Dampscherm niet 100% correct geplaatst

Hoi,

Ik heb vorig jaar mijn zolder afgewerkt met gyproc. Onder de isolatie zit een aluminium laag als dampscherm. Het geheel leek mij niet 100% correct geplaatst, hier en daar was nog een kleine opening zichtbaar maar de aannemer zei me dat het geen kwaad kon. Bv de elektrische kabels staken gewoon door de isolatie en alu folie. Nu lees ik her en der de horro verhalen van condens in de dakconstructie. Ik had graag wat advies van iemand die hierover meer info heeft. Moet ik mij uiterste zorgen maken om die condens en moet ik de volledig afgewerkte zolder weer opbreken om een nieuw dampscherm te plaatsen? Dakopbouw: gyproc - dampscherm - mineraal wol 220mm - dampopenfolie op onderdak met betonnen dakpannen. Alvast bedankt voor jullie reactie!

De architect zei me dat ik me niet echt zorgen hoefde maken dat theorie en praktijk vaak ver uiteenliggen..

grt, 

Reacties

Beste, 

Om onder alle omstandigheden optimaal te werken dient een dampscherm volledig sluitend te zijn afgewerkt. Onder alle omstandigheden moet je dan ook verstaan de gevallen waar er meer dan normale vochtproductie is zoals bijvoorbeeld een badkamer of een keuken en waar er niet geventileerd wordt volgens de huidige normen. Met bijvoorbeeld een constant werkend systeem D zal je nog weinig of geen risico op condensatie lopen .

Bedankt Charel voor jouw reactie. De ruimte onder het dak zal als slaapkamer gebruikt worden. Er is op de kamers met overmatig vochtproductie idd ventilatie systeem type D. 

Als je dan met dat systeem D ook een toevoerventiel gaat hebben in die slaapkamer met een doorvoer via spleet onder de deur zodat de slaapkamerlucht kan doorstromen richting een afvoerventiel (badkamer bijvoorbeeld) dan valt er weinig te vrezen.

Eventueel in de winter op koudere dagen een infrarood foto maken langs de binnenkant.
Zie je idd koudere plekken waar je luchtlekken verwacht bestaat de kans dat er daar een condensatie probleem is (condensatie geeft vocht, dat verlaagt de isolatiewaarde en brengt koude naar binnen dat je kan zien op de infrarood foto).

Bedankt beide voor de praktische en zeer nuttige tips. Ventilatie op de slaapkamer onder de zolder ga ik morgen al eens voor bellen en die warmtefoto in de winter ga ik zeker maken!

grts