Akoestische prestatie binnenmuren HSB

Ik moet beslissen hoe ik mijn niet-dragende binnenmuren (HSB) op zal bouwen.

Heb de keuze tussen:

simpele stijlen van 6cm, daar een zachte isolatie tussen (bv. thermoflex)

bredere stijlen van 10cm, maar daar densere isolatie (heb nog thermosafe van 10cm liggen)

wellicht overkill, maar eventueel opvullen met kalkhennep blokken (ook voor thermische inertie)?

afwerking buitenkant dacht ik aan volgende:

ene kant OSB 15mm + fermacell 10mm, andere kant fermacell 12,5mm

 

Zit vooral in met akoestische isolatie tussen slaapkamer ouders en kind (jaja...) en tussen de kinderkamers

 

Reacties

Wat is het nu? Slaapt het kind bij de ouders of in zijn eigen kamers? ;-).  

Hier is want kwantitatieve info (zeker de verdere dossiers onderaan ook doorlezen); 

https://www.gidsduurzamegebouwen.brussels/akoestisch-comfort-verzekeren…

En ik heb ook weer geleerd wat thermosafe is - houtvezelisolatie.  

Uit de link hierboven leer ik onderandere dat je beter de OSB links laat liggen want die verzwakt de geluidswerende eigenschap van je opbouw (of juister; een extra gipsplaat ivp osb is beter).  

Uit eigen ervaring zou ik toevoegen dat plafond afwerking belangrijk is; en dat je aandacht moet geven aan de deuren.  Massievere deur is echt dan een lichte deur.  

Zelf heb ik muren met langs beide zijden 2x10  of 12cm fermacell in een houtskelet (6 0f 8cm?) met papiermatten; dat lijkt ok (de wc die doorgespoeld wordt aan de andere zijde is net te horen, en het geluid lijkt eerder langs de deuren te komen dan door de muur. Maar het aantal niet-massieve muren is hier bij de verbouwing echt beperkt.  Of ook; de doorgespoeld wc is even goed te horen in de kamers met massieve muren.    Maar als je zeker bent, ga niet op mijn ervaring en probeer het goed te kwantificeren.  Om bv te begrijpen welke lichte wandopbouw even goed is als een massieve muur zou ik bovenstaande link goed doorlezen.  

De nodige massa ivm stabiele binnentemperaturen; bekijk dat eens goed met de architect.  Is het nodig? Loop je nu al risico op oververhitting?

 

zeer interessant!

het belangrijkste wat ik hieruit leer is: beter met metalstuds werken dan met houten frames

voor de wanden waar ik nu 10cm had voorzien: veel beter dubbele metalstud dan 1 houten frame van 10cm!

isolatie lijkt maar een beperkte rol te spelen, dus beter voor zachte isolatie kiezen, stukken gemakkelijker dan houtvezel om kabels in te verwerken

 

Wij werkten met houten balkjes 6x4cm omdat we dat meer gewoon zijn, en daarop 2 rubber kleefstrips gekleefd daar waar die de grond/muur/plafond raakten (rondomrond dus). Glaswol als geluidsdemper. Een methode om geluid minder te geleiden zou verandering van materiaal zijn, dus bv osb langs één zijde en gyproc andere zijde. (Idem ruiten met verschillende glasdiktes zouden ook beter dempen.)

Een wand tussen ouders-slaapkamer en kind is 2xOSB en die is zeer geluidsdempend. Een wand tussen kinderkamers is 2x feramacel maar we zijn vergeten er glaswol oid tussen te steken. Het is niet zo geluidsdicht als gewenst. Indien dat later problematisch zou blijken, kunnen we er nog iets inblazen. (edit: praten gaat er niet zo gemakkelijk doorheen dankzij de massa, maar als je op de want klopt klinkt het hol en dat geluid gaat er wel doorheen) Een wand tussen een ateliertje en de garage is gyproc en fermacel met glaswol tussen, maar die wand moest vooral brandwerend (edit: en thermisch isolerend) zijn.

Een grote tijdswinst was dat de hoogte 263cm is, waardoor we platen van 260 met een mooi afstandje van vloer en plafond konden plaatsen zonder te moeten inkorten/bijpassen. Platen vinden die ong 2 à 3 cm korter zijn dan plafondhoogte gaf tijdwinst en voorkwam veel stof.

Je kan ook houten studs nemen van 6, maar deze geschrankt plaatsen, totale dikte van 10.

Er is dan geen verbinding voor contactoverdracht  tussen beide kamers. 

​​​​​Als je deze dan langs beide kanten afwerkt met osb + gyproc, zijn horizontale verbindingen tussen de studs ook niet nodig . 

Nog vullen met glaswol, en voila, beter zal je het niet krijgen. Voldoende massa, voldoende veer, en geen contact. 

Besteed ook aandacht aan de hoeken, een kleine kier prop je beter vol, dan open te laten.

(edit: Ik dicht de kieren ook nog af met tape voor ik de osb plaats, maar das mss pietje precies zijn) 

interessant

dus dan krijg je om de 30cm een verticale lat (om de 60cm per kant)?

- ik denk dat er een markt is om fermacel op maat te leveren

- als je houten roostering dubbel plaatst, zet nog rubber tussen beide roosters.