Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hallo,

wij overwegen om een speksteenkachel aan te schaffen.
Alleen blijven wij met volgende vraag zitten : volgens verdelers van Tulikivi hebben we een kachel van 1700kg nodig, terwijl Nunnauuni beweert dat 1400kg voldoende is.
De plaats waar de kachel komt is 60m2 (living & keuken één geheel gescheiden door muurtje van 1m50).

Qua model zouden we eerder geneigd zijn een Nunnauuni te nemen maar we twijfelen eraan of deze kachel "groot" genoeg is.

Heeft iemand hierover meer info/ervaringen ???

bedankt voor alle info.

groeten,
Andy

Reacties

Beste stokers

Hier ben ik dan met de eerste resultaten van de warmtewisselaar die ik achteraan tegen de speksteenkachel aanbouwde waarmee ik de zonneboiler wil verwarmen in de winter

Eerst even voor de duidelijkheid vermelden dat de warmtewisselaar ( radiator van 50 x 60 cm ) nog niet geisoleerd is wat wel nodig blijkt te zijn om het rendement te verbeteren

Toch stel ik vast dat na het nemen van 2 volle baden en het gebrek aan zon de temp van de zonneboiler teruggelopen was tot 21°C en dat de speksteenkachel die op 50°C stond toch de boiler verwarmde tot 36°C en dat ziet er op het eerste zicht hoopgevend uit en denk dan ook dat mijn inschatting zal kloppen met wat ik hoopte er mee te kunnen bereiken

Jammer is wel dat de spiraal die normaal aan de CV hangt bovenaan in de boiler steekt maar ik denk dat de temperatuur ook onderaan zal stijgen als de kachel meer ( warmer ) kan gestookt worden

Ik hou u allen op de hoogte van het verdere verloop en het uiteindelijke resultaat van mijn experiment

Ulrik

Knap Ulrik,

Jij bent de meter hé. Wanneer je de volgende keer gegevens post kan je dan ineens zeggen waar je thermometer in je zonneboiler hangt? Zijn er twee of meer? Indien ja welke meet er dan temp van de CV. (bovenaan, onderaan) Hoe lang heb je dan gestookt? Is er invloed op de temperatuur in de woning (je neemt warmte weg)? Ik weet het veel vragen, maar wel nuttig voor de mensen om eventueel ook een gelijkaardige constructie op te bouwen.

Patrick

Hallo Steven,

wij hebben een woning uit 1968, dat wil zeggen; per definitie slecht geisoleerd.
Het is een hoekwoning, waarbij de wind altijd waait langs de buitenmuur waaraan de kachel staat.
We hebben deze buitenmuur (spouw) deze zomer laten isoleren.
Verder hebben we alle ramen (dat zijn er aardig wat) vervangen met HR++ glas. Er zitten roosters in 4 ramen (samen goed voor 4 meter) die open staan tijdens het stoken.
Twee hiervan gaan daarna dicht. Het is een woning met 3 verdiepingen; woon, slaap en (slaap)zolder.
De kachel staat dus met de achterwand 'tegen' de buitenmuur en relatief centraal in de woonkamer. De woonkeuken, die is afgescheiden door 3 grote schuifdeuren, wordt ook meeverwarmt.
Vanochtend tussen 8 en 11 gestookt. Nu (om 14 uur) is het in de woonkamer 20,4 en in de keuken 19,8 graden en de thermometers stijgen nog steeds.

Gisteren hebben we de kachel helemaal niet aangemaakt, want het was tot 's avonds laat zeer aangenaam warm. Vanochtend om 08 uur nog 18.9 graden.
Tijdens het stoken wordt de kamer direkt verwarmd door de warmte die straalt door het venster (was ook een vraag/opmerking op pagina 5 van dit forum). Het is grappig te zien dat, als het vuur uit is, de temperatuur iets daalt en daarna weer omhoog gaat, wanneer de kachel helemaal is opgewarmt.
Ook de bank dient als warmtebuffer (zeker niet te onderschatten !!!) en is inmiddels het favoriete plekje van ons allemaal !

We zijn erg blij met onze kachel en bank!
Kan het ook iedereen aanraden!
Corine

Patrick

Wij zijn vandaag weg geweest tot deze avond waardoor ik de kachel niet heb gestookt vanavond en heb nu nog steeds 23°C in de leefruimte

Wat ik opmerk is dat de temperatuur ook onderaan in de boiler toch is opgelopen tot 36°C alhoewel de warmtewisselaar waar de speksteenkachel is op aangesloten bovenaan in boiler zit

Ulrik

Wij verwarmen nu 3 jaar met onze Nunnauuni (model schiet me even niet te binnen) met oven en zijn er zeer tevreden mee.
Alleen...om de oven heet genoeg te krijgen om iets in te bakken - zeg maar +/- 200° - moet je vooraf stoken dat het zweet eraf loopt! Ben nog nooit boven de 150° gekomen zonder
een striptease uit te voeren bij het stoken. Om iets op te warmen of warm te houden is het zeker ideaal.
De oven wordt wel opgewarmd door het vuur eronder en niet door apart in de oven te stoken zoals bij Tulikivi.
Misschien toch beter extra stenen ipv een oven...

Het lijkt me een groot nadeel dat je bij Nunnauuni niet in de oven kan stoken. Als je zoveel moet stoken om meer dan 150°C te halen is bakken niet zo evident.
Een oven alleen om op te warmen en warm te houden is toch wel een dure investering.
Stoofpotjes en nog heel wat andere gerechten kunnen wel op lagere temperatuur.

Ook even een oven-ervaring van Tulikivi:

Als wij de oven in de winter willen gebruiken om te bakken stoken wij een gedeelte in de stookplaats en een gedeeltje in de oven.
In het tussenseizoen stoken we als we willen bakken soms alleen in de oven.
In de zomer hebben wij de oven niet gebruikt, de warmte-afgifte die je krijgt als je de oven warm stookt vinden wij te groot.
Tijdens het bakken stoken wij soms een beetje bij in de stookruimte, zo blijft de oven langer op temperatuur.

De oven bakt het best als je niet koud start. Hiermee bedoel ik dat je de dag ervoor best al even stookt in de stookplaats of oven. Dan, op de dag dat je wil bakken, in de oven stoken tot je de gewenste temperatuur hebt. In het stookseizoen is dit geen probleem omdat je dan toch (bijna) dagelijks stookt en de kachel altijd nog warm is van de vorige dag.

Ik heb ondervonden dat de temperatuur op de thermometer niet de werkelijke temperatuur in de oven weergeeft. Het is dus een beetje experimenteren, zeker in het begin.

Wendy en Beauceron,

ik heb een 'normale' Tulikivi Olos en ben van plan de warmte, die achterblijft in het stookgedeelte, ook te gebruiken voor het maken van ovenschotels, etc. Ik heb een oventhermometer aangeschaft en die geeft aan dat de oven direkt nadat het vuur uit is zo'n 240 graden is.
Ongeveer een uur daarna is de oven nog 200 graden en vandaag heb ik daarmee een pizza gebakken.
Ik heb een passende bakplaat op het rooster en boven op het as gelegd en daar mijn pizza op gelegd.
Ter vergelijking had ik ook een pizza in de oven(200 graden hetelucht) gebakken. De pizza's waren gelijktijdig klaar en allebei even lekker bruin en gaar.
De bakplaat is helaas niet dik genoeg om er een vuurvaste pan op te zetten en dus ga ik uitkijken naar een klein rooster.
Ik weet nu echter dat ik de stookoven van mijn gewone Tulikivi ook nu al kan gebruiken voor het bakken van stokbrood, pizza, tosti's en andere kleine hapjes !
Geweldig !

Corine

Corine

Bij de dealers van Tulikivi kan je een degelijke inox rooster kopen die op maat gemaakt is om in de stookruimte na het stoken op de rooster te klikken waardoor hij tamelijk vast staat om er op te bakken en je kan hem zien op mijn fotowebsite ( klikken op diavoorstelling )

http://picasaweb.google.nl/ulrik.deman/EersteCake?authkey=S4sBUrGSIH4#

Ulrik

Bedankt Ulrik,

ik ga er direkt werk van maken en hoop op korte termijn ook zo'n lekkere cake te kunnen bakken!

Corine

Beste Ulrik,

Wil je ons op de hoogte houden van je avontuur met de warm water-warmtewisselaar? Na alles wat ik gelezen heb de laatste jaren, ben ik geneigd om Mon (Jansegers)gelijk te geven. Theoretisch klopt zijn redenering helemaal. Daarom zou het heel interessant zijn om over je praktijk-ervaring te lezen.

Bedankt!
Bert Vercauteren

Hallo,

Ik heb sederd augustus dit jaar een tulikive sarmi/c.
Tot nu toe ben ik er zeer tevreden van, maar er is één probleem: de ruit komt altijd zwart op dezelfde plaats: vanuit de rechterbovenhoek schuin naar beneden). Op een andere plaats wordt de ruit bijna nooit zwart. Is dit normaal? Is er iemand die ook zo'n probleem gehad heeft?

Groeten, Jan L

wij hebben een nunnauuni lisa sinds februari,zijn er soms nog mensen die een kachel hebben met onderaan een verluchting naar buiten.Zou het kunnen dat door die verluchting de kachel minder lang warm blijft?Zouden wij niet beter de verluchting(roostertje langs buiten)afdekken na de stookbeurt.Wij zijn van de rest zeer tevreden en leren nog altijd bij ivm stoken en soorten hout.Met paletten wordt de kachel het snelste warm en die houd de woonkamer en keuken op 23 en 19 graden in 24u natuurlijk staat de klep en de schuif dicht na de stookbeurt maar ik vermoed dat van buiten lucht onder de kachel kan.

hoi jan l
ik ben ook een bezitter van een sarmi/c maar heb er geen probleem mee met roetaanslag op de raam zoals jij het beschrijft.effe je verdeler waar je hem hebt gekocht op de hoogte brengen de luchtcirculatie aan je deur is mischien niet goed?

hoi jan l
ik ben ook een bezitter van een sarmi/c maar heb er geen probleem mee met roetaanslag op de raam zoals jij het beschrijft.effe je verdeler waar je hem hebt gekocht op de hoogte brengen de luchtcirculatie aan je deur is mischien niet goed?

hoi jan l
ik ben ook een bezitter van een sarmi/c maar heb er geen probleem mee met roetaanslag op de raam zoals jij het beschrijft.effe je verdeler waar je hem hebt gekocht op de hoogte brengen de luchtcirculatie aan je deur is mischien niet goed?

Roetaanslag op de deur had ik ook in het begin, kwestie van te weinig lucht of teveel hout.

Mijn schouw heeft niet de beste trek en daarom moet ik de kachel meer zuurstof geven, dus de asla iets open zetten, dan ben ik van de roet af.

Wat ook kan is dat je teveel hout ineens in de kachel doet, waardoor de kachel niet alles kan verbranden en zijn gassen niet kwijt kan, hierdoor krijg je onverbrande gassen en dus roet in de kachel wat overal neerslaat.

Probeer eens wat minder hout en wat meer zuurstof te geven, wellicht helpt dit.
Normaal gezien moet ook de glasplaat schoonbranden door de warmte aan het eind van de stookbeurt.
Wat roet in het begin is normaal, want dan heb je nog een te lage temperatuur in de kachel voor gehele verbranding en slaat er roet neer.

Wat ook kan is dat je hout te nat is, wat voor hout stook je?

Jan

Roetaanslag wil zeggen een te lage stooktemperatuur dus meer zuurstof ( lucht ) geven

Met (te) nat hout krijg je altijd aanslag omdat je niet boven de 550°C geraakt en geen volledige verbranding van het hout krijgt want je bent dan " water aan het koken " in plaats van hout aan het stoken waardoor je een groot deel ( tot 50% ) minder kalorieën ( warmte ) krijgt en het rendement drastisch zakt en de kachel niet voldoende op temperatuur krijgt

Ulrik

Hallo,

De roetaanslag is altijd op dezelfde plaats: een smal streepje die vanuit de rechterbovenhoek in de ruit naar beneden gaat. Op de rest van de ruit is er bijna nooit roetaanslag. Tegen het einde van de stookbeurt is dat streepje meestal (maar niet altijd) helemaal of gedeeltelijk weggebrand. Mijn verdeler zal eens komen kijken. Hij denkt dat er iets niet in orde is met de dichtingen van de deur.
Ik zal een foto posten om te verduidelijken.

Groeten

Hallo Hilleke,

daar is een tijdje terug al een discussie over geweest en die conclusie heeft ons doen besluiten om geen luchttoevoer van buiten (of in ons geval, via de kruipruimte onder het huis) te gebruiken.
Deze lucht is veel kouder dan de lucht uit de woonkamer. De kachel heeft dus meer tijd nodig om op te warmen en het toevoerkanaal kan je niet sluiten en dus blijft de koude lucht aanstromen, om zo je kachel eerder af te koelen.
Ik meen gehoord te hebben dat er zelf mensen zijn die daarom de luchttoevoer van buiten hebben laten dichtten en de lucht daarna vanuit de woonkamer gebruiken. Resultaat; meer rendement !

Ik ben van mening dat er in een gewoon woonhuis genoeg frisse lucht van buiten komt, om ook de kachel van zuurstof te voorzien. (deuren die af en toe open gaan, de afzuigkap in de keuken, roosters in ramen, etc.)

Corine

Je kunt ook een afsluitklep op een toevoerkanaal voor verse lucht laten steken. Dat is bij ons zo geregeld (gewone inbouwhaard, geen speksteenkachel). De eerste keer dat ik zo'n klep heb gezien was in de showroom van Dutry.

hoi
ik pak ook lucht via me kruipkelder en mag er nie over klagen werkt goed ik zit altijd tussen de 21°en 24.50°op 24:00u zou de klep van de luchttoevoer nie helemaal sluiten?als ik hem dicht zet brand me kachel niet meer hoor krijgt ie geen zuurstof meer.ik heb zelf de buis in de verluchting nog verlengt tot me verluchtings gat van buiten de fundering zo 8meter.

Ik overweeg sterk om een speksteenkachel aan te kopen. De te verwarmen oppervlakte is ongeveer 80m².

Welk model (hoeveel kg) zou ik moeten nemen

Wat is de levensduur van een speksteenkachel bij alledaags gebruik (tijdens de winter)

Hoeveel kg/euro hout zal ik nodig hebben om 1 winter deze opp. te verwarmen?

Corine,

Ik denk dat je de discussie dan niet helemaal begrepen hebt. Externe luchttoevoer is te verkiezen doordat;
deze meer O² bevat,
er geen O² vanuit de kamer dient genomen te worden,
je woning, goed geisoleerd, geen of weinig kieren heeft en daardoor er een O² tekort kan komen,
je deze externe toevoer ook (zelfs elektronisch) kan afsluiten zie laatste foto op http://picasaweb.google.be/Goverco/Tegelkachel#
de afzuigkap in de keuken niet voor toevoer maar voor nog meer afvoer zorgt,
er dan in niet-verwarmde(slaap)kamers juist een grote temperatuurval gaat zijn, omdat er meer koude lucht van buiten wordt 'aangezogen en de temperatuur in die kamers juist gaat dalen.

groetjes Patrick

Ik denk dat Corine het vrij goed begrepen heeft.

Een kachel die met een bypass rechtstreeks koelere lucht binnenhaalt, krijgt daardoor een lager verwarmingsrendement.

Corine heeft verder ontegensprekelijk gelijk wanneer ze zegt dat er in een normaal woonhuis genoeg frisse lucht van buiten naar binnen kan komen.

Verder bevat buitenlucht nauwelijks meer zuurstof dan binnenlucht. De verbranding wordt door enkele duizendsten van een percent verschil in zuurstofgehalte niet in het minst beïnvloed.

Bovendien zal een brandende kachel er in een normale woning alleen maar voor kunnen zorgen dat de luchtkwaliteit verbetert. Dat is niet meer zo met een bypass naar buiten.

En last but not least kan zo'n bypass er de directe oorzaak van zijn dat rookgassen binnenshuis komen, hetgeen tot levensgevaarlijke situaties kan leiden!

Alleen diegenen die in een hermetisch gesloten woning leven hebben geen andere keuze dan voor een speciaal aangepaste kachel te kiezen.

Dirk Bauwens

http://picasaweb.google.com/pl.mulder

Hallo kachelfanaten..

Het is alweer enige tijd geleden dat ik op dit forum te vinden was.
Wij zijn inmiddels de trotse bezitters van een TULIKIVI
Type 2000/2 van 2210 KG.

De gehele bouw is te volgen op mijn PICASA ALBUM, waarvan de link bovenaan dit bericht staat.

Veel kijkplezier!

Paul Mulder

Volkomen met D.B. eens, ik wil er nog aan toevoegen dat de kamer gelijk ververst wordt doordat de spruitjeslucht mee de kachel ingaan en gewoon iets open zetten zodat er verse zuurstof de kamer in kan komen. Het verhaal van; dan gaat de kamertemperatuur omlaag is een te verwaarloze factor en een zielig antwoord, na het stoken doe je het te openzetten deur/rooster ed weer dicht. Breng je géén verse zuurstof aan, dan zakt het zuurstofpercentage van 21% naar 20% en je krijgt geheid koppijn. Wie wil er trouwens in een afgesloten ruimte leven waar personen en kachel al het zuurstof aan ontrekken ??? ongezonder is er niet. Bedenk wel dat een speksteenkachel de inhoud (m3) van je kamer aan zuurstof lust tijdens het stoken

Hallo Paul,

wat een mooie fotopresentatie.
Ik begrijp dat je de kachel helemaal zelf heb gebouwd !
Mijn complimenten hoor....ziet er fraai uit.
Ben ook bijna jaloers op je mooie houtstapel!

M.b.t. de luchttoevoer van buiten wilde ik niet een discussie aanwakkeren over wat nu beter is of zo, maar met mijn simpele -huisvrouwen- logica, kan het niet anders dan dat de kachel van Hilleke sneller afkoelt dan een kachel die geen "rechtstreekse verbinding met de buitenlucht" heeft.
Als zij dat niet prettig vindt (en dat kan ik me heel goed voorstellen) dan zal ze daar wat aan kunnen doen. Het is wellicht verstandig om eens op een eenvoudige manier het einde van de luchttoevoer (buiten dus) met een prop krantenpapier of iets dergelijks dicht te maken en te bekijken of dat merkbaar is in huis en in de kachel. Lijkt me gemakkelijk te meten met een oventhermometer in de stookruimte.

Corine

Mijn logica heeft me tot volgende conclusie geleid.

Als je nu lucht aanvoert via een apparte buis, dan heb je koudere lucht die een beetje (20 a 30° meer in een vuurhaard van zo'n 500°) moet opgewarmd worden door het vuur. Dat zou de efficientie van de vuurhaard ietsje kunnen verminderen, da's niet onmogelijk.

Maar als je lucht aanvoert uit de huiskamer, moet die aangevuld worden door koude lucht van buiten die door kieren en spleten zal aangezogen worden. Als we even aannemen dat er voldoende kieren en spleten zijn in je huis, dan krijg je een koude trek die volgens mij een groot koudegevoel zal geven.
Maar belangrijker in de bovenstaande redenering, die koude lucht moet uiteindelijk ook opgewarmd worden met warmte die afkomstig is van de haard/kachel. Volgens mij maakt het qua warmte-verlies niets uit of je die lucht nu opwarmd in de vuurhaard of in de huiskamer.

Dan blijft natuurlijk nog de koude trek die je veroorzaakt en eventueel andere problemen indien er onvoldoende toevoer is. Ik ben voorstander van een afzonderlijke toevoer van verbrandingslucht.

Ik ben het bijna volledig met Jan eens. Qua warmteverlies maakt het volgens mij inderdaad niets uit.

Wij hebben luchttoevoer via kieren en spleten. Koude trek hebben wij daar niet van, tenminste niet voelbaar.
In een traditionele woning die niet bijzonder goed geïsoleerd is heb je volgens mij nooit een probleem om voldoende verse lucht aan te voeren.

Afkoeling in de kamers boven is er ook niet. Na een stookbeurt zijn ze ongeveer 2°C warmer dan voor de stookbeurt. De warmte van de schouw compenseert het warmteverlies dat eventueel optreedt door koude luchttoevoer via kieren.

Via een afzuigkap (met buitenafvoer) die niet aan staat komt er ook koude verse lucht binnen, zeker bij veel wind.

Patrick G,

Alles gelezen, en nog veel meer. Voor mij niets nieuws waarvan ik kon zeggen "dat wist ik nog niet". 5 jaar geleden bewust gekozen voor 'lucht'uit de ruimte ipv buiten-aanvoer, en nog steeds geen spijt daarvan. Ik ben geen wetenschappelijke, maar gevoelsmatig zie ik een groot verschil tussen aanvoer van +20 á 22gr. of +5/0/-5 gr. Dit laatste zie ik als een flinke rem op het rendement. Met goede aanvoer van verse lucht bemerk ik geen terugval van de temperatuur in huis, ik denk dat je over tiende's (0,1/0,2) praat, maar met zuurstof uit de ruimte halen moet je wel goed mee omgaan, en wat ik al eerder zij, je ververst gelijk de 'dooie lucht' in de kamer.

gisterenavond hebben wij de rooster van de verluchting onderaan de kachel langs buiten (roostertje van 10 op 10cm)afgesloten na de stookbeurt. Langs binnen kan je ze af sluiten met een klep.Dit maakt voorlopig geen verschil misschien als het begint te vriezen wel.Er zit een verschil van temp.einde stookbeurt en na 12u van 31°warmteverlies op de kachel gemeten (meten is weten?)is dit normaal?

zou het met luchtaanvoer van uiten iets uitmaken als je buis (misschien ook isoleren?) eerst 5 meter door de kelder gaat en dan pas aan je kachel komt.

Ik wou eerst lucht vanuit de kelder pakken, maar men zegt me dat je dan een trek in je kelder krijgt.en daardoor wer t° verliest.

hilleke,

Die afname van +/- 30gr. heb ik ook, of ik nou tot 80gr. stook of tot 100gr., s'ochtends staat ie op +/- 50-resp.70gr. Ik moet er wel bij zeggen dat de kamerdeur naar de gang volledig dag en nacht open staat + een deur van een kantoortje en de warmte ook naar boven kan. 24 uur na het stoken is de buitenwand kachel meestal +/- 50gr. afgekoeld, dus overdag raak ik nog zo'n 20gr. kwijt, maar dan staat ook vaak de buitendeur open.

Hilleke

Uit ervaring met metingen gedurende twee winters weet ik dat een temperatuurverlies van 100 naar 70 °C of van een 70 tot 80 °C naar een 50 °C over 12 uur als normaal mag beschouwd worden

overdag raak ik nog zo'n 20gr. kwijt, maar dan staat ook vaak de buitendeur open

Is dat voor de opwarming van het klimaat dat jij de deur overdag open zet ???

Ulrik

Ulrik,
zou je het rendement van je warmtewisselaar/radiatortje niet kunnen verbeteren door hem met een warmtegeleidende pasta in "innig" contact te brengen met de buitenkant van je speksteenkachel ?

volgende week ga ik het rotsmodel van tulikivi instoken en dan nadien eens
benieuwd wat die 3 ton zware en 18 cm dikke speksteenkachel gaat geven.
Waarschijnlijk lang om op te warmen maar dan ook langere warmteafgifte.

groetjes steven

niemand die hier een idee over heeft?:

zou het met luchtaanvoer van buiten iets uitmaken als je buis (misschien ook isoleren?) eerst 5 meter door de kelder gaat en dan pas aan je kachel komt.

Ik wou eerst lucht vanuit de kelder pakken, maar men zegt me dat je dan een trek in je kelder krijgt.en daardoor wer t° verliest.

Wel een speksteenkachel is inderdaad een betere optie maar de prijzen zijn
er dan ook naar. Nu heb ik vorige maand op een natuursteen-beurs met
leveranciers uit Brazilie gepraat en blijkbaar is speksteen of "pedra sabao"
niet zo heel duur. Als je een goed ontwerp hebt met een goede
gedetailleerde driedimensionale tekening van de onderdelen doen ze zelfs
het hele werk. Dit type van steen is trouwens zeer goed te bewerken.
Men kan de stenen kopen in blokken, gezaagde platen en/of afgewerkte
"legoblokken". Dan is er natuurlijk het transport.
Vanaf de mijn tot hier is al redelijk in kaart gebracht, vooral voor een hele
container. Maar als je een volle container kan laten overkomen ( maximum
26 ton ) drukt dit wel de prijs.
Maar hier komt dan de vraag :
HOE kom je aan een goed gedetailleerd ontwerp van dit systeem dat ook
GOED nog werkt.
Ik ben geen verkoper maar wil wel een heuse kachel van 4 ton plaatsen.
Liever had ik een volle container laten overkomen dus .............................
alle hulp is welkom.
Ik spreek de taal en heb meerdere contacten opgebouwd om tegen een
redelijke prijs het materiaal te laten overkomen.
Vermoedelijk zitten hier ook wel handige zelfbouwers tussen de lezers, dus
alle reactie is welkom.
Het is niet voor deze week maar wel ongeveer voorjaar 2009.
gr Dirk

maak dan uw kachel uit vuurvaste beton of andere vuurvaste steen en dan bepleisteren.

ik snap nog altijd niet die hype rond speksteen.
Er zijn verschillende, goedkopere opties.

binnenkort eigenaar van een bergkachel (vuurvaste beton)

De betonnen bergkachel verschilt qua werkingsprincipe en rendement blijkbaar niet veel van de speksteenkachels, zou het mogelijk zijn die minder esthetische (subjectief) betonnen kachel te bekleden met bvb blauwe hardsteen ?

Ulrik, geen mening over mijn voorstel van 05-11-2008 07:56

Ik denk dat er geen discussie moet ontstaan over mooi, mooier, mooist ! De aanschaf van een kachel hangt af van vele faktoren; lokatie, smaak, warmte-opbrengst en de aanschafkosten.
Alle kachels hebben voor en nadelen, waarbij je voor jezelf moet uitmaken wat voor jou het belangrijkste is.
De meeste deelnemers aan dit forum hebben een duidelijke voorkeur voor speksteen als materiaal van hun kachel. Waarschijnlijk gekozen door de langzame warmte-afgifte, de hoeveelheid warmte afgifte en het feit dat het een mooie en zeer "aaibare" kachel is.
De -hoge- aanschafprijs neemt men dan voor lief.
Heb je dit er niet voor over, dan is een massieve speksteenkachel niet de juiste kachel voor jou en zijn er plenty alternatieven. (die voor jou de juiste warmte-gifte heeft en qua prijs wellicht beter geschikt is)

Ik vond de prijs een hoge drempel om mijn eigen (Tulikivi) kachel aan te schaffen; maar tot nu toe alleen maar een heeeeel klein beetje spijt ...... dat ik hem niet 10 jaar eerder heb aangeschaft !

Corine

Corine, of de binnenkant van de kachel nu beton of speksteen is maakt weinig of geen verschil qua rendement en warmteafgifte, als je de bergkachel dan bekleedt met speksteen heb je 't zelfde effect maar de helft minder duur.

corine, veel mensnen pakken gewoon speksteen, omdat ze dat kennen.
Alle pluspunten die je aan een speksteenkachel geeft, heeft een andere finoven ook wel.

@ Partick M, de bergkachel bestaat uit 2 lagen
Er zijn al mensen die alleen de binneste laag hebben aangekocht en hierrond een 2 de muur hebben gemetst en dan bepleisterd
Blauwe hardsteen lijkt me dan aan de dure kant

kijk eens op dit forum, daar zitten mensen met ervaring met verschillende soorten finovens.
Want op BBL forum gaat het meestal over speksteen.

http://www.ecologieforum.eu/viewforum.php?f=3&sid=9740caab6bab2c0ba2452afd9d288af5

En op deze fotosite, zie je het resultaat van een bepleisterde finoven:

http://fotoboek.kockie.nl/v/verbouwing/kachel/

Patrick M

Mijn reactie op uw vraag is blijkbaar verdwenen nog eens proberen dus

Natuurlijk krijg je met warmtegeleidende pasta een betere warmteoverdracht maar...

Het was juist mijn bedoeling deze niet te optimalizeren vandaar dat de radiator niet geisoleerd was van in den beginne omdat ik wou voorkomen dat de radiator bij het uitschakelen van de pomp bij het behalen van de ingestelde max boilertemperatuur of bij stroomuitval het water in de radiator het kookpunt zou bereiken en dat is ook de reden waarom ik bewust niet heb gekozen voor een ingebouwd systeem dat een veel hoger rendement heeft maar de vraag is of de snelheid waarmee de boiler op temperatuur wordt gebracht zo belangrijk is ? en volgens mij niet als hij de temperatuur maar kan halen en dat gebeurt nu ook maar op langere termijn

Ik haal nu na een stookbeurt tegen de volgende morgen temperaturen van 60°C en meer en dat was de bedoeling en gelet op de huidige temperaturen buiten kan ik nu nog niet echt doorstoken en ik denk dat als ik de radiator ga isoleren moeiteloos de 80°C zal halen en dat is meer dan genoeg lijkt mij want ik was mij niet met water 60°C of meer dus waarom zou ik warmtegeleidende pasta gaan gebruiken ? dat lijkt mij helemaal niet nodig want de zonneboiler van 200 l is uitsluitend voor sanitair warm water en het is er geen van 1000 l die ook voor de CV instaat want dan spreekt men over een heel andersysteem en moet je wel overgaan tot inbouw maar ook een boiler van 600 l krijgt men dan moeiteloos op 80°C met een 3 tonner

Ulrik

OK Ulrik dus het werkt perfect !
Ik ga dat zeker onthouden.
Ge hebt KISS-technologie toegepast: Keep It Smart and Simple!
Grtjs

Beste Walter Vaes

Jij zegt " het gaat hier meestal over speksteenkachels "

Het onderwerp van deze draad is : Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ? logisch dat men hier niet gaat vergelijken met de " finoven " in 't algemeen

Natuurlijk weten veel mensen niet dat het verbrandingsprincipe van een speksteenkachel hetzelde is van een finoven ( tegenstroomprincipe )

Dat een echte finoven een stuk goedkoper is dan een massieve spsksteenkachel zal ook niemand betwijfelen

Toch vind ik de prijs zeker verantwoord als men ze gaat vergelijken met andere centrale verwarmingssystemen waarvan het rendement / kostprijs investering / onderhoudskost / vervanging van onderdelen en vervanging van de stookketel zeker na 20 jaar zelfs met een hoogrendementsketel op temijn van 20 jaar b.v. gaat bekijken ( berekenen ) in vergelijking met de speksteenkachel kostprijs / rendement waarbij zelfs het rendement van de hoogrendementsketel meteen in het niets vervalt, en het uiteindelijke rendement van de CV belachelijk laag is alsook het geleverde comfort en het verbruik zéér duur in vergelijking met de " finoven " en dan is deze zonder enige twijfel een veel betere investering

Maar zoals Corine al zei : over smaken en kleuren valt niet te twisten natuurlijk, maar als je spreekt over de " echte " finoven dan heb ik over de mogelijkheden van de afwerking ook wel een paar bedenkingen

Ik heb de foto's eens bekeken in uw vorige link van en zo een bergkachel of finoven en zo een witte plaat waar een kachel achter verscholeen zit met een gat er in om hout in te steken heeft volgens mij niet echt veel charmes tenzij je het van het minimalisme moet hebben of van het design type mens bent en de meeste mensen zien graag een kachel staan lijkt mij en met die witte plaat zit je met de famillie voor een warm gat in plaats van gezellig rond de kachel

Je moet die witte plaat eens na een jaar dagelijks stoken gaan bekijken ... want bij het openen van de deur voor een tweede lading komt er daar een enorme hitte naar buiten waardoor de verf verschroeid en op zijn minst bruin zoniet zwart wordt

Gaat men de finoven met " leem " gaan beplakken of met krepie er op dan krijgt men onvermijdelijk barsten en men moet het ding dan jaarlijks gaan retoucheren of herverven wil je dat het er toonbaar uit blijft zien

Met zo een goedkopere finoven zit je dus volgens mij met een kachel die er de helft van het stookseizoen niet uit ziet, en die je jaarlijks moet verven en daarom ook kiezen zeer veel mensen voor de speksteenkachel omdat je deze " problemen " dan niet hebt en het ding mooi blijft zoals het de eerste dzag is geplaatst zonder exra werk en ook daarom mag het al iets meer kosten

Ik heb een speksteenkachel staan van 3 ton en als ik dezelfde " warmteopslag " ( en daar gaat het tenslotte toch om ) wil bekomen met een finoven dan heb ik 5 ton massa nodig voor hetzelfde resultaat en is de kachel 1/2 groter en 3 ton is al wat laat staan 5 ton dat kan zeker niet meer in elke woning

't is niet mijn bedoeling om te proberen van de classieke finoven in een slecht daglicht te plaatsen maar als je twee producten gaat vergelijken mag je niet enkel de prijs vergelijlken maar moet je zowel naar de nadelen als de voordelen durven kijken en niet alleen naar de kostprijs

Ulrik

Patrick en Walter,

mijn ouders hadden een kachel met een laagje speksteen en dat is niet te vergelijken met de massieve spekstenen kachel die ik hier heb staan. Die vergelijking gaat (wat mij betreft) niet op.

Walter, ik heb de foto's bekeken en dat ziet er heel leuk uit.....maar niet voor mij ! (zeer besmettelijk, dus vaak verfwerk, maar daar kies je dus ook bewust voor denk ik....zal geweldig goed "passen" in een strak decor)

En zo zie je dat iedereen een kachel uit kiest die bij zijn/haar woning/levensstijl past.
Zie het als de aanschaf van een auto; ze rijden allemaal, maar iedereen stelt er andere eisen aan......bij een kachel is dat hetzelfde.
Dit is een forum over spekstenen kachels (in de ruimste zin van het woord) en je zult hier dus mensen vinden die daar hun voorkeur aan geven.
Dat neemt dus niet weg dat er geen (goede) alternatieven zijn, maar die zijn voor de meeste deelnemers aan dit forum niet van toepassing.
Wij kiezen bewust voor een massieve spekstenen kachel (welk merk dan ook) met alle voor- en nadelen (alhoewel ik die laatste nog niet heb kunnen ontdekken !)

Ik zal iedereen aanraden om uitgebreid te informeren naar de verschillende kachelsystemen, alvorens de keuze te maken.
Dit forum heeft mij wel een stuk op weg geholpen in mijn keuze. Die is op een Tulikivi gevallen, omdat deze kachel in mijn situatie en bij mijn smaak het beste past.
....smaken verschillen.....gelukkig !

Corine

Corine, er is nog een verschil tussen een massieve kachel met aan de buitenkant speksteen, en een ijzeren bak met aan de buitenkant speksteen.

We kunnen misschien beter spreken van massieve tegenstroomkachel met een afwerking aan de buitenkant. De massieve binnenkant kan elk soort steen of beton zijn, de buitenkant...ook...of pleister of leem...

En ik begrijp volledig dat je tevreden bent over je kachel !

Patrick,

leuk dat je ook leem vermeld, want de onderkant van onze bank is gemetseld met leemblokken en bekleed met leem.
Een hele kachel van leem was ook een optie waarnaar we hebben gekeken bij het uitzoeken van de kachel.
Het gedeelte waar je op zit is een dikke spekstenen plaat en wordt loeiheet. Daar is niet op te zitten zonder een flink aantal quilts en kussens.
De onderkant van de bank is van leem en houdt dus ook warmte vast. Het lemen gedeelte is echter veel sneller afgekoelt. De speksteen blijkt dus de warmte langer vast te kunnen houden. (niet dat het leem helemaal koud wordt hoor)
Voor ons een prachtig mooie en lekker warme combinatie.
De 2 materialen gaan perfekt samen (het 'harde' van de steen en het 'zachte' van het leem).
'k zal proberen binnenkort een paar foto's te plaatsen.

Corine