energiefactuur: let op!
beste vrienden,
bent u ook van energieleverancier veranderd? En heb je ook een fotovoltaïsche installatie op je dak? Let dan op je afrekeningsfactuur!
Ik ben van leverancier veranderd sinds 1.9.2003. Zopas ontving ik de afrekeningsfactuur van de vorige leverancier. Deze werd berekend aan de hand van een kaartje waarop ik de gegevens moest invullen. Gezien de schitterende zomer heb ik zelf veel energie opgewekt met mijn installatie met het gevolg dat ik meer geleverd heb dan afgenomen.Toch kreeg ik een rekening van zowat 150 euro. Normaliter zou ik een cheque of creditnota hebben moeten ontvangen. Wat is er gebeurd? Men heeft mijn meterstand 25500 eigenhandig veranderd in 26500 omdat men ervan uitging dat een achteruitlopende teller wel een vergissing van mijnentwege zou zijn. Gelukkig ben ik een vrij bewuste klant die zijn facturen nakijkt anders had ik zo'n 6000 bfr. aan mijn broek. Nu nog hopen dat de herziening van de factuur snel in orde wordt gemaakt (na drie telefoontjes van samen een half uur!).
Reacties
Vier jaar later is dit probleem nog niet opgelost!
Ik produceerde het voorbije jaar meer elektriciteit dan ik verbruikte.
Ik had dus een negatieve meterstand en meldde deze aan Eandis.
Eandis is blijkaar met negatieve meterstanden niet vertrouwd.
Men heeft dan maar aan mijn energieleveracier Ecopower een meterstand doorgegeven die positief was, omdat mijn meterstand niet kon.
Met als gevolg dat ik een verkeerde afrekening kreeg.
Gelukkig keek ik alles na.
Na een telefoontje met Ecopower, kreeg ik een duidelijk antwoord.
Bij een negatieve meterstand, geef je best een nulstand door bij het telefonisch melden van je meterstand.
Het volgende jaar kan je hier dan nog van profiteren als het een minder zonrijk jaar is.
Toch wel jammer dat er nog steeds niet voor gezorgd is dat men de kleien energieleveranciers niet kent.
Hallo iedereen,
Heeft iemand anders bovenstaand probleem ook reeds ervaren en hoe zijn ze ermee omgegaan?
Bedankt.
Kurt
Vergeet je niet om rekening te houden met je gratis 100Kwh per persoon?
Dus als je nul opgeeft dan velies je die gratis hoeveelheid energie.
als ik het goed begrijp van de leveransiers van zonnepanelen zou gelijk welke leveransier u moeten vergoeden voor de door u geleverde stroom , dus als u meter achteruitdraaid moet hij het verschil bijpassen.
Hallo,
Ik heb gisteren de brief om mijn meterstanden in te vullen ontvangen. Deze is van Eandis.
Als ik mij niet vergis zijn indexis en eandis een tijdje geleden gefusioneerd.
mark
Heb vorige week Ecopower gebeld met de vraag wie mijn meterhuur dan wel betaalt als mijn verbruik (vanwege PV) 0 € of lager is. Antwoord: Zij. Vanwege het feit dat ik mijn PV-bezit meedeelde een reeds aangerekende som (voorshotten)terugbetaald gekregen en nieuwe driemaandelijkse aanbetalingen op 0,0 € gebracht. Zo simpel. Waarom nog discussieren met duurdere leveranciers?
Mijn meterstand staat ook LAGER dan één jaar geleden.
Sinds vorig jaar november een PV installatie en wegens de GOEDE resultaten van dit afgelopen jaar heb ik duidelijk MEER elektriciteits productie gehad dan ik eigenlijk voorzien had.
Vermits ik nu nog negatief sta, heb ik mijn echtgenote de opdracht gegeven om tijdens de DAG iets meer toestellen in dienst te stellen i.p.v. 's nachts.
Droogkast, wasmachine, vaatwasser en strijken is nu een DAGtaak i.p.v. voorheen een nacht of weekend gebeuren.
Dit heeft de het resultaat ietsjes doen veranderen maar nog niet genoeg.
Mijn meteropname is nog niet gedaan maar ik VERWACHT ze elk moment. Ik hoop dat de gratis 100kWh per persoon ook voor nachttarief van toepassing is anders ben ik die ook nog kwijt.
Walter,
Ik zou met je pv-panelen zoveel mogelijk overdag doen, vermits je je nachttarief nog zal moeten betalen.
Door overdag alles te doen, zorg je ervoor dat je nachttarief niet teveel stijgt.
als je nachtteller positief is, en je dagteller negatief, dan eens goed narekenen om over te schakelen op enkelvoudig tarief (dus geen nacht en dagteller meer). Meterhuur is dan bij de meeste leveranciers ook goedkoper.
Opletten met dat nachttarief, sedert 1 jan is het WE overdag ook nachttarief en produceer je dus stroom met je PV cellen op nachttarief, en is je verbruik overdag in het WE ook nachttarief, dus eerst eens goed rekenen en eventueel nog een beetje wachten om de situatie over iets meer dan een jaar te evalueren.
Had ik ook al aan gedacht, om mijn tarief naar een ENKEL tarief om te schakelen. Maar wil dit ook pas doen na een evaluatie van een tweetal jaar.
Het is inderdaad dat ik in het WE enkel nachtstroom produceer en dus ietsjes minder (financiëel) voordelig.
Voor de natuur is dit natuurlijk geen verschil.
Moet er wel bij vermelden dat mijn PV-installatie van 4000Wpiek volgens de vuistregel met factor 0,85 een goede 3400kWh per jaar zou opbrengen. Nu ik heb er 4080kWh op één jaar gemaakt dus beduidend meer. Een groot gedeelte wegens de GOEDE April maand heb ik een echte overshoot.
Is dit enkel dit jaar geweest en zijn volgende jaren anders?
Vandaag zit ik op -165kWh tov vorig jaar zelfde dag(hou alles per dag bij). Blijf toch mijn apparaten overdag gebruiken om dit te neutraliseren.
Walter,
Als ik het goed gelezen heb op de VREG site zouden de gratis kWh afgetrokken worden van de dagteller. Dus als je geen dagverbruik hebt, dan zou je geen gratis kWh krijgen. Bij de vergelijkingsberekening op hun site kan je dit gemakkelijk simuleren en zie je dat ze geen gratis kWh verrekenen wanneer je geen dagtarief verbruik hebt.
Echter als je bij bv. Nuon de berekening uit voert worden die gratis kWh gewoon van het eindresultaat afgetrokken en wordt er geen rekening gehouden met al of geen dagtariefverbruik. Dus wachten op je eerste factuur en zien hoe dit berekend wordt. Hou je ons op de hoogte aub?
Een negatief saldo levert enkel GSC op, en moet je dus vermijden als je het grootste profijt eruit wil halen. Voor de natuur inderdaad blijft dit hetzelfde resultaat.
Groeten,
Rik