Zwevende funderingplaat versus 'traditioneel'

Ik woon tijdelijk in Noord Amerika en het valt me op dat zowet elke nieuwbouw hier op een zwevende vloerplaat wordt gebouwd. Meestal een aantal betonblokken met daarop houten dragers, en daarop de geisoleerde draagvloer voor het gelijkvloers. Isolatie tussen de balken.

In Belgie heb ik dat eigenlijk nog nooit gezien.

Zelf lijkt de idee me wel leuk om zonder een betonplaat te kunnen bouwen. Van de bouw van een tuinstudio heb ik ervaring met het gebruiken van schroeffunderingen, en dat gaat eigenlijk erg vlot.

Ik zie minstens 3 uitdagingen:

1. Hoe werk je de onderkant af van de vloer, zodat deze de isolatie kan dragen, er geen ongedierte in komt, en dampopen blijft (is dat voor een vloer nuttig??)

2. hoe breng je water binnen zonder dat het gaat bevriezen?

3. hoeveel isolatie heb je nodig? Een geisoleerde betonplaat zit op een stabiele temperatuur van 15 graden. Dat help zowel in de zomer als in de winter. Een zwevende fundering zal blootgesteld zijn aan de luchttemperatuur. Als je dit op niveau passiefhuis dak isoleert, ga je dan beter, even goed of slechter af zijn dan met een goed geisoleerde traditionele vloerplaat?

Reacties

De start van de fundering is altijd te zorgen dat de opbouw en aansluiting aan de grond het huis kan dragen.
Hier met onze stenen huizen is de opbouw die je beschrijft weinig realistisch (te veel gewicht voor te weinig steunopp. Je ziet wel een gelijkaardige opbouw bij woningen met een kruipkelder waar je ook een zwevende vloer hebt (wat je in Nederland ook zeer veel in hout hebt uitgewerkt).

Zoals je zelf aanhaalt is energetisch rechtstreeks op de grond bouwen beter.
Maar als je voldoende isolatie gebruikt, kan je natuurlijk ook in die opbouw weer passiefhuis bouwen.
Een voordeel van op grond te bouwen is wel weer dat je eenvoudiger een kelder kan nemen (ik vermoed dat deze uitspraak fout is..., maar ik denk dat het wel kan leiden tot een oplossen voor het binnenbrengen van waterleidingen....;-).

Walter
Ps: de isolatie op grond in de zomer als je de woning wil koel houden is eigenlijk een fout. De grond kan namelijk zorgen voor koeling. De reden waarom oudere woningen dikwijls duidelijk koeler zijn (naast de kleinere ramen).

dank!

voor alle duidelijkheid: ik ga sowieso voor HSB

hoeveel isolatie zou je moeten gebruiken om passiefnorm te halen? Zelfde als muur of minder?

ik zou zeggen, inde richting van de isolatie van de muur.  Maar uiteindelijk is zoiets maar een detail op het hele project.  Of ook je kan daar dikker isoleren, iets minder in het dak...

Hoeveel isolatie waar is ook een economische overweging.  ik verwacht dat muurisolatie bv gemiddeld duurder is per isolatiewaarde, dakisolatie gemiddeld goedkoper.  Dus is er ook een economische reden het dak beter te isoleren.  Misschien kan de vloerisolatie afhankelijk van de gekozen isolatie daarom bv ook dikker genomen worden dan de muurisolatie.  En misschien is het naar comfort in de winter toch beter goed te zorgen dat de vloeropp zeker niet koud aanvoelen. Daar kom je bv zeker mee in contact; veelal blijf je van de muur toch enige cm af.  Misschien weer een reden de vloerisolatie wat dikker te nemen.