is een woning die 100% zelf energie voorziet een (B)EN woning?

Een nieuwbouw woning (van 2019 en volgens de EPB richtlijnen 2019) die je gedurende het ganse jaar  110% energie zelfvoorzienend maakt (off-grid) ;

is deze woning een (B)EN-woning?

en voldoet deze woning aan de strengere EPB-normen of zelfs nog beter?

Reacties

Een woning zodanig uitrusten dat ze zelfvoorzienend is qua energiebehoefte wil niet zeggen dat het een energiezuinige woning is.

Anders zou het meest bouwvallige kippenhok bijvoorbeeld een ben woning kunnen zijn als je de omgeving er rond vol zonnepanelen en/of windmolens zou voorzien.

 

Inderdaad... 10 jaar geleden kon je in NL een voorlopige energielabel berekenen met een eenvoudige rekentool van de overheid. Uitslag: label A als zeer energiezuinig tot en met label F voor dat bouwvallige en ongeïsoleerde kippenhok. Na wat uitproberen kwam ik tot de conclusie dat slechts 2 installatietechnische maatregelen nodig waren om een willekeurige woning met energielabel F om te toveren in een label A:

- gasketel vervangen door een warmtepomp

- voldoende zonnepanelen die (theoretisch) het stroomverbruik van de warmtepomp en huishoudelijke stroom afdekt

 

Het is mijn indruk dat met name die Bijna EN-woningen vooral op bovenstaand principe gebaseerd zijn. Gaat geheel voorbij aan de Trias Energetica.

 

Dirk; is dit een theoretische oefening?  

In België bestaan naar mijn weten geen residentiele woningen die energetisch zelfvoorzienend zijn en offgrid.

BEN is strikt genomen een energiepeil onder E30 en een isolatiepeil onder S28.  Ben je zelfvoorzienend, zal je E-peil nul zijn; gebouwd in 2019 laten we hopen dat bouwheer en architect beter deden dan een minimum isolatiepeil van S30.  

Walter