zonnepanelen

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Ik reeds op een vermeldt dat wij gaan investeren in een zonnegascombi van atag , nu ondanks alles hebben wij nog twijfels over de zonnepanelen , en het aantal m2 paneel dat er nodig is.
Mijn dak heeft een helling van 35° en is west georienteerd
Onze woning is een volledig vrijstaande laagbouw zelf gebouwd in 1988 , dus voorzien van ventilatie , regenwaterrecuperatie, dak en spouwisolatie, thermopanne glas enz,

In eerste instantie wilde ik deze installatie zelf installeren , maar wij hebben ondertussen een zeer goed kontakt met een selectdealer van Atag , vandaar dat wij besloten hebben om de installatie door deze firma te laten uitvoeren,
Deze firma opteerd voor de panelen van izen , zijn er mensen onder jullie die hier ervaringen mee hebben , of zijn er andere en betere panelen verkrijgbaar , er is ons ook voorgesteld om minimum 10m2 paneel te plaatsen,is dit wel nodig is 8 m2 niet voldoende?

Atag werkt enkel met een leegloopsysteem en buffervat, nu uit milieu overwegingen wens ik mij wel aan dit systeem te houden , maar geeft dit geen vermindering van het rendement van de installatie?volgens de installateur komt het rendement op jaarbasis gezien overeen met het rendement van een vollast systeem klopt deze redenering wel ??

Ik had graag nog een opmerking ik heb ook heel het verhaal gelezen van atag veroorzaakt woningbrandt ,nu volgens dat ik hieruit kan opmaken is dit te wijten aan een slecht afgesteld meettoestel, en niet aan de kwaliteit van de atag ketel.persoonlijk vindt ik dat men hier atag totaal ten onrechte in een negatief daglicht plaatst.
Als ik de selectdealer mag geloven biedt atag een zeer goede service naar zijn installateurs en zijn klanten toe.
Als ik de technische gegevens van andere toestellen vergelijk komt atag er voor mij als de beste ketel uit , wijzig mij aub als ik verkeerd ben,

Tot dit gezegd zijnde had ik graag jullie ervaringen vernomen ivm zonnepanelen .

Reacties

Johan,

Je moet eens andere vraagstaarten lezen, maar een ww in de schouw MAG NIET vanwege de grote afkoeling van de rookgassen, dus dat is eigenlijk een slecht idee.

Ook die platte bodems en dunne plaat lijkt mij niets, je hebt altijd druk op je installatie staan, minimum 1.5 tot 2 bar. Testdruk zal dan rond de 3 a 4 bar moeten zijn.

Niet noodzakelijk inox materiaal omdat uw drinkwater niet in kontakt komt met uw proceswater, installatie goedkoper
Wat dacht je welke kleur uw water van de verwarming heeft na een tijd?

Zoals Hans D. schrijft zal je elke buffer goed moeten isoleren, trouwens uw huis moet ook goed geisoleerd zijn. Het is steeds hetzelfde, hoe dikker de isolatie hoe beter.

De gelaagdheid hangt inderdaad af van de hoogte. U mag de verhouding natuurlijk groter nemen, best niet kleiner.

Hans V.

hans

een ww in de schouw mag niet maar in de kachel mag het wel dan (ddg-kachels)?
hoeveel moet de schouwtemperatuur bedragen minimum ?

hoezo er staat altijd druk op het vat ?één model van consolar boilers is open langs boven ??
mijn boiler die nu voorzien is wordt toch gevuld met sanitair water ? da mag toch ni in gewoon metaal zijn dan hé .
als het een verwarmingsboiler is dan wel ,ja ik weet dat het water nogal roestkleurig is in de verwarming.

ivm de grote van de boiler is een grotere boiler dan geen bezwaar of nadeel ?
het aantal panelen afstemmen op het verbruik en dan genieten van grotere reserve water ,om langere zonloze dagen te overbruggen ,en anderszijds een betere temperatuur differientieel te krijgen ?

welke is de beste isolatie (prijs/kwaliteit)om te gebruiken rond een boiler ?
thx
johan

Johan

" een ww in de schouw mag niet maar in de kachel mag het wel dan (ddg-kachels)? "
WW's in kachels mag wel, op voorwaarde dat er een degelijk systeem is ingebouwd die schouw en kachel beschermt, en dat is zeker niet het geval met die prullen (sorry) van DDG.
Een degelijke kachel koelt de rookgassen voldoende af maar zorgt ervoor dat de rookgassen in de schouw niet gaan condenseren, want anders loop je een hoop risico's (natte schoorstenen, schouwbrand, etc). Er blijft in zo'n geval niks meer over om af te koelen zonder risico te lopen.
In de kachel moet de t° voldoende hoog blijven om een goede verbranding te krijgen, daarom moeten dit soort kachels uitgerust zijn met een systeem dat de pomp pas laat lopen als de kachel en t° bereikt heeft van minstens 60°C.

" hoezo er staat altijd druk op het vat ?één model van consolar boilers is open langs boven ??"
Er zijn inderdaad een aantal merken die drukloze boilers hebben, Consolar, Latento en Rotex zijn een paar voorbeelden, dat soort boilers is veelal in kunststof.

Een klassieke boiler voor sanitair is meestal in roestvrij staal of geëmailleerd staal, zeker geen gewoon staal.

Als jou verwarmingswater roestkleurig is, is er iets mis met je verwarming, als verwarmi,gswater verkleurt, moet het grijs/zwart zijn.

Een grote boiler is geen bezwaar of nadeel, maar trop is teveel. Je plaats natuurlijk geen boiler van 2000 lt voor sanitair warm water met 5 m² zonnepanelen. Een regel is 50 a 80 lt boilerinhoud /m² panelen.
Voor verwarmingsondersteuning kan je de boiler wel groter nemen.

"....en anderszijds een betere temperatuur differientieel te krijgen ? "
Ik neem aan dat je een betere gelaagdheid bedoeld? Daar speelt de grootte eigenlijk geen rol, wel de verhouding hoogte/breedte, en het systeem van boilerlading.

" welke is de beste isolatie (prijs/kwaliteit)om te gebruiken rond een boiler ? "
Diegene die het beste aansluit, dus zeker geen harde platen. Ik heb al een paar keer boilers gezien die ingebouwd waren in een soort van kast en met cellulosevlokken opgevuld.

Hans

Allen,
wij gaan volgend jaar bouwen en hebben reeds bouwgrond. Omwille van energiezuinigheid en milieuredenen (alhoewel dit laatste eerlijk gezegd niet dominant was) wensen we ook gebruik te maken van een zonneboiler.
We gaan dan ook ons dak dermate aanpassen (schilddak ipv gewoon dak) zodat we een dakwand hebben naar het zuiden gericht. Omwille van stedebuwkundige beperkingen is de minimale helling 40°, dit is ook gunstig voor de zonnecellen dus daar zitten we OK.

Ik wens jullie dan ook van harte te bedanken voor jullie forum, ik heb daar al heel wat kunnen vanop steken en ben op heden echt overtuigd van de nuttige bijdrage van de zonneverwarming zeker voor tapwaterverwarming. Nu moeten we enkel nog onze architect overtuigen want hij denkt dat het op heden nog enkel voor idealisten is.

Een bemerking, aangezien het systeem steunt op stockage van warm water (ik veronderstel op een vrij lage temperatuur orde 40°???) hoe zit het dan met bacterieën. Ik meen gelezen te hebben dat die overleven tot temperaturen van 50°C???

Ik twijfel nog over het nut van combinatie met ruimteverwarming omdat dit toch in de winter vooral belangrijk wordt. In Nederland kikken ze op LageTemperatuur ketels (water tot 55°C), is dit dan de ideale combinatie???

Ik heb hier niet direct iets gelezen over de combinatie met hot-fill vaatwassers, ik denk dat dit ook (in de zomer) een serieuse besparing kan meebrengen.

Alvast bedankt...
mvg,
Thierry De Vleeschouwer

Hi Thierry,

> Een bemerking, aangezien het systeem steunt op
> stockage van warm water (ik veronderstel op een
> vrij lage temperatuur orde 40°???) hoe zit het
> dan met bacterieën. Ik meen gelezen te hebben
> dat die overleven tot temperaturen van 50°C???
Sanitair water moet altijd naverwarmd worden tot 60°C, ofwel door WW in boiler of door naverwarming ketel.

> Ik twijfel nog over het nut van combinatie met
> ruimteverwarming omdat dit toch in de winter vooral
> belangrijk wordt. In Nederland kikken ze op
> LageTemperatuur ketels (water tot 55°C), is dit dan
> de ideale combinatie???
Voor ruimteverwarming met zonneboiler moet je vloerverwarming nemen, 55°C is dan nog te veel. Op het forum heb je daar voor en tegenstanders. Nadeel van het systeem is dat wanneer je de warmte nodig hebt er meestal ook niet genoeg zon is (winter). Warm water heb je altijd nodig.

> Ik heb hier niet direct iets gelezen over de
> combinatie met hot-fill vaatwassers, ik denk dat
> dit ook (in de zomer) een serieuse besparing kan
> meebrengen.
Toch meermaals besproken hoor (anders zou ik het niet weten, bijna alles op dit forum geleerd). Een hotfill geeft altijd winst ook in de winter. Water verwarmd door een ketel heeft veel minder energie nodig dan de electrische verwarming van je vaatwasser. In de zomer is er dan nog meer winst aangezien de zon dat doet.

Gtx, Pierre

Vind ik zeer belangrijke opmerking tussendoor. Los van mijn PV-installatie heb ik nog geen zonneboiler maar een hoogrendementsbrander met aardgas, waarbij een thermostaat apart is voor het warme water en voor het verwarmingswater (radiatoren). Het kan NIET VOLDOENDE gezegd worden dat de thermostaat voor het warme water (voor douche, gootsteen) op minstens 60° moet staan om het gevaar op o.a. de legionella- en salmonella en andere bacterieën te doden. Iedereen die dit leest sprint onmiddellijk (linea recta) naar zijn verwarmingsinstallatie om dat te doen. Is het hetzelfde water voor de verwarming (weet niet of dat nog bestaat), dan moet u dat ook op 60° zetten (dat staat bij mij op nog geen 50° graden en spaart heel wat aardgas, maar de brander voor de verwarming staat bij mij al af sinds... april 2005 - ik heb een fitness-toestel of ga stofzuigen en dweilen als ik eens tussendoor koud heb. Volgens mij mag dit voor water waar u niet mee in contact kom, maar met kindjes moet u wel zorgen dat het warme bad of douchewater wel degelijk de volle 60° kreeg (ideaal zou onder een korte buislengte met hogere druk 90° zijn; UHT-principe dat je op melkdozen uitgelegd vindt, is een van de beste uitvindingen volgens mij op gezondheidsvlak van de moderne tijden).

Dus los van onze zonne-energie vond ik dit zéér, zéér belangrijk op op te merken. Zeker nu er zo'n embetante ziekte de ronde doet die op kinkhoest lijkt en die ik zelf ook al een zestal maanden in mijn keel heb - zonder er echt last van te hebben naast acute hoestaanvalletjes 's morgens vroeg (ziekenhuisbacterie? vogelgriep-variant? sars-variant?). Bizar dat mijn klanten apothekeressen hier net immuun aan lijken te zijn en mijn jongste dochtertje van 4 jaar ook, maar mijn andere twee kinderen van 10 en 12 jaar daar wèl last van hadden tijdens afgelopen zomer. Nochtans hebben wij over het algemeen een zéér gezond en zeer stevig gesteld. Maar we wijken af:

Ik zou mettertijd enkel zonneverwarmingsboilers willen voor één (nieuwe?) verwarmingsradiator in mijn bureau, en in de noordzijde plaats ik binnenkort wellicht een... allesbrander (kolen). Ik hoor dat ze ook in Nederland de koolmijnen misschien weer gaan openen. Misschien kan ik eens diep graven in mijne tuin (grapje, woon op de 'berg' van Bellegem op 69 m orkaan-katrina-overstromings-vrije hoogte).

Nogmaals: iedereen op 60° of meer voor sanitair water! Verwarmingswater mag volgens mij lager, of vinden anderen van niet? Staat op veel plaatsen toch te laag om 'te besparen'! Bijna alles staat trouwens op regenwater bij ons (incl. ALLE warme water, dus moet zeker 60° aanhouden). Bij toiletten is het kraantjeswater en koud water aan gootsteen ook. AL de rest is regenwater (met overschakelingsmogelijkheid als die put leeg is, maar dat was deze zomer niet het geval...).

VAN BELLE Jean Marc
Boekhouder-Fiscalist-Informaticus
maar vooral: homo ludens

Jean-Marc

" Het kan NIET VOLDOENDE gezegd worden dat de thermostaat voor het warme water (voor douche, gootsteen) op minstens 60° moet staan om het gevaar op o.a. de legionella- en salmonella en andere bacterieën te doden. "
1. met 60° doodt je zeker geen legionella, daarvoor moet je naar 75 a 80° gaan.
2. voor salmonella e.a. weet ik het niet.
3. boiler opwarmen tot 80° helpt zelfs niet.
4. praatjes om kleine kinderen bang te maken, het risico is duizend keer kleiner dan de straat oversteken.
5. legionella is enkel problematisch bij aerosol, indien je enkel water neemt aan de kraan (bad, lavabo, gootsteen) is er geen risico.

" Is het hetzelfde water voor de verwarming (weet niet of dat nog bestaat), dan moet u dat ook op 60° zetten "
ik heb nog nooit gehoord van ketels waarbij verwarmingswater en drinkwater hetzelfde water is????

" maar de brander voor de verwarming staat bij mij al af sinds... april 2005 "
bij mij ook, maar ik heb nog moeten fitnessen om warm te blijven, dat lijkt in een degelijk geisoleerde woning ook zonder.

" Ik zou mettertijd enkel zonneverwarmingsboilers willen voor één (nieuwe?) verwarmingsradiator in mijn bureau, en in de noordzijde plaats ik binnenkort wellicht een... allesbrander (kolen). "
1. enkele zonneboilers voor één radiator???
2. een kolenkachel? Bah, zo'n viezigheid. En dan ben jij bangvan legionella? CO doodt duizend keer meer mensen, en steenkool is daar een uiterst geschikt middel voor.

" Verwarmingswater mag volgens mij lager, of vinden anderen van niet? "
Hangt van de dimensionering van je installatie af, heeft niks te maken met wat men vindt.

Hans

Thierry, Pierre

Bij verwarmingsondersteuning is er zeker geen probleem met lage t°, voor sanitair is 40° natuurlijk niet voldoende, je moet dan op een of andere manier naverwarmen. Maar dat hoeft niet continu 60° te zijn, ik zou aanraden om in de winter (als de zonneboiler geen voldoende t° haalt), de boiler wekelijks te verwarmen tot 65°, door de week volstaat 50 a 55°, tenminste als je boiler groot genoeg is.

Wij kikken op 30 a 35°, dat is LT!

Hans

Of natuurlijk je sanitair water in doorstroom verwarmen in een boiler (buffervat) met ''dood'' water.

Dit kan dmv een spiraal door het buffervat heen (voordeel, je koelt zelfs het water onderin van 20-25 graden nog weer verder terug!) of met een externe warmtewisselaar (zoek op friswaterstation), die laatste heeft wat energie nodig voor extra pompen.

Dan is het risico op bacterievorming (hetgeen al minimaal is idd) helemaal 0 geworden.

Hans, wat is de laagste praktijkinstelling van een vloerverwarming die jij ooit tegengekomen bent? 30 graden? Is het zinvol bijv. bij buitentemp. tot 0 graden de temperatuur bijv. op 28-30 te zetten en onder de 0 graden iets omhoog naar 35? Ik wil daar deze winter eens mee experimenteren als t zin heeft

Mvg Arnold

Arnold,

Heb deze winter (2004-2005) een temperatuur van een vloerverwarming gezien die niet boven de 28°c kwam. Wel in combinatie met balansventilatie. Denken beide dat dit wel meehelpt aan de zeer lagt T.

Hans V.

Arnold

De laagste praktijkinstelling van een vloerverwarming die ik ooit tegengekomen ben? Nog nooit echt op gelet, maar onze installatie's staan meestal begrenst op 35°C vertrekt°.
Maar in een PH kan je beslist nog lager, daar kom je waarschijnlijk met 25 a 28° toe.
Je kan dat rustig uitzoeken, in het slechtste geval heb je het nu en dan eens koud, en dan volstaat het de t° wat te verhogen.

Hans

iemand enig idee,indien ik zou een inoxboiler willen in elkaar lassen of een bestaande willen vergroten , met welk lastoestel dit best gebeurt ?
laswerk uitvoeren met de halfautomaat (mig) of met een tig ?

heeft een buffer met "dood" water voordelen tov een andere ?

hoe kan ik uitrekenen hoe groot een warmtewisselaar moet zijn ?

dank bij voorbaat

johan

Johan

Inox lassen doe je volgens mij met argon, en dat is een heel speciale techniek. Maar verder weet ik daar niks van.

" heeft een buffer met "dood" water voordelen tov een andere ? "
wat bedoel je met dood water, c.v.-water? Het mogelijk voordeel daarvan is dat je o.a. je warm water kan verwarmen in doorstroom, en bij gebruik van een zonneboiler heb je dan ook de mogelijkheid van verwarmingsondersteuning met de zon.

" hoe kan ik uitrekenen hoe groot een warmtewisselaar moet zijn ? "
hangt er vanaf wat je er mee wil doen. Een WW moet de toegevoerde warmte kunnen afvoeren, daarom is de WW best wat groter dan de warmtebron, b.v. met een ketel van 24 kW, neem je een WW van 30 kW.

Hans

dank bij voorbaat

johan

Beste Hans D en Johan, RVS las je met TIG.
Het is een vrij algemene lasmethode geworden.
Groet, Hans van Andel

hans

welja ,ik weet dat dit met argon puur is als je gebruik maakt van een tig en dat dit moet mengsel van argon met een paar % helium zijn wanneer je met een mig (halfautomaat) last.
maar wat ik niet wist was welke lasmethode nu tegenwoordig in de ketelbouw gebruikt wordt ( dank u, hans van andel )

wel met "dood" water bedoelde ik eigenlijk drukloos ,een open vat dus.en dan een extra ww er in eventueel.

een ww moet ietsje overgedimmensioneerd zijn naargelang de warmtebron ,dat wel ,maar wat zijn de benodigde afmetingen (formules of richtwaarden om deze te berekenen )???

thx johan

Met veel aandacht heel het forum doorgelezen, ik ben zeker geen specialist in warmtetechnieken, maar weet er toch wel het een en ander van, zeker van het aspect euro's of franken dat hieraan verbonden is. Ik heb onlangs mijn geiser en cv ketel beide 25 jaar oud vervangen door een daalderop 32/80 plus en noteer sinsdien dadelijks de gasmeter om toch een overzicht te krijgen wat het verbruik van aardgas is, en waar het naartoe gaat. Het gemiddeld dagelijks verbruik bedraagt nu in de zomermaanden 0,9 kubmeter aardgas per dag, wat voornamelijk gaat naar hotfill afwasmachine, hotfill waschmachine, keuken, koken, en badkamer voor 2 personen. Aan een prijs van 16,82 frank/kubmeter aardgas geeft dit een bedrag van 5.524 frank of 137 eu/jaar (alle toeters en bellen van het aardgasfactuur inbegrepen). Als ik dan zie wat de kosten/problemen/rentabiliteit zijn van een investering in zonnepanelen en bijbehoren zelfs met een max. aan subsidie, vraag ik mij af "is het spek de bonen wel waard". Op het technisch en ecologisch vlak vind ik het allemaal zeer boeiend, economisch stel ik me er vragen bij.
Laat U vooral niet ontmoedigen door mijn hersenspinsels, en doe voort, ik heb zelf een dakopp. beschikbaar van ong. 25 bij 5 meter, zuidelijk gericht met een helling van 40°, de verleiding om er aan te beginnen wordt met de dag groter.
Groeten, GVS

Guy

Niemand heeft hier ooit (serieus) beweert dat je het met 5 jr terugverdiend, maar....

- bij bij kost gas inmiddels 52 cent, in euro's in jouw somemtje is dat al € 167,-- per jaar; als je dan ook nog een gelijke hoeveelheid op je verwarming kunt besparen is dat al ruim € 300,-- per jaar (voor eeninstallatie die dan compleet wel richting de € 8000 gaat....)

Maar... over 7 jaar kost aardgas 1 euro per m3 (wedden!) end an is het inmiddels € 600,-- per jaar

Ik geef toe, geld verdienen ga je niet maar het is een fijne investering. Doen!

Arnold

Guy,

Het is reeds dikwijls gezegd, vele van de alternatieve energiebesparingsmiddelen mag je niet doen uit economische overwegingen. Je moet het in de eerste plaats doen voor 'Moeder Aarde'. Als jij wil dat jou achterkleinkinderen ook nog een een stukje natuur overhouden en ze nog een leefbaar klimaat hebben, daarvoor moet je het nu vooral doen.
Trouwens, vroeg of laat zal iedereen moeten overschakelen als er geen fossiele brandstoffen meer zijn ! Tenminste als er tegen die tijd nog iemand rondloopt op deze steeds groter wordende afvalplaneet.

Ik probeer in elk geval zoveel mogelijk geld te sparen om m'n energie verbruik zo laag mogelijk te houden en waar ik kan alvast te kiezen voor alternatieve middelen.

Yoeri.

Guy

" maar weet er toch wel het een en ander van, zeker van het aspect euro's of franken dat hieraan verbonden is. "
Wel, dan moet je dringend eens updaten, de prijzen die jij vernoelmt komen uit de prehistorie!

Ons gemiddeld maandelijks verbruik bedraagt nu in de zomermaanden zowat 25 Nm³ arm aardgas voor 5 gezinnen, maar wij doen wel een en ander met zonnepanelen.

En waarom moeten zonnepanelen altijd opbrengen (wat ze op termijn overigens wel doen)? Niemand stelt zich die vraag bij de duizenden andere uitgaven die we doen en nooit opbrengen.

Als je dus nog plaats op je dak hebt, beslist doen!

Hans

Aan: Hans/Arnold/Yoeri en andere lezers.

Heren eerst en vooral bedankt voor jullie reactie, je leert er altijd wel iets van.
Hans de prijzen die ik vermeld heb voor aardgas dateren van mei 2005 (laatste jaarafrekening), dus zo "prehistorisch" zijn ze niet. Het aardgasverbruik wat U vermeldt moet ik dit als voor 5 gezinnen of 5 gezinsleden?, en dan Uw laatste opmerking, wat het gebruik van zonnepanelen betreft heb je natuurlijk gelijk, echter suggereren als zouden "mensen niet nadenken over duizenden andere uitgaven die we doen en nooit opbrengen" is voor mij toch een brug te ver, mensen wikken en wegen wel degelijk, dat niet iedereen de nodige expertise bezit in verband met energiebeheer is nogal evident, dat hiervan dankbaar gebruik gemaakt wordt door bepaalde gladjanussen om van alles en nog wat te verkopen zal ook voor U geen geheim zijn, alles wat met energiehandel en wandel te maken heeft is hier zeker geen uitzondering.
Waar ik toe wilde komen is dat een goede energieaudit met een maximale eigen inbreng, en een goede kosten/baten analyse hiervan onontbeerlijk zijn alvorens men tot investering van nieuwe energiebronnen overgaat. Een onafhankelijke totale energieaudit zou volgens mij moeten verplicht zijn alvorens er grotere investeringen met subsidies worden toegestaan, ik bedoel dan niet het spaarlampje het thermostaatkraantje of wat isolatie hoewel ze in een totaalpakket niet minder belangrijk zijn. Energie besparende maatregelen zouden op zijn minste voorhang moeten hebben, (zonder aan komfort in te leveren) op investeringen van nieuwe (groene)energiebronnen, ik ben er van overtuigd mocht men het systeem van energieaudit (gas/elec) als hulptool op grote schaal toepassen men minsten een kerncentrale zou kunnen sluiten, elec. producenten zijn hier zeker geen vragende partij.
Voor mezelf heb ik dit op de volgende manier aangepakt ik heb nog alle facturen van elec. sinds ik dit huis heb laten bouwen in 1973, en alle gasrekeningen vanaf 1983 na het overschakelen van dieselolie naar aardgas. Ik heb dit alles eens in een excelwerkblad gezet en de eerste vaststelling is dat elec. sinds 1974 alles inbegrepen gemiddeld 4,12% per jaar stijgt, dat aardgas sinds 1983 een jaarlijks gemiddelde stijging kent van 1,14%;, dat de ratio elec.energie versus aardgasenergie nu voor mij 3,752 bedraagt. Met deze kennis hebben we zoals vroeger al aangeven de verwarmingsketel+geiser vervangen door een condensatiekete, hotfill op afwas/wasmachine, droogkast bedankt voor bewezen diensten en wasdraad in de tuin en op de zolder in ere hersteld (de zachte badhanddoeken mis ik wel). De elec.oven in de keuken hebben we laten staan omdat hij vrij nieuw is (verkeerde aankoop, had aardgas moeten zijn) en slechts enkele malen per jaar gebruikt wordt.De te grote en oudere diepvries hebben we vervangen door een kleinere met 3 schuiven, voldoende capaciteit voor 2 personen. Deze maatregelen hebben mijn elec. verbruik verlaagd van ong. 2700 kwh/jaar naar 1900 kwh/ jaar. In een tweede fase, en meer ter controle, noteren we nu dagelijks de meterstanden om meer inzicht te krijgen in de respectievelijke energieverbruikers, hier komt zeker ook nog wel het een en ander naar boven, een kleine kwhmeter is ook besteld.
Alle ramen zijn vervangen door super isolerend glas, en de spouwmuren zijn recent opgespoten met isolatiemateriaal(zonder drijfgas). Rest mij nog 1 groot probleem en dat is de verwarming van de jacuzzi (wordt enkel in de wintermaanden gebruikt), is momenteel met een 3kw elec. heater ik zou deze willen vervangen door een warmtewisselaar op de centrale verwarming maar vindt geen aangepaste warmtewisselaar, iemand een suggestie?
Volgend jaar zijn er voltaische panelen gepland maar ook hier weer eerst een grondige analyse zowel technisch als financieel. Ik kom hier zeker op terug.
Goed, mijn pen is leeg, ben intussen opa geworden, nog veel zonnepaneel genot en tot
wederhoren.

Groeten, Guy

Ik lees dat je je spouw heb laten isoleren.
Heb je al zicht op de resultaten of is dat nog te vroeg?

Mathieu

Even een opmerking over de energieprijzen

vanaf 1e kwartaal 1999 tot op heden zijn in Nederlande de GEMIDDELDE gasprijzen met GEMIDDELD 12.3% per jaar. Dat is dus in 6 1/2 jaar (26 kwartalen) een stijging van 101% ofwel verdubbeling

Voor electriciteit is dit GEMIDDELD 10,0% per jaar ofwel 83,5% in 6 1/2 jaar.

Dit is tot 1e kwartaak 2005, dus nog VOOR de prijsexplosie van de olieprijs, die inmiddels verdubbeld is tot 64 dollar per 159 ltr

Dat werpt wel een ander licht op de berekeningen en toekomstverwachtingen. Want bedenkt wel dat groene stroom nog altijd minimaal 2 tot 4x zo duur is om te produceren dan grijze stroom en biodiesel alleen kan concurreren met dinodiesel omdat daar 100% accijns op zit.

De prijzen gaan dus nog wel doorstijgen terwijl je op je huidige investeringen alleen maar afschrijft....

Arnold

Guy

Sorry, maar jij zat nog in franken te rekenen, dat was mij ontsnapt, ik had dat als 16 cent per m³ gelezen.

5 appartementen, gemiddelde bewoning 8 personen.

"..echter suggereren als zouden "mensen niet nadenken over duizenden andere uitgaven die we doen en nooit opbrengen" is voor mij toch een brug te ver, mensen wikken en wegen wel degelijk, ..."
Waarom geven de mensen dan fortuinen uit aan keukens, badkamers, auto's, opritten?

Hans

Tja!
Misschien omdat die mensen in een land als België gewoon doen wat anderen doen en anderzijds door sociale- en publicitaire druk daartoe worden aangezet!
Mensen zijn nu eenmaal zo!
Wereldverbeteraars zijn nu eenmaal vreemde eenden in de bijt!

Aan: Mathieu

Ik heb inderdaad de spouwmuren laten opspuiten en ben er zeer zeer tevreden over, ik kan U het effect hiervan niet in cijfers weergeven omdat we in dezelfde periode ook nieuwe ramen hebben laten plaatsen en convectorverwarming hebben vervangen door 100% vloerverwarming (zelf gedaan). Ik kan U ook noch melden dat mijn huis (veel te groot) vrijstaand is , van 1973 is, de buitenmuren 2 maal 9cm zijn, de spouw 5cm. Ik zat vroeger rond de 3000m3 aardgasverbruik alle plaatsen niet verwarmd, de vorige winter 1800m3 en alle plaatsen nu 24 h/dag verwarmd behalve de slaapkamer. De spouwmuurisolatie geeft ook een veel warmer gevoel in huis. Indien je meer wilt weten over bv de uitvoerder e.a. neem dan even kontact op mijn e-adres. guy.van.steenbergen@pandora.be

Groeten, Guy

Aan: Arnold

De Nederlandse prijsevolutie voor energie vergelijken met die van Belgie denk ik gaat niet op, de prijzen voor energie in Nederland in vergelijking met Belgie zijn altijd al zeer laag geweest door o.a.door de inkomsten van het Nederlandse aardgas, dat er nu een inhaalbeweging aan de gang is in Nederland zal wel zo zijn, een prijsevolutie moet je derhalve bekijken op langere termijn (25 jaar en meer) en niet op de minder goede jaren, je moet dan ook nog onderscheid maken tussen reële energieprijzen en de al dan niet (verdoken) belastingen die hieraan gekoppeld worden.

Groeten vanuit de kempen, Guy

Aan: Hand D.

Het rekenen in franken geeft mij een beter fingerspitzengühl
zo ook in deze materie, vandaar.
De situatie die je schetst is natuurlijk anders(5 app./8 bewoners) dan mijn situatie, (1 huis/2 bewoners) ik neem aan dat jullie een gezamelijke installatie hebben voor die 5 appartementen, dit geeft je al derict wat meer mogelijkheden, het financiele plaatje wordt dan ook helemaal anders. Zoals reeds gezegd geef ik per jaar ong. 5250 B.fr uit aan aardgas voor koken/wasmachine/afwasmachine/badkamer/enz., de marge tot investeren is dus in mijn geval bizonder klein. Mijn strategie is om eerst de grote energievissen te vangen, als nog kleintjes aanhangen neem ik die uiteraard mee door.
Voor het volgende project denk ik aan voltaische panelen,
ik neem aan dat je ook hier wel enige expertise hebt zal er dankbaar gebruik van maken (als het kan).

Goeten, Guy

Guy

De prijzen in NL liggen zeker niet lager dan in B en hebben dat ook in verleden niet gelegen, de aardgasprijs is altijd, diret vanaf de jaren 60 - gekoppeld geweest aan de internationale aardolieprijs, ook voor de nationale markt.

Op dit moment genoemde prijzen, ca 17 ct voor eli en ca 52 ct voor aardgas, maar voor 2005 is al aangekondigd dat dit richting de 20 ct resp. 60 ct zal gaan, zal in belgie echt niet veel anders liggen.

Degene die met 10% gemiddelde stijging rekenen over de komende 7 jaar (dus een verdubbeling vd prijs!) zullen er denk ik dichter bij zitten dan zij die met 3 % rekenen.

Dit staat helemaal los van accijnzen.

Laat je ons weten als / of je zonnepanelen gaat aanschaffen? ben benieuwd...

Arnold

Aan:Arnold

Wat de prijzen in de toekomst zullen zijn is het koffiedik kijken, ik kan me alleen op het verleden baseren, er zijn in het verleden nog oliecrisissen geweest. Ik heb zelf 35 jaar in meerdere landen in de zware olieindustrie gewerkt, en heb daar nog veel kontakten, het kan even goed zijn dat de ruwe olie na de wintermaanden nog 30$/vat noteert, wie zal het zeggen. Mocht jij evenwel gelijk hebben dan worden investeringen in alternatieve energie nog belangrijker. Laten we het hierbij maar bij houden.
Mijn doelstelling is om over enkele jaren gespreid tot een financiële zero energiewoning te komen, dus die voltaiche panelen zullen er zeker komen met meer capaciteit dan eigen verbruik, wat de zonnepanelen betreft ga ik eerst het effect van de nieuwe aardgasketel voor de verwarming afwachten, ik heb bij het vervangen van de ketel een aantal thermometers in de leidingen geplaatst plus een weersafhankelijke regeling, zal vanaf begin oktober tot einde
winter dagelijks een aantal waardes noteren om te zien of het rendabel om zonnepanelen
o.a. te integreren met vloerverwarming, het moet technisch ook beheersbaar blijven. Ik ben al eens in onderhandeling geweest voor de beide vormen van panelen maar als je dan vraagt
om de opbrengstcijfers van hun folders over te nemen op het aankoopcontract, en dat deze cijfers voorrang hebben op de kleine lettertjes wordt het ineens moeilijk, dus zelf meten en rekenen. Ik heb een dak van ong.19m noklengte, basis ong. 25m schuine zijde ong. 6m,
Zuidelijk gericht met een helling van ong. 40° dus capaciteit genoeg hoop ik.
Wordt vervolgd.

Groeten, Guy

Guy

Was wel niet aan mij gericht, maar ik reageer toch even.
Het is inderdaad koffiedik kijken, maar er zijn wetmatigheden, en als de olie op is, gaan de prijzen niet dalen! En zover is het, het wordt alle dagen moeilijker om het huidige niveau te handhaven, ze pompen meer modder, water en slib boven, dan olie.
De gegevens zijn bekend en gepubliceerd, maar iedreen doet er het zwijgen over, want het is niet prettig om als politieker zo'n boodschap te brengen. I.p.v. te beginnen met drastisch te besparen, stellen we het uit.

Hans

Guy

Toch even 2 opmerkingen

Een financiele zdero energy woning.... Met PV panelen ga je dat nauurlijk nooit halen want de energie uit je PV panelen is (nu...) minimaal 3 a 4 x zo duur dan uit het net, en dan reken ik alleen de afschrijving op je panelen en de rente op je geinvesteerd vermogen.

Dat is net zoiets als nu 100.000 liter olie kopen en dan zeggen dat je een zero energy woning hebt voor de komende 50 jaar, denk er maar eens over na....

Wil niet zeggen dat je het niet moet doen hoor maar hou jezelf niet voor de gek aub

Vwb de energieprijzen, ook eens logisch nadenken:

Een kWh uit pv panelen kost excl. subsidies ca € 0,50, in grootschaige projecten in de nevada etc nog altijd € 0,20
Een kWh uit een windmolen kost gemiddeld ca € 0,25 (alles steeds excl. subsidies en excl. belasting, dus de voortbrengingskosten!)
Een kWh uit een kerncentrale kost ca € 0,04
Een kWh uit een olie of gasgestookte centrale ca € 0,07.

Nu wordt dus elke kWh ''groene'' energie die we produceren met ca € 0,15 a € 0,40 per kWh gesubsidieerd en dit wordt deels betaald door de belastingen op ''grijze'' energie.

Als we er voor kiezen niet meer kernenergie te gaan produceren (wat erg dom is maar dat is een andere topic) en we willen in 2010 3x zoveel groene energie produceren, kan je niet anders dan concluderen dat de ''gemiddelde'' energieprijs MINIMAAL verdubbeld a verdrievoudigd.

Mvg Arnold

Op mijn site http://bellegoed.be en meer bepaald op http://zon.logocom.be/financieel.htm vindt u een compleet overzicht van mijn zonnepaneelinstallatie (PV). Ik heb in 2003 gekozen voor een maximale installatie en kon nog net de hoogste subsidies meepikken hiervoor (50% van de Vlaamse Gemeenschap & 25% van Electrabel; daarnaast groenestroomcertificaten à 150 EUR per 1000 kWh - zit nu al boven 3700 kWh), en bovendien werd dit pas betaald in 2004 waardoor ik ook fiscaal nog een stukje kan recupereren via de personenbelastingen voor ongeveer 500 EUR X tarief PB België + aanvullende gemeentebelastingen. En dan heb je natuurlijk het effectief vermogen (die 3700 kWh) die je aan dagtarief mag rekenen als uiteindelijke winst. Met deze bedragen samen, kom ik aan een terugverdientijd van zo'n 7 à 8 jaren (indien in 2004 geïnstalleerd, met 18,5% dacht ik i.p.v. 25% van Electrabel, kom je al op zo'n 9 jaren; met het nieuwe systeem kom je al op meer dan 11 jaren zonder breuk of bijkomende kosten voor de omvormers). Natuurlijk zullen de zonnepanelen wel zakken in prijs nu de subsidies verminderen (subsidies hebben ALTIJD de neiging om de winstmarges te doen stijgen zodat deze grotendeels bij het selecte publiekje van PV-installateurs terechtkomen, of bij lesverstrekkende instanties zoals met de opleidingscheques bij ons als boekhouder bijvoorbeeld), maar samengevat: Kernenergie blijft voorlopig de allerbeste oplossing, zeker met de huidige veilige installaties (niets is natuurlijk tegen aanslagen beschermd, maar er mag toch al een vrij groot vliegtuig op neervallen, zelfs daar is het op voorzien; een iets zwakkere plek ken ik vanuit mijn bezoek à bijv. de zeer goede centrales te Chooz, maar ga ik niet hier natuurlijk niet zomaar op internet zetten). Ik ga in elk geval binnen een paar jaar al eens effectief de berekening maken mèt de prijzen van elektriciteit en incl. de certificaten.

Ik blijf het jammer vinden dat ik geen windmolen mag plaatsen, zelfs al zou ik dat nu misschien eigenlijk maar enkel doen om dikke koperdraden naar verwarming om te zetten voor enkel de wintermaanden (geen verlies naar stroomomvorming; geen koppeling naar het elektriciteitsnet nodig e.d.)...

Aanvullingen ook altijd welkom, ze kunnen dan gepubliceerd worden op mijn site http://bellegoed.be (eigenlijk een alias naar http://zon.logocom.be als onderdeel van mijn site http://logocom.be.

Bijgevoegd een kladbestandje in Works (kan geïmporteerd worden in Excel normaal) met wat standen en prijzen tot verleden jaar (is nog kladwerk, zou ik eens proper moeten afwerken, maar 't is weeral laat in de nacht en als zelfstandige moet ik toch blijven mijn omzet halen om te overleven...).

Met groeten,

Jean Marc VAN BELLE
Boekhouder-Fiscalist & informaticus

Aan: Arnold
Met zero energie-woning bedoelde ik uiteraard energie import/energie export en dat financieel vertaald, meer moet je hier niet lezen. Dat zo een doelstelling uiteindelijk geld kost is ook voor mij duidelijk.

Groeten Guy

Zonnepanelen heb ik (nog) niet. Voorlopig behelp ik me bij mooi zomerweer door een 50m-lange tuinslang op het zonnige grasperk uit te rollen en die te verbinden met de tuindouche. Heerlijk warm en gratis water! Het water koelt vervolgens geleidelijk af tot kraanwatertemperatuur zodat het zelfs verkwikkend werkt bij al te heet weer. Meerdere douches per dag zijn mogelijk en je moet het natgespoten tuingras nu éénmaal niet opkuisen (getrouwde mannen zullen begrijpen wat ik bedoel)

Bovendien gemakkelijk te plaatsen en zeker geen kosten in de toekomst. Bij zonnepanelen kan de circulatiepomp, de leidingen, het glas... stuk gaan en er is toch een miniem elektriciteitsverbruik. Stoffige zonnepanelen verminderen ook het rendement en als je bij het ontstoffen halsbrekende toeren op het dak moet uithalen kan dit vroeg of laat een dure grap worden.

Ik zou volgende zomer een zwemvijver willen aanleggen. Om het water op te warmen zou ik zwarte 'socarex'leidingen op zwarte rubberdoek leggen en die simpelweg aansluiten op een vijverpomp van laag wattage. Als de vijver volumineus genoeg is, zou ik er later misschien via een warmtepomp warmte kunnen uithalen?

Beste Luc,

Ik vind dat je op de goede manier bezig bent.
Zo simpel en goedkoop mogelijk.
Al haal je dan niet uit de zonne-energie wat erin zit.
Zelf heb ik een eenvoudige zonneboilerinstallatie gebouwd, al haal ik daarmee niet alles uit de zonne-energie wat er in zit.
Toch even enkele kanttekeningen:
Kunststof slang veroudert heel snel, dus die gaat misschien maar 2 jaar mee.
Als je je zwembad wil verwarmen, kun je het beste een simpele collector maken, van koper bijvoorbeeld. Geen glasplaat gebruiken, als je je zwembad wil verwarmen heb je maar 30-35 graden nodig en dan loont glas niet.
De forummers hier hebben over het algemeen wel een officiele dure zonneboiler, 's winters om elk straaltje te kunnen benutten en 's zomers om de overcapaciteit op een goede manier te benutten.
Met een paar tuinslangen een zwembad opwarmen zal echter niet meevallen.
Groeten, Hans van Andel

Ik werk met een zwarte dubbelwandige PP-plaat van 1 cm dik.
Daardoorheen loopt het water. Daarmee verhoog ik de temperatuur van mijn koivijver met een 5-tal graden tov de normale temperatuur. De vijver heeft een volume van 40 m3.

Nog even een vraagje over de zonnepanelen. Gisteren was ik in een scholingscentrum in Roeselare van een bekende verwarmingsproducent op bedrijfsbezoek met mijn school. Het ging daar onder andere over zonnepanelen. Toen ik vroeg aan de verantwoordelijke voor de les/rondleiding of ze ook zonnesystemen hadden die gebruik maakten van een terugloopsysteem kreeg ik als antwoord dat dit al 30 jaar voorbijgestreefd is omdat het veel te veel kost om het water terug naar boven te pompen. Verder werd er gezegd dat vacuumbuiscollectoren heel wat meer opbrengst hebben dan de vlatte plaatcollectoren. Nu ben ik niet zo een specialist in de materie, maar ik dacht dat met de nieuwe regelingen en pompen voor een terugloopsysteem dit nadeel niet echt meer zo sterk aanwezig is. Of gaat dit nog steeds op

Ter info

terugloopsysteem werkt perfect, geen =zero € onderhoud gedurende reeds 8 jaar. Niks bijvullen of aflaten. Geen vacuum dat lekt. Geen antigel, drukvat,meters,ontluchtingen, enz...
Rendement van plaatcollectoren lager?? Tijdens een cursus heb ik geleerd dat het rendement van een plaatcollector bij zwakke instraling (winter) beter is dan bij de vacuumcollectoren. Als dat geen goed nieuws is.
In de zomer geeft een vlakke misschien wat minder ja ,so what, zon genoeg. ni twijfelen.
voorbijgestreefd ? modern maar simpel zoals het moet.
2.75 m² voor 4 personen en 85 liter netto= genoeg.

allen,

we zijn nu toch aan het informeren naar een zonnecollector. Het wordt toch financieel haalbaar door de subsidies, maar vooral mede door het feit dat we bij de vervanging van onze boiler 1 1/2 jaar geleden meteen kozen voor een duo boiler, voor slechts €125 meerprijs. En we verbruiken nogal wat warm water. Dus mag de collector er komen.

Maar wélk systeem? Heeft iemand ervaring met de systemen van Elco? Ik wil bij hetzelfde merk blijven voor een goeie compatibiliteit. Mijn installateur beweert nu bij hoog en bij laag dat de 'heat pipe' het beste resultaat geeft. (Hij verdient er wellicht ook het meest aan).

Patrick,
"Tijdens een cursus heb ik geleerd dat het rendement van een plaatcollector bij zwakke instraling (winter) beter is dan bij de vacuumcollectoren. Als dat geen goed nieuws is.
In de zomer geeft een vlakke misschien wat minder ja ,so what, zon genoeg. ni twijfelen.
voorbijgestreefd ? modern maar simpel zoals het moet."

Heb je meer inlichtingen over die cursus? Waar haalt men de cijfers vandaan?

Heeft iemand ervaring met een latento zonneboiler?
Is dit een goed systeem? Wat kost hij?
Is de ATAG zgc een goed alternatief.

Dirk,

een duo boiler voor een meerprijs van 125 euro? Welke heb je dan?

Peter

Ron,

een jaar geleden heb ik voor de Latento XXL BW 500 l. de prijs van 3.138,00 EUR opgegeven gekregen (geplaatst).

Knap ding, maar in onze situatie te zwaar (moest op 1ste verdiep komen in bestaand deel van een te renoveren woning). Wij hebben dan gekozen voor de Solarfocus TS-B van 320 liter voor 1.670,00 EUR. Dit kon voor de ingenieur stabiliteit nog net door de beugel qua gewicht.

Wout

Dirk

" Mijn installateur beweert nu bij hoog en bij laag dat de 'heat pipe' het beste resultaat geeft. "
Vraag hem eens of hij dat kan staven?
Maar hij heeft waarschijnlijk ook gelijk. Alleen kan je voor die prijs de helft (of het dubbele) aan vlakkeplaatcollectoren leggen, en die zullen een pak meer opbrengen dan de vacuumbuizen.

Het rendement van een plaatcollector bij zwakke instraling (winter) is meestal beter is dan bij de vacuumcollectoren, omdat vacuum dan wel het voordeel heeft van beter geisoleerd te zijn, maar ze zijn optisch meestal een stuk slechter dan vlakke plaat.
Optisch zitten vlakkeplaatcollectoren meestal tussen de 80 en 85%, vacuum heeft veel gotere verschillen, de slechtste die ik tot nog toe heb gevonden zaten bij 66%, de beste bij 84%.
Heb snel even bij een leverancier vergeleken die de drie types aanbiedt, vlakkeplaat 2.3 m² absorberoppervlak, 801 euro, vacuum diect doorstroomd 2 m² absorberoppervlak, 1522 euro, vacuum heatpipe 2 m² absorberoppervlak, 1992 euro.
Wat besluit ik daaruit? Als je te weinig plaats hebt, en centen genoeg, ga dan voor de heatpipe, heb je voldoende plaats, hou je dan bij vlakke plaat.

Ron

De latento zonneboiler is een boilervat met gelaagde opslag (Schichtenspeicher in het Duits), en niet te vergelijken met de klassieke boilers. Er bestaan nog zeker 20 van dat type bij Solarfocus, Teufel&Schwarz, Rotex, Consolar enz..
Dit soort boilers is zeker interessant, als je het prijskaartje erbij neemt. Je boiler warmt van boven naar benden, je hebt dus sneller zonnewarmte ter beschikking. En meestal is dat soort boilers ook wat beter geisoleerd, maakt warmwater in doorstroom (dus geen legionella-problemen) en meestal ook uitgerust voor verwarmingsondersteuning.

" Is de ATAG zgc een goed alternatief. "
Dat is appelen met citroenen vergelijken, maar het is een andere mogelijkheid, een alternatief zeker niet.

Hans

"De latento zonneboiler is een boilervat met gelaagde opslag (Schichtenspeicher in het Duits), en niet te vergelijken met de klassieke boilers. Er bestaan nog zeker 20 van dat type bij Solarfocus, Teufel&Schwarz, Rotex, Consolar enz..
Dit soort boilers is zeker interessant, als je het prijskaartje erbij neemt. Je boiler warmt van boven naar benden, je hebt dus sneller zonnewarmte ter beschikking. En meestal is dat soort boilers ook wat beter geisoleerd, maakt warmwater in doorstroom (dus geen legionella-problemen) en meestal ook uitgerust voor verwarmingsondersteuning."

Kan het dat dat soort boilers een rendement hebben van 40% voor de verwarming en 60% voor warm water en dat ze qua kostprijs ongeveer 2000€ goedkoper zijn dan een systeem waarbij de boiler appart staat van de ketel?
Zijn dat soort ketels dan niet beter koop dan de apparte ketels, zeker als je 500liter kan opslaan en als je weinig warm water gebruikt. Waar moet anders naartoe met je zonne-energie?

Hans,

"Het rendement van een plaatcollector bij zwakke instraling (winter) is meestal beter is dan bij de vacuumcollectoren, omdat vacuum dan wel het voordeel heeft van beter geisoleerd te zijn, maar ze zijn optisch meestal een stuk slechter dan vlakke plaat."

Ik heb hier een grafiek voor mij liggen waarschijnlijk u niet onbekend van een fabrikant in zonnecollectoren. Wat uit die grafiek blijkt is dat vacuumcollectoren een beter rendement hebben bij kleinere lichtinval (200w/m² ipv 800w/m²). Dat zou kunnen te maken hebben met een betere isolatiegraad aangezien de vlakkeplaatcollector vooral goed werkt bij kleine temperatuursverschillen tussen de collector en de omgeving, dus bij geringe mogelijkheid tot warmteverlies. Het verklaart toch wel nog niet waarom het rendement minder afneemt bij hetzelfde temperatuursverschil tussen de collector en de omgeving in de winter dan in de zomer bij een vacuumcollector tov een vlakkeplaatcollector.

Wat de prijs betreft: ik heb hier een prijs van 2840 euro voor 10,8m² vlakkeplaatcollectoren en 4875 euro voor 8,46m² vcuumcollectoren, die geven ongeveer hetzelfde rendement op jaarbasis maar die vacuumcollectoren geven meer als je het nodig hebt. Soit, je zou simulaties moeten hebben hoeveel ze opleveren voor een bepaalde woning.

Toch vind ik het eigenaardig dat vooral vacuumpijpcollectoren een groeimarkt zijn en praktisch evenveel verkocht worden dan vlakkeplaatcollectoren. In Duitsland zelfs meer. Gezien de hoofdfunctie van zo een collector energie opbrengen is, lijkt het mij logisch dat vacuumpijpcollectoren beter opbrengen. Vraag is hoeveel meer en wanneer begint de investering op te brengen?

Dominique

Ik weet natuurlijk niet welke grafiek jij voor je hebt, maar heel dikwijls zijn dat grafieken uit het zuiden van Duitsland, dus veel meer zon dan bij ons, en in de winter veel sneeuw en behoorlijk koud. Allemaal factoren die goed uitkomen voor vacuumbuizen, zeker als je met verwarmingsondersteuning wil werken. Maar onze winters verschillen nogal van die van Zuid Duitsland.

" Wat uit die grafiek blijkt is dat vacuumcollectoren een beter rendement hebben bij kleinere lichtinval (200w/m² ipv 800w/m²). "
Een kleinere lichtinval (winter) = grotere delta T. Dus inderdaad een voordeel voor de vacuumbuis. Nu zijn er vandaag vacuumbuizen die optisch evengoed scoren als vlakkeplaat, dat was een aantal jaren niet zo.

" Het verklaart toch wel nog niet waarom het rendement minder afneemt bij hetzelfde temperatuursverschil tussen de collector en de omgeving in de winter dan in de zomer bij een vacuumcollector tov een vlakkeplaatcollector. "
In de zomer ligt het rendement van vlakkeplaat meestal wat hoger en zal misschien daardoor de t° invloed kleiner zijn dan bij vacuum?

Wat de prijs betreft: dat vind ik nog moeilijker te vergelijken, er zijn nogal wat kwaliteitsverschillen van de ene naar de andere. Ik heb vacuumbuizen geweten waar er elk jaar een paar moesten vervangen worden wegens lek, dat kom je bij vlakkeplaat niet tegen. Volgens mij is vacuum enkel te overwegen bij verwarmingsondersteuning, maar dan nog heb ik er mijn twijfels over.

" Toch vind ik het eigenaardig dat vooral vacuumpijpcollectoren een groeimarkt zijn en praktisch evenveel verkocht worden dan vlakkeplaatcollectoren. "
Ik weet niet of dat een bewijs van kwaliteit is, of van een goede marketing. Hier worden ook heel veel terreinwagens gekocht, en meestal niet door mensen die dat nodig hebben.

" Vraag is hoeveel meer en wanneer begint de investering op te brengen? "
Dat hangt in de eerste plaats van de kwaliteit van het gekochte product af, moet je regelmatig buizen vervangen, zal het nooit opbrengen. Je zit met vlakkeplaat al snel aan een afschrijftermijn van 10 a 20 jaar, zal met vacuum nooit korter zijn. De vraag is natuurlijk of je je keuze daarvan moet laten afhangen.

Hans

Beste Hans

"Ik weet natuurlijk niet welke grafiek jij voor je hebt, maar heel dikwijls zijn dat grafieken uit het zuiden van Duitsland, dus veel meer zon dan bij ons, en in de winter veel sneeuw en behoorlijk koud. Allemaal factoren die goed uitkomen voor vacuumbuizen, zeker als je met verwarmingsondersteuning wil werken. Maar onze winters verschillen nogal van die van Zuid Duitsland."

Al die factoren lijken me nogal tegengesteld aan elkaar. Volgens mij zijn vacuumcollectoren beter bij diffuus licht en gezien ons klimaat met veel bewolking kan dat tellen.

"" Toch vind ik het eigenaardig dat vooral vacuumpijpcollectoren een groeimarkt zijn en praktisch evenveel verkocht worden dan vlakkeplaatcollectoren. "
Ik weet niet of dat een bewijs van kwaliteit is, of van een goede marketing. Hier worden ook heel veel terreinwagens gekocht, en meestal niet door mensen die dat nodig hebben."

Niet echt te vergelijken: de bedoeling van terreinwagens is om op te vallen, een statussymbool, het doel van een wagen is om je te verplaatsen. Het doel van een zonnepaneel lijkt me hoofdzakelijk om energie voort te brengen. Dus lijkt me hoe meer, hoe beter.

"Je zit met vlakkeplaat al snel aan een afschrijftermijn van 10 a 20 jaar, zal met vacuum nooit korter zijn. De vraag is natuurlijk of je je keuze daarvan moet laten afhangen."
Ik heb anders al eens gerekend dat ze na 10 jaar terugverdient zijn bij gelijkblijvende gasprijzen en discontovoet van 0%.

Dominique

Dominique

" Volgens mij zijn vacuumcollectoren beter bij diffuus licht ... "
Dat is zeker niet het geval, en ik neem aan dat dat komt doordat bij vlakkeplaat het absorberoppervlak groter is, en ik denk dat ook de gebruikte glassoort bij vlakkeplaat beter is naar lichtdoorlaat. Ik heb in elk geval bij een leverancier kunnen voelen dat tijdens miezerig regenweer de vlakkeplaat nog warm aanvoelde, terwijl de vacuumbuis was volledig koud (ik bedoel dus wel de buis die de warmte afvoert, niet het glas).

" Niet echt te vergelijken: de bedoeling van terreinwagens is om op te vallen, een statussymbool, het doel van een wagen is om je te verplaatsen. Het doel van een zonnepaneel lijkt me hoofdzakelijk om energie voort te brengen. "
Dat klopt waarschijnlijk voor de meeste deelnemrs aan het forum, maar ik kan je verzekeren dat ik al vragen heb gehad om zonnepanelen op het noorddak te leggen (straatkant, zodat iedereen het kon zien), toen ik opmerkte dat de opbrengst bijzonder schaars zou zijn, bleek dat geen probleem, ze hoefden zelfs niet werken!

" Ik heb anders al eens gerekend dat ze na 10 jaar terugverdient zijn bij gelijkblijvende gasprijzen en discontovoet van 0%. "
Die cijfers wil ik dan wel eens zien, ik heb erg veel moeite om dat te geloven. Tenzij je nu je water electrisch verwarmd op dagtarief?

Hans

Dominique

"" Volgens mij zijn vacuumcollectoren beter bij diffuus licht ... "
Dat is zeker niet het geval, en ik neem aan dat dat komt doordat bij vlakkeplaat het absorberoppervlak groter is, en ik denk dat ook de gebruikte glassoort bij vlakkeplaat beter is naar lichtdoorlaat. Ik heb in elk geval bij een leverancier kunnen voelen dat tijdens miezerig regenweer de vlakkeplaat nog warm aanvoelde, terwijl de vacuumbuis was volledig koud (ik bedoel dus wel de buis die de warmte afvoert, niet het glas)."

En toch snap ik dat niet: immers 200w/m² levert al vrij veel diffuus licht, tussen de 20-80%, dus als daar de vacuumpijp beter scoort kan ik moeilijk geloven dat bij nog lagere zonne-instraling het rendement van de vacuumpijp ineens weer lager zou liggen dan de vlakke plaat.

"" Niet echt te vergelijken: de bedoeling van terreinwagens is om op te vallen, een statussymbool, het doel van een wagen is om je te verplaatsen. Het doel van een zonnepaneel lijkt me hoofdzakelijk om energie voort te brengen. "
Dat klopt waarschijnlijk voor de meeste deelnemrs aan het forum, maar ik kan je verzekeren dat ik al vragen heb gehad om zonnepanelen op het noorddak te leggen (straatkant, zodat iedereen het kon zien), toen ik opmerkte dat de opbrengst bijzonder schaars zou zijn, bleek dat geen probleem, ze hoefden zelfs niet werken!"

gedeeltelijk akkoord al is een auto toch wel meer uitgesproken.

"" Ik heb anders al eens gerekend dat ze na 10 jaar terugverdient zijn bij gelijkblijvende gasprijzen en discontovoet van 0%. "
Die cijfers wil ik dan wel eens zien, ik heb erg veel moeite om dat te geloven. Tenzij je nu je water electrisch verwarmd op dagtarief?"

hm, ik heb ooit zo eens een rekeningske gemaakt op een beurs, als ik nu herreken kom ik erop uit dat je ze niet kan terugwinnen. Immers voor een bepaalde fabrikant is het rendement van z'n vlakkeplaat collectoren 525kWh/m². Hij biedt er 10,8m² aan. Dan kom je aan een collectoropbrengst van 5670kWh of ongeveer 515m³gas.

Voor z'n vacuumcollectoren rekent hij met 660kWh/m² en een oppervlakte van 8,46m². Dan kom je aan een collectoropbrengst van 5584kWh of ongeveer 507m³gas.

Gezien de aanschafprijs van vacuumpijpcollectoren 2000€ hoger ligt zal men ze nooit terugverdienen gezien de opbrengst min of meer gelijk is. Voilà nu kan iedereen meegenieten van mijn rekenfout.

Conclusie: het is nogal irrationeel om vacuumpijpcollectoren te installeren?!

Dominique

Dominique

Je mag je niet blindstaren op die cijfers, want die zijn niet van toepassing op ons klimaat. Vele van die testen zijn gebaseerd op de weerdata van Würzburg, en daar hebben ze veel meer zon dan wij, en lagere wintert°. Verder zijn dat meestal ook geen dynamische simulatie's die gemaakt worden, maar wordt er eenvoudig bv 200 watt licht/m² haaks op het paneel gezegd. Een situatie die zich een paar seconden per dag voordoet. En daarop worden de meeste van die grafieken gebaseert?
Ik weet het dus ook niet hoor, ik stel alleen maar vast.

" gedeeltelijk akkoord al is een auto toch wel meer uitgesproken. "
Natuurlijk, en dat is natuurlijk misbruik maken van een (hopelijk) éénmalige situatie. Ik wou maar zeggen, ook de hernieuwbare sector is gevoelig voor trends, en voor sommigen heeft het ook met imago te maken.

Of het irrationeel is om vacuumpijpcollectoren te installeren?! Nee, maar er zijn veel betere en zinvollere investeringen te doen. Als je PH bouwt, en je hebt nog centen genoeg over kan je vacuum nemen, 't zal wel iets meer opbrengen, als je tenminste niet om de paar jaar één of meer buizen moet vervangen, wat bij sommige (vooral goedkopere) merken nogal eens het geval is. En dan haal je het er zeker niet uit. Want door het relatieve sukses van vacuum, wordt de markt nu overspoeld door massa's low-cost buizen uit China, met een soms zeer bedenkelijke kwaliteit. En ik weet niet of je een goede vacuumbuis op het zicht kan herkennen.
Een vlakkeplaatcollector zal in de tijd wel langzaam achteruitgaan, maar zal altijd blijven werken, een vacuumbuis niet.

Hans