Velux, isofloc en zonnepanelen...
Beste forumleden,
We staan voor een renovatie 'beetje bij beetje', je weet wel, elk jaar iets doen met het geld dat ter beschikking is.
Om mee te beginnen lijkt het dak isoleren met isofloc een goede start. Maar vooraleer ik dat doe, zal ik allicht eerst veluxramen moeten steken, want daarna zal dat moeilijk gaan denk ik.
Op de website van velux heb ik gezien dat velux ook zonnepanelen verkoopt, die op dezelfde manier gemonteerd worden als een raam. Dat deed me nadenken. Zonnepanelen is niet goed om mee te beginnen, isoleren is belangrijker me dunkt.
Nu de vraag. Kan ik makkelijk later zonnepanelen (van velux of een ander merk) op mijn met isofloc geïsoleerd dak zetten? Of moet ik op voorhand die plaats op één of andere manier voorbereiden om de plaatsing van zonnepanelen in de toekomst te vergemakelijken?
groeten,
Dirk van der Linden
Reacties
Waar kan ik info vinden over dat velux-passiv dakraam ?
Hoeveel is de kostprijs ?
Zijn er nog interressante alternatieven, we zijn namelijk een lew-woning aan het bouwen (K=22) en we moeten 2 dakvensters in het dak steken. Alle goede raad is welkom.
Groeten,
Guido
Guido,
Info kan je vinden op:
www.velux.de
-aanklikken:dachwohnfenster, scheibenausfuhrungen, FAVORIT-ENERGY.
Groetjes.
Mon
Beste mensen,
ben in september begonnen met de afbraak van de pannen (mét roofing op!)in een rijhuis.
Heb daarop gutexplaten gelegd die nu nog steeds bloot liggen, de pannen volgen pas over een tweetal weken.Het dak zelf lekt nergens, behalve waar ik de dakkapel heb gestoken een beetje bij zware slagregen. Eenmaal de loodslabben en de pannen er liggen tape ik die naden aan de binnenkant dicht.
De naden tussen het onderdak en de zijmuren (platen lopen wel over de zijmuren heen tot tegen de buren) heb ik -shame on me- dichtgepoten met pur schuim om alles vlot winddicht te krijgen. Ik wilde echt wel zeker zijn en dat schuim dicht alles goed af. Nu nog wat extra kepers bijplaatsen en dan is er ruimte voor 20cm isofloc.
Omdat het een renovatie is, en het kader voor de isoltie met recuperatiehout (niet altijd recht)wil ik zeker weten of de isofloc vlot overal tussen geblazen wordt. Vandaar dat ik liefst een plastiekfolie die doorzichtig is zou gebruiken als dampscherm. En dan nadien pas de binnenafwerking plaatsen.
Tips?
Claude
Dat is net het grote voordeel van papiervlokken.
De meest onregelmatige constructie's worden perfect volgeblazen.
Prima idee trouwens om met recuperatiehout te werken.
dirk
Dirk,
hoe bepalen ze van waar ze zullen inblazen, als ze geen zicht hebben op het houten lattenwerk dat achter het scherm zit?
Misschien laat ik best eerst iemand komen van de "inblaasfirma" net voor ik het dampscherm aanbreng?
Claude
het kan nooit geen kwaad dat de inblazer al ter plaatse is geweest!
veel en duidelijke digitale fotos nemen helpt natuurlijk ook, dan kan je die ff snel op de PC laten zien voor ze beginnen te blazen (zorg dan wel dat alles er duidelijk op staat, en dat je nog weet waar en hoe de fotos zijn genomen)
groeten,
christophe
Claude
Laat zeker diegene die komt blazen ook komen kijken alvorens je het papier plaatst. De blazers werken niet allemaal hetzelfde. Bij de ene mag het compartiment maximaal 60cm breed zijn , bij de andere onbeperkt.
Daarnaast zal deze nog wat praktische tips kunnen geven. Hoe nieten, hoe overlappen realiseren, hoe muuraansluitingen het beste oplossen.
Ik heb zelf al m'n papier geplaatst (200m²) en 30cm dik laten volblazen, laatste gedeelte afgelopen weekend en kreeg zelfs de aanbieding om papierplaatser te worden.
Mvg
Benny
Claude,
Zeker geen plastiefolie gebruiken als dampscherm...
of bedoelde je iets anders?
jeroen
Hoi Jeroen,
je schreef:
Zeker geen plastiefolie gebruiken als dampscherm...
of bedoelde je iets anders?
jeroen
ondertussen weet ik waarom papier beter is. Toch spreekt Beter Bouwen en Verbouwen ook over bv een PEfolie. En eerlijk gezegd dacht ik ook dat die houtvezelplaten als onderdak voldoende dampdoorlatend zijn om eventueel vocht dat langs de mogelijke gaatjes tot zou binnen komen, opnieuw naar buiten te laten.
Maar ik zal het bij papier houden .
Claude
Dag Benny,
in welke regio woon je? Ik heb hier een kleine 60m² voor de boeg inclusief een dakkapel, dus wel wat hoekjes en zo. Enkele tips ter plaatse van een doe-het-zelver zijn dan altijd welkom natuurlijk. Ik heb een rijhuis in Oostende.
Mocht je natuurlijk je ervaringen nog wat willen aanscherpen door wat extra oefenen, dan ben je ook meer dan welkom
Groeten,
Claude
Hoi Christophe,
ik heb nu een offerte gehad van 85€/m³ isofloc geplaatst. Lijkt me een normale prijs. Naar het schijnt kun je zelf ook meehelpen, bv de zakken in de machine gieten, waardoor je weer wat uitspaart én dat leuke doe-het-zelf gevoel hebt.
Ik vraag in ieder geval dat ze eerst komen zien.
Groeten en bedankt,
Claude
Bart, (en/of de anderen)
Ik ben ben, puur uit nieuwsgierigheid (en om aanhangers van "klassieke" onderdaken beter te kunnen overtuigen), in oude vraagstaarten plus- en minpunten van alle types onderdak bij mekaar aan't zoeken.
Bart Humbeeck zegt in deze vraagstaart:
"menuiserite is een verfoeilijk onderdak uit de traditionele bouw: (...) nauwelijks dampdoorlatend (vergeleken bij gebitumineerde of gelatexeerde houtvezelplaat)"
Fabrikant Et***it beweert op zijn site echter dat menuiserite dampopen is. Moeten we dat dan verstaan als: dampopen t.o.v. materialen als roofing, rubber en PVC? En eerder vergelijkbaar met hout of beton (µ = 100 tot 200) en dus inderdaad dampdichter dan houtvezelplaat?
Zijn er concrete µ-waarden bekend?
Lieven
Lieven
Eternit heeft die waarden vast en zeker. Maar zelfs als het redelijk dampopen zou zijn, blijft het een ondermaats materiaal, zo is menuiserite niet echt waterdicht, en al helemaal niet na het plaatsen. Want overal waar je een nagel doorslaat om de plaat te bevestigen heb je naderhand een lek.
Hans
hallo,
Voor de renovatie van ons dak (gefaseerd wegens afgewerkte slaapkamers en badkamer onder het dak) had ik het volgende in gedachte :
Dit jaar 6 cm isolerend onderdak van pavatex ipv biplex, 2 nieuwe dakkapellen (U<2W/m²K) en nieuwe dakgoten en loodafwerking ipv roofing. De 3 veluxen kunnen blijven zitten, denk ik, omdat ze aan de onderzijde uitkomen op een stuk roofing dat uitkomt in de dakgoot, dus er liggen geen dakpannen meer onder.
1) kan 6cm hoogteverschil nog met lood afgewerkt worden ? (dankzij een hellende straat is dit slechts nodig aan één zijde van onze rijwoning)
2) is met 6cm buitenisolatie het gevaar op condensatie niet zeer klein, zelfs met een onbetrouwbaar geplaatst dampscherm ?
3) kan ik dan later de veluxen en de huidige 5cm MW met alukraft vervangen door cellulosevlokken?
elk advies is welkom,
groeten,
Albrecht