Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hallo,

wij overwegen om een speksteenkachel aan te schaffen.
Alleen blijven wij met volgende vraag zitten : volgens verdelers van Tulikivi hebben we een kachel van 1700kg nodig, terwijl Nunnauuni beweert dat 1400kg voldoende is.
De plaats waar de kachel komt is 60m2 (living & keuken één geheel gescheiden door muurtje van 1m50).

Qua model zouden we eerder geneigd zijn een Nunnauuni te nemen maar we twijfelen eraan of deze kachel "groot" genoeg is.

Heeft iemand hierover meer info/ervaringen ???

bedankt voor alle info.

groeten,
Andy

Reacties

@ Raf

Waar de veschillen vandaan komen of waarom er in de ene kachel wel beschermplaten zitten en in de andere niet, weet ik ook niet maar ik kan alleen vaststellen dat er bij mijn buur wel degelijk beschermplaten in zitten

@ Jan

Als je alleen de maat van de rooster bedoeld heb je volledig gelijk, maar als je er een houtblok van 60 cm overhoeks insteekt zal hij heus wel opbranden hoor als het hout droog is dat moet niet echt allemaal op de rooster liggen het zal wel opbranden door de hitte

Ulrik

Beste Raf,

Ik vind het zeer eigenaardig dat je telkens het forum MOET raadplegen voor allerhande vragen i.v.m. een Tulikivi speksteenkachel.
Toen ik, dankzij mijn schoonbroer Jan K. en de overtuiging die Ulrik op dit forum meegaf, was voor mij de aankoop voor een Tulikivi kachel duidelijk.
Alvorens ik naar de plaatselijke verdeler, in mijn geval de firma Ballet uit Hasselt ging, werd me heelwat uitleg gegeven die ik ook terugvind op dit forum. Ik geef toe, een hele hoop, waarvan je er enkele vergeet.
Toen de koop rond was heb ik een zeer goede (nu ook nog) service gekregen, ze kwamen zelfs een kijkje nemen toen we de oude haard aan het afbreken waren en gelijkertijd tips meegaven om me hierin verder te kunnen helpen. Tijdens het installeren van de kachel heeft de plaatser van dienst me alles uitgelegd hoe ik moet stoken, instoken, welk soort hout,etc... Na een tweetal weekjes is de baas van Ballet eens komen kijken of we tevreden waren over onze aankoop.
Ook hij heeft de hele uitleg (die we al wisten van de plaatser) gegeven, ik denk dat het bij die mannen een soort van beroepsmisvorming is, die leven dag in dag uit in het Tulikivi gebeuren.
Mijn laatste uitdrukking: het lijkt wel een komische thriller hetgeen jou verdeler je in je oren wil blazen hoe je moet stoken, slaat terug op mijn verhaal hierboven.
Eigenlijk als ik al je tekstjes op dit forum lees, heb je helemaal geen goede service gehad. Je hebt zelfs geen vuurvaste stenen in je haard, je weet zelfs niet hoe je moet stoken, je kreeg het ook niet zo warm in huis in vergelijking als bij Ulrik zijn thuis.
Ik speel niet graag met namen op het forum, maar bij jou is iets niet pluis kameraad.
Ik hoop dat je verdeler dit leest en je eens gerust stelt hoe je moet stoken, welk hout, je ook eens ter plaatse komt adviseren hoe je van die natte voegen afkomt,etc...
Ik hoop dat ie je ook de service geeft die bij zo een dure aankoop bijhoort, meegeeft.
Allez, dit zijn toch mijn opmerkingen als ik al je vragen en bemerkingen lees op dit forum.
Nogmaals Rufus,
veel succes.
Met vriendelijke groeten,
Dirk

Het zijn dus toch allemaal geen heiligen degene die tulikivi verdelen!k heb gisteren nog eens gestookt met mijn nunnauuni zalig.

Het bericht beter lezen hilleke, heeft niets te maken met nunnauuni of Tulikivi !
Met vriendelijke groeten,
Dirk

Dirk,

Dank voor je reactie en begrip.

Wij hebben destijds wel telefonische raadgevingen gehad hoe te stoken, maar de meeste info heb ik inderdaad vergaard door het lezen en volgen van dit forum + eigen ervaring, en even voor de duidelijkheid het stoken heeft voor mij intussen niet veel geheimen meer, ook al deze winter niet meer dus van foutief stoken is zeker geen sprake. Dus nu nog stookcursus krijgen van mijn verdeler is niet zinvol. Een plaatsbezoek om eens naar de natte voegen te komen kijken daarentegen wel, maar dat is ijdele hoop vrees ik.
Om nog even terug te komen op de natte voegen. Ik heb een tijdje een haardroger op een natte voeg gehouden, waarna het vocht snel visueel mindert, maar dat is slechts heel oppervlakkig, want na enkele minuten is de voeg terug donker en nat, m.a.w. de voeg is volledig (tot binnen) nat.
De tip van Stan met de vochtvreter heeft intussen aangetoont dat het in de kachel heel wat vochtiger is dan in de living. Alleen vraag ik me af of de vochtvreter de stookruimte en kanalen droog kan krijgen aangezien deze ruimte niet luchtdicht is (schouwklep sluit niet volledig af en externe verluchting naar kruipkelder misschien ook niet?).
Vanaf woensdag voorspelt men terug koeler weer en gaan we de kachel terug aanmaken om de vochtsporen weg te stoken. Nadien vraag ik me nog af wat het beste is: alles dicht met vochtvreter, of alle kleppen open voor luchtcirculatie. Ik vermoed het laastste. Iemand suggesties ?

Raf

@raf,

Waar komt al dat vocht vandaan?
Uit je beschrijving maak ik op dat je je lucht voor je kachel aanzuigt vanuit je kruipkelder, en is je kachel al geruime tijd in gebruik, dus die is al zeker droog gebrand.

Zou je je luchtaanzuigbuis in de kruipruimte niet kunnen luchtdicht afsluiten als test om te zien of je kachel dan droger wordt? volgens mij komt het vocht daar vandaan, of je kan eens een vochtmeter in je kruipkelder plaatsen, het is maar een idee.

Peter

halo allemaal
ik heb me speksteen kachel nu een jaar en me zuurstof komt uit de verluchting in begin had ik ook problemen met vocht als ik me kachel aanmaakte liep het vocht condens gewoon van de raam van de kachel maar heb geen bruine voegen zo als bij jullie hoor.maar waar de buis in de verluchting kwam was het vochtig dus heb ik de buis helemaal doorgetrokken zo een meter of 8 naar het gat waar de buiten verluchting binnen komt in de verluchting en heb siensdien geen problemen meer en het werk zo goed.

Peter,

Zoals ik eerder al beschreef vermoed ik niet dat het vocht uit de kruipkelder komt, het is er momenteel heel droog, al kan ik het exact vochtgehalte natuurlijk niet zonder vochtmeter vaststellen. Heb mij inderdaad die bedenking al gemaakt om als test er een prop krantepapier in te steken. Anderzijds zou het me verbazen dat dat de oorzaak is aangezien er veel speksteenkachels zowiezo op de verluchting worden aangesloten, en zouder er veel mensen hiermee problemen moeten hebben.

mvgr
Raf

Raf,

Als het vocht niet uit de kruipruimte komt moet het logisch gezien via de schouw in je kachel komen.

Wij hebben bij de hevige regen van de laatste weken 1 keer water binnengehad via de schouw. (Liep langs de buitenkant van onze speksteenzuil naar beneden.)
Bij ons is de oorzaak duidelijk want wij hebben geen overkapping op de schouw.

Als je schouw een overkapping heeft heb je mogelijk op een andere plaats (ter hoogte van de aansluiting met het dak?) in de schouw een lek waarlangs water binnenkomt.

Dag Wendy,

Onze verdeler heeft er bij plaatsing kachel een tira-trek opgezegd net ter voorkoming van vocht. Wij hebben toen wel een zo mininmalistisch mogelijk model gevraagd (visueel aspect). Nu heb ikzelf niet zo'n lange ladder (schouw is 10m) om eens van boven te kijken. Maar als de verdeler het niet nodig vind om eens te komen kijken ga ik ook niet mijn leven riskeren. Een lek bij aansluiting van het dak lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Dan zou er eerder een lek op zolder zijn. Dit hebben we trouwens gehad net na de bouw omdat er blijkbaar een stuk lood niet goed ingemetseld was. En op zolder is er nu niets te merken. Ook zou het vocht dan voorbij de isolatie + door schouwpotten moeten.

Groeten
Raf

Beste Raf,

Ook op het forum staat een rubriek: service na verkoop Geerts Kasterlee.
Ik denk dat daar je verhaal over je verdeler beter staat dan deze rubriek:Re: Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ?

Groeten,
Dirk

Hallo,

Mijn speksteenkachel (sarmi/c) is begin vorige week geplaatst. Eergisteren begonnen met instoken.
Het gaat toch wel moeizaam. (slechte trek, soms rook binnen door deur en schoorsteenaansluiting). Ook een klein beetje vocht naast aslade aan de onderkant van tegenstroomkanaal. Naar het schijnt normaal in het begin.

Groeten, Jan

Hello Jan L,

Ik had 12 maanden geleden een Sonka/C laten plaatsten. Ik had hetzelfde
probleem. De eerste keren was een ramp. Het duurde tot de winter voor dat
het echt goed ging. Het heeft met 3 dingen te maken,
1) Het drogen van de kachel.
2) Uw kachel leren voelen (ervaring).
3) Trek van schouw bij warmer weer.

- Wanneer je stookt, aslade 1ste uur met een spleetje open laten (extra
trek).
- Kacheldeur eerste 5 minute op een kier zetten.

Groetjes,
Jan S.

Dag Dirk,
Mijn reactie is wat laat, maar had het forum al even niet meer gelezen.
Intussen is Michel Dutry bij ons geweest voor het bezorgen van de langverwachte vuurvaste stenen, en volgens hem is he tniet abnormaal dat we natte voegen hebben (?). Dit zou bij meerdere klanten voorkomen, alhoewel mijn oproep op dit forum weinig opleverde. En mogelijk zouden we in de toekomst daar geen last meer van hebben.
Intussen blijkt, na de kachel te hebben drooggestookt, dat we OPNIEUW natte voegen hebben.
We kunnen er opnieuw ons druk in maken (wat we eigenlijk zowiezo toch doen) en opnieuw ons beklag doen, maar het levert toch niets op. We hebben dus geen keuze dan in de zomers altijd op die vochtige voegen zitten te kijken, en ons eraan te ergeren.

Groeten.
Raf

@ Raf

Is het 'deken' wat tussen de binnenste en buitenste laag zit niet gewoon kletsnat van het vocht?

Is het mogelijk bij u de bovenste steen (de horizontale natuurlijk) los te nemen en hier een vochtvreter te plaatsen?
Of hier een kleine ventilator te plaatsen en zo een continue verluchting te maken?
Misschien is de bovenste laag deken ook wel nat en kan het vocht niet weg.

Ik probeer alleen mee te denken, weet natuurlijk niet of dit zal helpen.....

hello Raf,

Eerste zou ik willen zeggen dat vocht problemen soms heel moeilijk te
bepalen zijn.
Als je kan zien in mijn vorig bericht, heb ik een Sonka/C. In principe zijn die
ongeveer hetzelfde enkel de vorm is verschillend. Ze zijn beide
dubbelwandig.
Zit er bij U isolatie in de spouw tussen de binnen en buitenwand? (als je de
stenen bovenaan eraf neemt kan je dat zien).
Waar is jou schouwaansluiting, aan de zijkant? (of heb je een/CT met
aansluiting langs boven)
Met het standard C model (zonder "T"), heeft de buitenwand geen contact
met de luchttoevoer of afvoer.
Om te verstaan wat er fout gaat bij jou, zou meer informatie welkom zijn.

Groetjes,
jan S.

Hallo,

Ik ben mijn sarmi/c aan het instoken/droogstoken, maar er komt bij elke stookbeurt continu rook door de bovenkant van de deur, en de schouwaansluiting onderaan.
Door de rook die bovenaan de deur binnenkomt, komen de stenen bovenaan de deur een beetje bruin.
Kent iemand een middel om dat bruin er terug af te krijgen? In het begin ging het nog af met water, maar nu krijg ik het niet meer af.
ps: is het eigenlijk normaal dat er al die rook naar binnen komt, ook al het ik 12 proppen krantenpapier in de schouw verbrand om ze te laten trekken?

Groeten, Jan

@ Jan L

Nee natuurlijk is het niet normaal als er rook naar binnen komt, dat lijkt me logisch.

De bruine aanslag kan je weghalen met pot cleaner die je bij je kachel hebt gekregen.

Ik heb toevallig vandaag de kachel gepoetst met dit middel en het gaat prima, op een vochtige spons even inwrijven, paar seconden in laten trekken, dan nogmaals inwrijven en paar keer met schone spons en schoon water afvegen tot er geen sop meer vanaf komt.
Hij ziet er weer als nieuw uit, naja je zag niet dat hij vies was maar er kwam toch wel wat roet ed vanaf en is nu weer netjes zuiver.

Zoals ik het lees heeft uw rookkanaal geen trek.

Heeft uw kachel ook al een speciale klep bovenin of is dit alleen bij de CT uitvoering?
Deze hebben wij namelijk en heeft een speciale klep bovenin die je kan gebruiken om voor te verwarmen dus geen gedoe meer met proppen via de kuisdoppen.

Is de trek van de schouw wel goed?
Is deze niet verstopt door het een of ander vogelnest?

Trekt hij als u aan het instoken bent op een gegeven ogenblik wel of blijft de rook in de kamer ronddraaien?

Wat ook kan is dat u te lang wacht met het beginnen stoken na het voorverwarmen, is de warmte van de kranten eenmaal boven de schoorsteen uit dan is de trek ook weg want de schouw staat nog koud natuurlijk.

Wellicht een idee om tijdens het voorverwarmen de kuisdoppen snel af te sluiten en direct een vuur in de stookkamer te beginnen.
Let wel dat de proppen niet te klein zijn want het gaat niet om de duur van het branden hiervan maar om de hevigheid, dus grote vlammen in de schouw te creeën voor een snelle trek te krijgen.

@ Jan S

Hij heeft een 'oud' model kachel dus geen C of CT.

Hallo Stan,

Bedankt voor de uitleg en de tip voor de bruine aanslag.
Als ik papier verbrand in de schouw komt er trek. Direct als het laatste papier aan het branden is sluit ik de kuisdop of en steek zo vlug mogelijk het vuur aan in de stookkamer. (heb geen klep om de shouw voor te verwarmen, enkel bij modellen met bovenaansluiting). Direct na het aansteken van het vuur in de stookkamer is er nog trek in de vuurhaard: er zitten hevige vlammetjes aan het papier onder het aanmaakhout. Naarmate die vlammen groter worden,(ongeveer één minuut) begint er in de stookkamer rook (met waterdamp denk ik) te hangen, hangt er damp en waterdruppels aan het glasraam, en komen er waterdruppels te liggen tussen het hout en het glasraam.
Ik denk dat de schouw wel trekt (na voorverwarmen), maar dat de rookgassen nog zodanig vochtig zijn, dat de schouw die niet kan optrekken.
Heb de kachel 9 dagen laten drogen na de installatie vooraleer te beginnen in te stoken, blijkbaar niet lang genoeg gewacht.
De kachel zal trager drogen door dat er geen natuurlijke trek is door het warme weer. Heb raad gekregen om nu te stoppen met hout in te stoken, en voorlopig enkel papier in de vuurhaard te verbranden.

Groeten

Raf schreef: “Intussen is Michel Dutry bij ons geweest voor het bezorgen van de langverwachte vuurvaste stenen, en volgens hem is het niet abnormaal dat we natte voegen hebben. Dit zou bij meerdere klanten voorkomen…”

Als Dutry zei dat het verschijnsel niet abnormaal is, heeft hij dan ook kunnen uitleggen waarom?

Dirk Bauwens

Jan L schreef: “Heb raad gekregen om nu te stoppen met hout in te stoken, en voorlopig enkel papier in de vuurhaard te verbranden"

Die raad van Tulikivi vind ik erg pover en eigenlijk onzin. Bovendien vind ik dat zij, voor het bedrag dat de klant voor een dergelijke kachel moet neertellen, een sowieso goed werkende kachel moeten afleveren.
Niet een probleemsituatie die jij nu duidelijk ondervind.

Waar woon je ergens? Als je niet te ver woont, kan ik jouw situatie wel eens komen bekijken.

Dirk Bauwens

@ Jan L

Bij mij heeft de kachel maar 7 dagen gedroogd en geen problemen mee gehad.
De buitentemp is nu wel hoger dus je hebt inderdaad geen natuurlijke trek.

Wat je kan doen is samen met het voorverwarmen ook in de kamer grote proppen papier boven en onder het aanmaakhout te leggen zodat je extra trekt krijgt van je papier en tegen de tijd dat het papier op zou zijn dan moet het hout wel branden.

Is het hout wel droog genoeg wat je stookt?

Vaak geven ze ook de tip om geen "vers" hout te gebruiken als aanmaakhout maar palettenhout, dit is normaal gezien veel droger en droogt sneller als het nat zou zijn geweest want het vocht zit niet in het hout maar alleen aan de buitenkant.

Alleen papier verstoken lijkt mij niet echt een oplossing want daar verwarm je de stenen niet genoeg mee lijkt me.

Wat je ook kan doen is een kleine straalkachel in de kachel zelf zetten, die een tijdje laten draaien zodat je kamer al warm is voor je begint met stoken, als je dan gaat voorverwarmen in je schouw dan trekt hij deze warmte mee en heb je langer trek in je schouw.

Het zijn maar tips, wellicht helpt het u verder.

Wat ik zelf altijd doe met een koude kachel is de asla wat open zetten voor extra lucht zodat die waterdamp en beetje rook snel de vuurkamer uit is, brand het eenmaal goed en is je glas nog wat vochtig dan de asla bijna dicht en de glasdeur op een hele kleine kier zetten dan zie je het vocht snel wegtrekken van het glas.

Hallo,

Het was een kennis van mij die deze raad gaf, niet dutry.
In de stookkamer steek in onderaan krantenpapier, erboven een beetje hout van appelsienkistjes, en daarboven enkele latten van palletten en daarboven terug wat proppen krantenpapier. Nadat ik de schouw via een kuisdop heb voorverwarmd (en trek heb), sluit ik direct de kuisdop en steek onmiddelijk de bovenste en onderste laag papier aan. In het begin is er nog trek, maar na +- 1minuut komt er condens op het raam, beginnen er druppels op te komen en gaandeweg rook door bovenkant raam en schouwaansluiting.
Zie eigenlijk ook niet echt nut van papier te verbranden om kachel te drogen: veel te kortstondig. Daarom ga ik proberen met een ventilator in of bij de kachel of schouw permanente trek te creeren om hem beter te kunnen laten drogen.
Ik hoop nu maar dat de binnenkant van mijn kachel niet te veel aangelaadt zal zijn met roet (slechtere warmtegeleiding van rookgassen naar speksteen?).
Is er iemand die weet of dat roet een negatieve impact kan hebben? In de stookkamer zal het waarschijnlijk wegbranden, maar doe zit dat met de tegenstroomkanalen?

Groeten

Jan L,

Probeer eens de zogenaamde omgekeerde stookwijze. Daartoe leg je het dikkere hout beneden op het rooster, bovenop het dikkere hout leg je het aanmaakhout en dat steek je aan. Het vuur zal dan van boven naar beneden branden. Die methode geeft een veel gelijkmatigere gasontwikkeling en een beter brandend vuur. Daarbij, zeker in jouw geval op dit moment, kacheldeur (inclusief alle openingen daarin) volledig dicht bij de opstart. De deur van de asla volledig openen, zodat via het rooster voldoende lucht kan worden aangezogen.

Eenmaal de kachel goed brandt en je merkt dat er voldoende trek ontstaat, mag je geleidelijk aan de luchtinlaten van de kacheldeur openen en die van de asla meer sluiten.

Staat verder de schoorsteenklep wel open? Ik heb al enkele keren meegemaakt dat mensen wekenlang tevergeefs poogden om hun kachel goed te doen branden met een gesloten schoorsteenklep.

Bij je eerste opstart er ook op letten dat er geen ramen of deuren open staan, want een woning kan soms een tegenwerkend schouweffect veroorzaken.

Dirk Bauwens

Hallo Dirk,

Ik ga voorlopig de kachel proberen te drogen met een kleine vantilator die ik zal proberen binnenin de stookruimte te plaatsen. Ik hoop zo dat er luchtcirculatie zal zijn in de kachel die hem zal drogen.
Toen de kachel brandde, en deed de deur open, was de buitenkant van de speksteenkachel boven de deur nat van de waterdamp die condenseerde op de kachel. Volgens mij is hij nog veel te vochtig om nu al te stoken. De schoorsteenklep stond altijd open. Om te beginnen stoken zal ik de omgekeerde stookmethode proberen.
Weet jij niet of het roet de werking van de kachel kan negatief beinvloeden?
Groeten

Hallo Bart L,

Een speksteenkachel bevat relatief weinig water omdat de bouwelementen maar met een erg dun mortellaagje aan elkaar verlijmd worden. Je kachel staat er nu ruim twee weken en kan zeker ingestookt worden. Verwarmen is voor jou de enige praktische methode om het resterende vocht eruit te krijgen.

Zelf bij de verbranding van superdroog hout wordt relatief veel water gevormd. De condensdruppels die je ziet, zijn daarom vooral afkomstig uit het hout en niet uit de kachelconstructie.

Wat het roet betreft: dat beïnvloedt de kachel niet. Het bevindt zich nu vooral in het centrale kanaal en niet in de tegenstroomkanalen. Wanneer je de kachel gaat gebruiken zoals het hoort, dat wil zeggen: met een flink doorbrandend vuur (zodat de bovenste verbrandingskamer op de minimale werkingstemperatuur komt), verbrandt al dat roet.

Dirk Bauwens

Dirk,

Een wat laat antwoord, maar nee een duidelijke reden waarom vocht in de voegen is niet gezegd, het zou condens zijn en het zou veel voorkomen. Nochtans ben ik op dit forum nog niemand tegengekomen met hetzelfde probleem.

Bij droog weer zet ik nu het deurtje + aslade wat open en de kuisdoppen eraf en dan verdwijnt het vocht. Maar als ik alles terug dicht doe en het wordt buiten wat vochtiger hebben we na een paar dagen al terug vochtige voegen.

We zullen er mee moeten leren leven.

Raf

Hallo Dirk,

Heb vrijdag terug de kachel doen branden, maar zonder succes: Heel veel rook in de kachel, ik zach zelfs de vlammen niet meer door al de rook in de kachel. Na een tijdje kwam er terug rook uit de bovenkant van de deur. Opeens kwam er zelfs rook uit de aslade in de living. Heb nochtands de schouw doen trekken met papier.
Ga nog één keer proberen met de omgekeerde stookmethode. Indien terug nieg goed ben ik zeker dat er iets niet in orde is en ga ik naar mijn verdeler.

Groeten

Bij ons heeft de plaatser/verdeler na het plaatsen en het laten uitdrogen van de kachel, de kachel voor de eerste keer zelf aangemaakt en de nodige uitleg bijggeven. nu alweer 9 maanden geleden.

Hallo,

Ook geen succes met de omgekeerde stookmethode. Soms trekt de kachel, soms niet. Terug rook door de aslade in de living.

Groeten

@ Jan L

Ik zou wachten tot het wat frisser word en je natuurlijke trek hebt want dit schiet niet op voor je.

Jan L,

Rook door de aslade toont aan dat de woning, op de één of andere manier, beter trekt dan de schoorsteen.

Reeds eerder schreef ik je het volgende: “Bij je eerste opstart er ook op letten dat er geen ramen of deuren open staan, want een woning kan een tegenwerkend schouweffect veroorzaken…”

Heb je daar al op gelet? Een geopende deur of raam op een bovenste verdieping kan voor genoeg tegenwerkende onderdruk in je woonkamer zorgen.

Dirk Bauwens

Jan L

Wij hadden bij het instoken ook veel vocht in de kachel. Na de instookperiode was dit geen probleem meer.

Een dampkap die aan staat kan ook omgekeerde trek geven. Dat effect is volgens mij nog veel groter dan een openstaand raam.

De weergoden zijn je niet gunstig gezind. Warm weer en weinig wind zijn niet ideaal om te stoken. De kans op omgekeerde trek is dan groot.

Is het hout dat je gebruikt wel klein en droog genoeg?
Je kan eventueel eens proberen met alleen maar kurkdroog fijn hout (appelsienkistjeshout of heel fijn gekloven hout, geen schors of ronde takjes) te stoken.

Ik weet niet of er al geantwoord is op de vraag of de speksteen nu in te voegen is in de renovatiepremie. In het begin van dit item was daar sprake van, maar de tekst is dan ook zo lang dat ik hem niet helemaal kan doornemen.

Bij deze:

http://www.bouwenenwonen.be/bouwenenwonen-particulieren-woning_verbouwen-steunmaatregelen_voor_wie_een_woning_wil_bouwen_of_verbouwen-vlaamse_renovatiepremie-welke_werkzaamheden_komen_in_aanmerking.html

De speksteen wordt dus niet aanvaard.

't Is zomer, maar toch. Wat is er hier zoal gebeurd de laatste maanden. Ten eerste 6 thermopain-ramen vernieuwd, waarvan in de kamer HR++ met ventilatierooster, zodat ik in de kamer nu alles HR++ heb + twee ventilatieroosters tegenover elkaar. Het gehele huis (spouw) laten isoleren met HR thermoparels, en de voegen van twee gevels (zuid-west en westkant) uitgehakt opnieuw gevoegd en geimpregneerd. Daar het een gure week is, (buiten 18gr.) binnen 19gr. , heb ik (zondag) de spekseenkachel maar weer eens aangestoken. De buitenwand naar 65gr. en met een paar uur was het binnen 22.1gr. Maandagochtend was het 22.6gr. , en nu nog (woensdagavond) zo'n 22.2gr. met de kachelwand nog op 29gr. Het is hier al vaker genoemd, eerst isoleren en dan een speksteen in huis, maar ja, er gebeuren wel vaker dingen die anders zou willen zien zoals ze gaan. Ik weet wel , het is voor nu géén graadmeter, maar voor het komende stookseizoen heb ik toch grote verwachtingen.

WAT EEN VERSCHIL
Vorige week prijs gaan vragen voor een speksteenkachel bij Geetrs (tilikivi) en Goemare te zoersel (nunnauuni) voor onze woning, living en open keuken ong. 58m²;
Bij tilikivi raadt men ons de TTU2700/4 van 2870 kg aan, prijs met btw en plaatsing 13000 euro.Daar het een oudere woning is zou ons rookkanaal moeten voorzien worden van een buis dia 200 of van een rookafzuiger op het dak,of een nieuwe schouw langs buiten.extra kost van ong.2000euro. Samen dus 15000 voor de tilikivi.
Bij nunnauuni raadt men ons de leila 1 met extra laag aan, geplaatst met btw voor 8400 euro met een gewicht van 1650kg, wat het rookkanaal betreft was een gat van dia 160 reeds voldoende.
dit maakt dus een verschil van 1220kg en van 6600 euro voor dezelfde vraag die we stelden.
Verwarmt er iemand zijn woning van ong.58m² met een van deze ,en wat zijn uw bevindingen?

Is het geen probleem om met dennehout te stoken?
bedankt,

Dieter

Dieter,

Dennehout bevat veel hars en de verbranding is daardoor anders en heviger dan bij bijvoorbeeld eikehout.
Dus, bij voorkeur met dikker hout stoken. Als het fijner hout is: minder dan anders per keer. Gedurende een stookbeurt leg je dan het fijnere hout in meerdere keren met beetjes op het vuur. Je moet ondervinden wat jouw kachel/schoorsteen-combinatie aankan. Regelmatig eens buiten gaan kijken naar wat er uit de schoorsteen komt. Hoe minder zichtbare rook, hoe beter.

Dirk Bauwens

@ Baritje

Wij hebben ong 55m2 en hebben een kachel van 2000kg ong.

Wij hebben een pijp van 17cm en niet glad, gewoon gemetseld, geen problemen hiermee.
Wel raadde ze bij Geerts aan om die niet te gebruiken.
Verkoper kwam thuis kijken, geen probleem zei hij en idd geen problemen ermee.

Die 2870kg vind ik wat overdreven voor 58m2, maar heb je wel meer buffer dus minder lang stoken omdat hij nog warmer staat van de vorige dag tegenover een kleinere kachel.

Hoe is uw huis geisoleerd, dit is ook zeer belangrijk nog meer als de grote.

Veel glas ed kan geen warmte opnemen en is dus verlies, dus veel muren is beter die nemen de warmte op.

@ Dieter

wij stoken palletten en daar zit vanalles tussen en brand goed en geen problemen ermee.
Wel wat Dirk zegt, bij fijn hout minder tegelijk anders gaat hij niet alles kunnen verbranden, dan moet je teveel zuurtof toevoeren en krijg je een onvolledige verbranding, zwarte rook uit de schoorsteen.

Half september komen ze bij ons een TU 2700/4 plaatsen.
Heb nu een vraagje! Ik dacht gelezen te hebben tussen al de mails op het forum iets over een verwarmingselement (elektrisch)dat je in de kachel kunt plaatsen om ,bij afwezigheid van enkele dagen, te gebruiken om er voor te zorgen dat de woning (vooral dan in de winter) niet teveel afkoelt. Heeft iemand daar info over?

hoi benny
jouwe verdeler waar je de kachel besteld hebt die weet dat toch slecht geinformeert hoor zij hebben toch de informatie sta toch in de boeken welke kachel je kunt verwarmen elektrisch

@ Willy

Heb deze vraag niet gesteld bij het bestellen van de kachel.
Zijn hier aan't brainstormen wat de beste oplossing is.
Mijn vrouw sprak van een accumulatiekachel, dus ik dacht de stenen oom de warmte op te slaan hebben we al(speksteen) dus enkel een verwarmingselement en klaar is kees.
Kan dat niet met elke kachel dan?

Beste,

Op dit forum wordt volgens mij teveel de nadruk gelegd naar klachten over verdelers. Dit hebben ze me wel of niet gezegd...Ik heb het niet gevraagd...Ik heb een handleiding gekregen, maar ik heb het niet gelezen... Telkens er een forumgebruiker een antwoord naar geeft, slaat dat terug in de negatieve zin van de verdeler.

Met vriendelijke groeten,
Dirk

Als je zo een grote uitgave gaat doen dan neem je toch aan dat je alle opties voorgelegd krijgt...

Als je een wagen koopt krijg je ook alle opties voorgelegd, naja normaal toch...

Ik zou geen verwarmingselementen in de kachel plaatsen, volgens mij kosten ze teveel voor de paar keer dat je ze gaat gebruiken.

Dan beter het geld in extra isolatie van je huis stoppen....
Of een kleine extra kachel voor in de winter kopen met een thermostaat en vorstbeveiliging als je weg bent.

@ Baritje,

Wij hebben een tijd geleden een Leila Basic met xtra laag besteld, en toen we daar waren, stond dergelijke kachel te branden in de toonzaal.
Ik ben er voor mijn huis(40m²) tamelijk gerust in dat deze meer dan voldoende zal geven om die opgewarmd te krijgen.
Ondertussen blijf ik vol ongeduld wachten tot wanneer onze metser aan de verbouwingen begint, zodat ook onze kachel kan geplaatst worden.
Ik ben ook wel van mening dat 2870kg een beetje teveel van het goede is...(wanneer is het eigenlijk te veel hé)
Weet ook dat muurtjes en dergelijke een hindernis zijn voor de warmte, vandaar mss ook dat TU een grotere aanbeveelt.
Waarom trouwens niet het "Basic" model genomen?
Is identiek met de"1", met uitzondering van het rooster, maar scheelt toch nog 1000€ in aankoop.
Dan kan je er 2 plaatsen voor het zelfde geld!!!

Groeten,
Manu

Beste,

Alvorens je overgaat naar zo een dure aankoop, moet je interesse in zo een kachel toch hoog liggen.
Als je dan de stap zet krijg je, of kreeg je al de nodige uitleg van deze kachel. Je krijgt eveneens een dvd en schriftelijke informatie mee.

Het is enkel de aankoper die zich de moeite moet doen om erin te lezen...
Dat er onduidelijkheden in zitten, ben ik mee akkoord. Daar heb je de ervaren mensen van dit forum voor nodig.
Maar er eentje gekocht hebben en vragen stellen die je terug vind in de informatie die je bij de aankoop meekreeg en dit beantwoord wordt door de fout van de verdeler?
Ik spreek die verdelers niet goed, maar men moet ze ook rechtvaardig behandelen.

Met vriendelijke groeten,
Dirk

Zoveel info als hier zal je nergens krijgen , geen verkoper weet zoveel van de kachels en heeft zoveel ervaring als hier.

Je interesse moet zeer hoog liggen want het is niet zomaar iets, het heeft echt een plek in je huis.

Als je bij mensen gaat kijken geeft een veel beter beeld dan dan je er een bekijkt bij een verdeler.

Dus als je een kachel wilt bekijken kan je beter hier rondvragen wie er bij je in de buurt woont en dan eens gaan kijken en vooral voelen bij iemand, dan heb je een veel beter beeld dan in een winkel, dat heeft mij (en de vrouw) over de streep getrokken. Willy bedankt...

Beste Stan,

Mijn benadruking gaat pas van kracht als je al een kachel gekocht hebt.

Misschien nog eens lezen, er zit wat dubbelzinnigheid in mijn teksten.

Groetjes,
Dirk

Dag

Ik was van plan een een PATHA/F 1720 KILO te bestellen maar heb toch zo mijn bedenkingen bij de plaatsingkosten 1860 euro zonder BTW

Dit zijn pure plaatsingskosten! Zonder de kosten dus voor de schoorsteenmantel,kruipkelder ;schoorsteenklep ,aansluitingskit voor de kelderlucht etc;

Heb ik gelijk of zijn die kosten normaal BIJ EEN plaatsing van een speksteenkachel altijd zo hoog?

Graag reactie van mensen die omlangs een kachel besteld of geplaatst hebben

Ik ga in elk geval bij een andere verdeler informeren

300 euro betaald plaatsings en leveringskosten zonder 6% btw, voor een 1250 KG. kachel, geplaatst in Oktober 2007.

Waarschijnlijk moeten ze bij jou het een en ander doen, wat de plaatsingskost omhoog drijft, bij ons was de klus op 8u geklaart 1 man alleen.