Waar vind ik een groot buffervat voor warm water (10-15000 liter)?

Ik ben op zoek naar een betaalbaar buffervat van 10 tot 15.000 liter, waarin ik water tot 95° kan verwarmen; ik vind dit vrij makkelijk in Duitsland, maar vind geen invoerder/verdeler in België. Bij voorkeur (omwille van gewicht en prijs) een kunststof vat, niet geïsoleerd. Het is ook niet de bedoeling om druk op het vat te zetten. (aan te sluiten op zonneboiler om daarna hetzij verwarming, hetzij SWW op aan te sluiten).

Reacties

Ik ben wel benieuwd naar een leverancier in Duitsland.
En benieuwd naar je project waarin je zo een grote buffer wil gebruiken.

Een poging https://kunststof-tanks-postma.be/kunststof-watertanks/
En onderhandelen is over de prijs is wel een optie.
Vergeet de isolatie voor het vat niet (25cm?)

Maar geen idee wat je betaalbaar noemt.
Ivm gewicht. Ik vermoed dat het water altijd meer zal wegen ;-).

Walter

Hey Walter, 

bedankt voor je antwoord; 

In Duitsland zou je ze kunnen kopen bij https://www.haasetank.de/

wat de tank betreft die jij voorstelt: dat is zeker goed qua prijs, ik heb hen zonet een mail gestuurd om te zien hoeveel graden die tank aankan...

Op dit ogenblik (terugdraaiende teller) produceren we ruimschoots genoeg energie om het jaar mee door te komen, maar binnen twee jaar is dat waarschijnlijk anders.... daarom zoek ik een alternatief om de warmte die ik makkelijk in de zomer kan genereren, op te slaan tot in de winter, vandaar minstens één tank van 15.000 liter, waarschijnlijk 2. Ik baseer me op hetgeen ik lees op https://www.sonnenhaus-institut.de/.

Met vriendelijke groeten, 

Patrick

Dag Walter, 

het vat dat jij voorstelde kan maximum 65-70° aan..... (net bericht gehad van de verkoper...)

groeten, 

Patrick

Hoi Patrick,

Achteraf bedacht ik idd dat temperatuur de grootste uitdaging kan zijn.
Je Duitse referentie, vlug gekeken, maakt tanks uit "glasvezelversterkte kunstof". Geen idee welke kunstof dat juist is, maar idd de standaard kunstoffen hebben problemen boven 100graden.

En hoogtemperatuur opslag in kunstof denk ik is zeldzaam. Ik dacht ook dat alle referentie die ik vond op sonnehaus.de metalen tanks waren.

Ik zou eens bij industriële tankbouwers zoeken.
Of zeker ook de vraag stellen aan de eerdere referentie wat ze kunnen aanbieden dat 100graden aankan.

Walter

Hey Walter, 

alleszins bedankt voor het mee zoeken! het moet niet boven de 95° zijn (want dat zou betekenen dat de tank ook onder druk komt, wat weer tot een meer gecompliceerde installatie zou leiden....) Ik denk inderdaad dat de meeste tanks hetzij van metaal hetzij van polyester zijn.... 

100°C moet wel het doel zijn.  Ik denk dat waar je je thermometer ook zet; als je die op 95°C laat komen, lokaal in de buurt van het verwarmingselement kan het wel tegen 100°C aan gaan.   

En niet op druk: daar moet een overdruk ventiel of iets dergelijks voor zorgen. Je thermostaat moet maar eens stuk zijn en toch blijven warmen en je wil niet dat je vat kapot springt.   

@ Patrick,

ik ben ook benieuwd naar je project, kan je daar meer details over geven ?

om 10000 liter water op zo n hoge temp. te krijgen zonder warmteafgifte, moet je toch al behoorlijk wat input van energie voorzien ? en dan ook nog eens seizoens overbruggend ?

 

waarom geen betonvat +isolatie in de grond ? maar dan nog stel ik me vragen bij de totale haalbaarheid / efficientie van deze opzet.

mvg 
Maarten

Hey Maarten, 

een betonvat in de grond lijkt me veel meer werk dan een bovengronds vat... vandaar (zou ook in eerste instantie een proefopstelling zijn aan zo laag mogelijke kost).

Ik ben het eerlijk gezegd nog allemaal aan het uizoeken, maar als men in Duitsland (zie mijn post over sonnenhaus) de winter volledig kan overbruggen, dan moet dat hier toch ook kunnen...

ik heb momenteel 48 zonnepanelen, een warmtepomp voor vloerverwarming en een andere voor sww; ik heb elk jaar meer productie dan verbruik; als ik daar nog een zonneboiler bij zet, zou dat voldoende moeten zijn, denk ik zo (eerlijk gezegd: zonder daar ook maar enige berekening over te maken), woning is volledig gerenoveerd, 20 cm PIR in dak, muren en vloer, driedubbel glas; ik voorzie ook minsten 20 cm PIR rond het buffervat..... 

mar misschien is het inderdaad niet haalbaar.... ik hou je op de hoogte!

groeten, 

Patrick

maar je moet wel wat cijfers benoemen...

Hoeveel overproductie?  Hoeveel energie heb je waarvoor nodig...

Beste Walter, 

het is niet mijn bedoeling om hier een discussie te starten over haalbaarheid.... ik stelde alleen de vraag waar ik een buffervat van 10-15000 liter kan kopen dat bestand is tegen 95°....

met vriendelijke groeten, 

Patrick

Hoi Patrick,
Sommige IBC tanks zijn geschikt tot die temperaturen. En ze zijn heel goedkoop tweedehands te verkrijgen en je kunt ze gemakkelijk isoleren.
Ik ga er zelf ook warmte mee opslaan. Ik ga er radiatoren in doen als warmtewisselaars. Dan vul ik ze met water en doe ik er koelwaterinhibitor bij tegen roestvorming.
Misschien heb je iets aan deze informatie.

Hey Harmen, 

zou inderdaad kunnen, maar dan oet ik een tiental van die tanks lekvrij kunnen verbinden en ervoor zorgen dat de warmte zich spreidt over de tien tanks.... lijkt me niet evident.... voor 1000 liter echter prima idee!

groeten, en bedankt!

Patrick