Verbruikscurve lucht/lucht warmtepomp

Ik zoek een verbruikscurve van een lucht/lucht warmtepomp die gebruikt wordt voor verwarmen. 1 binnenunit met 1 buitenunit. Zo wil ik een beeld krijgen van het instant verbruik gedurende de winterperiode, bvb over 24u met een idee van de buitentemperatuur. Heeft iemand zoiets in beeld via een slim meetsysteem van het elektriciteitsverbruik?

Alvast dank.

Reacties

Je mist een aantal parameters in je vraag.  

Je zou voor jouw toepassing moeten zeggen hoeveel kw Je nodig hebt bij welke buitentemperatuur.  

Waarbij er 1 grote onbekende is;wat is de opbrengst langs afgifte zijde.  Dat is bij lucht-lucht moeilijk te meten.  

Maar ik kijk eens of ik ergens iets vind.  

Probleem is alleen dat in Europa dat een zeldzame oplossing is en er weinig gemeten wordt (Amerikaanse voorbeelden zijn er eventueel wel; maar dan met meerdere afgifte systemen).  

Los daarvan is er ook het probleem dat de kwaliteit van de gemiddelde lucht-lucht warmtepomp laag is.  Veelal enkel als doel koeling en de gemiddelde airco eigenaar heeft weinig interesse in zijn koelverbruik. 

Wil je het verbruik weten op de koudste dagen; dat is gewoon maximum vermogen  van de warmtepomp....

Wil je 'echte' gegevens', dan kan je misschien met mensen uit deze vraagstaart contact opnemen.

 

Walter

Beste Walter,

Dank voor je reactie en uitleg. Wat bedoel je met "deze vraagstaart"?

Dag Edwin

Ik heb een lucht-lucht warmtepomp waarvan ik dagelijks het verbruik meet. Vb.; op 01/12 dagt.0° nacht -2°=9KWH

08/12 5°D en 5°N =7Kwh- 13/12 9°D en 6°N = 4Kwh - 25/12 12°D en 9° N = 3Kwh vanaf 15/10 okt=38Kwh    nov.= 120Kwh       dec 170Kwh.

Jan=224Kwh   febr.=143 Kwh   maart = 149Kwh   april = 131Kwh  mei=133Kwh  tot 18/06 juni=50Kwh   

Om beter comfort gebruiken we geen nachtverlaging en dag en nacht 22°C. Ikzelf ben geschrokken door het laag verbruik en heb maar enkele keren ontdooi faze kunnen waarnemen. WP Hyperheating Mitsubischi 2,5KW. Lees regelmatig negatieve zaken over een lucht-lucht warmtepomp die maar gedeeltelijk juist zijn. Kan gemakkelijk op een korte tijd op de koudste dagen 24°C halen. WP is 25% overbemeten en hyperheating heeft een 15% minder rendement dan een standaard WP maar geeft bij lage temperaturen nog een hoog vermogen 3,2 Kw bij -10°bij een standaard toestel is dit bij -10°  2Kw. Ook een vloertoestel heeft maar een A+ voor verwarming t.o.v. een wandtoestsel met een A+++. Ondanks deze kleine tekortkomingen is het verbruik minimaal. Geschat verbruik voor mijn apparaat door fabrikant 1188Kwh werkelijk verbruik 1158Kwh x 0.28€c/Kwh= een verbruik van 324 € Living + 130 € keuken = 454 € per stookseizoen. Deze winter is niet vroeg begonnen pas beginnen stoken op 15 oktober.

Lowtech

Hoi Lowtech,

Altijd goed er even andere details bij te zetten;

Is de WP de enige verwarming? Wat is verbruik van andere verwarming?

Wat je het berekende warmteverlies en berekende jaarverbruik voor verwarming? 

Walter 

Dag Walter,

In de badkamer staat een accumulatiekachel van 512W die gedurende 6uren opgeladen wordt en zorgt voor een basisverwarming van 21°C en een verbruik per jaar van 450-500 Kwh per jaar dus een gemiddelde van 100Wh met 1 buitenmuur en tussen 2 niet verwarmde kamers en niet verwarmde nachthal. Verbruik badkamer is dus méér dan de living. Volgend jaar ga ik de nachthal en de badkamer verwarmen met een extra wp. Nu staat er ook nog een accu in de hal die 20 dagen met vriestemperaturen ongeveer 200Kwh per jaar verbruikt om de hal en nachthal op 18° te houden. In het totaal dus een extra 700Kwh verbruik. Dit is historisch zo tot ontwikkeling gekomen. Deze winter ga ik een extra wp plaatsen voor hal en badkamer en hoop dan met 300Kwh extra mijn volledig huis te verwarmen.

Het is een allegaartje van single split WP maar geeft ook de vrijheid van alles apart aan en uit te zetten als ik volgende winter mijn speksteenkachel terug ga gebruiken.

lowtech

En gebruikte je de speksteenkachel de voorbije winter?

Je moet inderdaad weten hoeveel kWh je nodig had vroeger.

Dit kan je berekenen uit vroeger gasverbruik, houtverbruik, stookolieverbruik.

Bij matige buitentemperaturen kan je een COP=4 gebruiken.

Bij negatieve temp zal dit eerde een COP= 3 zijn.

Hier vroeger 600m³ gas nodig (6600kWh) voor verwarming.

Nu ongeveer 1600kWh nodig met een Daikin L-L warmtepomp (airco).

Bij centrale verwarming op gas gaat ook warmte verloren doordat de leidingen ook in niet verwarmde delen lopen.Dit verlies warmt dan op zijn beurt die ruimtes een klein beetje op.

Bij mijn berekeningen komt ongeveer 70% van de warmte, geproduceerd door de chauffageketel (vroeger) in de verwarmde living en keuken terecht, de rest verwarmt de overige vertrekken een beetje.

Bij een LL warmtepomp heb je dit niet.Daar komt de warmte alleen terecht waar de binnenunit staat.

dag Walter,

Natuurlijk heb ik deze winter de speksteenkachel niet gebruikt anders had ik geen duidelijk zicht op het verbruik met de warmtepompen. De speksteenkachel levert gedurende 24h .maar 1,8Kw per uur. Moest ik geen 60M³ droge eik liggen hebben dan zou ik ze nog enkel gebruiken voor de fun en niet om te verwarmen. Zoals ik eerder al vermelde is de WP er gekomen om hout te sparen in het tussenseizoen maar dit is zo goed meegevallen dat het voordeliger verwarmen is met WP dan met de speksteenkachel. Speksteenkachel verwarmde heel het huis zolang de temp. niet negatief waren. Bij negatieve temp. zakte na enkele dagen de temp. in hal en slaapkamers onder de 18 graden en werd er gebruik gemaakt van de accu in hal en keuken dit meestal niet meer dan 20 dagen per jaar. Dit jaar heeft de accu in de hal niet opgestaan en in de keuken een WP die ook zéér sterk over gedimensioneerd is, maar kleiner is niet te verkrijgen. Bij temperaturen boven 5° C verwarmt de WP van de living ook de open keuken. Ik vermoed dat de WP in de keuken bij stoken van de speksteenkachel alleen in januari en februari zal aanstaan. En zoals hierboven reeds gezegd en geschreven zal ik de accu in de hal vervangen door een WP die hal nachthal en slaapkamers en badkamer op 18 graden zal houden. Badkamer waarschijnlijk na renovatie bij nemen van een douche extra  verwarmen  met een infrarood paneel. Dak is geïsoleerd met 22 cm glaswol en in de winter ga ik 10cm toevoegen zodat de spanten geen koude brug meer vormen. (toen ik bouwde was staal een koude brug daarna beton  en nu ook al hout).Moest ik nu opnieuw bouwen zou ik het dak 40cm dik isoleren economisch verantwoord of niet dan zou dit mij de luxe geven van geen installatie op de verdieping te plaatsen en de rest van de woning met een kleine lucht-lucht warmtepomp (vloerverwarming zou een beetje overdreven zijn in een supergeïsoleerde woning) te verwarmen. Walter ik hoop dat je nu beter begrijpt hoe die kakafonie van installatie historisch gegroeid is  en hoe ik deze in de toekomst ga gebruiken. Door de goede isolatie en beperkte vloeropp. van 110 m² is het mogelijk om zeer weinig te verbruiken. In het verleden was ik energiedeskundige maar na 3 huizen te hebben gedaan merkte ik dadelijk dat alleen de gedachte van een EPC fantastisch was maar de eindcijfers zéér slecht waren en helemaal niet over één komt met het praktische verbruik. Een woning met epc F zou 10.000 liter stookolie verbruiken terwijl dit praktisch maar 2500 liter is. EPC en EPB moest duidelijker zijn door 2 energie waardes op te geven één voor isolatie en één voor installatie zodanig dat een leek onmiddellijk kan zien of zijn huis een goede waarde heeft door isolatie of door installatie.  Isolatie is voor het leven en installatie maar voor max. 15 jaar. Als technieker ben je voorstander van allerlei snufjes en computergestuurde installaties maar bij mij thuis hou ik het liever lowtech zodat iedereen kan omgaan met mijn installatie. Is er een defect in een multisplit met 5 binnenunits dan zoeken de meeste techniekers dagen voor ze de juiste oorzaak gevonden hebben en hebben ze 3x gas gevuld voordat er een oplossing is. Moest ik een multisplit systeem hebben dan zou ik niet de luxe hebben deze uit te zetten als de speksteenkachel gebruikt wordt. Hout en kachel verkopen en multisplit zou een optie geweest zijn.

Lowtech

Ik vind de ervaring van Lowtech interessant. Zeker omdat ik het moeilijk heb met het zwart/wit denken en ook met de complexiteit van de warmtepomp. Wij verwarmen de woning ook deels met een (recente) kachel tot zolang onze houtvoorraad strekt. De elektrische convectoren van de centrale verwarming (Masser) heb ik intussen weggehaald en twijfel tussen nu al LL WP voorzien of in bepaalde ruimtes met elektrische convectoren werken. Vb: de kamer die nu onze bureauruimte is had vroeger een convector van 1000W waarmee je het deze winter zeer snel warm kreeg. Dan heb ik, ipv de convector van 1000W te gebruiken een kleinere convector van 700W gebruikt. De kamer warmt dan geleidelijk aan op maar ik kan het gebruik van deze convector beter afstemmen op de productie van onze zonnepanelen. Zo wordt deze ruimte verwarmd met een lowtech convector in combinatie met een lowtech thermostaat die er al 40 jaar staat en het kost me 20 à 40 € voor een kleine 2dehands convector. Als je bewust omgaat met je verbruik en de verhouding ten opzichte van de productie van eigen stroom, vraag ik me af wie de grootste ecologische voetafdruk heeft.

 

schreef: Natuurlijk heb ik deze winter de speksteenkachel niet gebruikt anders had ik geen duidelijk zicht op het verbruik met de warmtepompen.

Bedankt voor de feedback.

Je kan natuurlijk ook het verbruik van de wp meten als de kachel aan staat; alleen is het dan moeilijker te weten wat het huis nodig heeft ;-).

Daarnaast is het altijd interessant eens een warmteverliesberekening te -laten- maken.  Al was het maar om te begrijpen hoe goed de opbrengst is van de wp in de winter. 

Bij lucht-lucht wp is het zowat onmogelijk te weten hoe groot de opbrengst eigenlijk is -lees; ik ken geen die l-l wp die dat geeft ;-).  

Met je dakisolatie, misschien gesloten bebouwing zit je warmteverlies misschien maar rond 2kw (geen idee ;-)).  En dan zou de opbrengst van de l-l wp eerder slecht zijn.  Met de 1.8kw van de kachel en wetende dat je dan bij echte koude het niet warm houdt zit je verlies max misschien rond 3kw.  En dan is rendement van de wp weer beter...

Hoe dan ook; het eens berekenen geeft wat kennis over rendement van de wp.

Misschien deelde je al wat het verbruik vroeger was om te elektrisch te verwarmen?

Dag Walter en Edwin

Mijn huis is een open bebouwing van 42 jaar oud. De buitenmuren bestaan uit van binnen naar buiten geisoleerde gyprocplaat met 5cm pu totaal 6cm dik, luchtspouw 2cm,14cm argexblok, 6cm spouw gevuld met isoschuim, snelbouwblok 14cm, 1,5cm bezetting. De vloer gebakken tegels, 5cm chape, 10cm isomo geëxpandeerde polyurethaan, leidingen afgevlakt met 6cm argexkorrels gemengd met zand en cement. Zoldervloer gyproc, 22cm glaswol tussen de spanten ,houten beplanking 2,2cm (komt 10cm bij tegen de winter). Ramen PVC met dubbelglas van de eerste generatie behalve in living en keuken zijn deze vervangen door alu met dubbelglas van 1.Warmteverliesberekening was vroeger 6KW bij -10°-21° living , hal 16° ,slpk 18°, badkamer 24° en een stookolie verbruik van 800L. Omdat de stookolieketels toen min 30Kw waren en dus een slecht rendement hadden heb ik gekozen voor elektrische accumulatiekachels vroeger was nachtstroom = 1/3 van de prijs dagstroom dus relatief goedkoop verwarmen.(nadien spouwmuur laten vullen om nog wat minder te verbruiken. Ikzelf heb al 10keer een verliesberekening gemaakt en zou met 4,7KW bij -8° toekomen. Om juist te rekenen zou je de overgangsweerstanden tussen de verschillende lagen ook in rekening moeten brengen enz. dat heb ik niet gedaan. Bij een offerte voor WP was 6KW berekend ook zonder spouwvulling en argex uitvullaag in de vloer en oude ramen in keuken en living. Het nachtverbruik toen ik accumulatieverwarming had = 8000KWH warmwater en verwarming dus tussen 6000 en  7000Kwh voor uitsluitend verwarming. De wp levert de scop van 4,6 living en 5,2 voor keuken zoals in de brochure ik denk dat je kunt vertrouwen op cijfers van de fabrikanten. Daikin heeft nu een wp met scop van 5,9.

Lowtech

 

Awel, bedankt Lowtech! Ik heb net een totaalrenovatie uitgevoerd, staalskeletbouw, en heb ook gekozen voor een LL warmtepomp om mijn woning te verwarmen. Ik meen dat de kosten voor een LW in de huidige woningen erg overkill zijn als je dit vergelijkt met de prijs en prestaties van de betere LL. Als je dan nog bedenkt dat we in de toekomst moeten gaan betalen voor injectie van onze zelf geproduceerde stroom, en je bedenkt dat koelen enkel efficiënt kan gebeuren met een LL dan denk ik dat, toekomstgericht, een LL warmtepomp de beste keuze is.

 

Dag Walter en Edwin,

Isomo of piepschuim is geëxpandeerd polystyreen i.p.v. polyurethaan. En het isoschuim is formaldehyde schuim.(bevat formol) Volgende week wordt mijn dak vervangen en kan ik zien of de spouw nog gevuld is of de schuim verdwenen na 40 jaar. Vroeger was ieder gaatje en spleet gevuld zelfs als ze maar een halve mm breed waren.

Lowtech.

 

@Lowtech interessante test die 40 jaar oude isolatie terug te voorschijn toveren.  

Dat formaldehyde schuim is best 'bizar'; enerzijds kan dat lang het ongezonde formaldehyde afgeven: anderzijds dat ik dat het eindproduct afbreekbaar is (corrigeer me als ik hier onzin vertel).  

Ik ben wel geinteresseerd het resultaat te zien ;-).