen, wees daar maar zeker van.
Wat je boven inblaast en niet afzuigt, zoekt z'n weg wel naar de andere plaatsen waar afgezogen wordt (keuken, wasplaats, wc,...).
Belangrijk is dat de totalen overeenkomen, want anders heb je geen balans meer.
" Ik ga woensdag naar een verdeler, hopelijk ben ik dan wat wijzer. "
Ben benieuwd, laat het ons weten.
Hans
Beste,
Gisteren bij installateur van balansventilatie geweest. Hij stelt ons een orcon hrc voor. Deze zou een bijpass hebben die tijdens de zomer voor een eerste vorm van koeling zou kunnen zorgen. Ik begreep het niet helemaal maar het zou zo zijn dat deze tijdens zomer zelf een soort ritme zoekt van wanneer binnenkomende lucht wel of niet via wtw dient te passeren. Indien iemand systeem kent, graag beetje extra uitleg. Hierbij hetgeen van aparaat wordt vermeld op hun website :Voordelen HRC-4-P
temperatuurrendement van > 95%
zeer laag energieverbruik door toepassing gelijkstroomventilatoren
traploze en/of stappenregeling lucht hoeveelheden van 0 tot 300 m3/h
compact van samenbouw en afmeting
vele aansluitmogelijkheden luchtkanalen
moderne vormgeving en kleurstelling
filters vanaf buitenzijde bereikbaar
laag geluidsniveau
hoogwaardige CFK-vrije kunststof
door intelligente draaimodule spiegel- zijdig toe te passen
door hoge rendement geen naverwarmer meer nodig
Dit toestel zou 1550 euro kosten, wat mij op eerste zicht redelijk lijkt. Wat dakdoorvoeren betreft zou ik gewoon in doe het zelf dakpaddestoel mogen gaan halen en zorgen dat in en uit een drietal meter van elkaar staan.
Graag jullie advies ???
Merci,
piet
welke installateur heb je gevonden? Ik zoek nl eentje voor zuid West-Vlaanderen.
teizman
Piet
Bijna alle balansventilatietoestellen hebben een intelligente bypass, dat is zeker geen exclusiviteit van Orcon.
De werking is eigenlijk simpel, zodra de binnenlucht een bepaalde t° bereikt heeft en de aangevoerde lucht lager is dan de binnent°, gaat de bypass open. De binnenstromende lucht gaat dan niet via de WW (of maar een klein deeltje) en blijft dus iets frisser. Zal vooral 's nachts werken als de t° daalt.
" temperatuurrendement van > 95% "
volgens NEN norm gemeten, als je dat met de Duitse of europese norm zou meten zal dat wel wat minder zijn.
" zeer laag energieverbruik door toepassing "
klopt
" gelijkstroomventilatoren "
klopt
" filters vanaf buitenzijde bereikbaar "
klopt
" door intelligente draaimodule spiegel- zijdig toe te passen "
klopt, en dat vind ik een praktisch voordeel.
" door hoge rendement geen naverwarmer meer nodig "
gledt voor elke tegenstroomwarmtewisselaar
" traploze en/of stappenregeling lucht hoeveelheden van 0 tot 300 m3/h "
klopt niet, het toestel heeft twee vaste standen, nl 90 en 150 m³/h en een derde naar keuze 175, 200, 225, 250, 275 of 300 m³/h.
" laag geluidsniveau "
daar heeft Orcon soms toch wel wat problemen mee.
Hans
Hans,
waar ligt dan het grote verschil met Stork? Is dit enkel het bioritme en de mogelijkheid tot spiegelen dat Stork niet heeft?
Ben
Ben
Stork heeft geen CF (konstant debiet) ventilatoren, niet spiegelbaar en geen bioritme, en geen (vroeger althans) mogelijkheid tot IR-afstandsbediening, en dat is toch wel handig. Geluidsniveau ligt naar mijn gevoel wat hoger t.o.v. een Orcon zonder problemen.
Rendement, verbruik, filters is allemaal min of meer gelijk.
Voordeel van de Stork is dat ie drie standen heeft die je elk apart kan instellen.
Hans
Hans,
Waar voor dient dat bioritme?
Wat is het voordeel van een CF ventilator?
Johan
Johan
bioritme is een soort van klok, zonder dat er een klok is. Aan de hand van de buitent° en de verandering daarvan herkend het systeem na een aantal weken dag en nacht (dag is meestal wat warmer dan de dag). En hij gebruikt dit om te ontdooien als de WW bevriest. Als er maar een beetje rijm op de WW is, wacht ie met ontdooien tot kort na de middag (of wat hij als dusdanig herkend), als het op z'n warmst is.
Het voordeel van een CF ventilator? Dat deze het debiet constant houden (Constant Flow), zodat je dus een echte BALANSventilatie hebt.
Hans
Heb gisteren offerte nog eens overlopen. Deze man stelt ook rechthoekige buizen voor. Ik meen hier eerder ergens gelezen te hebben dat deze ten eerste duurder zijn en ten tweede ook minder goed gezien meer wrijving. Beter naar ronde kanalen vragen dus ?
Als je ergens beperkte zone in chape zou moeten leggen is het dan een optie om met ronde kanalen te werken en plaatselijk dan over te gaan naar rechthoekige ???
mvg,
piet
Piet
Probeer dat te vermijden, maar als het niet anders kan...
Misschien kan je met meerdere dunne buizen werken (2 * 80mm i.p.v. 1* 125mm?)
Hans
Hans,
Als je een aardwarmtewisselaar gebruikt voor je balansventilatie, dan speelt eigenlijk dat bioritme geen rol als het dient voor ontdooien of zie ik dat vekeerd?
Ik dacht dat het bioritme ook het binnenklimaat controleerde en in functie daarvan in hoger of lager toerental springt?
mvg
Ben
Ben
Dat zie je niet verkeerd bioritme is enkel voor ontdooing. Maar het toestel heeft wel een vochtsensor ingebouwd, bij plotse sterke stijging van de RV gaat de ventilator wel in een hogere versnelling draaien.
Hans
Vraagje aan de mensen die al een balansventilatie hebben of ervaring mee hebben :
* Wordt deze continue opgezet : heel de nacht, door de dag als men werken is, 's avonds ???(is dit programmeerbaar ?
* Moest het geluidsniveau storend zijn (bv. s'avonds, nacht)
kan er nadien nog een geluidsdemper op geplaatst worden, heeft elke leverancier dit in zijn gamma ?
* Bij verschillende merken is er een relatieve vochtigheidssensor voor een verhoogd debiet tijdens het douche, .. Hoe kan ik een verhoogd debiet krijgen indien de WC gebruikt is. Momenteel heeft men nogal de gewoonte om, bij een geurtje, het venstertje open te zetten, zeker indien er direct daarna een 2 persoon naar de wc moet
Zijn de tegenstroom warmtewisselaars met een rendement van 95% ook ergens los te koop? (dus zonder de ventilatoren en zo.)
Dus enkel het element dat de warmte uitwisselt?
Jan
Natuurlijk, elke fabrikant moet onderdelen ter beschikking houden voor z'n toestellen.
Hans
Frank
* Wordt deze continue opgezet : heel de nacht, door de dag als men werken is, 's avonds ???(is dit programmeerbaar ?
dat is de bedoeling. Of het toestel programmeerbaar is, hangt af van het model, sommigen wel, anderen niet. Maar waarom zou je dat nodig hebben?
* Moest het geluidsniveau storend zijn (bv. s'avonds, nacht)
kan er nadien nog een geluidsdemper op geplaatst worden, heeft elke leverancier dit in zijn gamma ?
Ja, als je er de plaats voor hebt of plaats voor laat. Maar normaliter worden er altijd dempers geplaatst bij de installatie.
* Bij verschillende merken is er een relatieve vochtigheidssensor voor een verhoogd debiet tijdens het douche, .. Hoe kan ik een verhoogd debiet krijgen indien de WC gebruikt is. Momenteel heeft men nogal de gewoonte om, bij een geurtje, het venstertje open te zetten, zeker indien er direct daarna een 2 persoon naar de wc moet
Door het toestel op een hogere stand te zetten.
Hans
Hans,
Maar de fabrikanten van complete systemenen zullen het hart van het systeem (de tegenstroom warmtewisselaar) toch niet verkopen aan een niet-klant?
Indien je een leverancier weet mag je het me altijd laten weten.
Jan
Ik heb een storkair WHR 90 balanssysteem met een hoop problemen. Geen balans te vinden in het hele huis. In de keuken gaan met regelmaat het brandalarm en wordt de (kook)lucht niet goed afgevoerd. Het probleem doet zich voor door een tweede mechanische afzuig instalatie door de bouwer geplaatst welke alleen afzuigt op drie punten in de beneden verdieping. Hierdoor wordt via de trap alle lucht uit de woonkamer en keuken naar beneden gezogen langs de brandmelders. Het huis is namelijk luchtdicht gebouwd. De ventilatie zou volgens bouwbesluit gemonteerd moeten zijn.
De aannemer heeft als idee tweede instalatie uit te schakelen als de wtw in de hoogste stand staat maar volgens mij is hier dan het onbalans niet opgelost. Een tweede voorstel is roosters te plaatsen in ramen en deuren op de beneden verdieping. Het huis staat lang een drukke weg en op deze manier kan er geluidshinder ontstaan.
Wie heeft gelijke situatie en hoe is dat opgelost?
Graag uw reactie!
Alvast vriendelijk bedankt!
Rene
Volgens mij heb je geen probleem met de storkair WHR 90, maar hebben ze bij jou een "klote" installatie ingebouwd. Ik ken jullie bouwbesluit niet, en misschien voldoet het systeem daar wel aan, maar dan is dat bouwbesluit een waardeloos ding. Maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen.
Een balansventilatie houdt in dat je evenveel toevoerd als afvoerd, en dan heb je geen enkel probleem. Probeer je natuurlijk twee maal meer af te zuigen dan toe te voeren, moet het wel misgaan, zelfs in niet zo luchtdichte woningen.
Roosters plaatsen zal natuurlijk wel helpen, maar wat is dan nog het nut van een WTW???
De oplossing is op zich eenvoudig, laat de Stork in onbalans draaien, hiermee bedoel ik dat je de afvoer van de Stork moet verminderen met wat het andere toestel afzuigt.
Hans
Hallo, ook ik zit met dezelfde vraag als dit onderwerp.
Mijn bestaande situatie is een ouder huis, dat ik nooit luchtdicht ga krijgen, maar dat wel voldoende geisoleerd is om het binnen niet fris te houden, het luchtdicht zijn laat ik maar varen. Heeft het dan nog voldoende zin een orcon of iets dergelijk aan te kopen. Ik zou het zelf plaatsen, balans is er toch al niet, en het moet dan alleen maar in de winter en hartje zomer werken, anders zet ik de raam wel open. Als ik het goed begrepen heb zitten er twee motoren in die inblazen en afzuigen, dus is dat al in balans. De kieren en spleten heb ik nu ook al en is er eigenlijk geen extra verlies, buiten de stroom voor de motoren die alleen moeten opstaan bij leven in huis, ook niet 's nachts. Mijn vraag is ook of er een unit te koop is zonder die elektronica en gestuurd kan worden door bv. mijn domotica.
Een orcon (1600 euro) + aluminium flexibel geluidgedempt (85 euro voor 10m) = ongeveer 2000 euro?
Mvg filip
Hallo,
Is er een verschil tss een mechanische installatie en een balansinstallatie, of is dit hetzelfde?
Heeft er iemand ervaring met een "canadese put"?
groeten,
Johan
Johan,
mechanische ventilatie, ik vermoed dat je hier verwijst naar een systeem waarbij er mechanisch lucht aan of afgevoerd wordt. Bij balansventilatie wordt steeds de lucht en mechanische aangevoerd en mechanisch afgevoerd en vindt er een warmteoverdracht plaats van de afgevoerde op de aangevoerde lucht. Tevens wordt de aangevoerde en de afgevoerde lucht in 'balans' gehouden (gelijke volumes). Hierdoor kunnen de ventilatieverliezen tot meer dan 90% beperkt worden.
Voor de 'canadese put', zoek op aarwarmtewisselaar of AWW op dit forum. Deze zijn namelijk hetzelfde.
Walter
Johan
Rene,
De installatie die bij jou is aangebracht voldoet niet aan het Bouwbesluit. Daarin wordt verwezen naar NEN 1087, ventilatie van gebouwen. In die norm staat dat je geen twee systemen gelijktijdig mag toepassen. In het Bouwbesluit zelf staan overigs alleen maar luchthoeveelheden en bijbehorende voorwaarden vermeld.
Marnix
Hans
"Nu is dat natuurlijk het verlies bij 50 Pa en dat kom je niet zo dikwijls tegen, dat is al een stevige bries."
Ik werk op een studiebureau in Nederland, constructies.
De drukverschillen rondom een woning zitten gemiddeld toch wel rond de 50 Pa en hoger denk ik.
In de NEN 6702 moet gerekend worden voor een woning op 460 Pa (N/m2) t.b.v. stabiliteitsvoorzieningen. Dit is voor een woning met hoogte van maximaal 9 meter in bebouwd gebied en 3 meter hoog in onbebouwd gebied. De referentieperiode bedraagt dan wel 50 jaar. Dit is de periode waarin geen overschrijding voorkomt. Voor een referentie periode tot 1 jaar geldt een reductie naar 0.57.
Het maximale drukverschil over de verschillende vlakken van de woning is 0.8 voor de aangeblazen zijde en 0.8, 0.7 en 0.4 voor de gezogen zijdes.
Dan kom ik op een maximaal drukverschil over een woning van 460 * (0.8 + 0.8) * 0.57 = 420 Pa.
Dit is dus bij een storm die 1 maal per jaar voorkomt.
Ten gevolge van randeffecten kunnen die factoren nog wel een stuk hoger oplopen, uitstekende dakranden, schoorstenen en dergelijke.
In de NBN B 03-002-1 uit 1988 (oude versie) geldt voor woningen in verstedelijkt gebied een drukbelasting van 633 Pa, bij een windsnelheid van 65 km/u.
Ik las op de KMI net windsnelheden van +/- 7 km. Ik ken geen echte dag-, week- of maandgemiddelden maar gesteld dat die rond die koers zitten moet je toch rekenen op drukverschillen ver de woning van 633 * 7 /65 * (0.8 + 0.8) = 110 Pa.
Groeten
Hans
Het blijft hier plots zo stil?
Lijkt me een zeer terechte vraag waar ik me trouwens ook al bedenkingen over aan het maken was. Dit tesamen met enkele evidente "luchtlekken": kattenluik, dampkap met schouwafvoer (m.i. nog steeds te verkiezen), kachel,...
Ik zou eerder voor een AWW kiezen als al dan niet geforceerde luchtinlaat (op enkele verspreide plaatsen) tezamen met enkele goedgeplaatste ventilatoren (badkamers) en de dampkap in de keuken. In theorie misschien minder energiezuinig maar robuster en minder omslachtig.
Maar mischien laat ik me toch nog overtuigen op de komende openhuizendagen?
Hans, dit zijn nog echt interessante en, naar mijn gevoel, realistische cijfers. Maar als je die naar ventliatievouden vertaalt met de n50 waarde, dan kom je aan belachelijk hoge getallen. Je mag dus niet deze waarden zomaar extrapoleren met de gegevens van n50 test.
Een echte wetenschappelijke verklaring heb ik niet maar kan enkele argumenten opsommen:
1) n50 test is niet lineair; dwz n100 is niet gelijk aan 2*n50. De lucht die door de kieren moet komen zal bij grotere hoeveelheden turbulenter worden waardoor de weerstand zal stijgen. Dus n100
2) Bij n50 wordt het hele huis op een gelijkmatige onderdruk gezet. Elk oppervlak zal zijn bijdrage leveren aan het ventilatievoud. Dit is niet het geval bij winddruk, dat niet gelijkmatig is.
3) Die waarden van de winddruk zijn piekwaarden op zeer lokale plaatsen. De vraag is wat het gemiddelde drukverschil op het gebouw. Naar mijn aanvoelen zal in de spouw een deel van die lokale druk al verdwenen zijn door luchtstromingen in de spouw. Als de buitenlucht dan de grootste barrière nog moet trotseren (de binnenschil) heeft die al veel van zijn druk verloren (in tegenstelling tot n50 test die altijd 50 Pa op die binnenschil uitoefent).
Dit alles maakt dat ik alvast geen rekening met deze drukken zal houden. Ik kijk gewoon naar mijn huidige woonsituatie. Een oude huurwoning die alles behalve luchtdicht is en toch is de lucht in de slaapkamer als het raam dicht is duf ’s morgens. Dit wil ik in mijn toekomstige woning niet en dus komt er een ventilatiesysteem. En eentje met warmterecuperatie (baat het niet schaad het niet of enkele voor de portemonnee) al was het maar om de koude luchtstroom te vermijden die bij gewone afzuiging aanwezig is.
PS: een belangrijke conclusie die aan de hand van Hans’ gegevens kan getrokken worden is dat een n50 test enkel bij windstilte betrouwbare resultaten kan opleveren. Want waar ga je de referentie (buiten)druk opmeten???
Ik weet dat hier geen reclame kan gemaakt worden, maar ik zoek naar installateurs van balansventilatie in de streek van Aalst. Wie goede ervaringen heeft met installateurs mag ze mij gerust doormailen. Met dank
Ik weet dat hier geen reclame kan gemaakt worden, maar ik zoek naar installateurs van balansventilatie in de streek van Aalst. Wie goede ervaringen heeft met installateurs mag ze mij gerust doormailen. Met dank
Ik wens in mijn nieuwbouw een ventilatiesysteem te voorzien en had gedacht aan een balansventilatiesysteem met WTW.
Ik vraag me alleen wel af of de toevoerbuizen van deze systemen later (na enkele jaren in gebruik)gereinigd kunnen worden. Leent het ene merk zich beter tot reiniging dan het andere ?
Ik heb nl. reeds in verschillende documenten gelezen dat ventilatiesystemen maar echt "gezond" kunnen functioneren INDIEN ze regelmatig gereinigd worden.
Wat denken jullie van een systeem met roosters (systeem Renson) boven de ramen en een centrale afvoerschacht (eventueel met mechanische afzuiging) ?
De beste prijs voor een balansventilatiesysteem met WTW (Brink) die ik tot op heden kreeg, is 3500 euro (volledige pakket - zelf te plaatsen). Is dit een redelijke prijs. De prijzen die in dit forum worden vermeld zijn blijkbaar allemaal veel lager ?
Bedankt voor jullie antwoorden.
Pieter,
roosters kunnen NIET, dit is een constant verlies en dus alles behalve ecologisch. Beter dan je ramen iedere dag 10' open te zetten en geen roosters. Goedkoper en beter voor het milieu (en je verbruik). Balansventilatie is nog beter.
Naar prijs en buizen toe laat ik het aan iemand anders.
Gtx, Pierre
Wat ik mij afvraag is waarom de constructeurs van balansventilatiesystemen daar geen luchtverwarming aan koppelen.
Uiteindelijk liggen de buizen er reeds.
groeten
Luc
Luc,
debiet is te klein, enkel in passieve woningen kan (wordt gedaan) je dat doen. Voor de heel koude dagen voegen ze daar een beperkte warmte mee.
Gtx, Pierre
Wat ik me dan weer afvraag is waarom ze geen ruimte, afgedekt met glas, op het dak plaatsen waardoor de lucht stroomt en dus opgewarmt binnenkomt. Met bypass indien de temperatuur te hoog is)
Mvg Filip
Filip
1. Omdat het voor een installateur van ventilatiesystemen nogal moeilijk is om dat te voorzien. Er zijn trouwens meerdere projecten waarin de lucht wel via serre's wordt aangezogen.
2. Omdat een serre in de nok van je dak steken bijna steeds zal zorgen voor problemen,winddichtheid, waterdichtheid, overtemperaturen.
Hans
Waarom is het debiet te klein ?
Waarom kunnen ze er geen ventilator instoppen die bv 150/300/600 m³ per uur blaast en dan automatisch schakelt waneer er alleen ventilatie moet zijn en wanneer er ook moet verwarmt worden. Flam heeft wel zo een systeem. Alleen is dit nogal prijzig en niet geschikt voor laagenergiewoningen zoals die van mij. ALs je dit nu alleen nodig hebt vanaf 01/12 tot 01/03 dan moet dat toch vrij eenvoudig kunnen.
groeten
luc
Luc,
Met 400 m3/h heb je met een temperatuursverschil van 30C 4 kW warmte. Er zijn ook grotere HR-wtw units te koop maar die zijn meer voor kantoren. Eentje van 800 m3/h kost geloof ik rond de 4.000 euro zonder temperatuur of debiedregeling. Daar moet je dan nog wel een kanaalverwarmer en regelaar bij kopen. Verder moeten dan je kanalen groot genoeg zijn om geluidsoverlast door stromingsgeluid te vorkomen.
Pierre,
ramen 10 minuten openzetten heeft nu eens niets met ventileren te maken.
Ventileren doe je continu. Alleen zo kan je vocht en CO2 afvoeren.
In dat opzicht zijn roosters wel degelijk interessanter.
Alleen is het energieverbruik vrij hoog, want je recupereert niets aan warmte, dat klopt.
Geert
Luc
Waarom is het debiet te klein ?
Omdat ventilatie en verwarming iets helemaal anders is.
Er bestaan machines waarmee je 10.000m³ kan inblazen, dat is geen probleem, maar je moet dan ook de buizen wegkrijgen, als je geen lawaai wil moet je flinke doormeters gebruiken. En dan zit je 8 maanden per jaar met veel te grote buizen en een probleem om die kleine debieten rond te krijgen, want dan moet je de motoren wel heel ver smoren en dan krijg je een heel slecht electrisch rendement.
Met 600 m³/h krijg je ook maar max. 6 kW in huis, je moet dan al een goed geisoleerde woning hebben. Andere problemen met die debieten zijn vooral de uitdroging van de lucht 's winters en grote convectiestromen, zeker niet aan te raden met mensen met b.v. problemen met de ademhalingswegen. En je zit met convectieverwarming met alle nadelen vandien, maar dat is een ander topic.
Hans
Aan Hans,
Ik bedoelde zoiets als een zonneboiler die je als optie kan bestellen en die eventueel zonder warmtewisselaar de warme lucht rechtstreeks binnenblaast.
In mijn geval liefst een lange buis op de nok van het dak, k'heb geen goede zonnekant. (waarom ook niet met de zonneboiler op de nok zodat de positie van het huis geen rol meer speelt)
Filip
Aan Geert Bellens,
OK, ventileren is het is misschien niet maar wel verluchten (wat de bedoeling is van de ventilatie, dus dat heeft er wel iets mee te maken).
Zeg jij dat dat roosters beter zijn dan iedere dag je ramen 10' open te zetten. Want naar "verluchting" is het ramen openzetten veel ecologischer (lucht koelt af maar de rest blijft warm).
Met roosters heb je een constant verlies. Waarom nog luchtdicht bouwen als je roosters plaatst.
Kan je me dan het "interesante" van roosters even uitleggen want op dit forum ben je de eerste die dat vindt.
Bedankt, Pierre
Pierre,
verluchten heeft wel 'iets' te maken met ventileren, maar dat is dan ook alles.
Verluchten kan je niet continu en niet gecontroleerd doen.
Twee voorwaarden voor een efficiente ventilatie.
Je moet eens proberen met een raam open te zetten, vocht uit je huis te krijgen, zonder heel de kamer af te koelen.
Kort verluchten zal een muur die vocht heeft opgenomen (na het douchen of na 8 uur slapen) niet de tijd geven om dit vocht af te staan. Gevolg: kans op schimmel.
Lang verluchten is energetisch onzinnig én doet je wanden volledig afkoelen.
Je moet trouwens ventileren of verluchten wanneer de bron van slechte lucht aanwezig is. Verluchten na het slapen is daarom bijvoorbeeld vrij nutteloos. Je moet dat doen terwijl je slaapt.
Dus ja, roosters zijn beter dan verluchten, want roosters inbouwen zijn een manier om te ventileren. Ramen openzetten niet.
Roosters zijn dus ook ecologischer, want een gezonde binenlucht heeft ook met ecologie te maken. Zeker nu onze huizen vol zitten met chemische rommel
Met roosters heb je wel een constant energie verlies, dat klopt. (bij elke vorm van ventilatie trouwens, maar bij roosters het meest)
Dus is het zinniger om bij een goed geïsoleerde woning een balansventilatie te kiezen. Hoe beter je isoleert, hoe groter de ventilatieverliezen worden. relatief gezien dan wel.
Dus neen, je moet niet eerst isoleren tot een K30 om dan je ventilatieluscht niet te recupereren. Maar daar twijfelt niemand hier aan denk ik (ik ook niet hoor).
Maar om nu te gaan pleiten om nog eerder te verluchten dan te ventileren... ? Vanaf januari moet je trouwens minstens
met roosters werken voor de EPR. Gedaan met die slechte gewoonte om te verluchten.
En moest ik moeten kiezen tussen een K55 met of zonder roosters ? Dan toch die met roosters. Liever een gezond huis met 10% hogere stookkosten dan een andersom.
(Maar voor alle duidelijkheid: nog liever een gezonde K30 natuurlijk
Geert
En als je dan toch roosters wil, neem dan winddruk afhankelijke roosters. Deze roosters zijn voorzien van een klep die bij een toenemend drukverschil verder sluit en zo de luchtstroom door het rooster regeld.
Allen,
De uitlaat van onze balansventilatie gaat door een vlak rooster in de buitenmuur boven het plat dak in de open lucht (zuidzijde). Bij hevige zuid-west wind hoor je door de winddruk via het rooster de ventilatoren sneller draaien om de onbalans in evenwicht te krijgen. Probleem:
-meer lawaai
-ventilatoren werken geforceerd, meer sleet?
Kan een metalen(galv.) bocht 200mm diam. een oplossing zijn? Dwz, de uitlaat van de bocht richten naar de oostzijde om zo de uitlaat af te schermen van de westenwind.
Zijn er andere oplossingen?
Mon
hoi allen,
Kan de ventilator 250w energetisch voorzien worden door elektriciteit die opgewekt werd door een zonneenergie-systeem of is dit financieel overdreven ?
dirkk
Dirk K
250 watt voor één ventilator?
Wij spreken hier over balansventilatiegroepen die max. 100 watt gebruiken (voor 2 ventilatoren!)
Dus zeker niet doen, maar een degelijk ventilatietoestel kiezen!
Hans