Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hallo,

wij overwegen om een speksteenkachel aan te schaffen.
Alleen blijven wij met volgende vraag zitten : volgens verdelers van Tulikivi hebben we een kachel van 1700kg nodig, terwijl Nunnauuni beweert dat 1400kg voldoende is.
De plaats waar de kachel komt is 60m2 (living & keuken één geheel gescheiden door muurtje van 1m50).

Qua model zouden we eerder geneigd zijn een Nunnauuni te nemen maar we twijfelen eraan of deze kachel "groot" genoeg is.

Heeft iemand hierover meer info/ervaringen ???

bedankt voor alle info.

groeten,
Andy

Reacties

Mijn eerste stookdagen zijn ook begonnen.

Maandagavond 1 kg hout verbrand ; buitenwand van kachel van 18,7 graden naar 30,5. Gevoelstemperatuur : niets beter.

Dinsdagavond 6 kg verbrand ; buitenwand van 27 naar 60,1. Gevoelstemperatuur : hmmm dat straalt precies toch iets.

Gisterenavond 12 kg verbrand ; buitenwand van 33,2  naar 81,4C°. Binnenkant oventje 236 graden.

Deze morgend in de living 24,5 C°! (deze is 140m3) En de kachel stond nog op 66 C°. Muurtemperaturen tussen 1,5 en 3 graden gestegen. Gevoelstemperatuur : ik wil hier blijven zitten in plaats van te gaan werken...

Wat een verschil! Buiten 10 graden en dan opstaan in warmte! Nooit zo gehad met chauffage. En ik zit nog maar aan de helft van de kilo's hout die ik mag verbranden. Dit ziet er veelbelovend uit tegen dat het echt terug koud wordt.

Ik stook met palettenhout en dat vlamt als een hel. De vlammen vliegen precies door de schoorsteen naar buiten. De buitenluchtaanvoer werkt perfect.

Dit weekend wordt het nog kouder en grijs. Zalig...

Beste ecobouwers,

 

Ik ben hier nieuw en voor het eerst op dit forum.

Wie zou me aan een adres kunnen helpen om een Tuliviki aan te kopen in Finland.

Dank bij voorbaat.

 

 

@ Alco-hall

 

.....en dat bedoelen we nou !!!

Er gaat echt niets boven een spekstenen kachel/finoven !

Wat jammer voor jou dat het al bijna lente is en het stookseizoen er al weer bijna op zit ;-) Wij stoken nog maar 1 kilo per dag om de kachel warm te houden.

Corine

Vandaag ook maar eens een dagje overslaan (spijtig haha), want deze middag was het nog warmer... Of zoals je zegt, 1 kilootje om op temperatuur te houden.

Het palettenhout is droog (11%) en brandt als... euh... pallettenhout. Vlammen tot boven de nok lijkt wel. De keukendeur en de gang opengezet, en misschien mag overal de verwarming wel overal af. In het tussenseizoen zal dat zeker al lukken.

Moeder de vrouw moet nog wat wennen aan de verbrande houtgeur blijkbaar, ikzelf vind het totaal niet storend. De eerste stookbeurt was er wel wat rook binnen, want ik ken er natuurlijk nog weinig van. Gisteren echter was er geen rook en toch ruikt dat een beetje.

Hebben jullie dat ook, die geur van brandhout?

hey alco-hall

hoe warm krijg je de kachel aan de zijkant(boven)?

ik denk dat je de temperatuur gemeten hebt boven het deurtje

 Hallo,

Je maakt me nieuwsgierig.  Onze kachel komen ze 1 en 2 april plaatsen. Een TU2200/4H.  Ik houd jullie op de hoogte.

Patrick

Je mag deze dagen wel niet als vergelijkingspunt gaan nemen.

Ik heb zaterdag het laatst mijn finoven aangedaan.

De zon en de isolalie heeft ervoor gezorgd dat we toch de rest van deze week tussen 18° (smorgens) en 20° overdag hebben .

 

Dus het is normaal als je nu met een massakachel gaat stoken, dat je een goed resultaat bekomt.

alco-hall

 

jij vraagt : Gisteren echter was er geen rook en toch ruikt dat een beetje.
Hebben jullie dat ook, die geur van brandhout?

 

bij mij kan je als je binnenkomt totaal niet ruiken dat er met hout gestookt wordt

als de schouw een normale dus goede trek heeft mag je absoluut geen rook hebben bij het aansteken van de kachel en zeker niet meer vanaf de tweede stookdag omdat de schouw direct trek geeft als je de schouwklep opend doordat de warmte van de kachel direct aangezogen wordt 

Gisteren toch nog 5 kilo hout gestookt, in 1 lading. Enthousiast hé (oooh schoon, oooh gezellig). Ja, 27 graden... (op 5 meter ervan). Ik moet stoppen met dit weer. Maar 't is nog nieuw natuurlijk. Gisterenavond de keukendeur opgelaten dan maar, en deze morgen was het daar ook 20,5 graden.

Om 21u00 gisteren stond de buitenmantel na 2 uur (vuur was al uit) op 79C°. Gemeten 2de steen links boven. Trouwens, de steen eronder en deze 2 stenen aan de rechterkant hadden dezelfde temperatuur. Ik heb gemeten boven de deur en daar was het 98C°. De stenen van het oventje stonden op 227C° (ingebouwde thermometer stond op 150C°?). Maar de deksteen is slechts 35 graden. De kachel staat in de hoek en daar was de buitensteen 44 graden. De isolatie doet dus goed haar werk en stuurt de warmte naar voor blijkbaar. Ik kan dat nog meten want ze staat 12 cm van de muren af.

De reuk was vandaag al veel minder. In het begin is het zoeken en prutsen hé ; deurke open, deurke toe, eens zien hoe de vlam reageert op ditte en datte. Maar gisteren gewoon het hout er in, klein Zip-brokje aangestoken en de deur toe tot op het laatste.

De kachel was op 24u tijd van 81C° naar 46C° gegaan, 35 graden afgekoeld (= bijna anderhalve graad per uur).

Vandaag ben ik niet thuis om te stoken, ik zal dus wel moeten overslaan (en gelukkig).

De buitentemperaturen zijn inderdaad niet representatief voor de prestaties, maar ik zie het toch positief in. Ik zit nog niet eens op halve kracht, en dat ding voel je constant stralen door de hele living.

En wat ga ik nu met mijn dekentje doen dat ik in de zetel altijd over mij legde???

Groeten,

Alco-hall.

@ Alco-hall

Zoals Ulrik al schreef; je zou niets moeten kunnen ruiken.

Echter hebben wij aan het begin van het stookseizoen ook de woonkamer al eens vol rook gehad. De buitentemperatuur was aan de warme kant (net als nu) en met een koude kachel is de trek niet voldoende. Dan slaat de rook terug in de kamer en dat is niet plezierig.

Nu de kachel warm is en er een groter verschil is tussen buitentemperatuur en kachel, voorspel ik dat je geen rook meer hebt in de kamer.

 

Corine

hoi stokers

alco-hall

zit er bij jouw speksteenkachel isolatie tussen de twee muren ?

@ Walter

hoe heb je de luchttoevoer van jouw finoven geregeld in je LEW?

Wij hebben momenteel een optie op een bouwkavel en zijn bezig te bekijken of we een energieneutraal  of zelfs een actief huis kunnen realiseren. De TU zal het middelpunt van de woning vormen en als hoofdwarmtebron dienen. De ramen zullen voorzien worden van 3-laags glas, de muren en het dak worden optimaal geisoleerd en onder het huis komt geen kruipruimte, want dat is allemaal opgevuld met isolatie. Het gevolg is een huis waar geen "frisse" lucht in komt. Uiteraard krijgen we wel een ventilatiesysteem (WTW of iets in die geest), maar ik heb ook al gelezen dat dat net genoeg ventilatie is voor de bewoners...laat staan voor een grote kachel die ook lucht nodig heeft.

Buitenlucht via de kruipruimte is dus niet mogelijk, maar misschien wel onder een bankconstructie (zoals we die nu hebben) rechtstreeks door de buitenmuur.

Wat is jouw ervaring en welk ventilatiesysteem en eventuele 'reserve'warmtebron gebruik jij?

 

Corine

 

corine

voor de luchtaanvoer hebben we een afsluitklep van lindab gebruikt:

http://picasaweb.google.com/Walter.Veerle/OpDeMuggenberg#53108908241676…

Als je balansventilatie gaat nemen, dan moet je zeker luchtaanvoer langs buiten nemen.

Je zou altijd een buis onder de grond kunnen leggen, als je geen kelder hebt.

Onze Bv is nog niet in werking ( wel al voor 90% geplaatsts, alleen nog de ventielen erop en buitenroosters)

Als je een groot budget hebt dan zijn Paul en drexel&weis de betere BV

Wijzelf hebben een storck.

 

Als bijverwarming hebben we muurverwarming met leem , omdat die zeer snel reageerd.

Dus geen oververhitting met combinatie van zon of finoven.

We hebben zelfs geen WAR nodig gewoon op 3 plaatsen een thermostaat

Heb wel maar een LEW geen passiefhuis.

@ Walter

Heel duidelijk allemaal. Zal bij de bouw rekening gaan houden met een luchtaanvoer van buiten.

Is de muurverwarming electrisch?

Wat bedoel je met WAR....ben nog niet helemaal up-to-date met alle bouwafkortingen.

 

Corine

muurverwarming is met gascondensatieketel en 500 L boiler freshwater (bovenste gedeelte staat maar op 45° ingesteld) + 8m² vlakke plaat

Bergkachel (1300 kg) is spijtig genoeg niet gekoppeld aan de boiler.

0p 1 jaar tijd +/- 350 m³ gas verbruikt  voor CV en +/- 3m³ hout

 

WAR = weers afhankelijke regeling.

 

Ga je je bestaande kachel meenemen, of een andere kopen in je nieuwe huis?

In een nieuw (passief)huis kan je je massakachel ook gemakkelijker koppelen aan een boiler 1000 L + vlakke plaat of vacuumbuis.

Denk dat tichgelkachels daar nog beter in zijn dan speksteenkachels, maar denk dat jij niet vlug zal veranderen :-)

 

Desnoods kan je nog je boiler electrisch bijverwarmen als je veel saintair water nodig hebt en geen zon of kachel aan had. (dus niet zo dikwijls)

mon jansegers, kan je nog beter helpen, die heeft een passiefhuis met grote massakachel, gekoppeld aan zonneboiler. (tichgelkachel)

Geloof dat hij ook wandverwarming heeft.

Ga in oktober zeker wat huizen af op de openklimaathuizendag van BBL.

En zorg dat je architect  ervaring heeft met passiefbouw.

 

Ik heb zelf de berekening gemaakt zoals jullie zeiden.

De berekening is gemaakt op een warmte verschil van -10 ° C naar 20 ° C.

Dus ik gebruik iedere keer een verschil van 30 °C.

Als ik alles bereken kom ik op een warmte verlies voor een ruimte van 65m² van 3,3 KW/U.

Wat denken jullie nu over welke kachel ik moet beschikken?

Gewicht en type en voorzien van schouw?

Toevoer verse lucht voor de kachel.

alvast bedankt

woutje

We zijn momenteel met verschillende bouwer bezig om te bezien welke ons het beste aanstaat. O.a. een bedrijf dat bouwt met een stoort van piepschuimen legoblokken met beton ertussen. (heeeeel simpel beschreven...sorry) Ons huis moet binnenkort in de verkoop en dat kan worden verkocht incl. TU, maar dat ligt aan de prijs. We kunnen ons huis ook verkopen zonder TU en dan kunnen we hem ontmantelen en inbouwen in het nieuwe huis. Dat laatste vergt meer moeite in aanpassingen, maar is zeker een optie.

 

Ik heb nog even gekeken naar een tichgelkachel, maar ik denk dat ons het materiaal van een spekstenenkachel meer aanspreekt. Dat gezegd hebbende .... we moeten aan het eind van de dag maar zien voor hoeveel we dit huis verkopen en hoeveel geld er over blijft voor een nieuwe TU of gelijksoortige kachel. Ik heb ook geen idee van het prijsverschil is tussen beiden.

 

Naast besparing op onze electriciteitskosten en verwarmingskosten, zullen we hopelijk ook gebruik maken van een regenwatertank (we zagen die van jou ook Walter). Al met al een heel pakket....voor heel veel geld. We zullen zien wat we allemaal kunnen realiseren....met ons budget.

Een spannende tijd !!

 

Corine

Corine, wat wil je met de TU bereiken in je nieuwe woning?

Mon

In eerste instantie warmte. Daarnaast weet ik dat er mogelijkheden zijn om de TU als warmtewisselaar te gebruiken voor een boiler of eventueel vloerverwarming. Dat laatste gaan we in ieder geval niet doen, aangezien de vloer dusdanig geisoleerd zal zijn ( met glascellen-granulaat) dat die niet echt koud zal aanvoelen.

Mijn man is moet echt nog wennen aan het idee dat er we met de TU meer kunnen dan alleen de woning verwarmen. Ik sta daar zeker open voor. Mijn vraag daarbij zal zijn of we dan niet een veel te grote kachel moeten aanschaffen. Het huis zal niet een grote kachel nodig hebben om te verwarmen (exacte gegevens komen over ongeveer 2 weken), maar het lijkt me dat je een grote kachel nodig hebt om een boiler te verwarmen.  Daarnaast zal er steeds koud water door de TU stromen die hem doen afkoelen. Beinvloed dat ook de warmte in de woning ??

Je ziet....nog heeeeeel veel vragen !!

 

Corine

Corine, ''exacte gegevens komen over ongeveer 2 weken'', het zou nuttig zijn  daarover dan later gegevens te informeren. Kan je hier eens melden wat er allemaal werd gevraagd door de kachelbouwer om die ''exacte gegevens'' te realiseren?

,,Steeds koud water stromen door de TU,, ??? Hoe kom je daaraan? Een warmtewisselaar neemt natuurlijk energie weg van de kachel, de hoeveelheid bepalen dat is de kunst. De kachel zijn hoofdtaak is in jouw geval het verwarmen van de ruimte met stralingswarmte, de waterzijdige kant van de zaak komt op de tweede plaats.

Mon

Corine

 

vergeet niet dat indien je voor vloerverwarming kiest in de badkamer b.v. je wel kan volstaan met water van een 40 °C in de boiler en voor gewone radiatoren bij echt vriesweer hogere temperatuur zal nodig hebben waardoor je dan meer warmte van de kachel zal moeten onttrekken en deze verliest aan stralingswarmte

 

als ik het goed heb heb je nu al een kachel van een 2500 kg en je spreekt voor de nieuwe woning over een " grote  " kachel

 

dat zal volgens mij niet echt nodig zijn want deze woning zal een heel stuk beter geisoleeerd zijn en bij gevolg zal je ook minder straling nodig hebben dan momenteel het geval is en je kan het overschot dan omzetten in warmte voor de boiler

 

bij mijn overbuur staat een TTU 2700 / 4 ( 3 ton ) met een boiler van 600 l en dat werkt goed

 

hoe veel warmte je gaat onttrekken is eenvoudig te regelen via de instelling van de temperatuur van die boiler maar  hoe lager je deze temperatuur van deze boiler kan houden ( vloerverwarming ) hoe minder stralingswarmte je moet onttrekt aan de kachel

 

kies je voor bepaalde kamers toch voor vloerverwarming ( wat ik zeer zeker zou doen voor de bad kamer ) dan heb je ook daar stralingswarmte in plaats van convectie waarvan ik je over het voordeel daarvan niet meer moet overtuigen dacht ik

 

de speksteenkachel en een grote boiler in combinatie met zonnepanelen is natuurlijk de max en zeker aan te bevelen en eigenlijk een must bij nieuwbouw daar zou ik niet eens moeten over nadenken

 

Ulrik

 

 

Jullie hebben helemaal gelijk. Het wachten is op de de gegevens van het energieverbruik van de woning om te bepalen hoe groot de kachel moet zijn. Echter heb ik net van onze kachelbouwers gehoord dat het zeker mogelijk is om de kachel mee te nemen (wisten we al) en om te bouwen naar een bovenaansluiting.  Dan komt er zeker en vast een warmtewisselaar in.

 

Begrijp ik het goed Ulrik, dat je de warmte van de kachel via een boiler beter kan gebruiken voor de vloerverwarming in de badkamers (we krijgen er waarschijnlijk 2) ? Is de boiler voor de vloerverwarming en de boiler voor het sanitaire warme water niet dezelfde ? Ik zat zelf meer te denken aan een boiler voor het warme water in de badkamers en een kleine 10 liter inbouwboiler in de keuken (hebben we nu ook en is meer dan voldoende). De grote boiler willen we koppelen aan de zonnepanelen (waarvoor we in Nederland nog geen subsidie krijgen bij nieuwbouw....pas na 2 jaar !!!!!!!!!!) Natuurlijk kunnen we de grote boiler ook koppelen aan de kachel met electrische naverbranding.

 

Wanneer we het juiste bouwbedrijf hebben gevonden en de plannen definitief worden, zouden we dan eens langs mogen komen om te bezien hoe jullie het hebben gedaan ??

 

Corine

Ik zit hier weer wat met mijn kachelke te "spelen"... Ik had al een paar dagen een zwarte venster. Het hout is kurkdroog dus daar ligt het niet aan. Ik moest dus (nog) meer luchttoevoer geven. Buitenverluchting open, rooster open én onderdeurtje open dan maar. Ik heb juist 2 ladingskes van 4 kilo gebrand. Vlammen van 6 meter! (kan ietske minder geweest zijn, maar niet veel) En de venster is proper! Zelfs de brandkamer is niet meer zwart. Zo zal het dus wel goed zijn. De kolen zijn uitggegloeid en alles staat nu dicht. De buitenwand is 92 graden. Nadeel : 't is hier 29 graden binnen... Maar om te testen moet ge al iets over hebben hé.

@ Willy v d Kempen : de kachel staat in een hoek (zie mijn avatar). In die hoek zit een laag rotswol tussen de spekstenen (2lagen speksteen/isolatie/speksteen), ongeveer 30 cm naar links en 30 cm naar rechts. Daar is het beduidend "kouder", nu na die stookbeurt 68 graden t.o.v. de stenen ervoor die 92 graden zijn. De deksteen is nu ook 42 graden. Daar ligt ook isolatie onder.

Nu even de venster openzetten...

 

Groeten,

Alco-hall

Corine

 

jij vraagt : Begrijp ik het goed Ulrik, dat je de warmte van de kachel via een boiler beter kan gebruiken voor de vloerverwarming in de badkamers (we krijgen er waarschijnlijk 2) ? Is de boiler voor de vloerverwarming en de boiler voor het sanitaire warme water niet dezelfde ?  De grote boiler willen we koppelen aan de zonnepanelen

 

je kan één grote boiler zetten van b.v. 600 tot 1000 l  die voorzien is van verschillende warmtewisselaars ( 4  tot 5 ) 

je kan dan  met de speksteenkachel via een interne warmtewisselaar de boiler opwarmen via de eerste spiraal

die zelfde boiler kan je ook opwarmen met zonnepanelen via de tweede spiraal

deze systemen kunnen ook samenwerken want ze hebben een aparte sturing

uit deze boiler kan je ook sww halen ( via de derde spiraal ) maar je kan er ook warmte voor de vloerverwarming uithalen ( via de vierde spiraal ) en waarom de nadruk op vloerverwarming ? omdat vloerverwarming als maximum temp 40 °C aanvoertemperatuur nodig heeft

met gangbare radiatoren kan dat ook maar je hebt dan een minimum temp van 40 °C nodig in de boiler en liefst zelfs 60 °C vertrektemperatuur van het water naar de radiatoren voor hetzelfde resultaat in de badkamer(s) vandaar de voorkeur voor vloerverwarming  

 

met een warmtewisselaar in de kachel haal je zeer vlot de 40 °C in de boiler maar om 60 °C te halen moet je toch al flink kunnen doorstoken en in voor en naseizoen is dat niet altijd mogelijk en als dat het geval is en je werkt met gewone radiatoren dan zit je met een probleem want dan moet de CV bijspringen om de boiler op te warmen ( weer een extra spiraal in de boiler ( de vijfde ) die telkens duurder wordt ) de boiler kan ook voorzien worden van een elektrische naverwarming waardoor je dezelfde boiler ook voor sanitair warm water kan gebruiken waardoor je met de kachel en de zon het sww kan opwarmen ( en eventueel via de elektrisch naverwarming op het goedkopere  nachttarief indien nodig )

 als je het goed aanpakt en je gaat de nieuwe woning heel goed isoleren heb je zelfs geen CV ketel meer nodig

je bespaart dan de bouw van een extra schouw en een jaarlijkse onderhoudskost voor de afregeling van de ketel waarvoor je al een paar m³ hout koopt voor de kachel

je moet dan ook over 20 jaar geen nieuwe CV ketel plaatsen

 

Ulrik

Corine, als je een woning isoleert naar een verbruik van 15kwh/m2 naar maximum 30kwh/m2 voor ruimteverwarming en dit in een open-plan woning dan kan je dit realiseren allèèn met stralingswarmte van de kachel! Er is géén ander verdeelcircuit nodig.Tijdens de winter wordt het SWW  verwarmd met een warmtewisselaar ingebouwd in de kachel, in de zomerperiode en ook de tussenseizoenen nemen de zonnepanelen dit voor hun rekening. De juiste kachel wordt geconcipieerd naar deze parameters en de gevraagde ruimtetemperatuur en gewenste temp. van het SWW. Het spreekt voor zich dat een competente kachelbouwer nodig is die weet hoe hij dit moet aanpakken. De correlatie tussen al deze parameters is zeer groot. Vergeet niet dat je logisch gezien een laag houtverbruik, géén overververhitting, een gewenste temperatuur van ruimteverwarming en van het SWW nastreeft  met een éénmalige stookfrequentie per dag of enkele malen per week. Een dergelijk concept is zeker te realiseren (cfr. onze woning). Het is absoluut nodig dat je kachelbouwer van nabij betrokken wordt in het bouwproces (plannen) om een dergelijk concept te realiseren. Dit is wat anders dan zo maar met de natte vinger een standaard CV-kachel te bouwen in een dergelijke woning. Vakmanschap is meesterschap!

Mon

Geweldig dat jullie zo meedenken !!!

Ik zal alle antwoorden kopieeren en meenemen tijdens het tweede gesprek met de bouwers. We zullen inderdaad een open plan huis krijgen (tenminste...dat is nu de bedoeling), waarbij ik de kachel als middelpunt heb ingetekend.

Een CV met gasaansluiting is niet voorzien. De kachel zal alle warmte moeten opbrengen, samen met de zonnepanelen.

 

Corine

Corine,

Het is nu maar te hopen dat jullie huis nu wel snel zal worden verkocht in deze slechte tijd !!!

 Maar ja van plannen maken kun je ook genieten, en wij genieten mee.

zonnewoud

Ik volg de nieuwbouw inderdaad ook met argusogen!

Succes met uw planning. En post vooral uw bevindingen en beslissingen!

Groeten,

Alco-hall.

voor diegene die nog wat willen lezen over speksteenlkachels/tegelkachels.

vond het zelf wel een leuk artikel.

http://www.lowtechmagazine.be/2008/12/tegelkachels.html

 

Hallo speksteenstokers!

 

Het is weer even geleden dat ik hier geweest ben maar weer met plezier de berichten zitten lezen!

 

Nu komt het, ik zit met een dilemma.

 

De achterkant van de kachel warmt een muur op dat een spouwmuur zonder isolatie is.

De muur is een binnenmuur maar wel de scheidingsmuur van de 2 onder 1 kap woning.

 

Ik wil achter de kachel gaan isoleren want de spouw werkt nu als schouw en dat was te goed te zien in de winter, precies waar de spouw loopt was er geen sneeuw op het dak, de rest was wit.

 

Heeft iemand dit weleens gedaan en op welke manier?

 

Ik wil het zelf gaan doen met glaswol, deze kan goed tegen warmte en isoleerd ook goed natuurlijk.

De zijkanten van de 'spleet' achter de kachel wil ik stroken van blauwe hardsteen plaatsen, lijkt mij een mooie afwerking.

Oke dan heb ik weer een brug maar geen 1,2x1,8 meter wat nu het geval is, dat kleine verlies vind ik niet erg.

 

Heeft iemand dit weleens gedaan of gezien?

 

Ik hoor graag van jullie, wellicht met goede ideeën!

 

Groeten Stan

Stan,

In de plaats van glaswol zou ik rotswol nemen, dat is bestand tegen hogere temperaturen en het brandt niet. Dit bestaat in platen van 2 cm dikte. Die kun je dan tegen je achtermuur zetten. Ik zou echter niet de volledige "spleet" opvullen. Laat de warme lucht nog de kans om naar boven te gaan, die zit toch binnen. Afwerken met blauwe steen is inderdaad een mogelijkheid.

Post ons uw beslissing hé, we leren er nog uit!

Succes,

Alco-hall.

alco-hall wat is maat van je schoorpijp van de kachel

hoi stan

achterkant zou ik ook isoleren maar de zijkanten zou ik open laten ze zetten niet voor niets de kachel 10cm van de muur (2cm is voldoende )

Onze kachel staat ong 5 cm van de muur en hoe wil ik 2 cm plaatsen tegen een muur als je met je handen er niet tussen komt, dus dat lijkt mij niet echt makkelijk te doen.

 

Ook hebben wij een opbouw op de kachel, we hebben een bovenaansluiting en de pijp zat niet in het midden onder de kachel.

De kachel staat natuurlijk van de muur af maar de opbouw staat wel tegen de muur met als je gevolg dat de convectiewarmte hier onderaan tegenkomt en dan aan de zijkant opstijgt.

Gevolg, twee grijze (stof)strepen op de muur en ik heb geen zin om elk jaar de muren te verven dus daar moet ook wat op gevonden worden.

Daarom heeft mijn redenatie van geheel opvullen ook de voorkeur.

 

Waarom rotswol, glaswol is toch ook onbrandbaar?

@ Manfred; schoorsteenpijp is 180 doormeter. Enkelwandig tot aan het plafond, dubbelwandig hogerop.

 

Mij vertelden de plaatsers dat glaswol wel brandt (pas aan 800 C°), en rotswol niet. Tevens is glaswol een ellende om mee te werken hé.

 Zowel (onbeklede, dus zonder papier of alu-folie) rotswol als glaswol hebben brandklasse A1. Rotswol kan gaan smelten bij 1100°C, glaswol aan 800°C.

 

Ze zijn dus beide geschikt. Als je 800°C gaat krijgen aan de achterkant van uw kachel zit je waarschijnlijk met een probleem ;-).

 Hallo,

Mijn TU2200/4H is geplaatst.  Heeft er iemand de instookprocedure op papier staan?  Ik zal ze nog telefonisch krijgen maar op papier is duidelijker.

Bedankt

Patje 1960

 

ik heb al 4 jaar een TU 2200 / 4H staan, te zien met onderstaande link 

http://picasaweb.google.be/ulrik.deman

stuur een persoonlijke mail naar udm@telenet.be   en ik stuur uw de instookprocedure door

PS : er zit wat verschil op de instookprocedures van  de dealers maar met degene die ik u kan opsturen kan je zeker niets verkeerd doen

't belangrijkste daarbij is dat je dagelijks " stapsgewijs "  de temperatuur gaat verhogen tot de kachel zijn max opnamecapaciteit heeft bereikt, net zoals je een nieuwe wagen gaat " roderen "  in plaats van plankgas naar de kust te rijden  zo doe je dat ook best met de kachel

 

Ulrik

 

dag speksteenstokers

bij mij is alles in orde gekomen,heb het verluchtingsgat in de kruipkelder dichtgemaakt en kan nu vlot de kachel opstoken van koud naar heet (100°gr) op 2.5u en met 25 kg hout.

de graden zijn gemeten aan de zijkant van de kachel 2de steen van boven.En aan de voorkant,2de steen boven het deurtje haal ik vlot 150°gr.Ik zou de kachel nog warmer kunnen krijgen,maar weet dan ZEKER dat ik de speksteen zal kapot stoken !

met temperaturen van 100-150°gr kan je je hand geen seconde op de kachel houden.

24u later heeft de kachel nog 70°gr

 

Martin62

Wat bedoel je met :  heb het verluchtingsgat in de kruipkelder dichtgemaakt ? Indien je kachel is gebouwd zodat ie lucht van buiten of kruipkelder gebruikt ipv kamerlucht dan kan je deze verluchting toch niet zomaar afsluiten ? of vergis ik me. Je bedoelt misschien dat je deze verluchting volledig afsluit na het stoken ?

 

Groeten 

bramcup

ik heb de verluchtingsgat onder de kachel in de kruipkelder dichtgemaakt met isolatie.

nu pakt de kachel lucht van de kamer zelf.Voordien pakte de lucht van de kruipkelder maar gaf toen nog een enorme trek als ik alles afsloot met als nadeel dat de kachel veel sneller afkoelde.

Bestaat er eigenlijk een maximumtemperatuur dat je de buitenmantel mag stoken??? De hoogste temperatuur tot nu toe dat ik de 2e steen links/rechts gestookt heb is 125 graden. De temperatuurmeter van de oven stond toen op 305 graden, de stenen tegen de deur waren 220 graden en de zijstenen naast de deur 147 graden. Kun je ze "te" warm stoken en wat zijn de gevolgen?

 

Groeten,

Alco-hall.

De wandtemperatuur van mijn kleine speksteenkachel (Altech Eclips) zit geregeld op 250'C, dus speksteen kapot stoken zal nog wel meevallen denk ik.

Hoe dat zit met grote speksteenkachels weet ik niet.

De wandtemperatuur van mijn kachel houdt ik eigenlijk constant op 165'C, gemeten met een IR thermometer.

Op deze manier voorkom ik dat ik te veel hout stook, af en toe een blokje erbij geeft een mooi strak resultaat.

Let wel dit is een andere manier van stoken als 25kg in 1 stookbeurt zoals bij grote masieve kachels het geval is want die kunnen de warmte opslaan in hun massa.

 

 

martin, kon je met je klep niet 100% sluiten? (snap niet dat ze het  met een slecht sysyteem verkopen)

waarom had je eigenlijk lucht langs buiten of kelder genomen?

Hoop niet dat je BV hebt en luchtdicht huis.

Anders ga je toch via buiten moeten aanvoeren.

hoi stokers

halo martin62 sloot jouw klep niet goed af of wat was het probleem?ik pak ook zuurstof langs buiten bij mij werkt het goed  

Hallo Martin,

 

Mij is verteld dat als je de kachel kamerlucht ONafhankelijk laat plaatsen ( lucht van buiten ) het niet mogelijk is om te kiezen tussen buitenlucht of kamerlucht ( steeds buitenlucht ). Er zou dan één of ander "kit" ingebouwd worden waardoor je enkel lucht van onder de kachel kan aanvoeren ( regelbare luchttoevoer van onder ipv vanvoor ). Hebben ze iets aangepast aan de kachel waardoor hij nu lucht aanzuigt via de regelklep in de asdeur? 

 

Groeten

ik kan de verluchting afsluiten met het schuifje aan het asdeurtje,maar of deze 100% afsluit weet ik niet zeker !

meer mogelijkheden om deze af te sluiten zijn er niet !

ik weet aleen nu zeker dat met het dichtmaken de graden na 24u nog 50-60 graden is ipv 30 graden voordien

mijn totale ruimte die ik moet warm stoken is 100m².Als ik 2-3 uren stook zal de zuurstof in de ruimte nog voldoende zijn denk ik !

nogmaals lees ik hier dat er word gestook met temperaturen boven de 150graden.met een echte speksteenkachel.

een speksteenkachel kan wel degelijk kapotgestookt worden,heb dit zelf gezien !!de buitenwand was gescheurd.

als je bij een tulitivi dealer gaat horen moet je stoken tot 85graden of dat je je hand 1sec tegen de buitenwand kunt houden en dit niet op de steen naast of boven het deurtje,maar zoals bij mijn kachel(zie foto) aan de zijkant,achter 2de steen vanboven.

mocht ik daar temperaturen bereik van 150graden dan heb ik 200graden boven de deurtje.dit zou niet goedkomen..zeker weten!!

Martin62,

85 graden is toch echt niet veel zulle? Die kachels zijn toch gemaakt om in te stoken. Als ik mijn oventje op 200 graden wil hebben, staat de buitenmantel ook op 100 graden hoor. En de ingebouwde temperatuurmeter van de oven gaat tot 400...

Die "gescheurde" kachel, heb je die zelf gezien??

 

Groeten,

Alco-hall

hoi stokers

martin 62 waar haal je dat nu 85°gr buitenwand ik stook als het hard vriest 150°gr, zijkanten 120°gr is toch speksteen, de binnewanden van de speksteenkachel, ik heb me vuur is eens gemeten ik heb een infarood termometer ik mete 1000°gr en die stenen mogen ook nie stuk springen speksteen gaat tot 1600°gr ik snap nie wie dat verzint?? 85°gr dan krijg ik me huis nie verwarmt hoor

 

willy-alco hall

zoals ik al schreef bij mijn vorige reactie heb ik dit van tulikivi zelf (geerts en energiek)ik heb ook nog nergens een speksteenkachel zien branden met een buitenwand(zijkant) van 150°gr buiten die éne in den heibaardte loenhout(restaurant)een tu 2200 ..maar daar zitten de scheuren er al zichtbaar in en dan spreek ik niet van hoe de binnenkant eruit zal zien.ik heb daar mijn infrarood meter eens opgezet en had daar 150°gr.en mijn hand leg ik daar ook geen sec. op !!.dan heb ik brandwonden!!

ik kan wel aannemen als je stookt met een kachel waar een speksteentje rond zit dat je daar snel op een hogere teperatuur zit.

als jij je stookruimte niet kan verwarmen met 85°gr denk ik dat je met een te kleine kachel zit !

of je kan eens gaan aanbellen bij tulitivi en daar eens vragen hoe het zit met de graden van de kachels.

ik krijg het met mijn 85°gr zeer warm !